Hvor mange pixler har øye?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mange pixler har øye?

Kanskje et dumt spørsmål og men det er noe jeg lurer på. Hvor mange pixler har øyene. vet godt hvordan øne fyngerer med tapper og som fanger opp mørke og lyse farger. Man kan vel regne med at en slik er en pixel.

Så hvor mange pixler er det i øyene

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk lest om dette et sted. Tror det var et spørsmål i Illustrert vitenskap. Tror det var snakk om i nærheten av 24 megapixels, eller var det 24 millioner megapixels?... Mulig jeg husker feil. Skal se om jeg finner det... ;-)

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    Kanskje et dumt spørsmål og men det er noe jeg lurer på. Hvor mange pixler har øyene. vet godt hvordan øne fyngerer med tapper og som fanger opp mørke og lyse farger. Man kan vel regne med at en slik er en pixel.

Så hvor mange pixler er det i øyene
    Etter 1 søk på google

How many megapixels equivalent does the eye have?

The eye is not a single frame snapshot camera. It is more like a video stream. The eye moves rapidly in small angular amounts and continually updates the image in one's brain to "paint" the detail. We also have two eyes, and our brains combine the signals to increase the resolution further. We also typically move our eyes around the scene to gather more information. Because of these factors, the eye plus brain assembles a higher resolution image than possible with the number of photoreceptors in the retina. So the megapixel equivalent numbers below refer to the spatial detail in an image that would be required to show what the human eye could see when you view a scene.

Based on the above data for the resolution of the human eye, let's try a "small" example first. Consider a view in front of you that is 90 degrees by 90 degrees, like looking through an open window at a scene. The number of pixels would be
    90 degrees * 60 arc-minutes/degree * 1/0.3 * 90 * 60 * 1/0.3 = 324,000,000 pixels (324 megapixels).
    At any one moment, you actually do not perceive that many pixels, but your eye moves around the scene to see all the detail you want. But the human eye really sees a larger field of view, close to 180 degrees. Let's be conservative and use 120 degrees for the field of view. Then we would see
    120 * 120 * 60 * 60 / (0.3 * 0.3) = 576 megapixels.
    The full angle of human vision would require even more megapixels. This kind of image detail requires A large format camera to record.

Her finner du resten.. Clarkvision Photography - Resolution of the Human Eye

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clarkvision Photography - Resolution of the Human Eye

Linken over sier 324,000,000 pixels (324 megapixels).

Like så interessant er det å spørre om hvilken effektiv oppløsning øyet kan se. Dvs hvis du har et linjemønster på en gitt avstand: Hvor stor avstand kan en ha mellom linjene før de smelter sammen.

Edit: Panasync var litt raskere på google enn meg ;-)

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe. Trodde jeg var kjapp jeg nå, men ser at de andre har funnet det samme som meg. Hva skulle vi gjort uten Google....? :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Edit: Panasync var litt raskere på google enn meg ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket format ser vi i da?? 16:9??

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kanskje har vi 130 Mpixler fargesyn og 6Mpixler S/V?

"Inne i øyet, på netthinnen, befinner det seg millionvis av små kompliserte tårn. De er øyets reseptorer og påvirkes av lys. Det er to typer reseptorer på netthinnen. De kalles staver og tapper. Stavene er lengre enn tappene og flatere i enden. I synsgropen er det ingen staver men tett med tapper. Utenfor synsgropen er det derimot flere staver enn tapper. Stavene er aktive når det er svak belysning og gir oss mørkesynet. Tappene, derimot, aktiviseres ikke i mørke, men er til gjengjeld ansvarlige for fargesynet vårt. Netthinnen er dekket av omtrent 130 millioner staver og 6 millioner tapper. "

Fysikknett.no - Sansene

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva format?? 16:9??

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jøggi
    Hva format?? 16:9??
    Bakgrunnen for 16:9 var vel oprinnelig at det var nermere det formatet på synsfeltet som virker naturlig dersom man har to velfungerende øyne, men det er vel ikke helt riktig å si at at øynene våre har en bestemt pixcel oppløsning eller et bredde høyde format, fordi man har jo ikke noen statisk måte å se på, og man "justerer" det man ser ut i fra situasjonen.

edit: Tar man f.eks 2.35:1 og andre breie kino formater osv, ble vel de oprinnelig skapt for å øke realismen og inntrykkene man får i kino sammenheng, der man gjerne må flytte litt på blikket for å følge handlingen osv. Dette fungerer oftest best nettop i kino sammenheng der bildet blir forholdsvis stort i forhold til sitte avstand og det er lite forstyrrelser som tar oppmerksomhet utenfor bildet der man sitter i mørket med synet vårt sitt "16:9" området.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visste det var noe med 24! Så det er 324 megapixler ja. :-D