Hvilket videokamera i budsjettklassen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket videokamera i budsjettklassen?

Om en stund skal jeg på ferietur til langtvekkistan, og det hadde jo vært flott å dokumentere deler av reisen. Men jeg har lite penger, og må nøye meg med et videokamera i budsjettklassen.¨

Men ser man i butikkhyllene er det mye å velge i; MiniDV, harddisk- og DVD-kameraer!
    Kanskje noen kunne kjapt fortelle fordeler og ulemper med de forskjellige typene også?

Hva bør jeg velge til en pris på (+-)4000,-?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første anbefaler jeg å kjøpe det på Elkjøp med 30 dager returrett. Jeg har nettopp kjøpt et sony til ca 6000 og det holder rett og slett ikke mål. Sikkert bra i dagslys, men det vet vi i Bergen ikke hva er lenger. Er det 70 dager med regn på rad?

Poblemet er at det filmer med dårlig kvalitet, lysstyrke og farger innendørs og spesielt med dårlig belysning. Det er jo ofte da man vil filme noe. Kamera har mange bra sider, god Zoom og DVDR skiver, men jeg kan altså ikke filme det jeg vil. På dagtid og i sydlige strøk vil jeg anta at dette er helt topp.

Er selv på jakt etter et greit videokamera, så om noen har testet et som er greit, så gi beskjed.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic NV-GS180 ser ut til å få skryt overalt hvor jeg finner noe om det, bla. her:

Panasonic NV-GS180 - DinSide Data : Videokameraer : Lyd & Bilde

Er selv i markedet for et kamera i disse dager, og har bestemt meg sånn ca. 90% for at det blir et slikt et. Koster ganske nøyaktig 4000 på Elkjøp også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar... Spurte på et annet forum, og der var det også GS180 som ble anbefalt. Så det er nok dette jeg kommer til å gå for...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tenkt litt mer over saken, og det er jo det dummeste man kan gjøre, for da dukker det selvsagt opp alternativer da.

Jeg tenker som så: Hjemme har jeg et gammelt Blaupunkt 8mm (som vel egentlig er et Sony Handycam elns), og jeg har også et JVC DV-kamera. Jeg har altså en liten haug med 8mm-filmer og en haug med DV-filmer. Kjøper jeg det Panasonic-kameraet får jeg også en haug med miniDV-filmer etterhvert.

Hvis jeg derimot kjøper et miniDV-kamera som har analog-inngang, så blir det kanskje såpass enkelt å kopiere alle disse 8mm og DV-filmene over til miniDV at det faktisk blir gjort??? Dessverre er det vanskelig å finne et kurant miniDV-kamera med AV inn, ingen i Panasonic DS-serien ser ut til å ha det, men jeg har funnet et SONY-kamera: SONY DCR-HC96.

Finner ikke noe kjempenegativt om dette kameraet på nettet, bortsett fra dette med touch-skjermen, men jeg kommer nok uansett til å bruke auto-innstillinger 99% av tiden. Så nå begynner tvilen å gnage da....Panasonic GS180 eller SONY HC96? Og er det så enkelt som jeg tror å spille over fra det ene formatet til det andre?

Et annet poeng er jo at vertigo lenger oppe her i tråden er misfornøyd med sitt SONY-kamera i samme prisklasse som HC96. Dette ser imidlertid ut til å være et DVD-kamera, men optikk/CCD kan vel fort være den samme som i HC96?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dessverre ikke svare deg på noen av spm dine 9ppel..

Men jeg har endt opp med å kjøpe en utstillingsmodell fra Panasonic, NV-GS280! Dette klarte jeg å få til 4000,- på elkjøp, så jeg håper jeg har gjort et godt kjøp!?!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitale video kamera i dag er basert på to typer video chiper
    1: CCD
    2: CMOS

CCD er mer lysfølsomt enn CMOS, men dyrere å produsere. CCD gir som oftest bedre bilde enn CMOS, men CMOS bilde/video chipper begynner å bli bedre. 3xCCD er absolut og anbefale hvis en finner det til en overkommerlig pirs.

Konklusjon er at du må se hva du skal bruke kamera til når du velger kamera. Skal du filme mye i mørke omgivelser så er CCD absolut og anbefale.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pug-Nose: Synes det høres ut som et meget bra kjøp det der. Jeg har egentlig tro på at man får bedre bilde med den GS-serien enn med Sonyen, nettopp pga. dette med 3xCCD, men så var det det med analog inngang da.....:twisted: GS280 skulle vel ta stillbilder med en brukbar oppløsning også (GS180 tar vel bare 1Mpx-bilder?)

Rabban: har Sonyen CMOS-brikke?

Finnes det forøvrig noen forum som er dedikert til videokamera og som er bedre egnet til slike spørsmål? Jeg funderer på om jeg taper mye i bildekvalitet på å velge HC94 framfor GS180 el.l., og om det er en grei sak å kopiere fra format til format slik jeg planlegger når man har analog-inngang. (Er klar over at dette lar seg gjøre vha. PC etc, men det tror jeg ikke jeg gidder å begynne med. har forsøkt noe lignende før, og endte opp med gigantiske filer som det tok en time å konvertere, og til syvende og sist fungerte ikke DV-inn på kameraet som det skulle etc etc)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nippel: GS280 har 3,1 mpixlers stillbilde, med Leica optikk, så bildene blir vel passelige. Men det er jo filming jeg satser på å bruke det til...

Jeg har spurt på Hardware.no sitt forum "digital foto og video". Virker som det er endel glupe hoder der også...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •