Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet! - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 227
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Koster ikke Schneider linsa alene 27K ??? Frykter at dette ikke er noen billigløsning

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Koster ikke Schneider linsa alene 27K ??? Frykter at dette ikke er noen billigløsning
    Leste på AVSforum at Schneider har kjøpt opp ISCO. Det betyr at det nå bare finnes et selskap som tilbyr rundt glasslinser til hjemmekino bruk. Det kan vel ikke være bra for konkurransen? Når det er sagt så koster disse linsene ganske mye allerede, så det er jo nesten usannsynlig at de skal kunne bli enda dyrere.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Leste på AVSforum at Schneider har kjøpt opp ISCO. Det betyr at det nå bare finnes et selskap som tilbyr rundt glasslinser til hjemmekino bruk. Det kan vel ikke være bra for konkurransen? Når det er sagt så koster disse linsene ganske mye allerede, så det er jo nesten usannsynlig at de skal kunne bli enda dyrere.
    Eller desverre nesten sannsynlig. Når noen har monopolsituasjon så pleier de å utnytte det. I tillegg er dette high end produkter hvor høy pris er et salgsargument i seg selv, desverre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå er jo uansett Prismasonic et godt alternativ da, selv om skarpheten er enda hakket bedre på Schneider... Den siste utgaven at Prismasonics linser, HD5000, skal jo være enda hakket skarpere enn 1500-utgaven, og den synes jeg gjorde svært lite utslag på skarpheten selv den...

Prismasonic er det jo også langt mer levelige priser på!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ønske det var så enkelt at 2.35:1 løste alle utfordringer. Men det er faktisk en haug med aspect ratios som har vært og er i bruk:

Welcome to Adobe GoLive 4

Likevel er det vel slik at de fleste av disse faktisk er sjeldne, mens noen er mye i bruk. I dag er det vel vanlig at film laget for TV gjerne kommer i 16:9-format (1.78:1), mens jeg oppfatter det slik at 1.85:1 og 2.35:1 er de vanligste for kinofilm i dag. Men når jeg ser gjennom BD-platene mine så er svært mange av dem oppgitt til 2.40:1, noen få i 1.85:1, men ingen av mine er 2.35:1(!) Nå skal det vel sies at 2.40:1 er svært nær 2.35:1, og at et 2.35:1-lerret sikkert kan brukes med hell for disse filmene. Poenget mitt er at ikke alle filmer yter sitt beste på et 2.35:1-lerret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant lesning Roffe!
    Skulle selv også ønske det ikke var så mange å forholde seg til. Hadde vært greit med en maskering for 2.35:1 og ikke måtte lage flere forskjellige, såfremt man ikke satser på det nye Masquerade da..litt i dyreste laget for min del, men definitivt noe for fremtiden og "neste" kino

Er det forresten noen som vet om det er kommet/kommer flere titler med teksting innenfor bildet og ikke i de sorte stripene?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i det siste tenkt mer og mer på at det kan hende at et system med en full HD projektor av D-ila eller SXRD type og fleksibel maskering samt bruk av zoom og lens skift vil fungere bedre enn et rent 2.35:1 (og høyere tror gjennomsnittet ligger på 2.37 og det er også en god del på 2.40) med linse. Spørsmålet er jo om en får den størrelsen på bilde som en trenger samt lystapet på disse stooore bildene. Da er det godt å få med det ekstra lyset bruk av hele brikken gir.

Tanken er altså at stor zoom kan kunne erstatte strekken linse og vp gjør.

Roffe er jo inne på en akilleshæl i det at alle filmer ikke er tilgjengelig i 2.35format. Den andre er jo SannaX inne på. Merkelig at en ikke kan få en god løsning med undertekster (ps. regner ikke HTPC som en god løsning da dette krever mye av bruker)

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at denne er ute til påmelding for powerbuy: ISCO III anamorph linse..

Men kan ikke finne riktig tråd? (er jeg for lat?)

Kan denne matches med JVC ILA HD-100 med godt resultat? Hva skjer egentlig med teksting da? Mange filmer gir jo teksten i det sorte feltet under 16:9 formatet. Andre hensyn å ta?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ann på hva du sikter deg inn på prismessig...ser du vurderer Isco? Denne passer trolig til de fleste PJ'er, men det bør sjekkes først. Jeg vet at den gamle Prismasonic 1500 som jeg hadde kunne bli for liten for noen av de nyeste PJ'ene pga større linser. Det ble ørsmå sorte felter på sidene (rapportert på AVS).
    Som Lygren sier så går du nok ikke feil med Prismasonic 5000 linsa heller. Kommer det Powerbuy på denne kaster jeg meg med
    Andreas21 har Schneider linsa mener jeg å huske og denne tar såvidt jeg har skjønnt alt av PJ'er. Stor og rund og bygger på en litt annen optikk teknikk.

Det med teksten er en tilbakevendene debatt. Mange filmer har teksten i de sorte feltene, men flere filmer begynner nå å komme med teksten i billedflaten. Kan jo hende det skjer noe mer her med tanke på Bluray formatet, men har ikke hørt noe enda.
    Det er jo som Andreas21 så fint sa: "Hvis det er spørsmål fra publikumet (gjestene) om å se filmen i enten 16:9 med tekst eller 2.35:1 uten tekst så bestemmer jeg...filmen sees aldri i 16:9 hvis alternativet 2.35:1 er tilstede "

Uansett om man møter litt utfordringer...de fleste som har 2.35:1 mener oppgraderingen er som fra VHS til DVD i sin tid. De går aldri tilbake

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Har hørt at denne er ute til påmelding for powerbuy: ISCO III anamorph linse..
    Hva? Powerbuy på ISCO III? I så fall hvor?

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et PB på Prismasonic 5000 og evt et Dreamscreen procurve lerret kunne jeg kanskje blitt med på. Foruten totalprisen er det dette med teksting som foreløpig stopper meg fra investeringen.
    Ser at flere BD utgivelser legger tekstingen på filmen, men det er jo på langt nær standarden ennå.
    Min filmsmak er ikke bare engelsk-basert. Ser jeg feks. en koreansk film så er tekst et must.
    Som jeg forstår så finnes det ikke tekniske løsninger for dette eller?

Synd hvis en har et slikt oppsett og finner ut at en bruker linsen mest i "pass-trough".

Hadde vært fint med en oversikt feks. over BD-filmer i 2.35-formatet der teksten er lagt på selve filmen.

Når jeg tenker meg om er jeg faktisk glad i teksting også på engelsk-språklige filmer....er ikke lett å bestemme seg nei..:???:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...la en egen tråd under "PowerBuy" rundt dette ønsket, Hoffa, så får vi se hva selger klarer å hoste opp... Klarer en få med seg 3-4 kjøpere vil det kunne danne grunnlag for en grei rabatt på denne type produkter skulle en tro!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...la en egen tråd under "PowerBuy" rundt dette ønsket, Hoffa, så får vi se hva selger klarer å hoste opp... Klarer en få med seg 3-4 kjøpere vil det kunne danne grunnlag for en grei rabatt på denne type produkter skulle en tro!
    Mulig jeg er blind, men jeg ikke finne en slik tråd. Den dukker heller ikke opp på søk. Kan dere poste en lenke?

Absolutt interessant med noe slikt, men alt er selvfølgelig avhengig av pris. Disse tingene er ikke akkurat billige.

Med en ISCO III går man i hvert fall ikke feil. Den kan brukes til omtrent alt av projektorer og har ypperlig kvalitet på opptikken.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Lygren....men jeg finner heller ikke tråden.

spennende hvilken pris den kan komme på, dyrt med linser.

MVH

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2.35:1

Finnes det projectorer med originalmontert linse optimalisert for 2.35:1, og 2.35:1 bildebrikke?

Tenker da på en digital projector som man har plass til i en 30m^2 stue

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Finnes det projectorer med originalmontert linse optimalisert for 2.35:1, og 2.35:1 bildebrikke?

Tenker da på en digital projector som man har plass til i en 30m^2 stue
    Nei, det finnes ikke og kommer sikkert ikke til å komme med det første. Interessen for 2,35:1 er økende, men ikke stor nok til at det er noe marked for dette. Det er forøvrig ikke vits med en anamorph linse dersom man har 2,35:1 bildebrikke. Poenget med linsen er å strekke 16:9 til 2,37:1.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, det jeg sier er at DERE må poste en slik tråd hvis det er interesse for et PowerBuy - så ingen av dere er blinde her!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Så om man ønsker seg et 2.35:1 bilde på et 2.35:1 lerret er man nødt til å kjøpe scaler og anamorph linse?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Takker for svar.

Så om man ønsker seg et 2.35:1 bilde på et 2.35:1 lerret er man nødt til å kjøpe scaler og anamorph linse?
    Nei. Dette finnes det en del informasjon om på forumet. Du kan klare deg uten linse og scaler ved å bruke zoom funksjonen på projektoren. Da er det veldig viktig med god maskering. I tillegg utnytter du ikke hele projektorens oppløsning. Den nye projektoren til Panasonic (husker ikke hva den heter) har visst nok minne for zoom, slik at dette kan gjøres automatisk ved et tastetrykk.

Poenget med en anamorph linse blir gjerne å gjenskape den teknikken som brukes på kino for å vise bilder som er bredere enn widescreen. Selv har jeg min linse permanent montert forran projektoren og bruker scaleren til å endre aspect ratio. Det fungerer glimrende.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av ulempene med linse er vel at det er fare for at skarpheten reduseres, samt at man ikke får riktig/ekte 1:1 pixelmapping... En annen ulempe er at flesteparten av filmene som pr i dag er i salg har teksten i det feltet som da må maskeres. Det er enkelte filmer som har teksten i selve bildet, og noen har jeg forstått at man kan velge hvor man vil ha den. For oss som liker å se film uten tekst er jo ikke dette noe problem...:-)

Det er fordeler og ulemper ved begge metoder, det blir som med alt annet her i livet, en avveining av gode og dårlige egenskaper...

Side 9 av 12 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg