Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 227
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har fått svar fra Screenresearch
    Dear Knut,
    First of all, we would like to thank you for your interest in our products and company.
    The name of the CineWideCurve has been changed to TheaterCurve but it is still the same product.
    Here is our quote :
    1) fixed screen, curved, 3.30 m wide, 2.35 native ratio, with ClearPix2 White fabric (certified by THX and ISF) with Black Backing (certified
    also by THX)
    T-FS-130-235-2W-B
    Retail recommended price : 4 077 ex. VAT
    Leadtime : 3-4 weeks.

Best Regards,
    Aurélie BERNARD
    Export Manager
    Rue du Finistère
    ZAC Erdre Active
    44240 La Chapelle sur Erdre
    France
    Phone : +33 2 40 77 87 89
    Fax : +33 2 40 77 86 78
    sales@screenresearch.com
    NEW: Skype sales.screenresearch
    AIM: aurelie SR
    MSN: aureliebd@hotmail.com
    www.screenresearch.com
    www.screenresearch.fr
    4077 euro er i dag 31 900 (uten mva) :evil: Det er for mye, selv for et lekkert lerret som TheaterCurve [[sukk]]

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oversikt over kinoer med 2.35:1

Kunne tenke meg at vi lagde en oversikt i denne tråden over kinoer på Avforum som har fungerende 2.35:1 oppsett med link til presentasjonen av kinoen. Slik kunne vi få en oversikt over de forskjellige løsningene som er valgt.
    Kan godt redigere denne posten etterhvert som det kommer til nye kinoer. Så bare tips om oppsett som bør inn. Regner med at det vil bli stadig flere (forhåpentlig også min i løpet av høst/vinter) Håper at ARTY (AMO,ISCOII), Lygren(WV100) og TorAtle(Kodak333,H1200R,Vantage HD) legger ut presentasjoner av sine kinoer

2.35:1 kinoer på avforum:
    Tklev: 330cm 2.35:1 Dreamscreen, Action modell two, Prismasonic H1200R
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/tklev

Vegard85: 200cm 16/9 og 2.35:1 DIY Goo med flyttbar maskering, Panasonic AE700
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Vegard85

Zulu: 210cm 16/9 og 2.35:1 Euroscreen Greyline med flyttbar maskering, Pansonic AE700
    http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Zulu

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    den 1200r linsen har jeg kikket på og jeg lurer på om den faktisk har CA eller noen uskarpheter her og der i bildet.
    Nja, jeg ser at det er CA på hver side av bildet, og det er en liten "dipp" i hvert øvre hjørne pga. linsen. Dette maskeres lett av duken, og er ikke synlig på vanlig film i det hele tatt! Men det kan virke som om det er litt vanskeligere å stille fokus helt skarpt.

Uansett, dersom linsen påvirker bildet noe, så er det etter min mening til det bedre.. Jeg så litt på Star Wars Episode 2, det hadde tidligere en veldig digital "look", ikke nå lenger, det så mye mer "realisitisk" ut enn det gjorde før..

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer egentlig litt på hvilke muligheter jeg har med Momitsu spilleren min i forhold til 2.35:1 ?

Dette er jo en billig spiller men etter det jeg forstår har den muligheter for å scalere bildet slik at det passer i 2.35:1 til en brøkdel av prisen til de langt mer avanserte videoprosessorene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Lurer egentlig litt på hvilke muligheter jeg har med Momitsu spilleren min i forhold til 2.35:1 ?

Dette er jo en billig spiller men etter det jeg forstår har den muligheter for å scalere bildet slik at det passer i 2.35:1 til en brøkdel av prisen til de langt mer avanserte videoprosessorene.
    Jeg aner ikke om spilleren du har støtter det, men en relativt enkel måte å teste det på er å slenge inn en 2.35 film, og forsøke å slå på muligheten. Dersom du da får et bilde som fyller hele 16:9 skjermen i høyden (uten svarte striper over/under), og du ikke mister noe bilde på sidene, så har du igrunnen alt du trenger for å kunne spille av DVD filmer i det minste..

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke denne kan noe slikt... Jeg har N-versjonen av spilleren, men aldri sett noe valg for dette. En kan sett custom resolution på DVI-utgangen, men jeg tror ikke det er noe valg for å strekke bildet. Mulig jeg tar feil, men tror ikke det er mulig på Momitsu spillerne.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste på Avsforum at den nye panamorph linsen som kommer til super/kampanje pris i september har blitt utsolgt, så da faller det alternativet bort en god stund, hvilken linse ville folk ha valgt her? budsjett max 15k

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skulle være innen budsjettet etter den prisen TorAtle oppgav:
    Prismasonic H-1200R (anamorfisk adapter)

Du trenger jo strengt tatt ikke en med remote i oppsettet ditt, så den manuelle er det noen penger å tjene på hvis du får den i DIY.
    Model H-1200M
    (Manual controlled, Horizontal stretch, Achromatic, Anti-Reflection, Adjustable prism stops)

Ellers er det kanskje lurt å vente litt og se hva som blir presentert av nye løsninger på IFA og CEDIA, + den som Ingen hintet om.

Har du spurt Liuwzen(endelig fikk jeg navnet riktig ) om han snart kommer med en større versjon?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel ikke kampanje på den diy linsen hos prismasonic lengere? jeg har spurt han luwizen om det meste, men som nevnt et annet sted her så svarer han som oftest kun på de enkle spørsmålene.. Han bør iallefall ta hintet og produsere større linser først som sist..

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Jeg aner ikke om spilleren du har støtter det, men en relativt enkel måte å teste det på er å slenge inn en 2.35 film, og forsøke å slå på muligheten. Dersom du da får et bilde som fyller hele 16:9 skjermen i høyden (uten svarte striper over/under), og du ikke mister noe bilde på sidene, så har du igrunnen alt du trenger for å kunne spille av DVD filmer i det minste..
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Tror ikke denne kan noe slikt... Jeg har N-versjonen av spilleren, men aldri sett noe valg for dette. En kan sett custom resolution på DVI-utgangen, men jeg tror ikke det er noe valg for å strekke bildet. Mulig jeg tar feil, men tror ikke det er mulig på Momitsu spillerne.
    Fra AVsforum Certified product list for constant height 235:1 use. Updated 5/15
    DVD Players.
    Dvd players that perform internal aspect ratio control.
    1. Momitsu : V880 DVD player with latest firmware.

--------------------------------------------------------------------------------
    Last edited by Alan Gouger : 05-13-05 at 05:45 AM.
    Men det står ikke hva en skal stille inn. Det er jo et hav av muligheter. Bør vel kanskje få siste firmvare også. Men det regner jeg med du har LL ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det står ikke hva en skal stille inn. Det er jo et hav av muligheter. Bør vel kanskje få siste firmvare også. Men det regner jeg med du har LL ?
    Hvis det stemmer så er det en ypperlig måte å skaffe seg scope på DVD-materiale. Har sammenlignet Momitsu'en med bl.a. en Sony DVP-NS9100. Forskjellene er der, men det er faktisk mindre enn en skulle tro (og nå snakker vi selvfølgelig om bildet). Jeg kjører med nyeste firmware, men har ikke merket denne muligheten. Det har ikke komme noen oppdateringer til denne på en god stund, så det skal sjekkes ut...

Edit: Momitsu V880-DX har med firmware 1.1.17 (nest nyeste firmware) fått en funksjon som heter X-Y Scaling. Denne kan strekke bildet på en en DVD-film! Det betyr den med mindre budsjett kan bruke en slik spiller til å strekke bildet. Jeg har lagt ved .pdf filen som beskriver denne funksjonen. Se denne på side 3. Det ser ikke ut som om dette gjelde min spiller, V880N. Jeg har sendt mail til Momitsu for å spørre om dette.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også V880N :???: Rart om ikke den mer avanserte nettverksmodellen har strekkefunksjon ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på en liste over kommende HD-DVD utgivelser forleden dag. Registrerte at de fleste kom med et bilde som er 2,39:1. Hva betyr det i praksis? Har en et 2,35:1 oppsett vil vel proposjonene bli en anelse feil. Hva er deres tanker om det?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på en liste over kommende HD-DVD utgivelser forleden dag. Registrerte at de fleste kom med et bilde som er 2,39:1. Hva betyr det i praksis? Har en et 2,35:1 oppsett vil vel proposjonene bli en anelse feil. Hva er deres tanker om det?
    Neinei, det eneste som vil skje er at du vil få en liten svart kant over og under bildet. Proporsjoner skal så langt det er mulig holdes konstant.. Jeg legger iallefall ikke merke til stripene over og under på mitt opsett, og nå har jeg faktisk rukket å se nesten alle HD DVD filmene mine(ok, mangler en, Chronicles of Riddick, men den må spares til en passende anledning.. ..

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på en liste over kommende HD-DVD utgivelser forleden dag. Registrerte at de fleste kom med et bilde som er 2,39:1. Hva betyr det i praksis? Har en et 2,35:1 oppsett vil vel proporsjonene bli en anelse feil. Hva er deres tanker om det?
    2:35:1 er blitt en felles "sekkebetegnelse" for "scope" filmer. Hvis du ser på coveret på en SD DVD så brukes 2.35 og 2.40 om hverandre. De fleste filmer er skutt i 2.37 eller 2.39. Det kommer helt an på hvordan produksjonen for DVD er gjort og filmen er skutt hvordan bildet opptrer innenfor lerretets maskering. Noen ganger vil du oppleve at bildet sitter litt til høyre eller venstre for midten . Andre ganger er en film høyere eller lavere enn forrige 2.35 film du så. Noen ganger smalere. Det meste av variasjonene forsvinner i "overscan" på maskeringen. Hvis du har et nøyaktig 2:35:1 AR lerret vil du få mer "overscan", men nesten alle filmer vil dekke lerretsflaten.

Det samme gjelder 1:85:1 som er 16:9 formatet hvor de fleste filmene er skutt i 1:77-78:1

Hvis man bygger et DIY lerret vil jeg forslå å se en hel del filmer før maskeringen blir fastsatt for å finne den gyldne middelvei for akkurat ditt oppsett. Sett merker for hver film.
    Min maskering ble gjort med den metoden uten tanke på AR, og endte med 380x159 som har midt AR faktor 2:42:1. hvis jeg har regnet riktig(?)
    I virkeligheten har bredden en AR på nesten 2:86 mens høyden tilsvarer 2:39:1.
    Det er mange faktorer som spiller inn slik som PJ optikk, Ana.linsens nøyaktighet i strekkfaktor, strekkprosessen i PJ/scaler/DVDspiller, avstand til lerret, størrelsen geometrisk forvrengning i kanten som må maskeres bort o.s.v.
    Filmene bruker ofte mindre av PJ øppløsning enn den som er tilgjenelig. Ofte dekker menyene en større flate en filmen. På eldre filmer er ofte billedbakgrunn med fortekster mindre enn når filmen kommer i gang.

Et buet lerret i en hjemmekino, hvor det også er et flatt lerret, vil også forandre AR parametrene dem imellom.
    En annen ide` er å henge et lerret uten maskering ca.10 cm. ut fra veggen med sort maskeringsbakgrunn på veggen. Da vil «overscan» forsvinne i mørket bak lerretet. Dette gjelder jo spesielt for akustisk transparente lerret som må monteres et stykke foran høytalere.

I kinosammenheng med 35mm film vil en 2:35:1 maske beskjære bildet litt og oppnå skarpere billedkanter, siden billedkantene på en 35mm film er veldig ujevn og hakkete.

Tradisjonell Anamorphic skutt film ligger på et 1:33 negativ/positiv som blir strukket 2:1 av forsatsen på PJ. Her kan det også oppstå variasjoner som kommer an på hvor mye regissør/fotograf velger å overskyte for å ha større rom for beskjæring i postproduksjon. For å kunne regulere utsnitt opp eller ned, for å unngå f.eks. mikrofoner som kommer innenfor billedflate, eller forstørre opp et utsnitt for nærmere «clouseups» o.s.v.
    I tillegg har man maskert "matted" 2:35 og film skutt med Super35.
    Så har vi 70mm som i dag desverre bare blir brukt til å kopiere CGI. 70Mm har også andre AR, som BEN HUR 2:70:1(anamorphic) og LAWRENCE OF ARABIA 2:20:1.
    Variasjonene er ganske uendlige. Derfor er det greit å bruke den generelle betegnelsen 2:35:1
    DP Peter Gray har laget en interssant sammenlikning:Comparing Super 35 to 35mm Anamorphic Production
    Se også hans oversikt over 70mm i menyen til venstre.

Noen har prøvet å revitalisere 70mm formatet med
    Super Dimension Moviesystem SDS-70
    Det ville være fantastisk om en stor regissør valgte å skyte sin neste episke film SDS-70. Da ville vi kunne en oppleve en fantastisk billedkvalitet på Colosseums buet 22m (?)brede lerret, noe ingen har sett siden 70 tallet?
    :idea:Hva med «The Hobbit» i SDS-70 Peter Jackson?:idea:

I all «fairness» så burde 2:35:1 som er det største formatet ha den største oppløsningen. Fakta er at når utgangspunktet er 35mm så er det de minste formatene som har høyest oppløsning. Så reglen skulle vært at 1:78:1 burde bli skutt på 35mm mens 2:35:1 burde bli skutt på 70mm. Med dalende kinobesøk og konkurranse fra høy kvalitet i hjemmekinoen, burde det gjøres noe med den visuelle opplevelsen, men digitalkino bedrer ikke akkurat billedkvaliteten.
    Sist det ble gjort grep for å trekke flere mennesker til kinoene gjorde de det med å øke den visuelle opplevelsen og 2:35:1 Cinemascope og 70mm ble oppfunnet. Men det er mer enn 50 år siden.
    Dagens digitale revolusjon i kinosalen handler mer om å spare penger enn å gi publikum et bedre produkt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker at zoom og trinnløs sidemaskering vil løse disse forholdene. Som ARTY sier så er det ikke noen satt standard for bredformat. Antagelig vil det ikke bli noen standard heller. Dette betyr at en må kunne tilpasse seg de formatene som eksisterer. De fleste lever jo helt greit med brede sorte striper på 2.35:1 filmer på 16/9 i dag. På samme måte vil vi nok måtte tåle noen avvik fra ren 2.35:1

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er tydelig at det ikke er noen starndard. Det er det nok ikke noe å gjøre med. Fortrekker uansett utgivelser som holder seg til OAR.

Jeg tenkte egentlig bare litt på geometrien; Strekker en bildet vertikalt på en 2,40:1 film slik at dette fyller hele høyden på lerretet, vil ikke det gi litt feil proposjoner om en bruker en anamorf linse for å strekke bildet 33% horisontalt (altså alle blir litt tynnere og lenger enn "normalt)?

Edit: Litt tung setning. Håper dere forstår hva jeg mener...

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er tydelig at det ikke er noen starndard. Det er det nok ikke noe å gjøre med. Fortrekker uansett utgivelser som holder seg til OAR.

Jeg tenkte egentlig bare litt på geometrien; Strekker en bildet vertikalt på en 2,40:1 film slik at dette fyller hele høyden på lerretet, vil ikke det gi litt feil proposjoner om en bruker en anamorf linse for å strekke bildet 33% horisontalt (altså alle blir litt tynnere og lenger enn "normalt)?

Edit: Litt tung setning. Håper dere forstår hva jeg mener...
    jo det er klart, men det vil du aldri merke fordi forskjellene er for små.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte egentlig bare litt på geometrien; Strekker en bildet vertikalt på en 2,40:1 film slik at dette fyller hele høyden på lerretet, vil ikke det gi litt feil proposjoner om en bruker en anamorf linse for å strekke bildet 33% horisontalt (altså alle blir litt tynnere og lenger enn "normalt)?...
    Jeg er enig med Dypbassen at det ikke blir store forskjeller. Hvis du har CH på 140 cm vil det gi 7 cm forskjell i strekk. Det vil nok ikke være synlig. Men når vi snakker om 2.65 eller 2.70 er det snakk om en halv meter, det vil nok synes.

CH 140 cm gir i de forskjellige formatene følgende bredder
    2.35 = 329 cm
    2.40 = 336 cm
    2.65 = 371 cm
    2.70 = 378 cm

Det jeg tenker er den beste løsningen er å ha CH og så kunne flytte sidemaskering. i overnevnte høyde mellom 329 og 378. (+16/9 som gir 250 cm bredde og evt 4/3 som gir 185 cm)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne tenke meg noen synspukter på Prismasonic H-600M VS Panamorph U85, duger noen av de?

Side 4 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg