Hva er egentelig "rimelig tid" i forb. med reparasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er egentelig "rimelig tid" i forb. med reparasjon?

I følge Forbrukerkjøpslovens paragraf 30, skal avhjelp (reparasjon) innenfor reklamasjonstiden skje "uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid".

Jeg 'elsker' sånne setninger i lover - for hva er rimelig tid? Og hvem bestemmer hva som er rimelig?

Jeg har nå hatt TVen min (Sony 50" 3LCD) inne til reparasjon i snart fire uker (Tirsdag som kommer), og selv om jeg får sett TV på PCen, blir det liksom ikke det samme, pluss at jeg ikke gidder å se filmer på PCen.

Nå har det jo vært ferieavvikling også hos Sony, i tillegg til at det visstnok ble en del rot i forbindelse med bestilling av den delen de trengte for å fikse TVen. Jeg 'klandrer' ikke teknikerne egentelig; de har vært greie på mail og gitt meg oppdateringer når jeg har bedt om det osv.

Det jeg vel egentelig lurer på, er hva dere hadde gjort, om noe i det hele tatt? Kan/bør man "kreve" noe som helst? I så fall hva? I utgangspunktet kunne jeg vel etter en uke ha krevet å få en erstatnings-TV mens min ble reparert, men det ble aldri til at jeg gjorde det. Jeg er vanligvis ikke av typen som pleier å 'kreve' ting, snarere tvert imot. Men jeg innbiller meg at det også har kostet meg en del oppigjennom sammenlignet med andre.

Jeg vet ikke jeg - er vel egentelig bare ute etter å lufte litt frustrasjon og få noen innspill, kanskje. Hva synes dere om dette?

P.S. Det kan jo hende TVen er ferdig i morgen da, for alt jeg vet. Vi får se. Uansett over tre ukers reparasjonstid.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 til 2 uker syntes jeg er greit. 3 uker bør være et maksimum. 1 hel måned uten TV syntes jeg begynner å bli drøyt, og da bør de ha en sabla god grunn til å bruke så lang tid. Er dette en garantisak?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Garantisak, ja. Hadde vel TVen en måned før jeg leverte den inn. Så jeg har ikke fått så mye glede av den ennå.

Grunnen til at det har tatt så lang tid, er 1) ferieavvikling, og 2) teknikeren skulle bestille ny del, men hadde da fått beskjed om å sende inn den defekte delen først(!) (dette er teknikere hos Sony selv, ikke utenfor Sony). Så måtte han ha spesialemballasje for å kunne sende denne(!), og det hadde de ikke(!), så han måtte bestille emballasje(!). Han håpet i siste e-post at han ville få emballasjen på Mandag som var, slik at han fikk sendt delen inn da (ingenting har altså skjedd så langt, egentelig). Siden da har jeg ikke hørt noe, men statusen på servicenummeret har ikke endret seg i løpet av uka. Har nå sendt en mail igjen i dag for å forhøre meg om hva som har skjedd i løpet av uka, og om det er noen mulighet for at den kan være ferdig før helga. Så vi får se.

Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du selv sier så har du krav på lånegjenstand når reparasjonen tar så lang tid.

Hva som er "innen rimelig tid", er avhengig av produktet og feilen. Hadde jeg vært deg ville jeg ringt til forbrukerrådet eller sjekket om du finner like saker på deres hjemmeside (forbrukerportalen.no). Der er de flinke, så ringer du får du nok klart svar på hva du har krav på. Da er det også lettere å dra ned til butikken og stirre selgeren selvsikker inn i øynene, og si at du har snakket med forbrukerrådet og VET at du har loven på din side :-D

Jeg vil tippe (men ganske sikker) på at du har rett til å heve kjøpet eller få en ny vare når de har brukt så lang tid, og feilen oppstod etter kun en måneds bruk. Du sier de er hyggelige og at det muligens ikke er selgeren sin feil, men det er han som er ansvarlig ovenfor deg som kjøper, og det skal jo ikke gå ut over deg uansett. Så stå på!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja - jeg skal se det an lite grann. Det er mulig jeg får den igjen i morgen. Det er i så fall nøyaktig fire uker siden den ble levert inn.

Heh - jeg leverte den direkte til Sony med vilje, for jeg tenkte jeg var smart og at jeg da ihvertfall sparte tiden det ville tatt mellom butikk og Sony...

Men om jeg får den i løpet av uka, gidder jeg nok ikke å krangle med dem. Jeg har nok rett til å krangle, men om jeg får den tilbake og den fungerer som ny, er det forsåvidt greit for meg. Et lite plaster på såret hadde dog vært fint.
    -En Stratos, f.eks.? Hører dere, Sony?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter nøyaktig to uker hadde jeg ringt dem opp og krevd nytt produkt eller refundering, for to uker er akkurat innenfor mitt begrep om rimelig tid.
    Hadde jeg møtt mye motstand i andre enden, hadde jeg mest sannsynlig krevd et midlertidig erstatningsprodukt levert hjem til meg.

Jeg krever også at butikken tar for seg transportutgifter (om jeg ikke skal til byen allikevel, da er det bare urimelig å kreve noe), siden det står tydelig i kjøpsloven at selgeren må ta på seg transport av produktet.
    Ting som forsterkere, dvdspillere og annet småelektrisk sender jeg til butikkene, da slipper jeg å betale i dyre dommer ved å kjøre til byen noe som sikkert koster en 100lapp og noen fine timer sløst vekk.

Har opptil flere ganger sendt i oppkrav på forsendelsessummen samt oppkravsgebyr, selvsagt klargjort med butikken på forhand.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Etter nøyaktig to uker hadde jeg ringt dem opp og krevd nytt produkt eller refundering, for to uker er akkurat innenfor mitt begrep om rimelig tid.
    Det var ca den tiden vi fikk forespeilet da vi leste forbrukerkjøpsloven. 4 uker, da har du krav på en tv. Forvent derimot ikke en lik tv til låns så lenge, bare "noe" du kan se tv på og nødvendigvis ikke samme standard.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •