Video Dac & HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Video Dac & HDMI

Hei! Her kommer et dumt spørsmål: Jeg har i bestilling en Pioneer vsx 1016 forsterker, og har en Benq PE7700 dlp projektor med HDMI. Jeg skal bestille en DVD spiller (mest sannsynelig en Pioneer DV-696...) med HDMI grensesnitt slik at jeg får HDMI fra DVD spiller til forsterker, og HDMI i fra forsterker til projektoren.

SÅ kommer spørsmålet mitt: Video dac - DVD spillerne kommer med forskjellige data på video dacene - feks Pioneer DV-696av med 12Bit 108Mhz, Denon DVD 1930 med 11 Bit 216 Mhz, NAD t515 med 14 Bit 108 Mhz etc, etc... Spiller Video Dac'(trodde det var en analog D/A konverter...)en noen rolle så lenge det overføres digitalt? Blir det Benq projektoren som evt må "levere" mtp hva som vises på lerretet (kvalitets messig)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Video DAC'ene vil ikke ha noe å si når en overfører signalet via HDMI. Disser er nemlig kun i bruk ved analoge signaler.

Det betyr likevel ikke at det ikke er forskjeller på spillere. Det er andre ting som på virker det digitale signalet. Dette går på hva spilleren gjør med bildet før det sendes fra spilleren (f.eks. deinterlacing, skalering, diverse feilkorrigering). Videre så påvirker både strømforsyning og klokke det digitale signalet. Tross dette, så er detsom regel enklere å få et noenlunde ok bilde ut fra spilleren digitale utgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI gir deg et 8bit signal med rundt 13.5MHz "videobåndbredde" så lenge du sender ut et uskalert 576@50i ("PAL") eller 480@60i ("NTSC") signal. Hvis du utfører deinterlacing eller skalering i DVD-spilleren så vil båndbredden øke.

Såvidt jeg vet så kommer termene "54MHz" og "108MHz" i DVD-verdenen fra at man oversampler signalet digitalt for å slippe billigere unna med analog-filtrering, på samme måte som oversamplende audio DAC-er.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjertelig takk!

Da har jeg fått svarene jeg trengte, og blitt litt klokere på kjøpet. Takk til LL og KNUTINH !:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •