Kalibreringsverktøy/lysmåler for projector?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibreringsverktøy/lysmåler for projector?

På grunn av uenighet med avforum, ser jeg meg nødt til å slette denne posten.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av uenighet med avforum, ser jeg meg nødt til å slette denne posten.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LINK

Jeg har SpyderTV nonpro selv, har hatt planer om å teste dette, men synes i grunnen bildet er veldig bra DVE kalibrert.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vertigo
    Epson EMP-TW1000 1080p LCD HDMI1.3 - AVS Forum

Kan noen av de lærde sjekke ut denne posten?

Hadde vært kult med en billig Spyder2 i stedet for Gorm sin 20 000kr sak som ikke er høyaktuell for meg.
    Hadde vært litt morsomt å sett hvordan en mere påkostet 20 000kr sak hadde målt resultatet fra en slik Spyder2 kalibrering.

Hadde vært fint hvis dette kunne være et billigere "folke colorimeter" for å si det slik.

Synes forøvrig disse linkene er litt interesante for å få litt intrykk av bruken av disse spyder produktene.

Spyder2express review

Spyder 2 Pro - get your display right

Digital projector profiling with the Spyder 2 Pro

Ser ikke helt hvordan man kan få med kilde spillerens egenskaper når man kalibrerer på denne måten med en laptopp som også viser bildet, men det går kanskje ann å bruke enkelte DVE testbilder å sjekke gråtone skalaen osv og få med kilde spillerens egenskaper på den måten.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    homecinema-fr: Colorimètre HCFR
    - Our software can now support third party probes. You can use a Spyder II, DTP94 or Gretag EyeOne and Display models starting with version 1.2

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Spyder2 sammen med CalMAN (http://www.calman.tv/), og er godt fornøyd med det.

CalMAN er for øyeblikket Excelbasert, men det skal komme som egen applikasjon i 1. kvartal 2007 en gang.

Blir antagelig ikke like bra som proffutstyr, men utrolig mye bedre enn 'øyemål', og til knapt 2000.- syns ihvertfall jeg det er verdt prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    homecinema-fr: Colorimètre HCFR
    - Our software can now support third party probes. You can use a Spyder II, DTP94 or Gretag EyeOne and Display models starting with version 1.2
    Dette ser unektelig bra ut og har fått bra tilbakemeldinger på avsforum. Har akkurat bestilt meg en sensor (Spyder2) og en ny LCD TV (Samsung 32N71) som jeg skal teste dette med. Skal gi tilbakemelding på hvordan det fungerer!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer en liten test/guide av SpyderTV Pro på AVforum straks, må bare få laget den ferdig. Dette er en pakke til ca 5-6k.
    Dessverre rakk jeg ikke å få sammenlignet med min egen GM EyeOne + Calman pakke. Håper likevel det kan bli litt lærerikt for noen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått testet HCFR litt og må si dette er et utrulig bra program og veldig lett å bruke!

Desverre er det ikke så lett å få et 100% resultat, men her kan dere se resultatet mitt så langt:

http://superia.no/TV.jpg
    http://superia.no/TVTV.jpg

Samsung LE32N71 TV. VGA inngangen og HTPC med Radeon 9800 PRO.

Sensoren min (Spyder2) fungerer ikke så veldig bra fra 0-20 ire ser det ut som, da jeg ikke klarer å få jevne målinger der, spesielt 0-10 ire.

Jeg får stadig "WOW"-følelse over hvor naturlig og fine fargene ser ut.

TV'en ble målt til ~9000-9500 Kelvin på fabrikkinstillingene, som er ganske langt unna målet på 6500 Kelvin.

Skal fortsette å leke meg litt til med TV'en før jeg går over til projektoren. Må finne ut hvordan instillinger påvirker fargetemperaturen samt hvordan man justerer gama etc korrekt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at du har kalibrert opp for mye lys i mørke områder, og omvendt. Prøv å trekke ned bias (RGB brightness) i både rødt, grønt og blått, samtidig som du øker de samme verdiene litt i gain (RGB contrast).

Har du tilgang til gammakurven også? Kunne vært artig å sett resultatet av kalibreringen din der.

PS: Hvis spyder'en din har problemer med å måle korrekt ved lave verdier på TV-apparatet, blir det tilnærmet umulig å måle en projektor. Da må du i tilfellet ikke lenger unna linsen enn en meter tenker jeg.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Spyder colorimeteret er det et filter av noe slag som man kan fjerne når man skal bruke det på CRT skjermer. Kan man ikke fjerne dette dersom det er unøyaktig på lav IRE på LCD også?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt opp RGB contrast og tatt ned brightness nå i forhold til tips fra Gorm.

Jeg endret forøvring i konfigurasjonen til programmet slik at sensorene tar lengre lesinger på lavre IRE for et mer nøyaktig resultat. Ser ut som den er stabil fra 10ire nå, mulig 5 ire også.

Her er resultatene fra andre kalibreringsrunde med tips fra Gorm:
    superia.no - /kalibrering/andre_kalibrering/

For orden skyld så har jeg filene fra første kalibreringsrunde her:
    superia.no - /kalibrering/forste_kalibrering/

.chc filene lastes inn i programmet og da får dere se alle målinger der.

Her er oppsettet på tv'en:

Contrast 90
    Brightness 51
    Colour 40
    Colour tone - Warm1
    R Contrast 83
    G Contrast 79
    B Contrast 46

R Brightness 69
    G Brightness 53
    B Brightness 0

Er fornøyd fra 40 ire og oppover nå, men må arbeide mer med alle farger slik at jeg får bedre resultatet under 40 ire.

Gama måles til et gjennomsnitt på 2,03 hvor rundt 1,9 skal være optimalt i dette programmet, er ikke helt sikker. Bruker vist en litt annen gamma måling enn "standarden" så skal derfor ikke ha 2.2.

Jeg vet ikke hvor jeg finner gamma kurven i programmet.. ser bare hvor snittet står.. hvis ikke dette er delta-e kurven?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sensoren den samme i alle Spyder 2-pakkene? Har jeg skjønt det riktig hvis jeg sier at alt du trenger er Spyder 2-sensoren og HCFR-programvaren (i tillegg til PC)?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er sensoren den samme i alle Spyder 2-pakkene? Har jeg skjønt det riktig hvis jeg sier at alt du trenger er Spyder 2-sensoren og HCFR-programvaren (i tillegg til PC)?
    Ja, alle spyder 2 pakkena har akkurat samme sensor.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er samme sensoren. Det er dog noen som mener at sensoren som kommer bundlet sammen med Colorfacts har noe lavere avvik.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å glede seg til testen din da, Ak.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, men er ikke sikkert Spyder 2 er den beste sensoren.
    Monaco Optix XR er vist bedre på lave IRE verdier.

Men du har et valg i HCFR programvaren som gjør at du tar lengre målinger med Spyder 2 på lave IRE verdier for å gjøre disse mer korrekt dog..

Jeg kjøpte Spyder2Express hos Netshop for rundt tusenlappen med frakt..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Spørsmålet er jo pris vs ytelse her også. Hvordan er disse andre sensorene (Monaco Optix XR / sensoren som kommer bundlet sammen med Colorfacts / ...etc...) på pris?

PS. Ikke gjør denne tråden til en prisjakt. Poenget med spørsmålet er å finne ut om det er store prisforskjeller mellom disse produktene, slik at det faktisk ikke er alle som er aktuelle ift. pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Spørsmålet er jo pris vs ytelse her også. Hvordan er disse andre sensorene (Monaco Optix XR / sensoren som kommer bundlet sammen med Colorfacts / ...etc...) på pris?

PS. Ikke gjør denne tråden til en prisjakt. Poenget med spørsmålet er å finne ut om det er store prisforskjeller mellom disse produktene, slik at det faktisk ikke er alle som er aktuelle ift. pris.
    Det er et godt spørsmål. Jeg har lest i HCFR tråden på avsforum.com samt noen tråd om et annet kalibreringsprogram, der blir Monaco Optix anbefalt pga sin nøyaktighet på lav IRE. Kan være som tidligere nevnt at Spyder 2 sensorene varierer i kvalitet, men har fått veldig stabil lesing på lav IRE selv nå med å ha lengre "lesetid". Nå har tilgjengelighet endel og si også. Spyder2Express er nok det billigste og lettest tilgjengelige produktet. Prøvde å finne Monaco Optix i Norge men fant det ikke, måtte importeres fra USA. Noe som hadde blitt dyrere og tatt lengre tid enn å bestille den jeg gjorde..

Hadde vært fint om noen kunne utdype dette.

Har lest noen tester og der kommer Spyder2 veldig godt ut. Forgjengeren - Spyder - får derimot endel klager.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da er resultatene inne fra første omgang med Spyder2 og HCFR 1.2.2.
    Målingene er gjort med Benq 8720 og et hvit gain 1.0 lerret og HTPC som kilde.

Første måling er 8720 sin Cinema mode uten modifikasjoner, mens den andre er en rask D65 kalibrering, som garantert kunne blitt enda bedre om jeg orket bruker mer tid på det. :-)

Spyder2 sliter med stabile målinger under 30ire, men jeg syns definitivt den gjør en bra jobb til å koste under tusenlappen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •