Sliter litt med trapesform på bildet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter litt med trapesform på bildet

Driver nå og stiller litt på projektoren min. Har vater tilgjengelig, og stiller inn i alle bauger og ender. MEN jeg sliter litt med trapesform på bildet. Det er ikke mye, det er sånn at det blir borte med +1 keystone. Men jeg vil jo helst ikke bruke keystone, ettersom dette forringer bildekvaliteten.

Men problemet mitt er, jeg vet ikke hvor jeg skal heve/senke/snu projektoren min Jeg føler jeg har prøvd alle retninger

Bildet er hvertfall "minst" oppe, og størst nede. /-\ <---- Ikke SÅ mye selvsagt, men det er den typen skjevhet.

Projektor står midt på lerretet, 1.89 til center.

Og er det veldig mye forringelse i bildekvalitet med +/- 1 keystone?

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og er keystone såpass ille, at det er bedre å "zoome ut" bildet? Er det jeg har gjort til nå, altså zoomer såpass at alt lerret blir dekka.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du sikkert også problemer med å få fokus oppe og nede samtidig? Dette kommer av at projektoren ikke nødvendigvis skal henge i vater. Du bør derfor enten senke projektoren og vinkle projektoren litt opp eller heve lerretet litt og vinkle projektoren etter. Er derimot bildet i fokus både oppe og nede samtidig som du får trapes så er det noe muffens... Dette kan kanskje projektorekspertene si noe om.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har ikke lagt merke til at det er dårlig fokus opp og nede, men skal titte litt etter her nå. Men om det er sånn da, hva er galt da? Og kommer trapesen av at den er skeiv "sidelengs" eller "forlengs". Med forlengs tenker jeg da på den veien linsa sitter, at den er tilta for mye opp, eller for mye ned.

Jeg har den på en hylle forresten, om det skulle ha noe å si.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekka at lerret duken er vertical. Dette er vel ofte ikke noe problem på nedtrekks lerret som nermest har dette innbeyggd i konstruksjonen, men et rammespennt lerret som kan være montert så det følger bakveggen trenger vel ikke nødvendigvis være helt riktig bestandig. I stedet for digital ceystone justering som fører til at projektoren konstant må lage forskjellig bildeoppløsning over bildebrikka så er et fysisk oppsett langt å foretrekke uavhengig av størrelsen på den digitale justeringen.

Kjenner ikke lerretet eller oppsettet ditt Geil, men ville sjekket alle vinkler mellom projektor og lerretsom kan påvirke katelengden forskjellig i alle fire hjørner av lerretet, og heller foretatt justeringer her for å få et geometrisk riktig bilde, enn å ty til digital keystone.

Edit: Det med forskjellig focus oppe og nede eller i hjørnene, gjelder vel mest for projektorer som har meget lyssterk optikk, der dybdeskarhets området blir så kort at det kan bli problemer med vinkling av projektoren. Er derfor ikke sikker på om dette gjelder PE8720 like mye som f.eks projektorer som VW50 og VW100 osv. Kastelengde og hvilken brennvidde zoom objektivet jobber med vil også påvirke dybdeskarphets området.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •