Ekstern videoprosessor mot dyr DVDspiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ekstern videoprosessor mot dyr DVDspiller

Jeg har en Sony VPL-VW50, og er på jakt etter riktig kilde og/eller bildebehandling. Jeg leser at Crystalio II er fantastisk sammen med prosjektoren. Ser også at dyrere DVD spillere, som Denon sine toppmodeller, fremhever sin bildeprosessering.

Snakker vi her om samme ting?
    Vil VW50 bruke DVDen sin prosessering, eller sin egen når den er i bruk?
    Er det forskjell på type kabel, kompositt kontra HDMI ved valg av prosessor?

Alle gode svar mottas med takk. Også anbefalinger på DVDspillere og eventuelt videoprosessorer.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer veldig mye ann på hva slags kilder du har, dersom du kun har planer om å spille av DVD plater så behøver du egentlig ikke tenke på en ekstern videoprosessor. Bruk heller pengene på en brukbar DVD-spiller..

For min egen del så måtte jeg kjøpe en videoprosessor av 3 grunner:
    - Jeg kjører et 2.35 c/h setup, noe som gjør at jeg må ha en videoprosessor for å zoome inn på 2.35 bildet og sette det opp slik at det blir riktig med linsen.
    - Jeg har mye 1080i materiale, jeg har både en Toshiba HD-DVD spiller og en D-VHS spiller som sender ut 1080i, det er blitt rapportert om at den videoprosessoren som sitter i Pearl ikke er like bra som en av de nye videoprosessorene (Vantage/Crystalio II, Optoma HD3000 eller DVDO 50).
    - Jeg har mange kilder.. Som nevnt over har jeg HD-DVD og D-VHS, i tilegg har jeg lyst til å ta inn en HTPC, Xbox 360 og muligens satelittbasert HD og vanlig signal. Da er det veldig greit å ha en boks hvor alt går innom, gjør kontrollen mye enklere..

For min egen del ble valget ganske enkelt, jeg valgte Vantage sin prosessor fordi den var det (marginalt) billigste alternativet da jeg bestilte. I tillegg har jeg lest at en del sier at det er marginalt bedre HD-bilde ifra Vantage, selv om veldig mange av disse som sier dette, har i ettertid valgt å gå over til Crystalio II (selv om den koster nesten det dobbelte). Crystalio II er nok uansett en mye mer brukervennlig og fremtidssiker boks.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torjac
    Vil VW50 bruke DVDen sin prosessering, eller sin egen når den er i bruk?
    I tillegg til det tklev sier, kan jeg legge til at for å bruke en dyr DVD-spillers prosessering istedenfor VW50 sin, må du sende ut VW50 sin 'medfødte' oppløsning fra DVD-spilleren (dersom den klarer det), slik at VW50 gjør minst mulig med signalet. Å gjøre om fra interlaced til progressivt vil vel spilleren gjøre uansett, så akkurat den biten er grei.

Men jeg vil nok også anbefale en ekstern prosessor, fordi du da som tklev sier kan bruke den på mange forskjellige kilder, og oppleve forbedring på alle, DVD inkludert.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du bør absolutt la prosessoren ta seg av deinterlacingen også, det er jo en av VPUens klare styrker. Pass derfor på å sende signalet fra både DVD og HD-DVD/BluRay interlaced, med mindre DVD/HD/BR-spilleren er eksemplarisk god på deinterlacing/skalering eller faktisk sender signalet progressivt i 24 fps som f.eks. den nye BluRay-spilleren til Sony.

Et svært viktig poeng med en god VPU er evnen til å støyredusere kilder, selv HD har STORE behov i så henseende, og selv om VW50 har egne støyreduksjonskretser er VantageHD og Crystalio (DVDO VP50 har ikke støyreduksjon i HD) langt bedre.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du bør absolutt la prosessoren ta seg av deinterlacingen også, det er jo en av VPUens klare styrker.
    Beklager dersom det kom dårlig frem av mitt innlegg (det kom jo ikke frem i det hele tatt, ser jeg nå). Det jeg sa om at DVD-spilleren gjør om til progressivt var i sammenheng med at jeg da snakket om dersom han valgte å kjøpe en dyr DVD-spiller istedenfor en ekstern prosessor.

Kjøper man først en prosessor, lar man selvsagt den gjøre hele jobben.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Pass derfor på å sende signalet fra både DVD og HD-DVD/BluRay interlaced [snip]
    Tror ikke min DVD-spiller kan sende interlaced via DVI. Finnes det DVD-spillere som kan det?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Samtlige fra Pioneer kan... Tror ikke Denon fikser det, men...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle spillere kan sende interlaced, men vi snakker jo her om å sende materialet mest mulig urørt, altså 576i over HDMI, og det er det jo ikke alle som kan.

Alle fra Pioneer som sagt, ellers så er Arcams toppmodeller også i stand til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye modellene til denon 2930/3930 kan så vidt jeg vet sende signalet i 576i over hdmi.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er i såfall veldig intressant å teste mot VW50.

Hvis disse spillerene kan sende alt fra 576i og opp til 1080p over HDMI så er det jo helt genialt.

I teorien skal de jo kunne levere ett 1080p bilde som minst matcher det VW50 klarer selv.

VW50 lager ett bilde som er så og si indentisk til Panasonic sin DMP-BD10
    Når man sammenlikner 576i ut over HDMI fra en Pioneer spiller og 1080p ut av Panasonicen.

Om ikke så lenge får jeg testet med 2930 også.

Spennende saker:-D

Når det gjelder CII på en VW50 så er jeg i tvil om man får noe særlig valuta for pengene. Bildet blir selvsagt bedre, men om det blir over dobbelt så bra er jeg usikker på.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chessboxer
    De nye modellene til denon 2930/3930 kan så vidt jeg vet sende signalet i 576i over hdmi.
    Ser jaggu meg ut som om det stemmer, gitt...

Denon USA | DVD-2930CI

På side 29 i brukermanualen ser det ut som om den sender ut 480/576i/p, 720p og 1080i/1080p.

Får kloa i en 2930 en av dagene, da finner jeg ut om det stemmer. Goody...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •