Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 227
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva er det som gjør dette (2.35.1 eller 2.40:1) formatet til det offisielle kinoformatet egentlig?

Sakset fra wikipedia
    Det er utviklet flere ulike standarder for filmfremvisning gjennom filmens historie. De vanligste formatene i dag er 1,66:1 (i europeisk film) og 1,85:1 (for amerikansk film), begge for 35-millimetersfilm.
    Blir bare litt forvirra...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Står også en del om Cinemascope på wiki;
    CinemaScope - Wikipedia, the free encyclopedia

ellers også her:
    Hjemmekino.no - Guide -

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopierer noe info jeg la inn i lerrets tråden prismasonic-curved-cinema-scope-screens.html som oppdatering på Anamorphic linser og lerret:

Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Prismasonic som produserer Anamorphic linser til projektorer har nå også begynt med buet 2:35:1 lerret.
    Rammen er i tre og det ser veldig lett ut å montere den. Alt utstyr (inkludert stiftepistol ) kommer i pakken.
    3 forskjellige materiale og størrelser,
    100" , 113" , 125" diagonalt, high contrast gray 0.85, matte white 1. , high gain silver 3. gain. + at -acoustic transparent white (gain 1) kommer snart.

Her er linken; PRISMASONIC - Anamorphic lenses for home theater projectors

På AVS blir lerretet diskutert, med fine monterings bilder som kan gi folk som pønsker på et DIY prosjekt gode tips om konstruksjon.
    Prismasonic Curved Cinema Scope screen test drive ! - AVS Forum

Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    ISCO II er nettop gått ut av produksjon og blir erstattet av IscoIIIS($3000?), som er litt større enn ISCOII (5mm større inngang), men det vesentlige er at den teknologisk er basert på de samme prinsipper som ISCO III.
    Presentasjon Her;Isco III S - AVS Forum

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant info Arty :-D

Kult at Prismasonic begynner med kurvet lerret, men hvor for ikke i skikkelig bredde :roll: 125" er jo bare for pyser........ 8)

En må jo opp i minst fire meter før det kan kalles "wide"screen !

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Interesant info Arty :-D

Kult at Prismasonic begynner med kurvet lerret, men hvor for ikke i skikkelig bredde :roll: 125" er jo bare for pyser........ 8)

En må jo opp i minst fire meter før det kan kalles "wide"screen !

Jeg stusset også litt over størrelsen.
    Men det vil ikke forundre meg om de kan lage større på bestilling, siden rammen er i tre, og lerretet er noe de får spesialprodusert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

linser

Noen erfaring her inne med Schneider eller Isco linser.
    Har sony vw 60 og det frister virkelig med 2.35-1

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen fortelle meg hvor bredt et 125" 2.35:1 lerret er og hva blir høyden på det?
    Leretsveggen min er 4m i bredde, sitteavstand ca 3,5-4m, projektoravstand opptil 5m..er det noen preferanser på PJ og str. på lerret i et slikt oppsett?
    Hvordan blir det å se på 16.9 med et kurvet lerret? Vil jo ha det beste fra begge verdener

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Kan noen fortelle meg hvor bredt et 125" 2.35:1 lerret er og hva blir høyden på det?
    Hadde du sjekket linken over hadde du funnet
    cm: 304.5 x 135.5

Edit, merk at de oppgitte målene er ramme (bildeflate er 2,94 x 1,24)
    Leretsveggen min er 4m i bredde, sitteavstand ca 3,5-4m, projektoravstand opptil 5m..er det noen preferanser på PJ og str. på lerret i et slikt oppsett?
    Preferansene er jo opp til den enkelte. JEG ville gått for ca 3 meter bredde :-D
    Bruk projeksjonskalkulator for å finne ut om pj klarer kasteavstanden.

Hvordan blir det å se på 16.9 med et kurvet lerret? Vil jo ha det beste fra begge verdener
    Ikke noe problem etter mitt syn. Du bør bare ha flyttbar sidemaskering mellom 16/9 og 21/9 (2.35:1)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi snakker om 2,35:1 format, så er det mye mer fornuftig å bruke lerret høyde som mål for hvor stort bilde bør\kan være i steden for bredden. Grunnen er at bredden vil variere etter materialet du ser på. Høyden vil være konstant. Dessuten har menneskets syn mye mer begrenset vertikalt synsfelt enn horisontalt.

Min erfaring tilsier at sittavstand ikke bør være nærmere enn 2,5x bildehøyde. Personlig sitter jeg i overkant av tre meter fra et lerret som er 297 bredt, noe som tilsvarer omtrent 3x bildehøyde. Dette krever også at du har noenlunde godt visningsutstyr, slik at man får maksimalt ut av kildene. Noen DVD'er ser bra ut med denne avstanden, det gjør HD også. Noen DVD'er er det verre med, men i de fleste tilfeller akseptabelt.

Ettersom lerretveggen din er 4 meter bred, så bør du nok ikke så mye over 3 meter da du også må ha plass til en god høytalerplassering (kanksje du kan strekke det til 320). Jeg har ikke erfaring med så veldig mange forskjellige projektorer i et slikt oppsett. Har selv en Sony SXRD som fungerer meget bra. Spesielt positivt er den gode fyllingsgraden. Dette gjør meg skeptisk til LCD-projektorer i slike oppsett.

I forhold til lerret? Skal du lage selv eller kjøpe?

Det er ikke noe problem. Vi snakker om en kurve som er moderat. Dette har liten effekt geometrien i bildet. Hvis man ser etter vil man nok se at kanten på bildet bøyer seg litt på midt når man ser på 16:9 og 1,85:1 materiale. Variable maskering kan løse dette, men det er ikke helt enkelt å få skikkelig på et kurvet lerret. Skisser gjerne opp noe idèer om du har noen?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av x-metal
    Noen erfaring her inne med Schneider eller Isco linser.
    Har sony vw 60 og det frister virkelig med 2.35-1
    Jeg bruker ISCO II og VPL-VW50. Det fungerer meget bra. Det er svært lite kvalitetstap med og uten linsen. Selv har jeg den permanent montert og bruker videoprosessor til å manipulere bildet. Det betyr at jeg "minster" 33% horisontal oppløsning på 16:9 og 1,85:1 materiale. Det er faktisk også svært lite synlig, selv om bildet blir en anelse softere. Brukervennligheten var likevel avgjørende da det er et slit å sette opp linsen for hver gang man skal se noe i 2,35:1

Schneider linsen har visst nok noe mindre åpning for lyset enn ISCO II. Det betyr at du må ha god kasteavstand. Selv har jeg ca. 4,5 meter på et 3 meter lerret. Du bør nok ha 5 meter på samme bredde med Schneider linsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Counterpointer og LL Ja, var litt rask...og litt lat ops: Gikk inn på Avshop for å se på lerret 2 sek etter at jeg postet og der stod det en del mål!

Har jeg forstått det riktig når jeg sier at Prismasonic sine linser har "pass through" så jeg slipper slede eller annet når jeg ikke skal bruke linsa?
    Er det fordi noen linser ikke har denne funksjonen at enkelte bruker en video-prosessor/scalerer, eller er dette generellt fordi det er enklere å få til de variasjonene som ligger i kildemateriale?

Har så og si bestemt meg uansett...skal prøve å få til 2.35:1...må jo være en gedigen opptur på filmsiden?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg forstått det riktig når jeg sier at Prismasonic sine linser har "pass through" så jeg slipper slede eller annet når jeg ikke skal bruke linsa? Er det fordi noen linser ikke har denne funksjonen at enkelte bruker en video-prosessor/scalerer, eller er dette generellt fordi det er enklere å få til de variasjonene som ligger i kildemateriale??
    Du har forstått dette korrekt. Grunnen til at Prismasonic kan være gunstig er nettopp dette med pass-through. Dersom du har en linse uten, må du enten ha en videoprosessor for å manipulere aspect ratio eller eventuelt ha en HTPC som kan gjøre det samme. Alternativ nummer to er å fjerne linsen når du ser på 16:9 og 1,85:1 materiale, men det tar en del tid å sette denne korrekt på plass før hver filmvisning i 2,35:1. Jeg valgte selv etter en stund å montere linsen permanent. Kjøpte da 2 x Chief fester, en til projektor og en til linsen. Nå henger dette alltid rett og det er en fryd å kjapt kunne veksle mellom ulike aspect ratio på videoprosessoren. Her er det forøvrig ikke likegyldig hva VP man kjøper da ikke alle har de samme mulighetene. Kjøper du Prismasonic og VPL-VW60 slipper du i prinsippet VP.

Husk forøvrig at du ikke vør være avhengig av teksting på film da denne ofte faller utenfor bildet.

Har så og si bestemt meg uansett...skal prøve å få til 2.35:1...må jo være en gedigen opptur på filmsiden?
    Hvis du vil lese litt mer om 2,35:1 så kan jeg anbefale en artikkelserie i Widescreen Review om dette temaet. Kjøp et billig web-abonement hos dem, så kan du lese eldre artikler som .pdf!

Jeg valgte selv å investere en betydelig sum penger for å gå fra 16:9 til 2,35:1 (VP, linse, lerret), men jeg vil absolutt si at det er verd det. Kan ALDRI tenke meg å gå tilbake igjen til vanlig 16:9. Hvis nå bare studioene får øynene opp for dette og begynner å gi ut filmer med "korrekt" plassert tekst eller flyttbar teksting er alt bare fryd!!

Se du etter "rimelige" linser så vil jeg anbefale bruktbørsen på AVSforum.com. Der er det jevnlig både Prismasonic, ISCO II og ikke minse Panamorph linser for salg. Dessuetn kommer det gjerne også såkalt Powerbuys, spesielt fra Panamorph. Spør gjerne om du lurer på noe mer (PM eller på forum).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har jeg forstått det riktig når jeg sier at Prismasonic sine linser har "pass through" så jeg slipper slede eller annet når jeg ikke skal bruke linsa?
    Riktig!
    Prismasonic's linselementer kan svinges til siden inne i Linsehuset, enten mekanisk ved å skru på et par knotter, eller fjernstyrt (koster mer).
    Alle andre linser må fjernes manuel, enten ved å ta den vekk, eller lage et "glide" system eller kjøpe en dyr motorisert "glider".

Er det fordi noen linser ikke har denne funksjonen at enkelte bruker en video-prosessor/scalerer, eller er dette generellt fordi det er enklere å få til de variasjonene som ligger i kildemateriale?
    Videoprosessor og linse mekanikken har ikke noe med hverandre å gjøre.
    Du trenger en funksjon for å strekke bildet "elektronisk" Vertikalt (sorte felt over og under bildet blir borte), før bildet passerer linsen for å få riktig Geometri, som linsen kan strekke horisontalt.
    Enten ved å bruke denne funksjonen som er innebygget i noen projektorer.
    Når PJ'n din ikke har denne funksjonen trenger du en Video Prosessor som gjør dette.

Hvis du har et 16x9 lerret så tar du høyden på bildet og ganger med 2,35, så finner du bredden på Scope lerretet.
    Siden du skal kjøpe nytt lerret så kan du vurdere om du skal øke høyden og dermed også bredden på 2:35:1.

Det smarteste er å kjøpe linsen før lerretet og utvide lerretet med noen laken e.l. for å få en følelse av hvor stort som er komfortabelt. Hvis man kjøper lerret uten maskering og skal lage maskering selv så kjøper man et "litt for stort" lerret og ettermonterer maskeringen etter at man har testet noen filmer uten maskering.

Garantert! :-D
    Bakdelen er at 16x9 (1:85:1) filmer blir litt "puslete".

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker ikke om den anamorphice linsen fra Home Theater Brothers er nevnt her tidligere.
    Den er prismebasert slik som Prismasonic og Panamorph men har ikke "pass thru" som Prismasonic linsen.

Men prisen virker ganske hyggelig, ca. $600 nevnes det i denne tråden på AVS hvor linsen blir gjennomgående omtalt: The (Unofficial) Home Theater Brothers Lens Thread - AVS Forum

Link: Home Theater Brothers - Affordable Anamorphic Lenses

Jeg har stjålet et par bilder av linsen montert fra den AVS tråden, fordi jeg fant at DIY opphengs løsningen, som trådstarteren har laget av noen stålrør, virket veldig smart og veldig solid.
    Virker også som dette er mye enklere å lage selv enn mange andre DIY løsninger jeg har sett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar ARTY og LL
    HTB linsa så jo utrolig interessant ut! Har ikke fått lest meg gjennom hele tråden enda, men må si det virker lovende...hva kan være downside her da tro? De som har testet den virker jo meget fornøyd. 595$ må jo sies å være en meget god inngangspris til 2.35:1 opplevelsen!!
    Skal også sjekke litt på bruktbørsen på AVS, har faktisk ikke tenkt på dette før...trodde ingen ville selge linse når de først har kjøpt, men det skyldes vel i større grad oppgradering.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar ARTY og LL
    HTB linsa så jo utrolig interessant ut! Har ikke fått lest meg gjennom hele tråden enda, men må si det virker lovende...hva kan være downside her da tro? De som har testet den virker jo meget fornøyd. 595$ må jo sies å være en meget god inngangspris til 2.35:1 opplevelsen!!
    Det kommer nok litt an på hvilken projektor du har... Alt du putter mellom projektoren og lerret vil forringe bildekvaliteten i mer eller mindre grad. Personlig er jeg noe skeptisk til de rimeligste linsene. Kanskje ikke som budsjettløsning, men til en projektor som avbildet over ville jeg nok satset på noe bedre. Likevel, det kan jo være en god start. Det er kanskje bedre med 2,35:1, selv om det kanskje går noe ut over bildekvaliteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo ikke helt uenig i det, men samtidig har jeg vanskelig for å kunne forsvare prisforskjellen ift en start. Tross at projektoren er av den dyrere sorten føler jeg likevel det kan forsvares mtp at mye materiale fortsatt kommer i 16.9. Der vil prosjektoren fortsatt komme til sin rett..den vil vel trolig det uansett fordi opplevelsen av å "se" film vil overskygge det faktum at man jo forhåpentligvis ikke sitter å studerer bildet..litt det samme som å finlytte til annlegget eller nyte musikken
    Ser de har lagt ut den nye linsa fra Prismasonic på AVShop nå til 17990 kr for den manuelle. 600 $ er med dagens kurs 3000 kr + moms + frakt. Si 4000 kr. Det er mye annet jeg trenger i kinoen min til 14000 kr for å si det enkelt
    Men LL, jeg ser absolutt poenget!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optikk er viktig og desverre dyrt. Men det utgjør stor forskjell. Bare se på kameraverdenen.
    Hvis du tenker på å få mest mulig for pengene så er jo "kvasi" 2.35 med å bruke zoom/lens skift til å blåse ut 2.35 film til å dekke hele lerrettet en løsning. (selv om du mister litt lys)
    Tklev brukte/bruker dette på sin VW60 på 150" 16/9 lerret som er maskert med etter sigende godt resultat.
    Med SXRD så har en så høy fillrate at det kan nok være bedre enn billig optikk.

Nå må det sies at jeg ikke har sett eller kjenner den linsa det er snakk om, men valgte Prismasonic FE1500 (modellen før HD5000) selv. Til tross for prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer nettopp VW60, så det høres jo bra ut. Sånn jeg forstår det så er det altså mulig å nyttigjøre seg 2.35:1 kun med Sonyen, dvs uten scaler eller linse? Hvordan er det å bruke buet lerret på denne løsningen?
    Vi er jo alle entusiaster og det kan jo bli litt "over the top" til tider. Vil optikken ha SÅ mye å si på sluttresultatet eller er det vi snakker om "flisespikkeri" som man ikke vil legge merke til hvis ikke man foretar målinger eller går helt innpå lerretet?

Er det forresten noen som vet om denne HTB linsen kan brukes med feks en VW60?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arty? Ll?

Side 7 av 12 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg