HDMI-kabel med "bra sortnivå og nesten null fargeblødning"? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Den spesifikasjonen du henviser til stemmer, Cax, men lengden på kabelen er også oppgitt i samme spesifikasjon, og den tror jeg ligger på maks. 8 meter om jeg ikke tar feil (5 for DVI)...? Det er fra 5-6 meter og opp en kan slite, på kortere kabler har jeg aldri opplevd noen spesielle problemer...

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Den spesifikasjonen du henviser til stemmer, Cax, men lengden på kabelen er også oppgitt i samme spesifikasjon, og den tror jeg ligger på maks. 8 meter om jeg ikke tar feil (5 for DVI)...? Det er fra 5-6 meter og opp en kan slite, på kortere kabler har jeg aldri opplevd noen spesielle problemer...
    Ok da ble vi enige om et par vesentlige ting, om kablen er utenfor spesifikasjonene så stiller saken seg andeledes, da bør man ha en signalforsterker ikke en kabel til 5K. Mente det var 10m på HDMI men det kan jeg sjekke, på DVI tror jeg 5 er riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvi har ca5m. Hdmi tar ca 50fot som er ca 11m, kabler over dette blir levert med en forsterker.

Men nå kommer snart hdmi 1.3
    HDMI Interface FAQ

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten rettelse bare. 50feet er ca 15m.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...ja, hvis HDMI garanteres for 1080p@60Hz opp til 15 meter er det et par produsenter som sliter... Selv ikke Supra garanterer for 1080p på mer enn 10 meter på dagens HDMI, og for bare 5-6 mnder siden kun 1080i. Synes det høres veldig rart ut at HDMI er spesifisert til å takle så høye båndbredder over den type lengder, dere er sikker på at det ikke er snakk om hvilket potensiale formatet har? Noen som har en link til HDMI 1.1-1.2a spesifikasjonene?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har lest testen vil jeg tro at det siktes til HDMI 1.3 til overføring av bildesignalene. Og da er det en vesentlig forskjell fra 1.2 og tidligere versjoner. Overføringskapasitet. Mens 1.2 kun greier 8 bits/farge, totalt 24 bits, greier 1.3 16 bits/farge, totalt 48 bits. Og det KAN bety bedre bilde på gode nok bildekilder. Da får man virkelig utnyttet kapasiteten til HD-DVD og BlueRay, hvis materialet er lagret på disken i f.eks 10 bits.
    mvh Nils

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsos
    Uten at jeg har lest testen vil jeg tro at det siktes til HDMI 1.3 til overføring av bildesignalene. Og da er det en vesentlig forskjell fra 1.2 og tidligere versjoner. Overføringskapasitet. Mens 1.2 kun greier 8 bits/farge, totalt 24 bits, greier 1.3 16 bits/farge, totalt 48 bits. Og det KAN bety bedre bilde på gode nok bildekilder. Da får man virkelig utnyttet kapasiteten til HD-DVD og BlueRay, hvis materialet er lagret på disken i f.eks 10 bits.
    mvh Nils
    Men BluRay og HD-DVD støtter maksimalt 8 bits, og HDMI 1.3 innebærer ingen obligatorisk endring i kabel såvidt jeg har forstått (bare støtte for mini-plugger for camcorders).

Dermed er det vanskelig å se at en HDMI-kabel til over 5.000,- skal gi forbedringer i sort-nivå.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Men jeg mistenker at enkelte av Lyd & Bildes lesere kjøper en 0.5m lang "monster" HDMI-kabel til 5.000,- for å koble HD-DVD/BR spilleren opp mot lcd-tven med en oppløsning på 720@50p. Og at dette er komplett unødvendig.

Du som har mye mer praktisk erfaring enn meg på dette kan kanskje konkludere nærmere?

Dermed er det to forskjellige ting vi diskuterer her: folkeopplysning vs ekstrem-tilfellet. For noen er det fryktelig vanskelig å forstå at digitale overføringer som foregår feilfritt ikke lar seg forbedre videre.

mvh
    Knut

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsos
    mvh Nils
    Det hjelper ikke stort om det er 1.3 det er snakk om, for kabelen er jo akkurat den samme. Om ikke annet øker 1.3-spesifikasjonen kabelproblematikken, fordi den "lover" dobbelt så mye på samme kabel.

HDMI er jo en mee-too-standard basert på DVI, som er laget for pc-bruk, så egentlig er jeg litt usikker på i hvor stor grad de har tenkt på dette med avstand. Med unntak av at den hadde blitt temmelig feit, hadde det vært umulig å lage en coax-variant? Det hadde jo løst alle problemer, skulle man tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge hdmi.org HDMI :: Channel :: FAQ så er det ikke noe fastsatt maks lengde på kabler, men en signaldegraderings toleranse som er spesifisert i HDMI standarden.

Dette virker logisk, og betyr korte kabler slipper unna med billigere konstruksjon enn lange kabler. Men som jeg noe dårlig prøvde å si i tidligere innlegg, så er det ikke mer å hente når kabelen først er kommet under minstekrav til signalforvrengning.

I "cable length" avsnittet til High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia står det at du kan bruke kabelstrekk med dobbel cat-5 og HDMI opp til 100m. Riktignok så må wiki tas med en klype salt, men dette skal definitivt testes. :-)

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI cables have 5Gbps worth of bandwidth available, meaning that it has more than enough capacity to carry a high definition video signal as well as up to eight channels of 24-bit high quality audio, all uncompressed. This means that there's no conversion of the signal (say, from digital to analog and then back again) or any compression that could possibly affect video or sound quality. And it does it all through one cable.

Unfortunately, HDMI has been plagued by compatibility problems, especially when using cable and satellite boxes as sources. Moreover, there have been multiple iterations of the standard: HDMI 1.0 hit in December 2002, followed by 1.1 in May 2004, 1.2 in August 2005, and even 1.2a in December of 2005--each of which has added a smattering of features, some important, some obscure.

Enter HDMI version 1.3. The latest iteration of the standard is said to be the update that home theater enthusiasts have been waiting for. Among the highlights of HDMI 1.3 are increased bandwidth (10.2Gbps, more than enough to handle superhigh video and audio resolutions),

saksa noe info

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    I "cable length" avsnittet til High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia står det at du kan bruke kabelstrekk med dobbel cat-5 og HDMI opp til 100m. Riktignok så må wiki tas med en klype salt, men dette skal definitivt testes. :-)
    Om man så måtte bite i gresset og spandere på seg cat6, så koster det jo ikke allverdens, og cat6 er spesifisert til 250mhz, milevis over det hdmi1.2 krever. Det vanskelige blir vel termineringen :???:

Edit: Da er det kanskje enklere å modde utstyret sitt og sette to rj45-hunnplugger der. Da er man tøff.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke gjøre dette om til en politisk diskusjon. Men de to tingene som går meg mest på nervene i IT og AV bransjen er DRM og AV kabel industrien.
    Det forbauser meg like mye hver gang hvordan kabel med samme karakteristikker kan ha 1000% prisforskjell alt etter hvilket marked dem selges for.

Men så har du heldigvis lyspunkt som f.eks. HDMI cables, DVI cables, HDMI wall plates and HDMI switches.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En konklusjon er vel at:
    1. Lyd & Bilde er et kosmetikk-magasin
    2. "vanlige" folk med vanlige behov greier seg med enkle kabler
    3. De med projektor eller annet som gjør at de trenger veldig lang kabel eller veldig slitesterk kabel bør heller kontakte lygren for tips heller enn "audiofilkabelprodusentene"

-k

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Stort sett enig. Men det går et fint, lite skille her også. Og det går på signalstyrke. Dersom kabelen ikke er av god nok kvalitet og klarer å formidle signalet uten noe form for tap, kan det forekomme bildemessige degraderinger og da gjerne på kabler rundt 10 meter og lengre. Spesielt på 1080p-signal som krever mye båndbredde. Når jeg kobler min 10 meter Real Cable direkte fra 2930 til VW50 blir bildet strøkent, men dersom jeg kobler gjennom en passiv switch på veien får jeg en bildemessig degradering. Signalet og bildet kommer gjennom, men jeg har "snø" i bildet, akkurat som om når en parabol er akkurat bittelitt feil innstilt.

Om en dyrere kabel er sååå mye bedre vet jeg ikke av egen erfaring, men en er bestilt for test i eget oppsett.... ;-)
    Velger å "quote" meg selv her.

Har nå fått testet med en 12 meter Better Cables. Problemet med "snø" når jeg går gjennom en passiv switch er borte, og bildet er krystallklart uansett oppløsning jeg velger ut fra DVD-spiller og gjennom switch til projektor.

Nå koster ikke denne HDMI-kabelen fra Better Cables veldig mye mer enn den gamle fra Real Cable, men den viser jo at det er forskjell på HDMI-kabler på "lengre" strekk (dvs 10 meter og lengre) og en skal kjøre oppløsningen på 1080p.

Når det gjelder denne trådens egentlige tema, fargeblødning og bedring i sortnivå er det ingen forskjell. Og akkurat det var vel ingen "bombe".....

Men signalet må jo komme skikkelig frem skal det bli bra bilde da.... ;-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger å "quote" meg selv her.

Har nå fått testet med en 12 meter Better Cables. Problemet med "snø" når jeg går gjennom en passiv switch er borte, og bildet er krystallklart uansett oppløsning jeg velger ut fra DVD-spiller og gjennom switch til projektor.

Nå koster ikke denne HDMI-kabelen fra Better Cables veldig mye mer enn den gamle fra Real Cable, men den viser jo at det er forskjell på HDMI-kabler på "lengre" strekk (dvs 10 meter og lengre) og en skal kjøre oppløsningen på 1080p
    Bettercables er suveren kvalitet, og har de desidert beste HDMI pluggene jeg har vært borti. De sitter faktisk ganske bra.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Men så har du heldigvis lyspunkt som f.eks. HDMI cables, DVI cables, HDMI wall plates and HDMI switches.
    Heey, disse folkene selger 100ft kabel de sier håndterer 1080p for 132 bukker + yædiyædi for å få det fraktet og momset da, men synes ikke det er så gærent.

Blue Jeans Cable er også rimelig, og jeg må innrømme meg sjarmert av at de kan ohms lov, startet med å strippe kabel for hånd hjemme i huset, og har en nostalgisk 1998-webside. Noen som har erfaring med dem? De var ikke veldig positive til tp-kabel leste jeg.

Uansett: Uten at jeg hadde for mye innsikt i bladet fra før, så har L&B fått et lite hakk i fasaden nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What HIFI har også testet flere HDMI kabler med varierende resultat i stjerner ser en bak i kjøpeguiden.. rart en vanlig forbruker blir forvirret?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan dere finne en test som viser at det er ikke nødvendig å kjøpe dyre kabler når de er korte (rundt 5m). Det er ikke noe nytt, de fleste her vet det, men det er fint å se seriøse labtester (labtester lyver ikke!):

The Cable Game

Jerome.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Her kan dere finne en test som viser at det er ikke nødvendig å kjøpe dyre kabler når de er korte (rundt 5m). Det er ikke noe nytt, de fleste her vet det, men det er fint å se seriøse labtester (labtester lyver ikke!):

The Cable Game

Jerome.
    Fin test det. Saklig og informativ. Spesielt et avsnitt jeg bet meg merke i.

"All of the cables, however, had some trouble when we degraded the high-definition copy-protection signal, a dialogue between the source and the display that is required for decrypting copy-protected material. If the HDCP information isn't transmitted, the device won't deliver a signal. Every cable we tried failed to transmit the HDCP data at between 0.32 and 0.29 volt as we progressively lowered the voltage in our test setup. You're unlikely to encounter a signal as weak as that, however."

Uten HDCP kryptering så hadde dem stabil overføring av bilde med signalspenning ned til 0.15v. Så HDMI uten HDCP er faktisk bedre egnet til lange kabelstrekk...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •