Leiligheten jeg bor i har et gammelt kabelnett som henter signalet fra en parabolantenne. Jeg har litt lite informasjon om hva som egentlig skjer, men her er hva jeg har plukket opp:

En "mux" og/eller "AtoB konverter" står tett ved parabolen som sannsynligvis er en dualhode sak.

Jeg tolker det som at to sat. posisjoner muxes (og mikses ned i frekvens?) til en felles kabel, og så konverteres til en modulasjonsform (QAM) som egner seg for kabel-anlegg? Uansett finnes det også utstyr som dekoder noen få (8) kanaler til vanlig analog distribusjon slik at man kan koble seg opp med en vanlig tv.

Ved å kjøpe en spesiell mottaker som har QAM kan man også abbonnere på vanlige tjenester hos canal digital. Denne koster 3500,- og er av ukjent type.

Noen som forstår dette bedre enn meg? Jeg er plaget med veldig dårlig bildekvalitet (analoge artefakter som støy). Finnes det DVB-S/C/T kort til pc som jeg kan koble til (og leie kort fra canal digital)? JEg ville kanskje ha gjettet at en "AtoB" boks konverterte DVB-S2 til DVB-C eller noe lignende?

-k