Komponentvideo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komponentvideo

Heisann!

Jeg har noen spørsmål angående komponent-video (YPbPr). Først av alt, hvordan er kvaliteten sammenlignet med VGA (RGBHV) og SCART (RGB komponent)? Jeg leste på wikipedia (søkeord: SCART) at man rangerer kvaliteten på signaloverføring slik:

Best: RGB Component
    YPbPr Component
    S-Video
    Composite
    Worst: RF
    Uansett... Jeg har Composite, S-Video og YPbPr, VGA (RGBHV) på min prosjektor, og samme på TV. Ønsker å ha samme bilde ut til begge og tenkte i utgangspunktet at jeg skulle skulle få alt på VGA kabler, men det var en drøm som brast etter kort tid. Investerte i switcher og splitter for VGA og fikk dermed opp Xbox360 og PC på både TV og prosjektor. Det funker bra (nok for meg), burde jo selvfølgelig vært DVI til TV'n og HDMI til prosjektor men det blir jo helt sinnsvakt dyrt og kanskje litt vanskelig også.

Så var det jo slik at jeg skulle hatt noe litt bedre enn Composite/S-Video til BredbåndsTV og XBox1. Det virker vel som løsningen må være å få tak i switcher og splitter for component video også, kanskje. I såfall kan jeg koble BredbåndsTV (SCART RGB) til DVD-opptaker, også ta YPbPr derfra til switch osv. Til Xbox1 kan man også få tak i et kit som laget YPbPr så da kan jeg koble den rett i switch osv. (osv = til splitter og derfra videre til TV og prosjektor). Noen som har peil på hvor jeg kan få tak i komponent switcher & splitter? Noen som har forslag til en enkelere løsning?

Det er vel ikke så enkelt at man kan lage en Y-splitt på hver av komponent utgangene og bare koble TV og prosjektor rett på? ...det blir vel sikkert dobbelterminering og dermed ca halvparten av signalet igjen da?

Til sist... Jeg har sett endel kule IR produkter rundtomkring på nettet... Skulle gjerne tatt imot fjernkontroller i stua og sendt det ut igjen i skapet der jeg har alt utstyret (i et annet rom), men jeg finner ikke en eneste butikk som selger det her i Norge. Noen som har noen tips der? Trenger bare noe så enkelt som 2 mottakere som repeteres til 2-3 sendere/blastere.

Gode tips mottas med takk!

MaGGE

Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også veldig på dette med splitting av signalet via komponenet. Jeg har en projektor og en tv som jeg gjerne vil sende signalet til samtidig. Kilden er en xbox m/xbmc 720p. Det ser vanvittig bra ut :-) Hadde bare vært så deilig å slippe å måtte koble om hver gang jeg skal se projektor.

Når det gjelder Y-ledd for å splitte så tror jeg også det vil føre til kvalitetstap, men jeg er ikke sikker.. Er det ikke noen her på forumet som har en løsning på dette problemet da??

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å splitte signaler er at man får refleksjoner pga feil impedans. Slike reflekser gir 'skygger' i bildet. Dette er kanskje ikke noe problem med vanlig video signal, som har ganske lav båndbredde. Men progressive signaler vil antagelig gi problem. Man må da ha en aktiv fordeler slik at impedansen kan kontrolleres hele veien.
    Dette bare til info, har ingen praktiske tips å komme med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En aktiv fordeler sier du. Kan du paste url til en slik, er litt klar for å kjøpe en "switch box" selv da jeg nå har komponent ut fra xbox1, xbox360, parabol, ps2 og gamecube. Så vet du om noen bra fordelere med 5 komponent inganger så hadde jeg vært takknemelig. Blir det mye signal tap når man kjører gjennom slike bokser eller er det så lite at det ikke merkes?

Mvh HJ

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og Leteng har et bra utvalg (men tror ikke de selger til private).
    http://www.letsshop.no/aspx/produkte...0=1&g1=6&g2=50

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med signal tap når den går via en slik boks?

Newcomer shaolin99 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Ja, og Leteng har et bra utvalg (men tror ikke de selger til private).
    http://www.letsshop.no/aspx/produkte...0=1&g1=6&g2=50
    Glimrende... Her har de jo akkurat det jeg er ute etter. Disse ser ut til å selge til privatpersoner. http://www.advance.no/

Ganske dyrt med slike splittere, men det koster vel å være kar :-)

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjw@broadpark.no
    Hva med signal tap når den går via en slik boks?
    Det er null. En aktiv splitter er jo en slags forsterker, du får et nytt utgangstrinn til hver skjerm istedet for at den orginale utgangen skal drive flere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •