maling av hjemmekinorom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

maling av hjemmekinorom

hvilken farge er mest ideel å ha i hejmmekinoen??

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal male taket i mørke grått (S 7502-Y) og veggene tror jeg blir mørke mørke røde. Skal henge opp sorte lydplater som bilder på veggene eller som brystning for å dempe mellomtone.

Taket tror jeg bør males litt matt om en har projektor i taket. Mellom høyttalere og lytteposisjon skal jeg ha et mørkt teppe for å dempe refleksjoner.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp valgt "Jotun Sand" farge til vegger. Taket forblir lysegrått. "Sand" er en ganske matt, dus farge. Likte den godt! Jeg har prøvd mørkegrå farger til veggene ettersom jeg skal male veggene og jeg ser mange her med flotte hjemmekinoer bruker slike farger - men det finnes grenser. Rommet må jo bli helt kølsvart - gardiner eller ikke.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg ikke ville gått så mye mørkere enn sand nei. Da blir det veldig mørkt. Er litt ubehagelig det også synes jeg. Liker at skjermen/lerretet lyser opp rommet litt. Ville nok ikke gått under 2500N i taker og ikke under 4500N på veggen. Det er nok min smertegrense.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Jeg tror jeg ikke ville gått så mye mørkere enn sand nei. Da blir det veldig mørkt. Er litt ubehagelig det også synes jeg. Liker at skjermen/lerretet lyser opp rommet litt.
    Dette er selvfølgelig en smaksak, men refleksjoner fra tak og vegger er drepende for kontrast- og sortnivå.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt på å kanskje la veggen være lys, og heller ha sorte gardiner av scenemolton langs sideveggene. På denne måten blir rommet noe lysere når jeg skyver gardinene inn i hjørnene. Scenemolton er også såpass tjukk at det demper diskanten litt i rommet.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Malte selv kinorommet mitt med Jotun "Sky" matt, og Jotun "Form" silkematt. Gir et bra sortnivå samtidig som fargene er til å leve med ellers.

"Sky" i taket var en stor forbedring i fra hvite plater, og kona likte fargen så godt at hun "truet" med at vi skulle bruke samme fargen i taket på flere rom når vi skal pusse opp.

Newcomer Spitfire sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har valgt en halvmatt blå farge.
    Synes ikke rommet ble så mørkt, trodde det skulle bli mye "værre".
    Taket har jeg kledd med sorte akustikkmatter.

Rommet ble lysere enn jeg trodde når det var lys på.
    Og det er mørkt når det skal være mørkt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mskjold
    Malte selv kinorommet mitt med Jotun "Sky" matt, og Jotun "Form" silkematt. Gir et bra sortnivå samtidig som fargene er til å leve med ellers.

"Sky" i taket var en stor forbedring i fra hvite plater, og kona likte fargen så godt at hun "truet" med at vi skulle bruke samme fargen i taket på flere rom når vi skal pusse opp.
    Du bruker spotter til belysning? Blir ikke det ganske store forskjeller rundt om i rommet? Skulle tro rommet ditt ble mer eller mindre kølsvart uten *ekstensiv* belysning.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Du bruker spotter til belysning? Blir ikke det ganske store forskjeller rundt om i rommet? Skulle tro rommet ditt ble mer eller mindre kølsvart uten *ekstensiv* belysning.
    Bruker spotter til belysning ja.
    Litt usikker på hva du mener med forskjeller i rommet. Hvis du mener at jeg har mørke områder der spotter ikke peker, så føler jeg det ikke slik. Selvfølgelig er ikke rommet "lyst og trivelig", men fungerer fint til de funksjonene det skal ha. Primært lytte/filmrom og sekundært gjesterom.

Bildene på "Min hjemmekino" oppviser nok litt større forskjell på skygge og lys en slik det oppleves.

Ellers så blir rommet kølsvart under filmvisning. Da er lyset av. :-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var skygge / ikke skygge jeg tenkte på angående spotter. Men hvis det fungerer bra, er det intet problem! Jeg har gradvis malt rommet mørkere og mørkere, og liker det mer og mer. Til belysning har jeg derimot bare en vanlig taklampe som gir et relativt matt, varmt lys.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •