HDMI eller Component?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI eller Component?

Er relativt nybegynner når det gjelder hjemmekino. Har god erfaring med bilstereo, men holder nå på å bygge meg en HTPC. Lurer på hva som gir best bilde av HDMI eller Component utgangene? Regner med det er HDMI, men spør siden jeg er usikker.

Ronny

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra en HTPC er VGA minst like godt som de to andre valgene du ramser opp.
    OG; ikke minst billigere også - kanskje?

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du svarte deg selv rett

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Har undersøkt litt og funnet ut at HDMI er best. VGA er IKKE like bra. Grunnen er at det er analog overføring. HTPC med HDMI er digital, og min 37" LCD har HDMI. Så det er ingen grunn for at signalet skal konverteres 2 ganger på veien. Så, HDMI gir best bilde.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du veldig bastant, analogt er ikke synonymt med dårlig. VGA kan gi et veldig bra resultat. Faktisk kan det bli bedre enn med HDMI. HDMI-inngangen på flatskjermer har ofte dårlig PC-kompatibilitet, mens man gjerne har bedre hell med VGA-inngangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mirutec
    Har undersøkt litt og funnet ut at HDMI er best. VGA er IKKE like bra. Grunnen er at det er analog overføring. HTPC med HDMI er digital, og min 37" LCD har HDMI. Så det er ingen grunn for at signalet skal konverteres 2 ganger på veien. Så, HDMI gir best bilde.

Hehe noen er blitt solgt en dyr HDMI kabel

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil uansett lønne seg å ha hdmi med tanke på fremtiden med nye formater både på bilde og lydsiden.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ZUMO
    Hehe noen er blitt solgt en dyr HDMI kabel
    hehe... ser slik ut ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Du er ikke litt bastant du? Prøv å forklare det du sier, teknisk, så skal jeg motbevise det du sier der ganske så enkelt. Fikk en grundig og god forklaring på HIFI Klubben. Utgangspunktet er DVD spiller med HDMI og en 37" HD LCD skjerm.

En ting til. Jeg synest ikke 50,- er mye for en 2m EXTREME kabel. Mulig du ZUMO ikke har gode priser på slikt, men andre har.....

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mirutec
    Du er ikke litt bastant du?
    Er det meg du sikter til? Mener du at jeg er bastant fordi jeg sier at VGA kan gi et bra resultat og at det i enkelte tilfeller kan gi bedre resultat enn HDMI? Det er en ganske forsiktig påstand som ikke er bastant verken den ene eller den andre veien, i motsetning til din påstand. Du har tydeligvis bestemt deg for at HDMI er best, og har i samme slengen flyttet utgangspunktet fra HTPC til DVD-spiller.

Jeg regner med at du har fått forklart fordelene ved å slippe konvertering (DA-AD), og joda, det er vel og bra, helt klart. Men la oss si at du skal koble til en PC via HDMI (slik utgangspunktet i denne tråden egentlig var), hvor du må bruke 1024*768 og i tillegg få 5% overscan. Med VGA får du 1:1 pixelmapping på f.eks 1366*768 (et hypotetisk eksempel). Argumentet ditt om at signalet ikke konverteres blir feil i dette tilfellet, ettersom TV-en strekker bildet (altså konvertering av oppløsning). Du vil også miste deler av bildet (les: startmeny etc. blir kuttet).

Newcomer thorhe sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Men la oss si at du skal koble til en PC via HDMI (slik utgangspunktet i denne tråden egentlig var), hvor du må bruke 1024*768 og i tillegg få 5% overscan. Med VGA får du 1:1 pixelmapping på f.eks 1366*768 (et hypotetisk eksempel). Argumentet ditt om at signalet ikke konverteres blir feil i dette tilfellet, ettersom TV-en strekker bildet (altså konvertering av oppløsning). Du vil også miste deler av bildet (les: startmeny etc. blir kuttet).
    Skal du koble en PC til TV med HDMI inngang så bør du ha grafikkort med HDMI-utgang (det er ikke mange av de foreløpig). Du må ha et grafikkort som støtter en oppløsning som passer skjermen (helst 1366*768 i dette tilfellet).

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thorhe
    Skal du koble en PC til TV med HDMI inngang så bør du ha grafikkort med HDMI-utgang (det er ikke mange av de foreløpig). Du må ha et grafikkort som støtter en oppløsning som passer skjermen (helst 1366*768 i dette tilfellet).
    Som nevnt tidligere i tråden så hjelper lite å ha et grafikkort som støtter en valgt oppløsning hvis ikke lcd skjernens hdmi inngang også støtter denne oppløsningen. Det er flere tv'er som sliter med dette. Undersøk først om hdmi inngangen er kompatibel med den oppløsningen du velger å bruke før innkjøp av dyre grafikkort og kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Rikky. Selv har jeg en HTPC, og har et XFX GeForce 7600GT 256MB GDDR3 XXX, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 590/1600Mhz kort. Dette kan du stille inn til den oppløsningen man måtte ønske. Jeg ser jo det som en selvfølge at når man skal bruke HDMI ligger man forholdene til rette. Dette kortet har bare DVI-I utgang, men merket VESENTLIG forskjell fra VGA. Dette er selvsagt at man stiller oppløsningen riktig, slik at bilde ikke blir dratt utover.

Som jeg skrev i mitt første innlegg, så lurte jeg på hva som ga best bildekvalitet. Og har da fått opplyst at HDMI gir et bedre bilde enn VGA, så sat at man har riktig oppløsning osv. Men dette tar jeg som en selvfølge.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    få skjermer takler native paneloppløsning inn på HDMI. Unntak finnes selvfølgelig. Derfor er det viktig å undersøke. Det er heller ingen garanti at den gjør det på VGA for den del.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung LCD'er støtter ikke PC via HDMI inngangen, i hvertfall ikke *M51B og eldre. Dette står tilogmed i manualen.
    Men jeg har min PC koblet via VGA med et supert resultat (1366x768)!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden DVD ble nevnt så følte jeg for å supplere litt. HDMI vs Component er en ganske morsom sammenligning egentlig. Ta en grei dvd spiller til 1500,- +/- med HDMI utgang. Koble så denne inn på en tv alla LG LB1r eller Panasonic PV60 (bare for å sette en standard) jeg kan garantere deg at bilde blir bedre via component på begge tv'ene 80% av gangene (siste 20% legger jeg i forskjell på dvd spillere) Grunnen til det er at en billig dvd spiller til 1500 har ikke en videre påkostet bildebehandlings krets og dette får man svi for når man bruker HDMI. HDMI er som kjent digitalt og da foregår behandlingen av bilde i dvd spilleren før det sendes til TV. Da er det litt kjipt å ha en tv med Faroudja DCDi f.eks som man ikke får brukt da billig kretsen i dvd spilleren allerede har behandlet signalet. Derimot kobler man opp med component som er (analogt) blir signalet behandlet av tv'en istedet for dvd spilleren og her sitter det gjerne kretser som er LANGT LANGT bedre enn det man finner i en standard dvd spiller. "Crap in = Crap out" passer så utrolig bra i denne sammenhengen. Har man derimot en dvd spiller som koster 5000,- +/- så ligger det gjerne noe i den prisen og her kan man fort få et bedre bilde via HDMI igjen.

Tv'er som har dårlig bildekretser (typiske nobrand merker til spottpriser) tjener på å la dvd spilleren ta seg av signalet da tv'en selv bare kødder det til enda mer. Så her er HDMI en fordel. Når det gjelder VGA vs DVI/HDMI har jeg pr dags dato ikke sett en eneste forskjell kvalitets messig på noen som helst TV jeg har vært borti. Bruker selv VGA på min tv da jeg har kun 1 HDMI og den vil jeg bruke til noe annet. Tv'en min støtter også 1:1 pixelmapping på begge ingangene så jeg kunne godt ha brukt HDMI, men det har ingen hensikt da ytelsen er lik og jeg taper en ingang da vga funker dårlig til stort annet enn pc.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk hvis man tenker på det er analogt ofte bedre enn digitalt på ganske mange områder. Analoge instrumenter vs digitale, LP vs CD for nevne et par på rappen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •