Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 227
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet!

Etter oppfordring fra Counterpointer opprettes herved den offisielle tråden for 2.35 (og 2.40 ++) :1 formatet, som jo er det formatet de aller fleste kinofilmer vises i! Det har blitt stadig mer populært å emulere en mest mulig "ekte" kino hjemme, og da må jo visningsforholdet også være korrekt!

2.35:1 blir egentlig ikke skikkelig bra før en får maskert ned bildeflaten korrekt, og skal en utnytte projektorens oppløsning bør en også benytte anamorfisk linse og en videoprosessor eller HTPC som makter å skalere bildet korrekt.

Denne tråden benyttes for å diskutere de ulike aspektene ved 2.35:1 formatet, og optimalisering av dette!

For mitt vedkommende, som nylig har fått hengt opp min nye stolthet, Sonys Ruby, blir løsningen en VantageHD videoprosessor (eller Crystalio om jeg får råd) og en motorisert løsning fra Projecta som leverer ekte 2.35:1 maskering samtidig som en lett kan sette opp 16:9 og alle egendefinerte typer! Dette tror jeg kan bli veldig spennende, men jeg har fremdeles ikke funnet noen gode løsninger for anamorfisk linse, som jeg legger på is frem til det dukker opp noe som ser greit ut og fungerer OK innenfor rimelighetens grenser prismessig. 5-6000 kan jeg vel kanskje punge ut, men mer orker jeg ikke pr. dato... Når en har 1920x1080 piksler vil det trolig fungere greit uten anamorfisk linse inntil videre uansett...!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Veldig bra initiativ
    Hvis noen hadde giddet å lage en lettfattelig faq om 2.35:1 vs. 16:9 så hadde jeg blitt glad.
    Litt informason om hvilke dvd spillere og scalere som kan strekke bildet på en akseptabel måte og linker til produsenter av 2.35:1 hardware som linser, lerret osv. så hadde vi vært i gang

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst vil jeg rette søkelyset mot Widescreen Review og deres nye artikkelserie. I nummer 111, August 2006 startet de en serie på 4 deler om nettopp "Scope Format Cinema For The Home"! Dette er meget interessant lesning...

Perhaps The Most Important Feature To Hit Home Cinema In The Last 15 Years:
    "...it is cool and it is more powerful than pixels, or HD sources, or new disc formats or new audio formats or broadcast flags or Media PCs, or video servers, or, yes, even iPods. Because it is wider, better, badder, and more exciting to see and experience."

Her er en kjapp liten oversikt over produsenter som leverer ulike Cinemascope løsninger. Kom gjerne med tillegg til listen;

Linser:
    Schneider Kreuznach
    Prismasonic
    Panamorph
    ISCO

Komplette løsninger:
    Runco
    Vidikron

Tråder her på AVforum som omhandler samme tema:
    Prismasonic H-1200R (anamorfisk adapter)
    Mitsubishi HC5000 > Side 6
    Lerret for 2:35:1?
    Panamorph U85

Se forøvrig AVSforum sitt forum for 2,35:1 constant height:
    AVSforum > 2,35:1

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar på innlegg i HC5000 tråden

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer i HC500 tråden
    Arty kan du se eller lese av spesifikasjonene om hva slags anamorfisk (2.35:1) linse som vil egne seg ? Vil den kinesiske linsen kunne passe HC5000 ?
    Jeg er ikke så inne i optiske måle enheter og tall at jeg kan svare på det.
    Det kommer også ann på vilket område av zoomen som brukes. Avstand PJ til lerret og ønsket høyde på bildet. Den eneste måten å finne ut om en lise er stor nok, er når PJ er montert og ønsket høyde på bildet er projisert. Da må man ta et hvitt papir og holde foran PJ linsen der hvor den Anamorphice linsen vil være og måle bredden på det bildet som oppstår på papiret.
    Den kinesiske linsen er 59mm i diameter, så kan de som er flinke i geometri regne seg frem til det største 16:9 bildet som passer innen den sirkelen. Jo mindre bilde dess mindre geometrisk feil.
    Dette er grunen til at Prismasonic og ISCOIII er så store.
    Du kan prøve å skrive til liuwzen@163.com og spørre. Men erfaringen er at han vil helst selge linser og ikke svare på for mange "vanskelige" spørsmål.

Sitat Opprinnelig postet av tklev i HC5000 tråden
    Den har også motorisert zoom/fokus, dette betyr at den relativt lett kan brukes i et 2,35 fast høyde opplegg uten bruk av linse. For en 2.35 film så kan du lage et større bilde, og det lyset som kommer utenfor kan maskeres vekk med svart materiale rundt duken.
    To ting som jeg har imot en slik løsning:
    1:Ingen maskeringsmateriale dreper fullstendig de "sorte" feltene som treffer maskeringen og vil over tid bli en irritasjon. Det er nok med den 0,5-2 cm overscan som man vil ha med en Anamorphic linse for å få rene kanter på bildet.
    2: Du får ikke brukt hele den vertikale oppløsningen. Øyne/hjerne opplever den vertikale oppløsningen som viktigs. Det ville være synd å kjøpe seg en 1080p PJ for så og bare bruke V-oppløsningen på 16:9 og 4:3.

Sitat Opprinnelig postet av tklev i HC 5000 tråden
    Ulempen med 2.35 linser er at bildet vil bli mer uskarpt, og mot hjørnene vil du slite med diverse geometriske problemer avhengig av kvalitet på linsen.
    En sannhet med modifikasjoner. Korte avstander og stort bilde kan skape disse "problemene".
    De er definitivt målbare, men når filmen ruller er dette ikke synlig. Buingen i bildekanten forsvinner i maskeringen og "uskarphet" i hjørnene konkurerer med all annen uskarphet i bildet, pluss
    at mesteparten av det mest kritiske i et 2:35:1 bilde, stillestående ansikter/øyne befinner seg mest mot sentrum av bildet.

Ser at HC5000 har Cinemascope i menyen, så da trengs ikke noen ekstra "scaler" for å bruke en Anamorphic linse for SD materiale som noen dyrere 1080p PJ trenger.:-D
    HD/BR er jo desverre en helt annen saga p.g.a manglende anamorphic codec.:twisted:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1:Ingen maskeringsmateriale dreper fullstendig de "sorte" feltene som treffer maskeringen og vil over tid bli en irritasjon. Det er nok med den 0,5-2 cm overscan som man vil ha med en Anamorphic linse for å få rene kanter på bildet.
    Litt OT men... Her er jeg ganske uenig. Sort fløyel dreper så mye av lyset at jeg nesten garanterer deg at du ikke vil kunne se det.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne det være aktuelt å legge til priser på linsene i denne tråden?
    På AVSforum har all diskusjon rundt kinalinsen stoppet, men noen som vet om det finnes andre forum som denne diskuteres i ? ARTY?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D :-D :-D

Først og fremst, takk til Lygren for denne tråden. Nå slipper jeg å plage med OT i andre tråder som svinger innom. Har ikke tid til å lese alle innleggene som har kommet enda men ser frem til det

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for de som går mot 2.35:1 lerret så er det jo noen "bra" eksempler i følgende tråd på avs da : http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=561280

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange bra kinoer der! noen med diy linse, noen som tørr å prøve seg? ^^

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    To ting som jeg har imot en slik løsning:
    2: Du får ikke brukt hele den vertikale oppløsningen. Øyne/hjerne opplever den vertikale oppløsningen som viktigs. Det ville være synd å kjøpe seg en 1080p PJ for så og bare bruke V-oppløsningen på 16:9 og 4:3.
    Helt enig, det vil bli en avveiningssak hva en vil prioritere. En må nesten vurdere det ut ifra hvilken prosjektør en skal bruke det til og hvor lett det evt. er å få til å fungere. Det å maskere bildet med sort fløyel holder det, men det vil selvsagt være avhengig av hvor bra ansi-kontrast prosjektøren har. Jo mer lys den sender ut i de grå feltene, jo enklere vil det være å oppdage det. Anamorfiske linser egner seg best med prosjektører som har en lang "kaste-avstand" (godt norsk ord?)..

Ser at HC5000 har Cinemascope i menyen, så da trengs ikke noen ekstra "scaler" for å bruke en Anamorphic linse for SD materiale som noen dyrere 1080p PJ trenger.:-D
    HD/BR er jo desverre en helt annen saga p.g.a manglende anamorphic codec.:twisted:
    Er veldig fornøyd med min Action Model Two i så henseende, den kan jeg sette opp til LBX 16:9, og så zoomer den automatisk inn på alt 2.35 materiale og bruker hele panelet uavhengig av hva slags signal jeg får inn. Jeg har strengt tatt ikke bruk for scaler, men vurderer allikevel å anskaffe det pga. switch muligheter og inverse telecine..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan jo slenge opp noen linker.

produsenter av scalere:
    Dvdo
    Lumagen
    crystalio
    vantage-HD
    Dragonfly

Produsenter av 2.35:1 lerret
    Stewart
    Carada
    Screenresearch
    Projectascreens

Produsenter av linser:
    Panamorph
    Prismasonic
    ISCO

Projectorer som fungerer med anamorphe linser:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, en ting jeg lurer på.. Har noen forsøkt å lure desktopen til å tro at det er et 2.35 display?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    jeg kan jo slenge opp noen linker.
    Projectorer som fungerer med anamorphe linser:
    Hva legger du egentlig i dette? Det er jo *nesten* alle projectorer som *kan* bruke anamorphe linser, det er vel mer et spørsmål om hvor egnet de er og hvor mye ekstrautstyr du må ha for å klare det (scaler/long throw etc).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kommer egentlig til å bli gjeldende for de nye HD formatene ? Tror ikke jeg skjønner hva manglende kodec vil bety.
    Høres ut som en softvare sak som burde kunne ordnes. Det vil jo være veldig selvmotsigende å lage høykvalitetsforamter som ikke kan vises i 2.35

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vært forsiktig anngående billige anamorfiske linser, linser er nødt for å ha en vanvittig nøyaktighet og høy kvalitet på glasset som brukes og dette er ikke billig.

Det er viktig å huske på at går du for linser i lavere prisklasse må du fire en del på bildekvalitet, lystyrke, skarphet, goemetri og gråskala'n må kalibreres på grunn av missfarging i glasset.

Flere av fordelene med de dyre anamorfiske linsene finnes ikke i billig linser. Ta for eksempel lystyrke den vil øke med en skikkelig kvalitets linse, på grunn av at du får brukt hele panelet. Men med en billig linse så kan du tape mer lys enn du tjener.
    Skarphet er også et viktig punkt og dette kan også gjøre store utslag med en billig linse og det gjelder hele bildet ikke bare ute i kantene.

Mitt forslag er kjøp en kvalitetslinse som er fleksibel og passer de fleste projectorer så kan du bytte projectorer og beholde linsa til evig tid :grin:

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leter etter en løsning for min epson tw600. da tenker jeg spesielt på en linse som vil fungere med min pj. men også de billigste scalerne som gjør at jeg kan vise 1:85:1 materiale som 2:35:1 hele tiden (da legger den på svarte streker under og over bildet?) og har minst en hdmi inngang og utgang. jeg skal kjøpe pioneer ax4asi-s når den kommer ut og trenger derfor ikke fler innganger på scaleren enn det. Jeg tror jeg har funnet et lerret hvis scaler blir for dyrt:
    http://www.screenresearch.com/xmask.html
    noen meninger? trenger vel egentlig da en elektrisk linse som koster skjorta så hvet ikke hva som blir best til den billigste pengen. jeg er ganske ny innen scalere og anamorfiske linser så trenger endel hjelp av dere experter

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    Jeg hadde vært forsiktig anngående billige anamorfiske linser, linser er nødt for å ha en vanvittig nøyaktighet og høy kvalitet på glasset som brukes og dette er ikke billig.

Det er viktig å huske på at går du for linser i lavere prisklasse må du fire en del på bildekvalitet, lystyrke, skarphet, goemetri og gråskala'n må kalibreres på grunn av missfarging i glasset.

Flere av fordelene med de dyre anamorfiske linsene finnes ikke i billig linser. Ta for eksempel lystyrke den vil øke med en skikkelig kvalitets linse, på grunn av at du får brukt hele panelet. Men med en billig linse så kan du tape mer lys enn du tjener.
    Skarphet er også et viktig punkt og dette kan også gjøre store utslag med en billig linse og det gjelder hele bildet ikke bare ute i kantene.

Mitt forslag er kjøp en kvalitetslinse som er fleksibel og passer de fleste projectorer så kan du bytte projectorer og beholde linsa til evig tid :grin:
    kan du anbefale noen linser? jeg vil helst ha en så bra en som mulig for en billig penge

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hva legger du egentlig i dette? Det er jo *nesten* alle projectorer som *kan* bruke anamorphe linser, det er vel mer et spørsmål om hvor egnet de er og hvor mye ekstrautstyr du må ha for å klare det (scaler/long throw etc).
    Med det mente jeg at andre kunne fylle ut hvilke projektorer som fungerer utifra egen erfaring.
    ifølge Panamorph og prismasonic så er det ikke alle projectorer som vil virke. Eksempler på dette er projektorer med veldig vidvinkellinse eller projectorer der linsen sitter lang inne i projector huset (benq PE7800/8700??)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Jeg tror jeg har funnet et lerret hvis scaler blir for dyrt:
    http://www.screenresearch.com/xmask.html
    noen meninger?
    Har du sjekket prisen på dette lerretet ? Vet at Prosjekta sitt som er et nedtrekkslerret (enda mer avansert dog) koster ca 30 000 :shock:
    Post gjerne hvis du får en prisliste fra screenreserarch, de ser ut til å ha meget spennede produkter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Avs forum er det lagt ut et tilbud i går om Panamorph sin nye linse UH350 den skal koste ca 2500 dollar men selges som introtilbud for 1500 dollar
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=707987
    vet ikke hvor aktuell eller bra denne er men tenkte det var grei info

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg