PAL og HDTV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: PAL og HDTV

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PAL og HDTV

Hei. Har lest litt om videostandarder og oppløsningen på de forskjellige standardene og det er en del jeg ikke forstår. PAL har en oppløsning på 720x576 piksler (hvis jeg ikke husker feil) og hvis jeg fortsatt forstår riktig er det så at alle tv sendinger i europa, de fleste videokameraer og dvd filmer også følger denne standarden. HDTV har (husker ikke helt hvor mye) flere piksler og et mer detaljert bilde, men etter å ha lest en del her på forumet virker det ikke som dvden er noen begrensning på kvalitet. Jeg har hørt at kabler og prosjektor begrenser, men hvor dyr prosjektor må man egentlig ha for å matche kvaliteten til en dvd? Og hvis det er så vanskelig, hva skal man da med HDTV? Det vil jo være umulig å dra nytte av oppløsningen.

Siste jeg lurer på er dette med 1080i og 1080p. Jeg vet at interlaced betyr at kun halve bildet blir byttet ut for hver gang mens progressive betyr at det blir byttet ut hele bildet for hver gang, altså 25 hele bilder pr sekunder. Jeg har også interesert innen kamera o.l. og her har de beste modellene "progressiv scan", en funksjon som nettopp gjør så hele bildet blir byttet ut for hver gang. Dette gjør bl.a. så film følelsen blir mye bedre og bildet blir bedre, men hvis alle filmer man får se alikevel blir sendt (f.eks.) med 1080i, er ikke det da litt bortkastet? Nå vet jeg ikke om Pal har i eller p, men jeg antar at det er interlaced og jeg retter samme spørsmål mot PAL.

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm, det er nok DVD som har begrensning. Og derfor er det nye formater (HD-DVD og BlueRay) på vei som har mye større lagringskapasitet og et eller annet med tynnere laserstråler (mulig det siste er feil)..
    TV og Projektor er ikke noe "problem" å få med HD, nesten alle LCD og Plasma TV'ene har 720p (768p egentlig), altså er de HD-ready. Det samme gjelder projektorer. Noen dyrere modeller har 1080p som er ca dobbelt så mye som 720p. Filmer på BlueRay og HD-DVD kommer til å ha 1080p, mens TV sendinger i Norge vil ha 720p.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har PAL interlaced eller progressiv scan?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Men har PAL interlaced eller progressiv scan?
    PAL er interlaced signaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som jeg spurte om. Et bra kamera til over 30000 har progressiv scan, noe jeg har forstått er ekstemt viktig for å få et troverdig film-look, helt hvorfor vet jeg ikke, men er ikke dette litt bortkastet når tv sendingene ikke klarer å vise progressivt? Hvis man for eksempel er kjempestolt av ha fått klart å vise sin hjemmelagede film på nrk, og så blir den dårligere når den blir vist?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •