Forvirring rundt grensesnitt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Teddy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forvirring rundt grensesnitt

Jeg er rimelig fersk når det gjelder overføring av signaler fra kilde til skjerm, og nå når jeg nettopp har fått min Sony KDF-50E2010, så er det greit å prøve å få dette så bra som mulig.

Denne tven har alle mulige innganger, og jeg vil koble på en Xbox 360 og en Marantz DV6500. Xbox 360 er helt overlegen på komponent, så derfor ønsker jeg å bruke den inngangen på den. DV6500'en har komponent, scart og kompositt. Hva gjør jeg med den? Det er vel ønskelig å bruke komponent på den også, men den er altså brukt.

Jeg har lest at scart også overfører som kompositt, stemmer dette? Er det virkelig like dårlig kvalitet over den som det er på den gul-merkede RCA kontakten? Jeg har levd i troen om at en god SCART-kabel her ville gi meg omtrent like god kvalitet som om jeg hadde brukt komponent. -Kan noen avkrefte/bekrefte dette? Er det stor kvalitetsforskjell, er det slik at jeg absolutt burde kjøre DV6500'en via komponent?

Jeg skulle gjerne ha prøvd, men det betyr at jeg må kjøpe kabler først, og det kan bli litt unødvendig bruk av penger.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg på en frekk bump. Man skulle tro at dette var et enkelt og kjapt spørsmål å svare på for alle de lærde her? Er spørsmålet så dumt at ingen gidder å svare på det, så rett meg gjerne på det jeg driter meg ut på

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SCART kan også overføre RGB-signaler, dersom avspilleren og TV støtter RGB over SKART-kontakten.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SCART overfører flere typer signaler. Kompositt er alltid til stede, men RGB er det man helst vil bruke.
    Kompositt er det samme signalet enten det kommer via SCART eler gul phono plugg. Det er den dårligste kvaliteten du kan velge.

Samenstillingen "komponent, scart og kompositt" er i grunnen meningsløs, siden SCART er en type plugg og de andre er signaltyper.

Komponent og RGB er omtrent likeverdige på kvalitet. Hvis du kan kjøre progressivt er det komponent som gjelder.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen :-)

Da tar jeg utgangspunkt i at både spillern og tv'en støtter RGB over SCART, da alt annet ville være veldig rart. Dermed konkluderer jeg med at en tilkobling med en god SCART-kabel vil være så godt som jeg kan få det fra denne dvdspilleren.

Tror dvdspilleren kan kjøre progressivt, men at det er ræva, ref denne testen: Marantz DV6500 Review with JLTi Mod - Universal DVD Player, så jeg vet ikke om jeg vil kjøpe en kabel og teste. Hvis noen mener jeg alikevel bør teste det, så si ifra.

Jeg er nemlig ikke 100% fornøyd med bildet jeg får på tven, og jeg tror det har potensiale for å bli bedre. Det virker som spill på X360'en ser bedre ut, men detaljnivået i bildene der kan vel ikke akkurat sammenlignes med dvd, så jeg skal teste dvd på konsollen i kveld. Er det bedre på den så må det vel bet y at jeg sitter på en ræva dvd-spiller?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir bildet fra DV6500'en når du lar denne sende signaler via komponent da? Om du ser vesentlig bedret billedkvalitet mellom RGB via Scart og komponenttilkobling kan det vel lønne seg å se nærmere på en bedre Scartkabel.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, ja, jeg glemte å si at jeg har kjøpt SCART-kabel. En Bandridge Profigold. Fortsatt verdt å kjøpe komponentkabel for å teste?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir jeg noe mer usikker. Mener å ha lest her inne i AVF at RGB signalet, i utgangspunktet, er bedre enn komponentsignal. Realiteten er vel at kilden DVD ikke gir RGB full rettferdighet ved at signalet er lagret som komponentsignal (her bøyer jeg fort av om noen skulle dunke til med tyngre teknisk kompetanse :-) ). På den annen side, kjøp deg en kabel, funker det ikke så kan du definere kabelen som "lagervare hjemme" - du vil alltids få brukt for den senere, og du tilegner deg selverfart lærdom! :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •