Anbefalt å kjøpe LCD-TV på Elkjøp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefalt å kjøpe LCD-TV på Elkjøp

Hei.
    En kollega av meg var på Elkjøp og så på ny TV. Hun har ikke noe greie på hva som finnes og fikk beskjed om at LCD var det eneste riktige. Grunnen var at plasma er på vei ut og at LCD har mye bedre kontrast og sterkere farger.
    Det vel riktig at de har sterkere farger, men kontrasten har da alltid vært svakheten til LCD? Og at plasma er på vei ut er da bare pisspreik. Det er da enda noen år til LED-TV'r eller hva de heter tar over , og da forsvinner LCD-TV'n også.
    Er ikke så lett å være kunde når en blir villedet slik.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er ihvertfall ikke kontrasten LCD-skjermene er sterkest på. At LCD-ene har bedre farger har jeg også tilgode å se. Andre mener sikker motsatt, siden LCD vrs Plasma er en smaksans. At plasma-tv er på vei ut har ikke jeg sett noe til, salget har vel aldri vært større enn nå.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er definitivt IKKE på vei ut. Panasonic har nettopp bygd en ny stor fabrikk forå møte etterspørselen i markedet fremover. Det sier vel sitt? Lcs har for dårlig kontrast og lysstyrke til å hevde seg mot plasma.

Var en blindtest på Dinside.no tror jeg. 75% foretrakk plasma....

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stix
    ...Grunnen var at plasma er på vei ut og at LCD har mye bedre kontrast og sterkere farger.
    Det vel riktig at de har sterkere farger, men kontrasten har da alltid vært svakheten til LCD? Og at plasma er på vei ut er da bare pisspreik.
    Det er vel på kontrast og naturtro farger plasma er bedre enn lcd.
    LCD er derimot ikke langt bak nå lenger, og med Sonys nye X-serie så begynner LCD å ta over.

Stemmer vel sånn nogenlunde det at plasma er på vei ut, LCD kommer til å ta igjen forspranget og utgjøre store markedsandeler i årene framover.

LCD utvikles hele tiden, plasma er dødt :-?

Edit: Det betyr ikke at du bør satse på en lcd-tv idag, per dags dato er plasma best til tv\film, om 2-3 år derimot.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg ser det så passer LCD best til de som ønsker mindre skjerm enn 42" , da det vel ikke finnes noen plasma på markedet i dag mindre enn 42"(ikke mange av de i såfall). LCD passer også bra til de som vil koble pc'n opp mot de, og spill konsoller, grunnet oppløsning bl.a.

Plasma passer fint for de som ønsker stor skjerm, og ser mye film/tv. Man får vel også et et større og bedre bilde til lavere pris med en plasma, enn hva man må ut med for en LCD som har tilsvarende størrelse og kontrast.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er på ingen måter på vei ut av markedet. Plasma begynner faktisk å hoppe i kvalitets nivå igjen. Hva sier du til en 42" plasma med 1920x1080 oppløsning med samme gode egenskaper de eldre plasmaene har? Eneste "problemene" jeg ser plasma har er faren for innbrenning (som har blitt mye mye bedre med tiden og forbedres stadig) og at de er uhåndterlige med tanke på de tynne glassplatene som brukes i panelet.

Kontrast messig ligger plasma milevis foran LCD på alle områder 5000/10000:1 er rett å slett uoppnåelig for LCD på en god stund. De har ikke fått en fjerde del av dette enda engang. (PS: samsung har dynamisk måling av konstrast nivå og reelle tall ligger nærmere 1200:1 +/-, samme gjelder for philips som forøvrig bruker LG paneler og opplyser "riktige" verdier for det meste) Rent bilde messig er plasma et godt steg foran LCD spesiellt på farge dybde,bevegelse,sortnivå og dette er gjerne de viktigste kriteriene for et optimalt bilde sett bort ifra bildebehandling og kilde kvalitet.

LCD har etter min mening bedre lysstyrke enn plasma og fungerer gjerne bedre i opplyste rom samt med lyse bilde materialer dette også pga dårlig(ere) sortnivå. LCD gir mindre refleksjoner i panelet da det ikke er laget av glass og trenger sjeldent vifte kjøling. Oppløsningen til LCD har til veldig snart vært den største fordelen dog mange henger seg veldig opp i dette. 1080p oppløsning har liten hensikt på en 37" f.eks om man ikke skal bruke den til PC spill eller lignende. LCD har også problemer med bevegelige bilder rett å slett på grunn av oppbygningen av panelet og lyskilden. Philips mener de har løst dette med deres nye scanning backlight men den har jeg ikke fått sett enda dessverre.

Konklusjonen er vel at begge har sine sterke å svake sider og ingen av dem er den dominante "enda". Alt kommer ned på bruksområdet til den personen som skal ha tv'en. Til tv og film på ettermiddag/kveldstid eller normalt/moderat belyst stue er det plasma som gjelder. Til pc bruk, tv titting i godt opplyst rom eller stue med sjenerende vinduer bak sitte posisjon kan LCD være en veien å gå.

Sånn off the record er det vel dagens LCD som er på vei ut. Ref : OLED samt SED

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •