Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 227
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser ut som om HTTech har begynt å selge en linse som heter Cine-Digitar fra Schnieder. Jeg har ikke hørt om denne før, men den ser også lovende ut. Noen som kjenner til disse?

Se følgende lenker;
    HTTech > Linser
    Schneider Kreuznach > Cine-Digitar anamorphic

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Schneider linser

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Ser ut som om HTTech har begynt å selge en linse som heter Cine-Digitar fra Schnieder. Jeg har ikke hørt om denne før, men den ser også lovende ut. Noen som kjenner til disse?

Se følgende lenker;
    HTTech > Linser
    Schneider Kreuznach > Cine-Digitar anamorphic

Jeg trot HTTech vil presentere denne linsa på messa i Stavanger seinere denne måned. Kvalitet skal vistnok stå i stil med de andre produktene de selger.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at Schneider's CINE DIGITAR ANAMORPHIC 1.33X
    ikke blir nevnt i Anamorphic sammenheng er pris:
    Linse: $6,150.00
    Stativ: $940.00
    Det er ca. $2K mer enn en ISCO III:roll: :roll: :roll:

Siden det nå har blitt september begynner jeg å bli nyskjerrig på denne informasjonen.
    Opprinnelig skrevet av Ingen
    Det eneste jeg kan si er at det kommer en som er veldig lik Isco III men skal være noe bedre til en god del lavere pris I slutten av august!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Grunnen til at Schneider's CINE DIGITAR ANAMORPHIC 1.33X
    ikke blir nevnt i Anamorphic sammenheng er pris:
    Linse: $6,150.00
    Stativ: $940.00
    Det er ca. $2K mer enn en ISCO III:roll: :roll: :roll:

Siden det nå har blitt september begynner jeg å bli nyskjerrig på denne informasjonen.
    Det står nå tydelig at linsa koster 27 995,-NOK hos HTTECH

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Upartisk
    Det står nå tydelig at linsa koster 27 995,-NOK hos HTTECH
    Hvis det er inkl.moms og med stativ er det bare kr.6K mer enn ISCO II for noen måneder siden. ISCO har visst økt prisene sine med ca.€500 nylig:roll: :roll:.

Har du målene på Schneider linsen for å se hvor stort bilde den kan akseptere?

Det ett bens stativet er likt det som ISCO brukte tidligere men har gått bort i fra. De linsene er ganske tunge så stabiliteten blir for dårlig og derfor mye justering hver gang den brukes.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,det beste med den type stativ er vel å stille inn en gang for alle,for deretter å la den stå.

Lurer på hvordan kvalitet med tanke på bilde er, i forhold til ISCO III.
    Vet ikke helt om det er ubetinget positivt den "zoom" funksjonen på Shneider linsa.

http://www.schneider-kreuznach.com/p...ne_digitar.pdf

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også på siden til HTtech at de har testa linsa på en Ruby. Uten att det står noe som helst angående justeringer samt de valige bivirkningene slike linser tilfører bildet.
    Dog sier de at linsa er tilfredstillende???????????

Det positive er at hvis denne linsa viser seg og være på høyde med ISCO III vil det både bli billigere og enklere og skaffe seg en skikkelig linse.Men jeg er redd linsa må testes sammen med ISCO III for å finne ut det.
    Den testen på HTtech sa ivertfall ingen ting, desverre:-(

http://www.httech.no/

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt sett er vel Schneider regnet som like bra som Isco i det profesjonelle Kino markedet. Denne linsen er ikke ny, unntagen muligens 1.3x utgaven.

Felles for Isco & Schneider er at deres nettsider er lite publikumsvennlige.

Jeg tror det er en missforståelse at Anamorphic linsen har zoom funksjon. Her er snakk om faste linser med forskjellig brennvidde til profesjonelle Digitale Kino Projektorer sammen med den Anamorphice forsatsen.

Schneider forsatsen er nok optisk sett på høyde med Isco II eller III.
    Fordelen med ISCO III er den store diameteren i inngangs åpningen, så den passer alle PJ's "throw ratio".
    Hvis denne ikke er større enn enn Isco II så er den jo et dyrere alternativ.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Action!mod.One ved siden av ISCOII.

Luwizen's bilder av sin Linse:
    Den kinesiske linsen som er for liten for "short Throw"

"Skrytebilde med den Kinesiske linsen."

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY

Jeg tror det er en missforståelse at Anamorphic linsen har zoom funksjon
    Enig,det var derfor jeg stusset over muligheten for justering av "far-near" på Shneider linsa.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tester et Varivision motorisert lerret med variabel maskering om dagen, og som forventet er korrekt maskering ekstremt effektfullt. På min Ruby synes jeg heller ikke det er markant behov for noe anamorfisk linse inntil videre, bildet fremstår svært oppløst og definert selv om jeg kun utnytter 2.35:1 av 16:9 maskeringen (taper vel en 30% av oppløsningen tenker jeg, rundt 750 effektive piksler x 1920 i bredden). Med pikseltetthet på over 90% er det heller ikke noe issue med screendoor.

Problemet er at produsenten har sendt meg feil bredde, 160 cm i stedet for 230 cm, og da blir det litt feil å konkludere, men i påvente av et lerret med skikkelig størrelse må jeg si at dette var en svært fin løsning. Her har jeg muligheten til å stille maskeringen på cm'ern, og det er tross alt en del forskjell på bildehøyde fra film til film, tross at de fleste er oppgitt til 2.35:1. Dette får en jo ikke til med et fast rammelerret. Noen ganger vil en også se teksten, og da har jeg en egen innstilling tilpasset dette...

Det er for øvrig en del øvrige aspekter ved dette lerretet, og jeg vil skrive en bredere test som publiseres etter jeg får testet korrekt bredde i mitt oppsett om ikke alt for lenge.

Uansett - JA - maskering er EKSTREMT effektfullt, blir aldri noe låst 16:9 lerret på meg igjen!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og prisen på herligheten......?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at det var 30 K :shock: :shock: :shock:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, lerretet er kostbart, rundt 30.000...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For et lerret?? :shock: :shock:

Da skjønner jeg at du skal være glad i "2.35:1" for å betale de summene. For min egen del er det mindre aktuelt å betale mer for et lerret enn for en projektor, uansett fordeler med 2.35:1 fremfor 16:9.... ;-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Ja, lerretet er kostbart, rundt 30.000...
    For den prisen er det mulig å kjøpe en motorisert versjon av Prismasonic sin H1200 anamorfiske adapter og et 2.35:1 lerret. Jeg er klar over at dette er en annen inngangsvinkel til 2.35:1, men for meg er hele overgangen til 2.35:1 motivert av å kunne lage et oppsett hvor høyden på bildet er konstant, og bredden varieres ut fra kilden.

Jeg har full forståelse for at det å maskere gir en bedre opplevelse en å se de svarte feltene oppe og nede på et 16:9 lerret med en 2.35:1 film, men så lenge bredden på 16:9 og 2.35:1 er den samme vil dette for meg være "feil" måte å tilnærme seg 2.35:1.

Jeg er klar over at et oppsett med konstant høyde krever større bredde en det man tidligere har hatt med 16:9 lerret dersom man ikke ønsker å gå ned på 16:9 størrelsen (noe de fleste sikkert ikke ønsker). Men følelsen av å beholde 16:9 som det er, og heller øke bredden til 2.35:1 var det som fikk meg til å se "lyset". Heldigvis flytter vi nå inn i rekkehus hvor jeg får en kjellerstue til kino hvor jeg får bredde nok til å øke størrelsen på 16:9 bildet i forhold til min gamle kino, og fortsatt gå opp i bredde til 2.35:1 format. Snakker om å få i både pose og sekk:-D

Meningen med dette er ikke å starte noen "riktig eller galt" diskusjon omkring 2.35:1, men for meg bør forskjellen på 16:9 og 2.35:1 være bredden på bildet - ikke høyden!

Ta det for hva det er verdt, en manns mening i en verden av individer

Gøran

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    For et lerret?? :shock: :shock:

Da skjønner jeg at du skal være glad i "2.35:1" for å betale de summene. For min egen del er det mindre aktuelt å betale mer for et lerret enn for en projektor, uansett fordeler med 2.35:1 fremfor 16:9.... ;-)
    Det er nettopp den holdningen som blir litt feil, lerretet er jo en stor del av "pakka", men i prisklasse 30.000 er jeg enig at det blir galskap. Imidlertid mener jeg at folk absolutt bør vurdere denne type lerret hvis de skulle finne på å havne til rundt 15-20.000, kanskje endog fremfor å oppgradere projektor ett år...

Når det gjelder smak og behag for 2.35:1 løsning er jeg uten tvil enig i at en anamorfisk linse og et rammelerret med justerbart vertikal sidemaskering er mest optimalt (eller tenkte du bare å ikke ha maskering på sidene?), spesielt hvis en har en dedikert kino. Det hadde vært mitt førstevalg også (gitt at jeg hadde hatt plassen)...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp den holdningen som blir litt feil, lerretet er jo en stor del av "pakka", men i prisklasse 30.000 er jeg enig at det blir galskap.
    "Holdningen" min skyldes i stor grad prisen på lerretet ja.... ;-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder smak og behag for 2.35:1 løsning er jeg uten tvil enig i at en anamorfisk linse og et rammelerret med justerbart vertikal sidemaskering er mest optimalt (eller tenkte du bare å ikke ha maskering på sidene?), spesielt hvis en har en dedikert kino. Det hadde vært mitt førstevalg også (gitt at jeg hadde hatt plassen)...
    Maskering på siden er selvfølgelig ønskelig, men hovedpoenget mitt var dette med konstant høyde på bilde slik at man fra 4:3 -> 16:9 -> 2.35:1 hele veien opplever at bildet blir bredere. Litt merkelig å gå fra 4:3 til 16:9 og oppleve at "vinduet mot verden" blir bredere og man får mer kinofølelse for så å ende opp med mindre bilde når man tar neste skritt til 2.35:1 ved at bredden forblir som ved 16:9 men med kutt i høyden.

Problemet er helt klart at det krever mer plass i bredden. Dersom man har tatt ut maksimal bredde av hva rommet har plass til ved oppsett av 16:9 lerret vil det jo ikke være mulig å ha et oppsett med konstant høyde uten å gå ned på 16:9 størrelsen. For mange vil da 16:9 faktisk ende opp med å bli så lite at det ikke lenger er akseptabelt, noe jeg også så i min forrige kino hvor planene for 2.35:1 konstant høyde ble skrinlagt.

En annen utfordring som dukker opp ved 2.35:1 lerret som jeg er spent på for min egen del er at høyre og venstre fronthøytaler blir stående forholdsvis langt fra aktiv bildeflate på 16:9 (for ikke å snakke om 4:3!). Er spent på om dette kommer til å oppleves som et problem, eller om det ikke er noe man legger merke til. Kunne selvfølgelig vært løst med høytalere bak lerret og plassering litt inn fra ytterkant, men det vil bety et helt annet type lerret og en helt annen løsning for oppsett av kino en det jeg planlegger (og egentlig har lyst på i dag).

Det finnes vel fortsatt ingen perfekte løsninger, og vi velger de løsninger vi føler gir oss best mulig opplevelse på den plassen vi har til rådighet, med de midler (teknisk og økonomisk) vi har. Håpet er jo bare at vi alle ender opp med løsninger som gir opplevelser og glede når de er ferdige.

Når det er sagt så er vel mye av gleden med hjemmekino det å planlegge neste oppgradering eller neste rom. Det å lete etter nye løsninger er for min egen del vel så moro som å se resultatet

Gøran

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ny kampanje på Prismasonic linser på AVS Forum - Home Kanskje noen flere som våger seg inn i 2,35:1 land?

Se her: Prismasonic anamorphic lens special offering ! - AVS Forum

Et lite spørsmål til dere som kjøpte sist; Måtte dere betale MVA og toll-avgift for deres linser?

Vurdere selv en H-1400M som skal brukes sammen med en VW50. Ulempen er at jeg må bruke Projektoren på maximum zoom (altså så nært lerret som mulig). Hva tror dere om det?

Side 5 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg