Panamorph U85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Panamorph U85

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panamorph U85

hei

JEg er veeldig ny i 2:35:1 verdenen og lurer på følgende:

1. Vil en Panamorph u85 passe til min epson tw600 (jeg har en throw ratio på 2,3 som jeg har hørt vil passe for anamorfiske linser)

2. Finns det scalerere/ bilde prosessorer som kan legge til svarte streker oppe og nede slik at 16:9 materiale kan vises som 2:35:1 dog med stretch. eller har jeg misforstått? er det eventuelt en scaler som fjerner og dermed stretcher de sorte strekene ut av bildet?

3. Må jeg ha en widecurve skjerm for å unngå at bilde blir på en måte rundet av i sidene?

4. Finns det scalere/ bilde prosessorer som kan legge inn svarte linjer når menyen på f.eks xboxen eller dvd-spilleren vises slik at den ikke faller delvis ut av bildet? nesten som windows media player når man rører musen.

takker for alle svar

fredrik

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    hei

Jeg er veeldig ny i 2:35:1 verdenen og lurer på følgende:
    Beklager at du ikke har fått svar på alle innleggene dine.
    Som nevt i annet innlegg så finnes det ikke noen billige Anamorphice linser unntagen den kinesiske. Det er fåreløbig bare de tre profesjonelle produsenter/selskaper:ISCO, Panamorph og Prismasonic. Den kinesiske linsen vet vi for lite om foreløbig, men den passer til 4805 AE900 AE700 og VW100 m.fl. men ikke til benq7700 f.eks. Jeg skal lage et eget innlegg om den linsen på et senere tidspunkt.

1. Vil en Panamorph u85 passe til min epson tw600 (jeg har en throw ratio på 2,3 som jeg har hørt vil passe for anamorfiske linser)
    Antar det, men for å være sikker burde du maile panamorph. Du burde heller være litt tålmodig, for nå kommer de med en ny "Horizontal stretch"linse UH350 som går i prodkusjon i disse dager med pre bestilling gjennom powerbuy på AVS til nedsatt intro pris. [URLE=http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=707987]LINK[/URL]
    Den har ikke "pass thru" så den trenger en motorisert slider i tillegg for 16:9. Det finnes ingen bilder av den enda.
    Prismasonic er en bedre deal med sitt unike "pass thru" system.

2. Finns det scalerere/ bilde prosessorer som kan legge til svarte streker oppe og nede slik at 16:9 materiale kan vises som 2:35:1 dog med stretch. eller har jeg misforstått? er det eventuelt en scaler som fjerner og dermed stretcher de sorte strekene ut av bildet?
    Her har du misforstått! Uten linse ser du 2:35 med horisontale sorte felt oppe og nede. Med linse må du bruke scaler i PJ, eventuelt ekstern scaler og strekke bildet Vertikalt slik at sorte feltene blir borte. Folk på bilde vil da se lange og tynne ut, før linsen strekker bildet 1.33x horisontalt til riktig geometri i 2:35:1.
    Skal du se film i 16:9 må du enten ha "pass thru" som i Prismasonic eller en slider som fjerner linsen helt. Eventuelt fjerne den for hånd.
    Lar du linsen bli på plass må du la scaler klemme sammen 16:9 bildet til et 4:3 bilde for at det skal bli 16:9.
    3. Må jeg ha en widecurve skjerm for å unngå at bilde blir på en måte rundet av i sidene?
    Nei. Du trenger ikke noe annet enn et valgfritt flatt lerret så lenge det har Aspect Ratio 2:35:1.
    Du vil få en svak buing i billedkanten. Mest i ett av de horisontale plan. Det er så lite at det lar du bli spist opp av maskeringen på lerretet.
    4. Finns det scalere/ bilde prosessorer som kan legge inn svarte linjer når menyen på f.eks xboxen eller dvd-spilleren vises slik at den ikke faller delvis ut av bildet? nesten som windows media player når man rører musen.

takker for alle svar

fredrik
    Du lar bare scaler lage bildet tilbake til"16:9 modus" mens du bruker menyen.

Håper dette oppklarer litt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow.. takk! det klarte opp endel ja men jeg har fortsatt noen spørsmål til

Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Beklager at du ikke har fått svar på alle innleggene dine.
    Som nevt i annet innlegg så finnes det ikke noen billige Anamorphice linser unntagen den kinesiske. Det er fåreløbig bare de tre profesjonelle produsenter/selskaper:ISCO, Panamorph og Prismasonic. Den kinesiske linsen vet vi for lite om foreløbig, men den passer til 4805 AE900 AE700 og VW100 m.fl. men ikke til benq7700 f.eks. Jeg skal lage et eget innlegg om den linsen på et senere tidspunkt.

Antar det, men for å være sikker burde du maile panamorph. Du burde heller være litt tålmodig, for nå kommer de med en ny "Horizontal stretch"linse UH350 som går i prodkusjon i disse dager med pre bestilling gjennom powerbuy på AVS til nedsatt intro pris. [URLE=http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=707987]LINK[/URL]
    Den har ikke "pass thru" så den trenger en motorisert slider i tillegg for 16:9. Det finnes ingen bilder av den enda.
    Prismasonic er en bedre deal med sitt unike "pass thru" system.
    u85 har da horizontal stretch den vel?

Her har du misforstått! Uten linse ser du 2:35 med horisontale sorte felt oppe og nede. Med linse må du bruke scaler i PJ, eventuelt ekstern scaler og strekke bildet Vertikalt slik at sorte feltene blir borte. Folk på bilde vil da se lange og tynne ut, før linsen strekker bildet 1.33x horisontalt til riktig geometri i 2:35:1.
    Skal du se film i 16:9 må du enten ha "pass thru" som i Prismasonic eller en slider som fjerner linsen helt. Eventuelt fjerne den for hånd.
    Lar du linsen bli på plass må du la scaler klemme sammen 16:9 bildet til et 4:3 bilde for at det skal bli 16:9.
    så det er ingen mulighet for å se 16:9 filmer som 2:35:1 uten svarte striper til høyre og venstre for skjermen? om den strekker ut bildet gjør meg ingenting.

Nei. Du trenger ikke noe annet enn et valgfritt flatt lerret så lenge det har Aspect Ratio 2:35:1.
    Du vil få en svak buing i billedkanten. Mest i ett av de horisontale plan. Det er så lite at det lar du bli spist opp av maskeringen på lerretet.

Du lar bare scaler lage bildet tilbake til"16:9 modus" mens du bruker menyen.

Håper dette oppklarer litt.
    Men jeg trenger å bruke menyen kjapt! Det blir litt tuklette hvis jeg må trykke på flere knapper på fjernkontrollen før jeg kan sette på pause.

Det jeg tenker på er en løsning hvor jeg kan vise alt materiale i 2:35:1 akkurat som jeg viser alt i 16:9 men selfølgelig med stretch på 2:35:1 materiale.

takk igjen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow.. takk! det klarte opp endel ja men jeg har fortsatt noen spørsmål til

u85 har da horizontal stretch den vel?
    Det er riktig, den kan gjøre begge deler. Jeg har ikke vært helt oppdatert på Panamorph, for da jeg satt meg inn i dette ifjor var de mest gira mot "Vertical Squize" og "Constant Width". Noe eieren fremdeles er, men han har innsett at han må følge det som er mest populært. Derfor var også Prismasonic mest populært en stund for de hadde bare HE linse.

så det er ingen mulighet for å se 16:9 filmer som 2:35:1 uten svarte striper til høyre og venstre for skjermen? om den strekker ut bildet gjør meg ingenting.
    Da blir enten alt i bildet bredere. Folk og ting blir feitere og hele geometrien blir feil.
    Du kan også strekke 16:9 bildet vertikalt med en scaler som kan det, men da blir øvre å nedre del av bildet kuttet så mye at mye av bildet blir borte. Skalperte mennesker å slikt. Det er vel ingen interessert i.
    Men jeg trenger å bruke menyen kjapt! Det blir litt tuklette hvis jeg må trykke på flere knapper på fjernkontrollen før jeg kan sette på pause.
    Har du ikke pauseknapp på fjernkontrollen på spilleren?? Snakker du om xbox 360. Den har jeg ikke peiling på. Med en fjernkontroll i hver hånd så går det vel ganske kjapt?
    Det jeg tenker på er en løsning hvor jeg kan vise alt materiale i 2:35:1 akkurat som jeg viser alt i 16:9 men selfølgelig med stretch på 2:35:1 materiale.

takk igjen
    Er ikke sikker på hva du er ute etter her, men når linsen er i lysbanen blir alt som kommer fra PJ strukket 1.33x horisontalt, så du må tilsvarende comprimere 1.33x horisontalt med scaler for å bevare geometrien i alt under 2:35:1. Da mister du også horisontal oppløsning.
    Horizontal Stretch: 4:3 blir 16:9><16:9 blir 2:35:1.

Hvis det er pengene for en slider eller "pass thru" det står på så kan du lett lage deg en manuel slider av en skuffeslider eller liknende. Min ISCO flytter jeg for hånd da jeg ikke har plass til en slider for tiden.

Dette er et bilde fra AVS med en Panamorph U50.
    Dette er lettest å få til når PJ er hyllemontert.
    Det kommer muligens snart en billigere motorisert slider som en på AVS driver å designer.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som at jeg går for en panamorph u85 eller vente til de nye linsene kommer ut og kjøper meg eventuelt et lerret hvor sidene kommer inn og maskerer for 16:9 visning ( da setter jeg projjen til 4:3 så den viser 16:9 med linse på) muligens en xmask fra screenresearch hvis ikke de er for dyre. jeg bruker aldri 4:3 uansett hva jeg viser så det er uaktuelt å ha en slider med motor.
    nå, det eneste jeg mangler er en scaler en billig en. trenger bare en som har vertical stretch(?) og har minst en inn/ utgang for hdmi (hvilken type hdmi spiller ingen rolle for jeg trenger ikke hd lyd til projjen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å! kom på èn ting til: jeg har projen høøyyt oppe på en hylle (ca. 2,7 m) må jeg ikke da ha linsa opp ned for at den ikke sender bilde feil vei?

tusen takk for all hjelp

edit: på xboxen må man trykke på hvilken som helst knapp for at meny baren skal komme opp. denne baren kommer da over den nederste sorte linjen og blir da ikke vist. på meny baren står det play, pause stop etc.http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1155135779
    IMG_0673.JPG

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som at jeg går for en panamorph u85 eller vente til de nye linsene kommer ut og kjøper meg eventuelt et lerret hvor sidene kommer inn og maskerer for 16:9 visning ( da setter jeg projjen til 4:3 så den viser 16:9 med linse på) muligens en xmask fra screenresearch hvis ikke de er for dyre. jeg bruker aldri 4:3 uansett hva jeg viser så det er uaktuelt å ha en slider med motor.
    nå, det eneste jeg mangler er en scaler en billig en. trenger bare en som har vertical stretch(?) og har minst en inn/ utgang for hdmi (hvilken type hdmi spiller ingen rolle for jeg trenger ikke hd lyd til projjen
    å! kom på èn ting til: jeg har projen høøyyt oppe på en hylle (ca. 2,7 m) må jeg ikke da ha linsa opp ned for at den ikke sender bilde feil vei?

tusen takk for all hjelp
    Jeg vil råde deg til å først kjøpe linsen og få den montert. Ta noen papplater eller laken og utvid lerretet på begge sider så du ser hvordan det ser ut og hvor stort lerret du finner mest behagelig.

Du kan ganske lett lage deg bevegelig maskering selv, men du vil kanskje finne ut at du ikke trenger maskering når du kjører 16:9.
    Screenresearch maskingen koster vel rundt 600 euro hvis jeg husker riktig fra linken du la ut.

Linsen forandrer ikke retning på lysstrålen. Kan brukes begge veier. Les instruksjons manualen til produsenten som ligger på nettet.

Om scaler burde du stille spørsmål i egnet forum.

Som sagt; ta ett skritt av gangen. Det er veldig mange faktorer som skal passe sammen før du er fornøyd !

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg la forresten til et bilde fra forrige innlegg. så du skjønner det jeg mente. du ser halve meny baren vil være kuttet under 2:35:1 spilling. bilde er vel ikke akkurat tatt med et bra kamera men det får holde

men skal ikke plage deg mer får vel sitte oppe å lese litt mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •