HJELP: Signalkilde for 1080p-skjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Sjømann sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HJELP: Signalkilde for 1080p-skjerm

Håper noen kan hjelpe meg med hvilken signalkilder jeg bør satse på til mitt nye fjernsyn.

Har bestilt en Sony KDS-55A2000 bakprojeksjonstv som har 1920x1080 pixler og hdmi-innganger (håper den er her før helga )
    Ønsker selvsagt å kunne se film etc i best mulig kvalitet på skjermen, og er usikker på om jeg skal gå for en vanlig dvd med hdmi, eller om jeg skal gå for en htpc-løsning. Kjenner ikke så mye til hva som finnes av alternativer for HD-signaler i dag, men venter selvsagt på at PS3 kommer.

Tar gjerne også mot tips med hensyn til hvilken kilde som gir de beste fjernsynssignalene, har i dag vanlig kabelTV, og vurderer digital dekoder der opp mot ny parabol.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! (og ikke minst gratulerer)

Sitter selv å teller på knappene om jeg skal bestille nå, eller om jeg skal vente litt
    Du får komme med erfaringer når du har fått testet litt, spesielt om hvordan den oppfører seg på vanlig analog kabeltv

Unskyld for litt off topiv her men....

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilt den hos en lokal butikk, 2K dyrere enn nettpris inkl frakt, men det synes jeg er ok. Fint om du har noen formening om hvilke signaler jeg bør mate den med :-)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, det er vel egentlig ikke så mange passende signalkilder til din TV pr. dato, førstemann ut er Sony Playstation 3 med ekte HD-oppløsning... Ettersom TVen uansett tilsynelatende gjør en god jobb både på deinterlacing og oppskalering er det derfor egentlig ikke så viktig å kjøpe en DVD-avspiller med oppskalering, men kvalitet på signalene er jo kjekt da. Denon 1720 eller 1920 tror jeg vil fungere fint som en mellomløsning til BluRay/HD-DVD dukker opp...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, noen formening om hvordan jeg får best mulig tv-signal?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, stort sett er jo de analoge signalene noe drit her til lands, så satellitt gir nok det beste bildet med mindre du er en av de heldige på vestlandet som får digitalt TV snarlig... Koster deg en tier fra Canal Digital, og de har også noen fine HD-kanaler å tilby...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil en digital dekoder på kabelnettet gjøre samme nytte?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, ikke pr. dato, men ettersom det digitale bakkenettet rulles ut vil det overraske meg om satellitt tilbyr noen spesiell form for fordel, men vil nok heller ikke stå nevneverdig tilbake... Dermed er det vel like greit å gå for satellitt hvis en har mulighet og ønske for det i dag, eventuelt vente til et stykke utpå nyåret på digital bakkenett...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det nok mer snakk om langt ut i NESTE nyår :-)
    Hvilken oppløsning vil man kunne få pr satelitt, vanlige sendinger og spesielle HD-sendinger?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Stort sett samme oppløsning som over kabel, men av høyere teknisk kvalitet... HD-kanalene er selvsagt et eget kapittel, 1080i stort sett, med 19 mbit/s snakker vi en helt annen verden... Nå er imidlertid det pr. dato ikke det store utbudet av HD-kanaler, men en rekke kanaler er under planlegging, så mye skjer på den fronten i løpet av neste år.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du trenger "briefe" materiale til TVen din så kan jeg godt anbefale deg å kikke på en HD-DVD spiller med dertil hørende filmer. Ikke allverdens til utvalgt enda, men absolutt en artig oppgradering for å kunne vise frem hva som er mulig med såpass høy oppløsning.

Ulempen er at akkurat nå så det ikke mulig å få kjøpt en HD-DVD spiller i Norge, så da må du til med import ifra USA.. Ikke så veldig vanskelig, men kanskje ikke noe å begynne med dersom du ikke liker å ligge i forkant av utviklingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prinsippet vil digital kabel, parabol og bakkenett by på mange av de samme kvalitetene. Vi snakker om DVB (C/S2/T) med MPEG2 til å begynne med, h264 etterhvert. I varierende tempo tilbys også HD på disse bærerne.

Hovedforskjellen er båndbredde. Det er tilgjengelig mange flere bits pr sekund over satelitt enn kabel, og sannsynligvis mer over kabel enn digitalt bakkenett. Dette kan utnyttes til flere kanaler, flere bits pr pixel pr sekund (mindre artefakter), eller høyere oppløsning (HD).

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •