HDMI-kabel med "bra sortnivå og nesten null fargeblødning"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HDMI-kabel med "bra sortnivå og nesten null fargeblødning"?

Jeg refererer til side 106 i Lyd og Bilde for desember 2006, testen av VPL-VW50, og den lille boksen om "HDMI-bildekabler". Lasse Svendsen sier:

"Bildekvaliteten med HDMI-3 er strålende. Meget bra sortnivå og nesten null fargeblødning gir et mege realistisk bilde. Fraværet av støy og det skarpe fokuset på detaljer i bildet, gjør HDMI-3 godt egnet sammen med Sony VW50. Fargene får litt mer smell, det dype sortnivået til VW50 blir enda mer markant og selv om prisen er høy, bør man vurdere å koste på seg kvaliteten til HDMI-3 på en så bra projektor som VW50."

Hva er detta for noe? Hvordan kan kvaliteten på en HDMI-kabel påvirke sortnivået, for ikke å si fargeblødningen på en projektor? Skal jeg bytte ut IDE-kablene i pcen min med dyre, sølvholdige IDE-kabler, og så få bedre sortnivå på bildene jeg tok i sommer?

Jeg skal ikke være 100% påståelig her, men for meg virker det som om folk som har skodd seg på andres analog-overtro siden 70-tallet er blitt litt engstelige for å miste oppgraderingskunder etterhvert. Det er vel det samme med s/pdif, er det virkelig mulig å forringe en ac3-strøm kvalitativt over en coax-kabel slik at lyden blir "dårligere" uten at man får feil i dekodingen som høres dramatiske ut?

Jeg har aldri fått noen til å forklare kvalitetstap i digitale overføringer som er så små at man bare ser dem med det trente øyet. Bitfeil i PCM kan jeg forstå er vanskelig å plukke opp, men i kodet materiale vil små feil ha store konsekvenser som alle kan se, skulle man tro.

Min DVI-HDMI-kabel på 5 meter kostet 300 kroner. Gitt at jeg hadde hatt en Pearl mener Lasse Svendsen at jeg ville fått noe ut av å betale 5400,- isteden (jeg vet ikke om min LG er god nok til å trenge noe slikt). Jeg skal ikke påstå at det ikke er noe i det, men jeg hadde vært veldig takknemlig for en ordentlig forklaring på dette. Jeg har brukbar forståelse for fysikk, elektrisitet, digitalteknikk og audio/video, så ikke vær redd for å bli for avansert.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig med deg.

Hadde datainteresserte vært like godtroende/lettlurte som en del audiofolk ville de kjøpt high-end nettverkskabler i den tro at det ga lavere ping og høyere hastighet på nettet.

Det folk helt glemmer når det gjelder digital overføring er at det sitter et buffer både på sender og mottagersiden som korrigerer tidsforskyvninger/jitter.

Det finnes selvfølgelig forskjellig kvalitet på kabler, men dette går på skjerming, hva slags plugger og generell teknisk kvalitet. Om det er 99.99 % gullforgylt sølv eller vanlig kobber spiller ingen rolle. Så lenge det ikke er brudd i lederene eller overledning/kortslutning samt at kabelen ikke er påvirket av utenforstående faktorer er det ingen forskjell.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er detta for noe? Hvordan kan kvaliteten på en HDMI-kabel påvirke sortnivået, for ikke å si fargeblødningen på en projektor?
    Uten å være for påståelig tror jeg vi med relativt god sikkerthet kan si at det som er skrevet her er "tull og vas". Med HDMI kabler vil det i hovedsak være slik at enten har man bilde, eller så har man ikke. Enkelt og greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke sett hvordan bildet ser ut når dvi/hdmi bryter sammen og gir bitfeil.

Men kritisk sans, test-metodikk og kjennskap til Ohms lov lyser vel ikke akkurat opp av sidene til nevnte blekke?

-k

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Med HDMI kabler vil det i hovedsak være slik at enten har man bilde, eller så har man ikke. Enkelt og greit.
    Stort sett enig. Men det går et fint, lite skille her også. Og det går på signalstyrke. Dersom kabelen ikke er av god nok kvalitet og klarer å formidle signalet uten noe form for tap, kan det forekomme bildemessige degraderinger og da gjerne på kabler rundt 10 meter og lengre. Spesielt på 1080p-signal som krever mye båndbredde. Når jeg kobler min 10 meter Real Cable direkte fra 2930 til VW50 blir bildet strøkent, men dersom jeg kobler gjennom en passiv switch på veien får jeg en bildemessig degradering. Signalet og bildet kommer gjennom, men jeg har "snø" i bildet, akkurat som om når en parabol er akkurat bittelitt feil innstilt.

Om en dyrere kabel er sååå mye bedre vet jeg ikke av egen erfaring, men en er bestilt for test i eget oppsett.... ;-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett enig. Men det går et fint, lite skille her også. Og det går på signalstyrke. Dersom kabelen ikke er av god nok kvalitet og klarer å formidle signalet uten noe form for tap, kan det forekomme bildemessige degraderinger og da gjerne på kabler rundt 10 meter og lengre. Spesielt på 1080p-signal som krever mye båndbredde. Når jeg kobler min 10 meter Real Cable direkte fra 2930 til VW50 blir bildet strøkent, men dersom jeg kobler gjennom en passiv switch på veien får jeg en bildemessig degradering. Signalet og bildet kommer gjennom, men jeg har "snø" i bildet, akkurat som om når en parabol er akkurat bittelitt feil innstilt.

Om en dyrere kabel er sååå mye bedre vet jeg ikke av egen erfaring, men en er bestilt for test i eget oppsett.... :wink:
    Dette har jeg ikke opplevd selv, men det stemmer sikkert
    Bedre sortnivå og farger høres likvel ikke særlig sansynlig ut, og det måtte i så tilfelle bety at "dårligere" kabler kutter i dynamikken i bildet. Vil det i det heletatt være mulig, sett fra et teknisk standpunkt?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nei, det er nok ikke mulig at de kutter i dynamikken, men at det forekommer ustabilitet på kabler av lav kvalitet er helt garantert, en ustabilitet en ofte ser i mørke scener. Samtidig er det jo slik at 1080p langt fra fungerer på alle typer kabler, noe jeg aldri hadde kjøpt en kabel som ikke garanterte i dag (da blir plutselig kabelen ikke så billig allikevel, ettersom den må byttes om kort tid).

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i mye av det som framkommer her, det er slik Anfield sier at signalstyrke er problemet, teoretisk burde vi ha signalforsterker på kabel over 10 M. Men jeg har selv også opplevd forstyrelser i bilde pga termineringsproblemer(5m kabel) det er tydeligvis endel ytstyr som gir ut svakere signaler en spec, og da er det lett og skylde på kabel.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Signalet og bildet kommer gjennom, men jeg har "snø" i bildet, akkurat som om når en parabol er akkurat bittelitt feil innstilt.
    Men det er det jeg mener, du ser den snøen temmelig tydelig, det handler ikke om fargeblødning eller mangel på sortnivå? Støy eller kvalitetstap på en digital overføring kan liksom ikke manifestere seg som "analog" støy eller kvalitetstap, som fargeblødning eller lignende. Jeg hadde problemer her om dagen med en dvi-kontakt som "noen" ikke hadde skrudd til, så den satt løst. Det ble til røde prikker og enkelte røde linjer her og der (så ut som døde pixler, skrekk og gru), det ødela ikke sortnivået.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at jeg konsekvent kjøper OEM kabler til langt under halv pris sammenlignet med merkenavnene. Sålenge kabelen er bra nok, så vil det være marginale forskjeller på signalet som overføres. Og i digital sammenheng så medfører dette til INGEN forskjell i data som overføres. Dette er jo hovedpoenget og grunnen til at vi har skiftet over til digital signaloverføring.
    Men dette er selvsagt en hard nøtt å svelge for kabelprodusentene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Men det er det jeg mener, du ser den snøen temmelig tydelig, det handler ikke om fargeblødning eller mangel på sortnivå? Støy eller kvalitetstap på en digital overføring kan liksom ikke manifestere seg som "analog" støy eller kvalitetstap, som fargeblødning eller lignende. Jeg hadde problemer her om dagen med en dvi-kontakt som "noen" ikke hadde skrudd til, så den satt løst. Det ble til røde prikker og enkelte røde linjer her og der (så ut som døde pixler, skrekk og gru), det ødela ikke sortnivået.
    Vi er helt på linje her...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, ikke helt enig der, no12. Min erfaring tilsier som følger;

1. kabler av lavere kvalitet får langt raskere slitasje på pluggene, spesielt HDMI som i utgangspunktet sitter dårlig
    2. dårlige kabler sliter ofte med oppløsninger over "dagens" nivå, billige OEM kabler fungerer f.eks. svært sjelden på 1080p

Spørsmålet er derfor hvor mye en egentlig sparer på å betale 500 for en OEM kabel som enten slites raskere eller ikke funker på de signaler som er vanlige om ett år, eller rett og slett bare betaler 1000 for kabelen i dag, som da takler minst 1080p og ikke minst har en kvalitet på terminering og plugg som gjør at den holder.

Jeg baserer dette utsagnet på faktisk erfaring med OEM og merkevare av HDMI og DVI de siste 3-4 årene... INGEN av mine OEM-kabler funker pr. dato på 1080p, og flere av de sluttet også å fungere skikkelig på helt vanlig 720p etter noe tids bruk.....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Det er en grunn til at jeg konsekvent kjøper OEM kabler til langt under halv pris sammenlignet med merkenavnene. Sålenge kabelen er bra nok, så vil det være marginale forskjeller på signalet som overføres. Og i digital sammenheng så medfører dette til INGEN forskjell i data som overføres. Dette er jo hovedpoenget og grunnen til at vi har skiftet over til digital signaloverføring.
    Men dette er selvsagt en hard nøtt å svelge for kabelprodusentene.
    Cluet her er da "bra nok". For i det en begynner å bevege seg opp mot 10 meters lengder, begynner det å bli forskjeller på kvaliteten på de forskjellige kablene, og OEM-kabler utmerker seg jo ikke alltid i den mest positive retningen her. Men som vi har bemerket flere her inne, det gjelder å få signalet stabilt og trygt frem, og ikke "analoge" artifakter som beskrevet før.

Better Cables har jo tatt denne problematikken på alvor, og på de lengre strekkene kan de levere kabler med innebygget signalforsterker. Det har jeg faktisk tro på, det og HDMI-switcher med innebyggede signalforsterkere.

Edit: Lygren kom meg i forkjøpet gitt...

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Det kan sikkert oppleves som dårligere fargenivå/sortnivå om endel pixler faller ut fordi endel utstyr har pixel kompensering som vil reparere utfalte pixeler, dette gjør de med å sammenligne med nabo pixlene og vi vil da trolig ikke se hakkingen som vi vanligvis ville se.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, det var nettopp derfor jeg skrev "bra nok".
    OEM kabler er laget rimeligst mulig med tanke på hva dem skal brukes til. Så når 1080p blir utbredt så vil du også få OEM kabler som takler 1080p.
    Og om du skifter signalkilder så ofte at du har problemer med kvaliteten på plugger så er jeg enig i at det er fornuftig for deg å kjøpe en dyrere kabel. Dette blir det samme som at en elektriker kjøper avbitertang til 500,-
    Men den jevne bruker og de fleste entusiaster inkl. meg, skifter ikke utstyr så ofte at det blir et problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At signalet bryter sammen ved digitale overføringer når forholdene er dårlige nok er jo opplagt.

Diskusjonen her var vel hvorvidt rapporten fra Lyd & Bilde var basert på faktiske visuelle forskjeller eller satt inni hodet til journalisten. Min mening er at han har sniffet litt for mye på ny-trykte glossy reklamebrosjyrer.

Hvis du skal utsette kabel og plugg for harde fysiske påkjenninger, eller ønsker å tøye grensene i form av lengde eller båndbredde så er jeg helt med på at man bør orientere seg litt. Jeg er ikke sikker på om en kabel til over 5000,- kjøpt fra "hifi-bransjen" nødvendigvis er bedre enn en god, normalt kostbar kabel.

Selv bruker jeg den DVI-kabelen som fulgte med Dell PC-monitoren min. Den er ca 2 meter lang og har blå plugger. Den har jeg brukt på PC-en til å overføre
    (1680x1050x60) 105 megapixler/sekund (315MB/s v/24bit RGB),
    og på lcd-tven til å overføre
    (1366x768x66) 69 megapixler/sekund (207MB/s)
    uten synlige problemer.

Til sammenligning:
    1080@24p 50 megapixler/sekund (150MB/s)
    1080@60i 62 megapixler/sekund (186MB/s)

Digital Visual Interface - Wikipedia, the free encyclopedia
    "Maximum clock frequency in single link mode: Capped at 165 MHz (3.7 Gbit/s) "

Dette tilsvarer 463 MB/s. Ut ifra tallene så burde altså selv "full hd" være godt innenfor DVI-specen. Hvor godt kabler og interfacer følger spec med feilfri transmisjon er selvsagt et praktisk spørsmål, spesielt hvis man tøyer grensene mhp lengde eller utsetter kablene for mye juling, men jeg har altså ikke sett problemer med min dell-kabel med båndbredder som overstiger ATSC hd-speccen.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...kabler på noen meter, spesielt DVI med skikkelige terminaler, har sjelden problemer med å levere den spesifiserte båndbredde...

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vel, ikke helt enig der, no12. Min erfaring tilsier som følger;

1. kabler av lavere kvalitet får langt raskere slitasje på pluggene, spesielt HDMI som i utgangspunktet sitter dårlig
    2. dårlige kabler sliter ofte med oppløsninger over "dagens" nivå, billige OEM kabler fungerer f.eks. svært sjelden på 1080p

Spørsmålet er derfor hvor mye en egentlig sparer på å betale 500 for en OEM kabel som enten slites raskere eller ikke funker på de signaler som er vanlige om ett år, eller rett og slett bare betaler 1000 for kabelen i dag, som da takler minst 1080p og ikke minst har en kvalitet på terminering og plugg som gjør at den holder.

Jeg baserer dette utsagnet på faktisk erfaring med OEM og merkevare av HDMI og DVI de siste 3-4 årene... INGEN av mine OEM-kabler funker pr. dato på 1080p, og flere av de sluttet også å fungere skikkelig på helt vanlig 720p etter noe tids bruk.....

Mulig jeg er treg her men her trenger jeg en liten forklaring, Når jeg kjøper en kabel så er det en forutsetning at den har en bra terminering, men slitasje ser jeg ikke på som noe stort problem da jeg kobler til utsyret så sitter pluggen i helt til jeg flytter utstyret eller bytter det ut, tester du masse utstyr så stiller saken seg anderledes.Vet at det er HDMI 1.1-1.2-1.3 men hvorfor tar ikke kabelen 1080p om den følger spec.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er av mange årsaker; skjerming, terminering, kabelkvalitet osv. Hvis du forutsetter at termineringen er "god" er de fleste OEM-variantene uaktuelle for deg uansett. Du må kjøpe relativt kostbare kabler før en kan si at termineringen, rent objektivt og teknisk, er av høy kvalitet. Monster, MIT, Supra, BetterCables og flere øvrige har svært høy kvalitet på termingeringen. Nå er det ikke nødvendigvis nødvendig med å så høy kvalitet, det er jo tilstrekkelig kvalitet som er kriteriet for de fleste av oss, men som nevnt har jeg personlig hatt store problemer med mine billigkabler opp gjennom og bruker nå konsekvent kabler kun fra kjente merkevarer.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI 1.0 er i tillegg oppgitt til 4,9 Gb/s, og enhver kabel som selges som HDMI-kabel skal støtte 1920x1080@60hz, ellers er den defekt og leverer ikke det den utgir seg for. Slitasje er naturlig nok et annet aspekt.

Det er kanskje en negativ placebo-effekt å vite at det er et ledd i signalveien man ikke synes man har betalt for mye for, men for min egen del tror jeg jeg lar kabelen til 5400,- ligge på hyllen hos importøren. Det er panelkontrasten i projektoren min som bestemmer sortnivået mitt, og enn så lenge er det godt nok. Iallefall til JVC LCoS kommer ned i menigmann-pris

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •