Hjelp til en nybegynner? Hva trenger jeg av utstyr osv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til en nybegynner? Hva trenger jeg av utstyr osv?

Hei!

Jeg har i det siste fått litt økt interesse for filmtitting og slikt.

Har fra før en gammel TV på gutterommet som nå må byttes ut, og i den anledning trenger jeg litt råd fra ekspertene!

Jeg vurdere nemlig å skaffe meg prosjektor, lerett og sånn, og få til en koselig filmbule.

Å bruke skikkelig mye penger på det er uaktuelt. Har noen gamle høyttalere (store og gode), en surroundforsterker og en brukbar DVDspiller fra før. Tenker i hovedsak å spille filmer jeg har liggende på PC'en (har en samlig på 2-300 filmer der).

Hvilket utstyr trenger jeg for å få til det? Har brukt S-Video kabel og en standard mini-jack til phono lydkabel, og synes det funker greit igrunn. Bør jeg bruke annet utstyr for å få bedre bilde/lyd?

Med det utgangspunktet jeg nå har, hvor mye må jeg regne med å bruke? Kjøper gjerne brukt om det er penger å spare på det.

På forhånd takk! :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet, og en uhyre morsom hobby.

Nå er det mange her som kan langt mer om prosjektorer her enn meg, så det skal jeg overlate til de. Men jeg tror det hjelper litt om du gir litt info om hvor mye penger du hadde tenkt til å legge av for dette... Det er ganske mange alternativer på markedet i de forskjellige prisklassene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Vet ikke om jeg tør si en eksakt sum, men så lite som mulig. Tror ikke jeg kan ta meg råd til å bruke et 5-sifra beløp, for å si det slik. Mulig jeg er helt på jordet hva angår beløp for en hjemmekino da eller? (Husk, jeg har jo lyden så godt som klar...)

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjor1
    Hei!

Jeg har i det siste fått litt økt interesse for filmtitting og slikt.

Har fra før en gammel TV på gutterommet som nå må byttes ut, og i den anledning trenger jeg litt råd fra ekspertene!

Jeg vurdere nemlig å skaffe meg prosjektor, lerett og sånn, og få til en koselig filmbule.

Å bruke skikkelig mye penger på det er uaktuelt. Har noen gamle høyttalere (store og gode), en surroundforsterker og en brukbar DVDspiller fra før. Tenker i hovedsak å spille filmer jeg har liggende på PC'en (har en samlig på 2-300 filmer der).

Hvilket utstyr trenger jeg for å få til det? Har brukt S-Video kabel og en standard mini-jack til phono lydkabel, og synes det funker greit igrunn. Bør jeg bruke annet utstyr for å få bedre bilde/lyd?

Med det utgangspunktet jeg nå har, hvor mye må jeg regne med å bruke? Kjøper gjerne brukt om det er penger å spare på det.

På forhånd takk! :-D
    Hei og velkommen hit:-D

Som Håkon skriver, så må du komme med et budsjett på hvor mye du skal legge i dette. Det vil ogå hjelpe en masse om skriver inn hva slags utstyr du har fra før.
    Rimelig prosjektor, som du vil bli fornøyd med som førstegangsbruker skal vi nok klare å finne skal du se. Er masse gærninger som bytter hele tiden, og det er ofte gode kjøp å gjøre på bruktmarkedet.
    Men som sagt budsjett, og hvilket utstyr du har fra før først:-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjerne også litt info om romstørrelse, mye musikk eller mye hjemmekino osv osv...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Vet ikke om jeg tør si en eksakt sum, men så lite som mulig. Tror ikke jeg kan ta meg råd til å bruke et 5-sifra beløp, for å si det slik. Mulig jeg er helt på jordet hva angår beløp for en hjemmekino da eller?
    Det vil jeg ikke si i det hele tatt. Har da sett flere akseptable prosjektorer til 5-6000,- og du sier jo selv at brukt er en mulighet. Lerret kan du kanskje lage selv? Mange som setter opp duk eller maler veggen med en korrekt farge med akseptabelt resultat. Det er i allefall mye penger å spare på slike løsninger.

Du sier du bruker en minijack til phono lydkabel fra PC. Har du kun 2 høyttalere i oppsettet ditt? Og har du digital inngang på surroundforsterkeren din (coax eller optisk)? Å kjøre signalet digitalt fra PC til forsterker vil nok gi deg bedre lyd i allefall. Er målet ditt hjemmekinoLYD også?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du f.eks en helt grei førstegangsprosjektor, med lerret og greier,
    kun 4 400,-. Vil nok helt sikkert funke kjempebra som førstegangsprosjektor.

Men vi må ha ett konkret budsjett!!!!!!!:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Her har du f.eks en helt grei førstegangsprosjektor, med lerret og greier,
    kun 4 400,-. Vil nok helt sikkert funke kjempebra som førstegangsprosjektor.

Men vi må ha ett konkret budsjett!!!!!!!:-D
    Det var denne som skulle med her, sorry:

http://avforum.no/avtorget/showproduct.php/product/9717

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er aktuelt å bruke mer enn 5000 på dette! Så, prosjektro, lerett og evt. andre ting MAX 5000!

Hva annet trenger jeg? Av kabler?

Jeg har 4 høyttalere. 2 gulvhøyttalere (ganske kurante igrunn. Noe gamle og litt slapp bass (tror det er 2 8" i de), men fungerer utmerket fordi. I tillegg har jeg et par QLN QuBic som fortiden står oppå gulvhøyttalrne (koblet i som fronthøyttaler sett nr. 2), men de kan vel fint brukes som bakhøyttalre skulle jeg tro.

Forsterkeren er av typen Teac AG-V 8500 og kostet vel mellom 5 og 10 tusen. En helt brukbar forsterker altså. Med mange innganger, 5 utganger, samt mange ulike surroundinstillinger. Denne funker vel bra nok?
    Når jeg sender lyden fra minijackutgangen på lydkortet på PC'en, over til to phonoledninger, er det da mulig å få 5.1 lyd? Målet er vel ikke hjemmekinoLYD, men litt trøkk er jo ikke å forakte

Hvordan er det å ha et lerett forran et vindu? Vil det funke bra? Om en trekker ned en rullegardin eller noe sånt i tillegg...?

Her er foresten er tegning av rommet så dere ser hvordan ting skal bli...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er aktuelt å bruke mer enn 5000 på dette! Så, prosjektro, lerett og evt. andre ting MAX 5000!

Hva annet trenger jeg? Av kabler?

Jeg har 4 høyttalere. 2 gulvhøyttalere (ganske kurante igrunn. Noe gamle og litt slapp bass (tror det er 2 8" i de), men fungerer utmerket fordi. I tillegg har jeg et par QLN QuBic som fortiden står oppå gulvhøyttalrne (koblet i som fronthøyttaler sett nr. 2), men de kan vel fint brukes som bakhøyttalre skulle jeg tro.

Forsterkeren er av typen Teac AG-V 8500 og kostet vel mellom 5 og 10 tusen. En helt brukbar forsterker altså. Med mange innganger, 5 utganger, samt mange ulike surroundinstillinger. Denne funker vel bra nok?
    Når jeg sender lyden fra minijackutgangen på lydkortet på PC'en, over til to phonoledninger, er det da mulig å få 5.1 lyd? Målet er vel ikke hjemmekinoLYD, men litt trøkk er jo ikke å forakte

Hvordan er det å ha et lerett forran et vindu? Vil det funke bra? Om en trekker ned en rullegardin eller noe sånt i tillegg...?

Her er foresten er tegning av rommet så dere ser hvordan ting skal bli...
    Ser helt fint ut dette. Dersom du skal bruke et nedtrekkslerret går det fint å ha dette foran vinduet, men du må passe på å få skikkelig lysdemping fra vinduet da. Skal du ha rammelerret, ville jeg heller ommøblert litt å brukt veggen der som sofaen står. (lysdemping er fortsatt kjempeviktig)

Hva slags dvd-spiller har du. Har den Hdmi eller dvi-utgang, dette kan være avgjørende for valg av prosjektor.

Ville helt klart brukt de QLN-høyttalerne som bakhøyttalere, da mangler du bare center. Dette er ett av de viktigste elementene i ett oppsett, (kanskje det viktigste), men du kan jo ta ett steg i gangen. Går fint å kjøre 4-kanals lyd, dersom receiveren har mulighet for dette, det funker bra det også.

Er frontene dine QLN også? Eller ett annet merke, hvilket isåfall??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk takk for alle gode svar her!

Kunne ikke se noe DVI eller sånt på DVD spilleren. Den er av typen Panasonic DVD S75. Noe billig greier. Skal som sagt spille mest film fra PC'en, men om det er nødvendig med andre tilkoblingsmuligheter på DVDspilleren kan jeg sikkert kjøpe en ny, om det finnes billige med de riktige hullene.

Fronthøyttalerne er av typen Design Acoustics. Ca 25 år gamle, amerikanske, men de spiller godt nok for min del. Ganske bra trøkk.

Har prosjektorer DVI inngang? Det må vel være å foretrekke å koble prosjektoren rett inn på skjerkortet på PC'en (har nemlig to DVI utganger, samt S-Video og Composite greier)

Vil du anbefale den prosjektoren du linka til Vetterman? Leste en test av den og der fikk den iallefall skikkelig skryt.

Spiller det forresten stor rolle om høyttalerne ikke står symetrisk plassert? At begge står på samme side av lerettet...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk takk for alle gode svar her!

Kunne ikke se noe DVI eller sånt på DVD spilleren. Den er av typen Panasonic DVD S75. Noe billig greier. Skal som sagt spille mest film fra PC'en, men om det er nødvendig med andre tilkoblingsmuligheter på DVDspilleren kan jeg sikkert kjøpe en ny, om det finnes billige med de riktige hullene.

Fronthøyttalerne er av typen Design Acoustics. Ca 25 år gamle, amerikanske, men de spiller godt nok for min del. Ganske bra trøkk.

Har prosjektorer DVI inngang? Det må vel være å foretrekke å koble prosjektoren rett inn på skjerkortet på PC'en (har nemlig to DVI utganger, samt S-Video og Composite greier)

Vil du anbefale den prosjektoren du linka til Vetterman? Leste en test av den og der fikk den iallefall skikkelig skryt.

Spiller det forresten stor rolle om høyttalerne ikke står symetrisk plassert? At begge står på samme side av lerettet...
    En ting i gangen her:-D

Er ikke alle prosjektorer som har DVI-innganger nei, men det er helt klart å foretrekke.
    Blir mye bedre bilde, dersom du har en dvd-spiller som skalerer.
    Du får faktisk fantastisk gode dvd-spillere helt ned i 1000 kr, som har både DVI og HDMI og leverer utrolig bra bilder.

Kan nevne Samsung HD 950.

Er litt usikker på hvordan det blir å koble prosjektor direkte til PC'en, men tror ikke det skal by på problemer. HåkonN kan mye om pc'er ihvertfall har jeg fått inntrykk av, så han kan nok gi litt info om det.

Når det gjelder den InFocusen, er det helt sikkert en grei førstegangsprosjektor. Du får imidlertid ikke skalert opp bildet med denne. Kun S-video og kompositt. Går du for denne har det ikke noen særlig hensikt å investere i ny dvd-spiller.

Du kan forøvrig lese mer om den her:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=85974

Center er som sagt tidligere utrolig viktig i ett oppsett, dette er noe du bør tenke på i fremtiden, men du må ihvertfall ikke finne på å sette høyttalerne på samme side av lerretet.
    En på hver side, lytt deg fram til plassering, prøv forskjellig, hvor langt fra bakvegg, sidevegg osv.

Et kjempetips er ihvertfall følgende (selv om det ikke er noen fasit):
    Dersom du har 2.80 meter mellom høyre og venstre fronthøyttaler, skal du sitte (sweet-spot som det heter på fagspråket) 2.80m fra midt mellom høyttalerne. Dette bruker som regel å gi bra resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du får tak i en prosjektor med VGA inngang trenger du bare en lang VGA kabel ifra PC til prosjektor. Dette gir bedre bilde enn s-video og kompositt utgangen på skjermkortet. Det hadde selvfølgelig vært enda bedre med DVI.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Center er som sagt tidligere utrolig viktig i ett oppsett, dette er noe du bør tenke på i fremtiden, men du må ihvertfall ikke finne på å sette høyttalerne på samme side av lerretet.
    Jeg vil si det er bedre å gå for Phantom enn å investere i en billig center som "ødelegger" lydbildet (da en center står for 80-90% av lyden i en film)... Så lenge du sitter midt i mellom fronthøyttalerene vil du ikke ha behov for center. Men med en gang det er flere som sitter i en sofa og skal se film vil de fort komme utenfor sweetspot og vil da oppleve at lyd som skal være midt i lydbildet kommer fra høyre eller venstre og ikke fra midten uten center.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for mange gode tips! Så da grei ut den prosjektoren!

Så hvis jeg kjøper den prosjektoren med lerett til 4400 samt en lang VGA kabel, har jeg egentlig det jeg trenger?

Så kan jeg heller vurdere center, og evt sub senere...

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så hvis jeg kjøper den prosjektoren med lerett til 4400 samt en lang VGA kabel, har jeg egentlig det jeg trenger?

Skulle være greit det. Følger vel ikke med takfeste, så du må nok basere deg på å ha projektoren på en hylle. Noe som ikke er noe å bry seg om Men det stod jo at det fulgte med noen kabler, så kanskje du er heldig der?? Lykke til. Gled deg.... kino er herlig!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jepps, da er du ihvertfall godt på vei. Tror ikke du blir skuffa:-D
    Center og sub kan du ta etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektoren som ble tipsa om lengre oppe, ser ut til å være solgt. Det straffer seg å være treg som meg :P

Hvilke andre plasser selges slikt brukt utstyr?

Har sett på finn.no og qxl.no...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for linkene!

Har lest litt tester om den øverste, en Infocus SP4805 nå, og den får kjempeskryt. Har tro på den ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •