DVI opplegg i hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI opplegg i hjemmekino

Jeg er på det nærmeste ferdig med min hjemmekino.
    Her er trukket "kilometervis" med rør for høyttalere mm. (skal være skjult...).
    Imidlertid støter jeg på en utfordring (åpenbart ikke sjekket ut alle eventualiteter godt nok i forkant).

Alle termineringspunkter er lagt til Elko system bokser for å få et enhetlig og rent opplegg (blindlokk med innfelte kontakter der ikke standard finnes). Dette er fast opplegg der alle kabler er terminert i begge ender i veggen.
    Jeg har da egne kabler (jumpers) mellom "vegg" og inn / ut komponenter (receiver/høyttaler, pc/tv..pj, dvd/tv..pj). Her har jeg valgt Komponent og DVI til PJ samt SCART og DVI til TV (Tenker å benytte overgang DVI/HDMI på TV).

Utfordring:
    (hvor) Får man tak i DVI kontakt (hun - ikke plugg) og ledning i løsvekt for fast innmontering? Har snoket litt rundt på forumet og ser at noen av dere mener det går å lage kabler med plugger... - men altså med kontakter (panelmonterte) ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Ingen ?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du blir nok nødt til å søke litt rundt på nettet. Norske "custom" installatører bør kunne hjelpe deg, eller gi svar, men jeg kommer i farten ikke på noen navn å gi deg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stemningsrapport

Har gjort ferdig kinoen. Dedikert rom i kjelleren.

Familien så supermann i kveld på "storlerretet"...
    Sitter nå i de små timer og lytter til Elton John (oppvarming til konserten i sommer på Sør Arena). Meiesenteret er oppe og går på skjermen i hjørnet mens jeg nå sitter og koser meg med forumet på lerretet :-D. Fjernkontrollen kontrollerer PC'en og jeg har tastaturet i fanget.
    Joda - nå er det verdt timene med svette (og de var ikke få).

Tilbake til problemet med kabeltrekking.

Komponent kabelen (DVD til prosjektor) ble klippet, trukket og loddet sammen igjen. Ingen synlige tap i kvalitet. Den store prøven blir DVI til HDMI (PC til Prosjektor). Foreløpig er den altså svært synlig.
    Skal prøve å ta bort gummieringen på kantene. I teorien skal den da gå gjennom røret (med masser av glidemiddel).

Kommer tilbake med en fasit etterhvert.

Ønsker med dette forumets lesere en fantastisk Julehelg !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fasit

Da er det lille Juleaften.

Det ble til at jeg klippet kabelen (DVI til HDMI), trakk den gjennom røret og loddet sammen igjen.
    I retferdighetens navn skal det sies at jeg fikk "profesjonell" hjelp til loddingen. Der var masse ledere (4 skjermede par og en mengde løse.....).
    Selvfølgelig var jeg skeptisk, men resultatet virker bra. Ihvertfall kan jeg se et greit bilde. Som før operasjonen.

Så nå er WAF faktoren øket betraktelig (alle kabler er skjulte) og jeg kan gå julen trygt i møte. Ser for meg en "Ringenes Herre" triologi i løpet av kommende uke.

Ønsker alle forumets lesere en Riktig Gog Jul !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •