Deinterlacer og scaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer bonniemarino sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Deinterlacer og scaler

Hei. Lurte på om noen kan gi en kvikk informasjonstur til meg angående deinterlacer,scaler og bildeprosessor. Hva gjør de og hvor finnes de.

Jeg har en projektor med 720 oppløsning.

Vil min projektor, uansett hva jeg forer den med, sende ut i progressivt signal? Er det Deinterlacern som gjør dette?

Forer jeg den med en dvd med 576 i oppløsning gjennom komponent har jeg valget mellom å sende den ut Interlaced eller progressivt. Hva er generelt best?

Hvis jeg bruker progressiv scan fra dvd spilleren, kobler jeg da helt ut projektorens deinterlacing?

Hva med scaling. Ordner dvd spilleren dette eller gjør projektoren det?
    Hvis jeg eventuelt bruker scaling fra dvd spilleren kobles den da ut på projektoren?

Har alle projektorer en scaler som scaler bildet opp til sin native oppløsning?

Har ofte hørt at det gjelder å ha god bildeprosessor. Hva menes med det? Er det deinterlacern og scalern tilsammen som gjør bildeprosessoren eller er det flere ting inne i bildet? Sitter de på samme sted, det som kalles chippen?

Bruker også data over projektoren. Sender den ut et oppskalert bilde hvis jeg matcher innstillingene til projektorens?
    Gjør skjermkortet det bedre enn projektoren kan?

Blir signalene sendt progressive fra pc eller er det projektoren som gjør signalene progressive før de vises på lerretet?

Takker for alle svar!

Mvh Ole

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på AVforums tekniske ordbok, der finner du svar på mange av spørsmålene dine.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bonniemarino
    Vil min projektor, uansett hva jeg forer den med, sende ut i progressivt signal? Er det Deinterlacern som gjør dette?
    Alle digitale display (LCD, DLP, Plasma, SXRD, etc.) viser kun progressive signaler.

Forer jeg den med en dvd med 576 i oppløsning gjennom komponent har jeg valget mellom å sende den ut Interlaced eller progressivt. Hva er generelt best?
    Ofte er progressiv scan i DVD-spilleren bedre enn i projektoren. Her bør en egentlig prøve selv og se hva man liker best. Bruke gjerne noen testbilder, f.eks. fra demodiscen til HQV (realta)

Hvis jeg bruker progressiv scan fra dvd spilleren, kobler jeg da helt ut projektorens deinterlacing?
    Ja.

Hva med scaling. Ordner dvd spilleren dette eller gjør projektoren det? Hvis jeg eventuelt bruker scaling fra dvd spilleren kobles den da ut på projektoren?
    En del DVD-spiller kan skalere signalet, enten til 720p, 1080i eller 1080p. Skalering i DVD-spiller er på mange måter oppskrytt da skaleringen i mange prjektorer og TV'er er bedre enn den en finner i rimelige DVD-spiller. Også her må en prøve hva som er best. På din projektor vil det aldri være vits å skalere til noe mer enn 720p. Da brukes ikke skaleringen i projektoren.

Har alle projektorer en scaler som scaler bildet opp til sin native oppløsning?
    Ja.

Har ofte hørt at det gjelder å ha god bildeprosessor. Hva menes med det? Er det deinterlacern og scalern tilsammen som gjør bildeprosessoren eller er det flere ting inne i bildet? Sitter de på samme sted, det som kalles chippen?
    Bildebehandling er veldig mye. Skalering, de-interlacing, kantutjevning, støyreduksjon, korrigering av farger, korrigering av sort og hvit nivå, etc...

Bruker også data over projektoren. Sender den ut et oppskalert bilde hvis jeg matcher innstillingene til projektorens? Gjør skjermkortet det bedre enn projektoren kan?
    Det er som regel en fordel å kjøre PC i samme oppløsning som projektoren. Bruker en skaleringen i projektoren vil dette gi et mindre skarpt bilde på desktop og lignende.

Blir signalene sendt progressive fra pc eller er det projektoren som gjør signalene progressive før de vises på lerretet?
    Alle PC skjermkort bruker kun progressive signaler internt, men en del kort kan gi ut interlaced signaler. Dette betyr at signalet behandles progressivt, men at det så blir omgjort til interlaced før det sendes videre.

Takker for alle svar!
    Det ble visst min tur å svare i dag...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •