Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 227
    Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du må betale moms. Jeg tror "pearl" og prismasonic blir konge.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke noe i veien for å ha maks zoom. Men tror uten å ha erfaring med anamorfisk linse at det er greit å ha litt å gå på. Har selv min pj på maks zoom fordi den er plassert i rommet ved siden av. Det går greit men i det øyeblikket noe skal justeres litt må det skje med feste og ikke ved kun litt zoom. Ser for meg at en kan måtte zomme litt for å fylle lerret ved f.eks 2.40:1 ("Batman begins" har dette).

Tror jeg ville vurdert å legge på det det koster for fjernkontroll. 3K i denne sammenhengen er jo ikke allverden. Spesielt siden linsa er noe en antagelig beholder lenge. Tor Atle, Tklev, Gøran eller andre som har prismasonic kan sikkert si mer om dette og hvordan det oppleves i bruk.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er vel ikke noe i veien for å ha maks zoom. Men tror uten å ha erfaring med anamorfisk linse at det er greit å ha litt å gå på. Har selv min pj på maks zoom fordi den er plassert i rommet ved siden av. Det går greit men i det øyeblikket noe skal justeres litt må det skje med feste og ikke ved kun litt zoom. Ser for meg at en kan måtte zomme litt for å fylle lerret ved f.eks 2.40:1 ("Batman begins" har dette).

Tror jeg ville vurdert å legge på det det koster for fjernkontroll. 3K i denne sammenhengen er jo ikke allverden. Spesielt siden linsa er noe en antagelig beholder lenge. Tor Atle, Tklev, Gøran eller andre som har prismasonic kan sikkert si mer om dette og hvordan det oppleves i bruk.
    Du har sikkert rett i at det kan være greit å ha litt å gå på. Problemet mitt er at rommet ikke er langt nok, noe som gir litt problemer med å gjøre bildet stort. Det har liten hensikt å oppgradere til 2,35:1 dersom bildet ikke blir bredere enn det er i dag. Det største problemet med å ha projektoren for nært lerret er at dette går ut over bildekvaliteten. Slik som jeg planlegger det tror jeg at jeg nærmer meg den kritiske grensen. Se f.eks. følgende: Approximated compatibility with all Prismasonic lens models

Edit; Mitt oppsett (240 bredde) vil i dette regnestykke ende med et forholdstall på 1,47.

Kanskje de som har prismasonic linser kan kommentere hvordan de opplever kasteavtanden?

Ellers så leste jeg for ikke lenge siden at Tor Atle hadde problemer med motoren på sin enhet - at den trengte hjelp til å omstille seg fra "bypass" til "stretch". Derfor holder jeg en knapp på en ikke-motoriserte utgaven. Tenker meg at den er litt mer robust. Kommer uansett til å vurdere begge utgavene. Det er en stund til tilbudet går ut (begynnelsen av desember).

Jeg jakter forøvrig på en god måte å avspille filmer med teksting på et slikt system. Her ser det for øyeblikket ut som om HTPC (puh...) er eneste løsning. Jeg har kontaktet Pixel Magic i håp om at de kan implementere noen løsninger i deres MediaBox. Det kunne vært en fin mellomløsning mens vi venter på HD-spillerne. Når disse kommer blir vel problemene med teksting og stekk av bildet enda større! Jeg har pr. i dag ikke penger til noen VP, så alle komponenter må velges med omhu.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Vurdere selv en H-1400M som skal brukes sammen med en VW50. Ulempen er at jeg må bruke Projektoren på maximum zoom (altså så nært lerret som mulig). Hva tror dere om det?
    Dersom du har prosjektøren på maks zoom, så vil det blir mer forvrengninger i hjørnene. Ideelt sett bør du ha minimum 1.8 i avstand/bredde ratio..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit; Mitt oppsett (240 bredde) vil i dette regnestykke ende med et forholdstall på 1,47.

Kanskje de som har prismasonic linser kan kommentere hvordan de opplever kasteavtanden?
    Hmm, i mitt oppsett har en kasteavstand/bredde på litt over 1,5.. Fungerer greit det.. Uten at jeg har lagt altfor stor vekt på å se etter feil i bildene..

Ellers så leste jeg for ikke lenge siden at Tor Atle hadde problemer med motoren på sin enhet - at den trengte hjelp til å omstille seg fra "bypass" til "stretch". Derfor holder jeg en knapp på en ikke-motoriserte utgaven. Tenker meg at den er litt mer robust. Kommer uansett til å vurdere begge utgavene. Det er en stund til tilbudet går ut (begynnelsen av desember).
    Litt merkelig den motoren, jeg fulgte manualen til punkt og prikke, men når den står "riktige" veien så er det ikke avstand mellom bunn og linse, så den glir litt dårlig. Men jeg la bare imellom en liten plastlapp som den kunne gli oppå, og da gikk det veldig bra.. Monteres den oppned så er det ikke noe problem, da glir den oppå en mutter.. Tror det skal være en slik en på andre siden også.. :-/

Jeg jakter forøvrig på en god måte å avspille filmer med teksting på et slikt system. Her ser det for øyeblikket ut som om HTPC (puh...) er eneste løsning. Jeg har kontaktet Pixel Magic i håp om at de kan implementere noen løsninger i deres MediaBox. Det kunne vært en fin mellomløsning mens vi venter på HD-spillerne. Når disse kommer blir vel problemene med teksting og stekk av bildet enda større! Jeg har pr. i dag ikke penger til noen VP, så alle komponenter må velges med omhu.
    Det er ingen god måte å implementere teksting på et slikt system.. Med mindre teksten kan legges inn i bilde-delen så er det vanskelig å få det til.. Det må isåfall løses av kilden..

Du burde også vurdere å droppe å bruke linsen, siden du strengt tatt ikke behøver den ekstra lysstyrken du oppnår, og du har nok zoom på prosjektøren til å lage et større 2.35 bilde, og så maskere de sorte feltene over og under.. Fungerer veldig bra det også!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm, i mitt oppsett har en kasteavstand/bredde på litt over 1,5.. Fungerer greit det.. Uten at jeg har lagt altfor stor vekt på å se etter feil i bildene..
    Så var det det da. Jeg lurer på hvor mye eventuelle feil vi snakker om. Slikt er jo veldig subjektivt. Ideelt skulle jeg nok hatt en ISCO III eller Schneider linse, men de koster langt over det jeg pr. i dag har tenkt å bruke. Jeg har forøvrig tenkt å bruke kurvet lerret, noe som vil med å på redusere noen av de feilene som kan oppstå ved kort kastelenge og stort bilde... Spørsmålet er likevel om det blir godt nok? Tror ikke jeg finner noe skikkelig svar på det før det hele er oppmontert...

Det er ingen god måte å implementere teksting på et slikt system.. Med mindre teksten kan legges inn i bilde-delen så er det vanskelig å få det til.. Det må isåfall løses av kilden..
    Slik jeg har forstått dette så fungerer det fint med HTPC (TheaterTek) som avspiller, men det er også den eneste løsningen som fungerer. Så er jo spørsmålet hvordan dette vil fungere nå som HD-DVD og Blu-ray blir mer vanlig (får lage en HTPC tråd om dette tror jeg). Det er jo litt viktig at det er et fremtidskompatibelt system.

Du burde også vurdere å droppe å bruke linsen, siden du strengt tatt ikke behøver den ekstra lysstyrken du oppnår, og du har nok zoom på prosjektøren til å lage et større 2.35 bilde, og så maskere de sorte feltene over og under.. Fungerer veldig bra det også!
    Det er selvfølgelig en mulighet. Den maksimale størrelsen er da 2 meters bredde. Det er jo ikke så ille. Det skal selvfølgelig vurderes, men ekte 2,35:1 frister en god del mer, men selvfølgelig ikke for en hver pris. Jeg kan selvfølgelig prøve en slik maskering på mitt eksisterende oppsett.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det det da. Jeg lurer på hvor mye eventuelle feil vi snakker om. Slikt er jo veldig subjektivt. Ideelt skulle jeg nok hatt en ISCO III eller Schneider linse, men de koster langt over det jeg pr. i dag har tenkt å bruke. Jeg har forøvrig tenkt å bruke kurvet lerret, noe som vil med å på redusere noen av de feilene som kan oppstå ved kort kastelenge og stort bilde... Spørsmålet er likevel om det blir godt nok? Tror ikke jeg finner noe skikkelig svar på det før det hele er oppmontert...
    Det er spesielt i hjørnene du vil oppleve litt problem, men dersom du klarer å lage et skikkelig kurvet lerret så vil du muligens unngå mye av denne problematikken.

Det er selvfølgelig en mulighet. Den maksimale størrelsen er da 2 meters bredde. Det er jo ikke så ille. Det skal selvfølgelig vurderes, men ekte 2,35:1 frister en god del mer, men selvfølgelig ikke for en hver pris. Jeg kan selvfølgelig prøve en slik maskering på mitt eksisterende oppsett.
    Ahh, beklager, jeg tenkte litt feil, du vil selvsagt ha nytte av linsen pga at du da vil kunne få et større bilde. Men hva slags sitteavstand og kasteavstand har du egentlig? Det er jo en enorm zoom range på den Pearl prosjektøren, så jeg har vanskelig for å forstå at du ikke skal klare å lage et *stort* nok bilde med den.. (Med mindre du må montere prosjektøren foran sitteposisjon.)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er spesielt i hjørnene du vil oppleve litt problem, men dersom du klarer å lage et skikkelig kurvet lerret så vil du muligens unngå mye av denne problematikken.
    Ja, et kurvet lerret inngår som en del av planen. Tror dette kan redusere problemene en del.

Ahh, beklager, jeg tenkte litt feil, du vil selvsagt ha nytte av linsen pga at du da vil kunne få et større bilde. Men hva slags sitteavstand og kasteavstand har du egentlig? Det er jo en enorm zoom range på den Pearl prosjektøren, så jeg har vanskelig for å forstå at du ikke skal klare å lage et *stort* nok bilde med den.. (Med mindre du må montere prosjektøren foran sitteposisjon.)
    Avstanden fra den ene til den andre veggen er 320 cm og ettersom projektoren bygger ca. 50 cm så gir det en kasteavstand på omtrent 270 cm. På denne avstanden kan VW50 lage et bilde som er ganske nøyaktig 200 cm bredt, men jeg ønsker at det skal være enda litt bredere på 2,35:1 materiale! Jeg vil gjerne få den virkelige store kinofølelsen og da må en ha stort og ikke minst bra bilde. Med en anamorph linse kan jeg få omtrent 260 cm bredt lerret, men ettersom jeg ønsker å ha litt å gå på så tror jeg 240 får holde. Uansett er jeg ikke sikker på noe enda, men planleggingen er i gang. Dessverre er dette eneste måten jeg kan innrede rommet (grunnet vinduer og dører). Dedikert rom står på ønskelisten, men det kommer ikke til å skje så lenge jeg bor i leilighet...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var jo interesant men den mangler jo blant annet, både Optoma H79 og PD Two! i pj oversikten.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har benyttet meg av kampanjen på prismasonic linse ( H-700 ) gjennom AVS.. Jeg bruker HTPC og Zoomplayer, har noen tips på hvordan jeg skal sette opp Zp så jeg får brukt hele panelet?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øyeblikket er det AVS Powerbuy på Panamorph UH380. Den kommer på omtrent 15K ink. moms + frakt.

For dem som er interessert: Panamorph UH380 Anamorphic Lens Powerbuy!! - AVS Forum

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Jeg har benyttet meg av kampanjen på prismasonic linse ( H-700 ) gjennom AVS.. Jeg bruker HTPC og Zoomplayer, har noen tips på hvordan jeg skal sette opp Zp så jeg får brukt hele panelet?
    Håper virkelig du har funnet ut hvordan du skal gjøre dette nå! (Tross alt over 2 måneder siden du spurte.) Skal i teorien bare være å bruke custom aspect ratio, men jeg har desverre ingen erfaring med å bruk ZP i et slikt oppsett.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det diskuteres litt om skarpheten i 2:35:1. Her er litt forklaring med eksempler.

Mye av den "softness" som man opplever i 2:35:1 er noe man egentlig ikke kan gjøre så mye med, siden det er flere faktorer som spiller inn.

Noe kommer selvfølgelig av at man introduserer et nytt optisk element.
    Men mye ligger i originalfilmens natur.
    Anamorphic filmet materiale ligger strukket på filmen og allerede der opptrer en "softness".
    Her kan det være forskjell på det og maskert 2:35 fra super 35 som igjen har lavere kornoppløsning enn Anamorphisk.
    I tillegg strekker vi filmen vertikalt i PJ. Selv før vi setter linsen foran og bildet er strukket til 16:9 så ser vi at det er mindre skarpt enn 16:9 fra en 1:78:1 film. I tillegg strekker vi så bildet over en større flat og da blir det ikke mer "soft" enn om man bruker Zoom metoden.
    Her er et 2 bilder fra Jarhead. Ikke et veldig godt eksempel siden det ene har bevegelse skarphet.

Bildene har jeg scannet med en filmscanner fra en ekte filmbit. Jeg har brukt ICE4 prosess for å fjerne skitt o.l. Så prosessen ligner litt på det som skjer med en film når den digitaliseres. Selv om her er det scannet fra positiv og ikke fra negativ og er jpeg komprimert for å kunne laste det opp.

Sånn omtrent ser filstripen ut i 35mm foto innramming. Mindre enn halvparten av størrelsen på et vanlig 35mm bildet siden movie film har bildet på tvers av filmstripen pluss at lydsporet tar sitt.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en gledelig nyhet for alle som har ventet på en løsning for teksting på 2,35:1 filmer! Første Blu-ray tittel som støtter flytting av tekst kommer 21. August 2007.

Kilde: Blu-ray.com - Blu-ray News - Exclusive News: Immortal Beloved Special Features

Jeg gjengir:

"As promised, we have some exclusive news on the upcoming Blu-ray title 'Immortal Beloved' in celebration of the one year anniversary of Blu-ray. The title, due to be released August 21st, will make use of Blu-ray's storage capability and feature all three language tracks (English, French, and German) in lossless TrueHD. For those of you who have 2.35 screen capability, there will be a special feature that allows you to adjust the position of the English subs into the frame.

Previous releases had featured up to two lossless audio tracks, but this will be the first time that a feature includes three and all in stunning TrueHD. The subtitle feature is for people using home projectors with 2.35 screen capability. These setups cut off the top and bottom black bars of 2.35:1 content to replicate a theatrical presentation. This would, unfortunately, cut off the subtitles as well. This new feature, presented for the first time, will allow the position of the subtitles to be moved into frame so that they will not be cut off.

The subtitle feature, like many others, was requested by users on web forums and read by Sony representatives. They took these ideas back to the right people and got them implemented into new discs. Blu-ray is your format, and if you have an idea on how it can be improved, visit our Insider's Thread in our Forum to make a suggestion."

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var gode nyheter og et godt argument for BD.
    Men vil dette gjelde alle disker fremover fra nå?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Dette var gode nyheter og et godt argument for BD.
    Men vil dette gjelde alle disker fremover fra nå?
    Det står i innlegget at det vil gjelde flere plater. Jeg vil tippe at det kan komme på flere plater, først fra Sony eide filmselskaper (som i dette tilfellet Columbia). Jeg håper selvfølgelig at de andre vil ta etter så fort som mulig. Hvis dette blir standard på BD-filmer er i hvert fall jeg solgt...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får håpe at HD-dvd tar etter og innfører det samme.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt vitsen med å bruke anamorfisk linse før vi har prosjektor som greier høyere oppløsning enn 1920x1080.

Dette fordi når man skalerer opp 2.35:1 bildene vertikalt for å bruke hele 16x9 panelet så må man jo skalere NED 1.85:1 bildene horisontalt for å få dem i rette proposjoner. DVS 2.35:1 filmer vil bruke 1920x1080 pixler, mens 1.85:1 bildene bare vil bruke 1280*1080 ??

Eller er jeg helt på bærtur nå ??
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer ikke helt, men er korrekt dersom man bruker linsen fast montert hele tiden. I mitt oppsett bruker jeg kun linsen når jeg ser en film som er i 2,35:1 format. I dette tilfellet bruker jeg videoprosessor til å skalere det aktive bildet til 1920x1080. Når jeg ser på materiale som er 16:9 og 1,85:1 så fjerne jeg linsen fra projektoren. 16:9 vil da vises med en oppløsning på 1920x1080 og 1,85:1 vil vises med en oppløsning som er 1920x1000 (eller der om kring). Fordelen er med andre ord at man benytter seg av full horisontal oppløsning uansett format.

Det finnes dem som bruker linsen permanent montert. I et slikt tilfelle så må videoprosessoren nedskalere bildet for at proporsjonene skal bli riktige. Det er med andre ord ikke helt optimalt, men det sparer en for den del fikling med zoom\fokus\justering av anamorph linse. Hjemme hos meg tar det alltid noen minutter før filmen kan starte. I tillegg er det litt komplisert for en som ikke er innvidd i den store hemmeligheten...

Edit: Øyet er forøvrig mer følsomt i forhold til vertikal oppløsning. Mange ville ikke sett forskjell på 1280\1440\1920 horisontal oppløsning.

Side 6 av 12 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg