Kalibreringsverktøy/lysmåler for projector? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Sånn, da er resultatene inne fra første omgang med Spyder2 og HCFR 1.2.2.
    Målingene er gjort med Benq 8720 og et hvit gain 1.0 lerret og HTPC som kilde.

Første måling er 8720 sin Cinema mode uten modifikasjoner, mens den andre er en rask D65 kalibrering, som garantert kunne blitt enda bedre om jeg orket bruker mer tid på det. :-)

Spyder2 sliter med stabile målinger under 30ire, men jeg syns definitivt den gjør en bra jobb til å koste under tusenlappen.
    Et noen kjappe spørsmål;

Når du gjør kalibreringsmålinger på en projektor, sikter du ta lysmåleren mot lerret eller direkte mot linsen (slik at målingen ikke tar hensyn til lerret)?

Hva med avstand? Regner med du setter måler på stativ, men hvor langt måler man fra lyskilden eller den reflektive flaten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måler med stativ mot lerret slik at den tar hensyn til det ja.
    Setter den ca. 30cm fra lerret og vinkler den litt til en side, slik at sensor måler rett ved siden av sin egen skygge på lerretet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ja, det er samme sensoren. Det er dog noen som mener at sensoren som kommer bundlet sammen med Colorfacts har noe lavere avvik.
    Det er helt standard sensor med ColorFacts. Den er ikke engang kalibrert, men helt standard rett av samlebåndet. De kommer med en platinum-utgave av ColorFacts 7.0, og der vil proben være kalibrert. Helt utrolig at de har solgt ukalibrerte prober så langt, og enda mer utrolig at de nå tilbyr en oppgradert versjon som "måler korrekt". Kjedelig for alle de som sitter med den "billige" versjonen (til 2500 Euro), å vite at det også finnes en versjon som måler korrekt. :???:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Jeg måler med stativ mot lerret slik at den tar hensyn til det ja.
    Setter den ca. 30cm fra lerret og vinkler den litt til en side, slik at sensor måler rett ved siden av sin egen skygge på lerretet.
    Da får du ikke målt korrekte verdier særlig langt ned i gråskalaen, med tanke på at Spyder-proben i utgangspunktet trenger relativt mye lys for å måle korrekt. Det avviket du har fra 40 IRE og nedover, skyldes i hovedsak at proben ikke har nok lys til å måle riktig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt standard sensor med ColorFacts. Den er ikke engang kalibrert, men helt standard rett av samlebåndet. De kommer med en platinum-utgave av ColorFacts 7.0, og der vil proben være kalibrert. Helt utrolig at de har solgt ukalibrerte prober så langt, og enda mer utrolig at de nå tilbyr en oppgradert versjon som "måler korrekt". Kjedelig for alle de som sitter med den "billige" versjonen (til 2500 Euro), å vite at det også finnes en versjon som måler korrekt. :???:
    Er du helt sikker på dette?

For en tid tilbake da jeg mailet med Colorfacts, og spurte om individuell kalibrering, fikk jeg dette svaret:

Sitat Opprinnelig postet av Colorfacts
    All ColorVision colorimeter are calibrated individually. Extensive testing has been done on the colorimeters stability and reproducibility, the maximum delta E = 3, however most are under 1. I would say the person who wrote the review had an early version of the Spyder.

Regards,
    XXXX

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Da får du ikke målt korrekte verdier særlig langt ned i gråskalaen, med tanke på at Spyder-proben i utgangspunktet trenger relativt mye lys for å måle korrekt. Det avviket du har fra 40 IRE og nedover, skyldes i hovedsak at proben ikke har nok lys til å måle riktig.
    Ja, jeg regnet nesten med det.
    Planen for neste D65 omgang, er å først D65'e 50-100ire via lerret slik at det blir rett. For så og kalibrere 0-50ire direkte på linsen. Hvis jeg da kalibrerer 0-50ire lineært i forhold til eksisterende 50-100ire, så burde hele skalaen være matchet lerret.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Er du helt sikker på dette?

For en tid tilbake da jeg mailet med Colorfacts, og spurte om individuell kalibrering, fikk jeg dette svaret:
    Proben er kalibrert når den går av samlebåndet, kritikken rundt ColorFacts er at denne i sin tur ikke blir kalibrert/matchet til software slik andre produsenter gjør. Eksempel: Min probe har samme serienummer som software og diffusor. Det vil si at software, probe og diffusor er kalibrert sammen, som en enhet.
    Colorvision har jo rettet seg etter kritikken, og slapp for ikke lenge siden en platinum-utgave av ColorFacts 7.0, der proben er kalibrert med gjeldende software.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel uansett ikke et reelt problem om proben har et delta E avvik normalt under 1 og maksimalt 3. Er vel delta E over 4 som regnes som synlig variasjon.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små avvik blir store når du måler i de mørkeste partiene. Avvik her koster deg også dybden i bildet.
    Avviket du refererer til gjelder proben. Når du så matcher den med en diffusor og en annen programvare, det er da "problemene" starter. Uansett ikke spesielt aktuell problemstilling i denne tråden, for det er ingen meg bekjent som bruker ColorFacts med Spyder probe her landet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proben er kalibrert når den går av samlebåndet, kritikken rundt ColorFacts er at denne i sin tur ikke blir kalibrert/matchet til software slik andre produsenter gjør. Eksempel: Min probe har samme serienummer som software og diffusor. Det vil si at software, probe og diffusor er kalibrert sammen, som en enhet.
    Colorvision har jo rettet seg etter kritikken, og slapp for ikke lenge siden en platinum-utgave av ColorFacts 7.0, der proben er kalibrert med gjeldende software.
    Stemmer det. Når jeg tenker meg om har vi også diskutrert dette før, jeg begynner nok å bli gammel :neutral:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •