Hvor bra utstyr må man ha for å få samme følelsen hjemme som på kino? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å få bedre kino-opplevelse her i Ålesund så må man ha en 28" tv, videospiller,en krakk og bare 4-5 stk som sitter å snakker i bakgrunnen..da meiner ej på at det blir masse bedre enn på kinoen her, bare å druse opp volumet på tv`en så er man der!

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

ikke glem at man tregner noen drittunger som snakker, kaster popkorn, sender meldinger og generelt oppfører seg dårligt. det er jo en stror del av kino opplevelsen.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne tenkt meg å si mye mer om hvor dårlig kinotilbudet er her i Ålebyen, men det får vi ta i en annen tråd. :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes bildet på de fleste kinoene er generelt god, dvs, at i de fleste kinoer føler jeg at bildet er bedre enn på de 720p digital projektorene jeg har sett. Jeg rett og slett hater screendoor og ræva kontrast/sortnivå, så der er det ingen digitale som har levd opp til kino nivå, det er det etter min mening bare CRT som klarer.

Lyd derimot.. De aller fleste kinoene har ikke bra utstyr og de som har bra utstyr de blir lidende av at rommet rett og slett er for stort til å kunne gi skikkelige spark. Det skal ikke rare anlegget til for å overgå dette.

Det finnes selvsagt en del kinoer som ikke tar seg bryet med å vedlikeholde projektor og linser og som ikke vasker glasset mellom projektor og lerret, da er selv digitale projektorer bedre.
    Det skal være nevnt at jeg har ikke sett en eneste 1080 digital projektor enda, kanskje disse kunne tilfredstillt mine bilde kriterier.?.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så et prosjektor til 10-15 tusen i en vanlig stue måler seg med kvaliteten på en gjennomsnittelig kino? :O Jeg er sjokka jeg... jeg har alltid fårestilt meg at kinoer har super-prosjektor til flere hundre tusen og gigant høytalere til minst like mye. At man kan si at kvaliteten på en kino er dårlig var nytt for meg :P Så her ser man en ikke-kresen persons synsvinkel Nå ble jeg faktisk litt gladere og fikk litt større forhåpninger til den nye Benq w100 som jeg får om en månes tid

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som regel på bildesiden det fungerer best på kino. En skal ha relativt dyrt lerret og god prosjektor for å få tilsvarende.

Når det gjelder lyd er ofte resultatet nedslående. I en normal stue / hjemmekino vil hvilket som helst surround anleg i 5.1 til over 20.000,- gjøre det bedre enn hva ofte kommer ut av anleggene på en gjennomsnittlig nork kino sal.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det 5.1 surround på kinoer?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får å få den kinofølelsen så bør han ha så stort bilde som mulig, og i 2:35:1, har enda til gode å få den "følelsen" selv om jeg syntes lyden er bedre hos meg en på kino'n her på lillehammer.. Har bare ikke tatt meg råd/plass til å kjøpe linse enda..

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Så et prosjektor til 10-15 tusen i en vanlig stue måler seg med kvaliteten på en gjennomsnittelig kino?
    NEI!

På kino brukes det foreløpig for det aller meste FILM (en lang lang remse med bilder som går gjennom en projektor) og ikke digitalt via videoprojektor, det er to fullstendig forskjellige teknologier, les mer om filmprojektorer på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Movie_projector

Digital fremvisning vil bli standard i de neste årene, forhåpentligvis med 4K og ikke vanlig 1080p.

Du kan få rimelig bra bilde i din hjemmekino med et moderat budsjett, men kinokvalitet vil du ikke få. (om vi forutsetter at kinokvalitet betyr film vist på riktig måte, i fokus, osv osv, noe som desverre ikke alltid er tilfelle)

Lykke til med kinoen!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags spesifikasjoner er det da på bildet på kinoer?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste virkelig gode kinoen var Forum i Bergen, den hadde følelsen av KINO, samt lyd og bilde i toppklasse. Forum var rett og slett kino.

Desverre så ble salen lagt ned til fordel for en rekke mindre og ubrukelige saler.

Newcomer plumbtek sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kinofølsen

Jeg mener ihverfall at bilde og lyd bør stå sånn noenlunde i stil med tanke på størrelse, og lydtrykk.
    Det hjelper lite med surroundanlegg til 50-60K når man må sitte å glane på en 20".
    Så får å få kinofølsen er projektor et minimumskrav med tilhørende lyd.
    Hadde selv ikke noe PJ i starten, men hadde masse lyd.
    Satt da å så på film på en 42" Plasma.
    kan ikke akkurat si jeg fikk kinofølse av det, men når PJ kom i hus så blei det andre boller.
    Uansett så kommer du langt med 10-15000 hvis du ikke er altfor kresen å leiter litt på bruktmarkedet i tilegg.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forum er bare nedlagt kommer ikke noen små saler der...

Den digitale "standaren" er 2k (4000x2000) dette er litt bedre enn en god 35mm rull. når man sier at det er så dårlig bilde på kino, tenkt litt i sammenheng, hvis du hadde tatt en dvd og blåst den opp på 15 meter bilde hadde det sett drit stykt ut og, hadde du laget et 2m bilde med 35mm så skal jeg love deg det er "HD". Men gled dere til de digitale PJene kommer, det er bilde det!
    For dere som bor i Bergen, på den store kinodagen skaff dere biletter til 3D visningen det er bilde i toppklasse. men kjøp biletter nå for de kommer itl å gå raskt

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=big T]Forum er bare nedlagt kommer ikke noen små saler der...QUOTE]

Cowboy mente nok "Magnus Barfot"....... ;-)
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hva slags spesifikasjoner er det da på bildet på kinoer?
    35mm visningskopi tilsvarer under gode forhold ca 4K (4520 (h) x 2540 (v)), men vær obs. film benytter IKKE pixler, men bittesmå lysfølsomme korn, dette kan dermed ikke sammenliknes direkte.

En annen vanlig misforståelse er at størrelsen på lerret har noe med saken å gjøre, det er HELT FEIL, dårlig oppløsning blir elendig enten det er på 28" eller 280", det som avgjør er hvor stor del av synsfeltet som dekkes.

Uansett, du kan få et sabla bra resultat i din hjemmekino, men ikke tro at du matcher en normalt god kino på bilde siden!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der må ej sei mej uenig i dej, visst ej tar utgangspunkt i der ej synst det er best å sjå i kinoen (ca midten og bakover) åsså på en HD-DVD i min hjemmekino så må ej sei at ej synst bildet knuser bildekvaliteten det har vert på dei kinoene ej har vert på (5-6 forskjellige saler) og det har ikkje ej vert den einaste som har påpeika heller..

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av striky
    Vi må nok opp på minimum 40-50.000 for komplett utstyrspakke for å "matche" normale norske kinoer. I tillegg kommer selve rommet.

Ehhhh..... hvilken norsk gjennomsnittskino refererer du til her?
    Min logitech z 5500 til 3700 kroner spiller bedre lydmessig enn de fleste norske kinoer jeg har besökt i hvertfall, men så har jeg noe mindre rum også....
    Skulle jeg ha tilsvarende störrelse på mitt kinolokale som en gjennomsnittlig Norsk kino måtte jeg sikkert ut med minst 300 000 (uten å ha regnet) for å få tilsvarende lyd. Med prosjektor dvd spiller kan du få sinnsykt mye bra for 15000 kroner i dag til et rom på 10-20 kvm. Mitt anlegg kostet komplett 16000 kroner og er selvfölgelig mindre enn en norsk kino, men jeg synes likevel at opplevelsen er vanvittig, jeg foretrekker faktisk å se film hjemme!
    Dette betyr ikke at jeg ikke önsker å oppgradere til et större anlegg. Jeg vil ha bedre lyd enn en kjedelig norsk gjennomsnittskino!
    Så ut i fra det perspektivet kan jeg väre enig med deg når det gjelder pris!
    MVH
    Trond

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Det er som regel på bildesiden det fungerer best på kino. En skal ha relativt dyrt lerret og god prosjektor for å få tilsvarende.

Når det gjelder lyd er ofte resultatet nedslående. I en normal stue / hjemmekino vil hvilket som helst surround anleg i 5.1 til over 20.000,- gjøre det bedre enn hva ofte kommer ut av anleggene på en gjennomsnittlig nork kino sal.
    Nei, her er jeg hel uenig. Bildet på en kino i gjennomsnitt er dårlig. På grunn av det "omsluttende" lydbildet blir dette oppfattet av mange som at bildet er bra (fordi det er noe mer definerbart enn lyden).

Derfor vil en hjemmekino med selv små investeringer bli mye bedre enn en tradisjonell kino. Jeg ville lagt betydelig mer i lyd (og rom) enn bilde.

Fomel for 100% hjemmekino = 20% Rom + 30% Bilde + 50% Lyd

Mener nå jeg da... ;-)

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min oppfatning:

Bildet: En PJ i 10k klassen leverer utrolig mye bedre bilde enn på kinoen(men hadde PJ`n på kinoen stått like nærme som hjemme så hadde det nok vært sykt bra ) Sist jeg var på kino så satt jeg å irriteret meg over en gromsete og veldig støyet bilde:evil:

Lyden: Lyden på kinoen er så klart bedre enn mitt(bare for nå ) som har en prislapp på <10k, men jeg liker seriøst ikke lyd signaturen som er på byens kino, og jeg er overbevist at jeg vil kunne slå den lyden når jeg skal kjøpe nye HT i de nærmeste månedene...

Konklusjonen min, for ca.20-25k så kan man begynne å sammenligne..

Men husk en dedikert hjemmekino hjemme har kanskje en volum på 60m3 og en kino noen 1000m3 rom som skal fylles med lyd så det blir litt dumt å rakke ned på utsyret som brukes på kinoene...

Men hlashugg meg gjerne, for alle har hver sin smak og oppfatning ect.

Intermediate JR sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kas
    Men hlashugg meg gjerne, for alle har hver sin smak og oppfatning ect.
    Ingen er ute etter å hlashugge noen her, bare gi råd og opplyse om sine meninger ;-)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •