Irriterende Format!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Irriterende Format!!!

Har i det siste, etter å fått Pioneer 507 i hus irritert meg mer og mer over att filmselskapene ikke lager filmene i widescreen...
    Uansett hvilken film jeg ser så er det oftest svart stripe over og under bildet..
    Så CARS igår, og bak på coveret der står det 16:9 og 2.39:1 men blir svarte striper der å :cry:

Er det bare meg, kan jeg ha gjort noe feil, eller er ikke 16:9 noe standard lengre?
    Trodde jo 16:9 skulle ta over for 4:3... Alle skjermene som blir solgt idag er jo 16:9 widescreen...

Jeg har Pioneer 696 dvd spiller, og den står på wide, 16:9 i menyen, så det skal være rett...
    Plasmaen står på fullskjerm...
    Har prøvd zoom og alle de innstillingene, men alt blir "feil"..

Noen som vet noe???

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2:39:1, 2:40:1 etc er "kinoformatet". Det er ennå litt bredere enn vanlig widescreen. Noe som resulterer i at du får striper oppe og nede. Jeg deler egentlig frustrasjonen dine noe. Ettersom jeg ikke kan se problemet med å gjøre om dvdene til "vanlig" widescreen. Ettersom ytterst få sitter med 2:40:1 lerret hjemme (?).

Men skal du ha filmer som fyller hele lerretet må du se etter 1:80:1 1:79:1 og lignende

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1.85:1 fyller hele lerretet. Flere animasjonsfilmer leveres i det formatet.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en film er i 16:9 Anamorphic widescreen på DVD plata betyr bare at den utnytter de ekstra pixlene på en 16:9 skjerm fullt ut. Når det i tillegg står f.eks. 2:35:1 så betyr det at selve filmen er i det formatet.
    Men dersom filmselskapene skulle begynne å kutte vekk deler av sidene på filmene sine for å få passet dem inn på 16:9 skjermen din så ville i hvertfall jeg slutte å kjøpe film. Veldig dumt å gå glipp av deler av filmen av den grunn.
    Nå skytes jo en del film på 16:9 format (16mm film?) og mattes ned til f.eks 2.35:1 for kinovisning. Da kan den jo tilpasses 16:9 skjerm glatt (og vi får se mer bilde enn de gjorde på kinoen), men sikkert mer arbeid for de som lager filmene å passe på at ikke mikrofoner etc vises da samt å få komponert fornuftige bildeutsnitt når man må ta hensyn til to formater mens man skyter filmen.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.35:1-filmer er også anamorfiske normalt sett, men med sorte striper i bildet. 16:9 er et praktisk kompromiss mellom TV og filmverdenen, og det er nok slik at ting ikke bare filmes for å fungere i både 16:9 og filmformat, men også for 4:3. Jeg sammenlignet en gang en film jeg hadde i to versjoner, og 4:3-versjonen manglet ikke bare ting på sidene, den hadde også mer i høyden. Det er kanskje litt opp til regissøren eller de som stiller kravene til regissøren hva som tas hensyn til når man lager filmen hvordan det vil bli til slutt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er en HTPC med Zoomplayer, da zoomer du enkelt inn slik at du mister litt bredde, men til gjengjeld fyller mer av skjermen. Medfører jo et vist kvalitetstap, men fordelen med dette er at man fyller skjermen, og det virker mer naturlig. Man velger selv hvor mye man vil zoome via rullehjulet på blåtann musen. Det skjer jo som oftest ingenting av betydning ute i kantene som du mister.

Etter min mening burde man bestemt seg for et format, samme for meg hvilket, men så holde seg til det på kino og hjemme. En animert film synes jeg det er enda mer idiotisk og ikke gi ut i 1:85 format, da det er en smal sak å fixe dette på de maskinene den er laget på. Men dette er en av de siste grunnene for å se en film på kino.

Vi hadde unger etc. på besøk i dag, og da så vi filmen, og jeg zoomet den litt inn og det ble straks mye bedre. Anbefales.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En film bør vel egentlig alltid være 2.35:1 format, alt annet som 4:3 og 16:9 kan istedet være forbeholdt vanlige TV programmer!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte skifter jeg bare bildemodus til bruker zoom får å få bildet i hele ruta..(Har Pdp 506xde)

Dette blir ofte bra på dvd,men noen ganger skjærer det seg helt..
    Til tv sendinger fungerer det ikke

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Men dersom filmselskapene skulle begynne å kutte vekk deler av sidene på filmene sine for å få passet dem inn på 16:9 skjermen din så ville i hvertfall jeg slutte å kjøpe film. Veldig dumt å gå glipp av deler av filmen av den grunn.
    Jeg vil bare si meg veldig enig dette utsagnet. Det hadde vært fryktelig dum om dvd-utgivelsene var klippet på sidene for å fylle 16:9 TV'er. Dette er rett og slett noe TV-kunder på leve me. Det finnes heller ikke så veldig mange gode måter å strekke bildet på uten at folk mister proposjonene sine. Det krever at kantene klippes bort. Bare så det er sagt, scope er en bra ting!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Uansett hvilken film jeg ser så er det oftest svart stripe over og under bildet..
    Mange glemmer å si ifra til DVD-spilleren (eller kabeltuneren, spillmaskinen m.m.) at den er koblet til en widescreen-TV. Da får man som oftest svarte striper ("Letterbox") på alt materiale som ikke er 4:3!

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med trådstarter. Dette er noe forbanna dritt.

La ALT være i 16:9 og hold dere til det. Tragisk opplegg. På kabel-tv så hender det også at materiale som er i 16:9 likevel kommer med striper over og under. Utrolig frustrerende.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis

La ALT være i 16:9 og hold dere til det. Tragisk opplegg. På kabel-tv så hender det også at materiale som er i 16:9 likevel kommer med striper over og under. Utrolig frustrerende.
    Dette skjer kun hvis du har analog kabel-TV (vanlig gammeldags PAL støtter ikke widecreen) eller om du har stilt dekoder din til feil TV-type (4:3, hvis du har 16:9).

Jeg lover deg en ting; Når du først har begynt å se film hjemme i 2,35:1 format vil du aldri tilbake til 16:9! (Edit: kun mulig på projektor pr. i dag). Derfor bør alt som er filmet i et format som er bredere enn 16:9 forbli i dette formatet også på DVD og HD-utgivelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis

Det meste som vises på tv er jo spillt inn i 1.85, alle nye tv programmer blant annet. Dette passer bra til 16:9 tver som selges i dag. En del filmer er som sagt spillt inn i 2.35 og vil da resultere i sorte striper oppe og nede også på et 16:9 apparat. Noen tver har mulighet for zoom osv, noe som pleier og gå ut over kvaliteten på bildet.

Men og begynne og kutte 2.35 ned til 1.85 bildet håper jeg de aldri starter med. Det er jo reggisøren og filmprodkusjonen som velger det formatet som passer best til filmen de skal skape.

Det var jo det som ble gjort før. Uansett om ting ble spillt inn i 1.85 eller 2.35 ble alt klippet etter pan and scan metoden for og passe inn i 4.3 tvene folk hadde. Noe som ga ganske dårlige resultater. Folk bør heller være fornøyde at vi nå får med oss hele filmen og ikke bare en liten firkanta bit av den.

Vet at det finnes en haug av andre standarder enn 1.85 og 2.35, men greit og holde det enkelt

Og som nevnt tidligere, de som har annalog kabeltv vil må bruke zoom selv ved 1.85 sendinger da de sender widescreen signalet i letterbox noe som igjen går ut over kvaliteten.
    Har man decoder får man rent widescreen signal uten no tull

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg fikk projektor og 200cm bredt lerret, så irriterte jeg meg også over disse stripene. Jeg brukte auto funksjonen (eller zoom) på min 32" widescreen TV for å fylle hele bildet.

Men det jeg egentlig irriterte meg over var ikke bildet eller de sorte stripene, men at bildet ble så lite. På et større lerret så er dette problemet ikke tilstede, da bildet uansett er stort. Dersom en benytter zoom så går dette utover bildekvaliteten, samt at en mister mye informasjon. I min hjemmekino blir det derfor ikke zoomet noe som helst.

Skulle heller ønsket at ALLE filmer ble laget i 2,35:1, slik at jeg kunne kjøpt meg et lerret med maskering 2,35:1

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig burde fremtidens TVer over 50" også kunne leveres i 2.35:1 format...og istedet ha maskeringen kun på sidene. En skikkelig god feeling når filmen starter, og bildet utvides og blir større enn 16:9. Det er vel også riktig at 2.35:1 scope skal være større enn 16:9.....

Høyden bør/skal være riktig sett konstant, hvor bildet kun endres størrelse horisentalt.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne også ønske at alle filmer fra nå av skal ha ett vesentlig objekt i hvert hjørne av billedrammen, slik at vi får konkrete bevis på at filmselskapene utnytter filmformatet til det ytterste. Jeg vil også at alle skuespillere skal bruke knæsjgrønne kær, slik at det grønntintede lerretet mitt skal få vise sitt fulle potensiale. For ikke å snakke om at det konstant skal foregå livsviktig dialog i begge bakkanalene, slik at jeg aldri må høre øredøvende stillhet bak ryggen min. Blir fort litt småredd av sånt.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JVC viste i Athen en 50-60" stor DILA 1080p grunn bakprojeksjonsTV med 2.35:1 format. Det tror jeg er den tøffeste skjermen jeg har sett EVER! Bare så synd vi ikke fikk lov til å ta bilder av av den..
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine