Hvor bra utstyr må man ha for å få samme følelsen hjemme som på kino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bra utstyr må man ha for å få samme følelsen hjemme som på kino?

Hei Har selv gått i invistering i et ikke alt for bra surround anlegg :P (Dynavoice høytalere, S4, F6 og C4) og en Yamaha YSTF-SW100 subwoofer. Fikk en ask c95 for en tusenlapp gjennom jobben så det er ikke så mye bedre bilde enn det Men er veldig fornøyd med oppsettet mitt, angrer litt på at jeg ikke kjøpte F6 høytalere som bakre istede for S4, jeg har jo plass.

Det jeg lurer på er hvor dyrt utstyr man må ha samme opplevelsen hjemme som man får på kino. Jeg vet at lengen fra seeren til lerrete bør være like lang som bildet er bredt, her har jeg litt å gå på for å si det sånn :P Har lerret og prosjektor i hver ende av rommet og det er ca 6 meter imellom, har en nyere prosjektor muligheten til å spre bildet mer slik at bildet kan blir større på kortere avstander? Hvordan er egentlig denne Ask C95 iforhold til nyere prosjektorer? Hva er bedre med en ny prosjektor annet enn kanskje lysstyrke (rommet ligger i kjelleren og er helt mørkt hele tiden)? Og hvordan er spesifikasjonene på en kino? Så vidt jeg har fått med meg er det tonner med høytalere oppover veggene, men hvor mange kanaler er det egentlig? 7.1? Eller er det kanskje noe eget?

Takker for svar

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få bedre opplevelse hjemme enn på kino, trenger man ikke mye bra og dyrt utstyr. Godt og stort bilde, skikkelig sub og et surround anlegg som kan spille både høyt og med dynamikk. :wink:

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må nok opp på minimum 40-50.000 for komplett utstyrspakke for å "matche" normale norske kinoer. I tillegg kommer selve rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva slags utstyr har egentlig kinoer?

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer litt ann på størelsen på salen. her er utstyr for en stor sal
    her kan du jo se noen bilder:
    Cinema Sound 5000 Series
    du har 3 stk sånne forann bak lerretet.
    så har du mellom 4 og 8 stk av disse:
    Cinema Sound LF & Subs
    og 8 og oppover av disse avhenngig av rommets størelse (de henger vell med ca 3 til 5 m avstand rundt på alle veggene:
    Cinema Sound Surround

så å ha proff kinoutstyr hjemme er egentlig ikke noe å ha med mindre man har et uber stort rom

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å mache kinolyden her i Ålesund holder det lenge med en Tivoli radio..............:evil:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha Big T Men hva med prosjektor? Hvilken pris må man opp i for å få en prosjektor (som lager bildet ca. 2-3 meter bredt) som klarer lik kvalitet som på en kino? Antar da at man sitter 2-3 meter fra lerretet også :P

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Det jeg lurer på er hvor dyrt utstyr man må ha samme opplevelsen hjemme som man får på kino.
    Tja, her tror jeg du får like mange forskjellige svar som antall personer du spør...:? Det kommer an på hvilke preferanser man har. Ofte er det ikke prisen på utstyret som avgjør om man synes det er bra eller ikke...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil faktisk si at rommet kommer først, hvertfall i mengden arbeid... skikkelig utluking av strølys, bra demping, riktig fargevalg og riktig plassering av alt utstyret (og sofaen ) er -veldig- viktig for opplevelsen, i tillegg til kvaliteten på utstyret, selvfølgelig

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke veldig vanskelig å slå bildekvaliteten på en kino. dts kompitabel dvd/ reciever er viktig for å få lyden riktig. jeg syns systemet mitt både låter og ser (bilde) bedre ut enn på kino. på kino er det nesten ingen bass, men kinoen må jo være vennlig mot gamle folk...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse må man da opp i? Sånn ca

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd: Alt er selvsagt avhengig av rommet, men dersom man benytter følgende veiledninger:

- ca. 20 m2
    - Møbler og hyller. Gjerne tepper.

Så klarer man seg til film med følgende:

- Subwoofer (SVS?). Pris ca. 8000
    - Fem høytalere (gulvstående rundt baut + senter) Pris ca. 6000
    - DVD-spiller:Pris ca. 3000
    - Surroundforsterker: Pris ca. 8000
    - Projektor: Pris = så my du gidder legge i det.

Totalt: 25.000 + projektor.

Dette vil gi en opplevelse bedre enn de fleste kinoer kan gi deg.

IMHO.

Mer: Stereo er ikke vurdert her...

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også er vel ikke hele kinofølelsen noe å strebe etter igrunn. Du slipper de på bakerste rad som lager figurer på lerretet, en eller annen unge som blir redd, en eller annen knaskende popcorn tulling, og sitte pinne rett i ryggen i to timer.

Nei og nei, film er best hjemme i sofaen skal jeg si deg

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig... men det er ikke så gæærnt å dra på kino når det er 6 mennesker i salen, og alle er veloppdragne... en av de koseligere turene på kino jeg har hatt... selve bildekvaliteten var god også, mistenker lite brukte filmruller til den filmen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    For å mache kinolyden her i Ålesund holder det lenge med en Tivoli radio..............:evil:
    Word:!: Tror vi i Ålesund må slite med noen av de værste kinoene i hele Norge :x

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Lyd: Alt er selvsagt avhengig av rommet, men dersom man benytter følgende veiledninger:...
    Henger meg på Tiger her og syntes det regnestykket hørtes ganske fornuftig ut. Man trenger ikke "dyrt" utstyr (alt er relativt) for å få en skikkelig god filmopplevelse hjemme som vil sette de aller fleste kinoene i Norge i et dårlig lys.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Striky at man mest sannsynlig må opp i minst 40k for å holde samme nivå som en normal/god kino i Norge. Det forutsetter at anlegget er godt kalibrert. Nå har jeg ikke vært på så veldig mange saler rundt om kring, men noen. Skal jeg sammenligne den jeg har flest "god-stunder" i, så er det THX-sertifiserte salen på Røros. Da holder det på langt nær med 40k. Dynamikken og lydbildet generelt løfter seg flere hakk. Rett og slett heftig.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det temmelig lenge siden jeg var på kino sist, så jeg skal kanskje ikke uttale meg, men jeg mener å huske at det ikke skal så mye til for å få bedre bilde hjemme ihvertfall. Bildet på kino, slik jeg husker det, er preget av slitasje, analog støy, ut-av-fokus, bølger i lerret, etc.

Lyden har en tendens til å være høy, ja, men ofte masete i diskanten og rumlende i bassen (og nei, det er ikke en god ting).

Så jeg henger meg på Tiger jeg også.

Projektor bør man nok ha - jeg har 50" i et lite rom, men til film kan bildet omtrent ikke bli stort nok. Hadde jeg rent fysisk hatt et rom som egnet seg til det, hadde jeg nok hatt projektor jeg også.

Nå er det jo det sosiale ved et kinobesøk som man ikke nødvendigvis får gjenskapt hjemme da - på godt og vondt.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en kommer langt med 20-30k i lyd og 10-15k i pj å lerret. Selv om rommet også har stor betydning. Absolutt lyskontroll er et must.
    Stort sett er det det sosiale aspektet og stemningen i en kino som er avgjørende for meg, fks. Lotr trilliogien på premiere kveldene.

De siste gangene jeg har vært på kino har jeg vel småirritert meg litt over dårlige lydspor å ymse annet, men det er vel overdreven kritikk fra min side.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    men jeg mener å huske at det ikke skal så mye til for å få bedre bilde hjemme ihvertfall. Bildet på kino, slik jeg husker det, er preget av slitasje, analog støy, ut-av-fokus, bølger i lerret, etc.

DA kommer jeg vet du...

Dersom en kino viser en ny og god 35 mm print vil denne under gode forhold levere en kvalitet som er bedre eller lik 4K (Ca 2480x4720 pixler). HD i dag leverer opptil 1080x1920 (Vanlig DVD leverer kun fattigslige 576x720), så bildet til en riktig oppsatt kino med god visningskopi vil du ikke kunne slå hjemme.

(Så argumenterer folk her på AV forum alltid med at alle kinokopier er elendige og vist frem ute av fokus osv osv osv... så film presentert under de dårligste forhold tenkelig kan teoretisk sett bli dårligere enn DVD)

Henger meg på at en godt forseggjort hjemmekino, der fokus på rommet (fargevalg, akustikk og utforming) og med stort lerret og ok surround system er KNALL!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •