Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 227
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dypbassen
    det er diy ?
    Det er det. Vanskelig å få det så billig hvis du ikke bygger selv. SMX virker jo bra etter omtalen. Det er jo helt sjef å ha høytalere bak lerret da !

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er det. Vanskelig å få det så billig hvis du ikke bygger selv. SMX virker jo bra etter omtalen. Det er jo helt sjef å ha høytalere bak lerret da !
    hvor stod det om høytaler bak lerret? Det høres ut som en plan for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Tror du istedet bør ta deg god tid i det forumet?

http://www.smxscreen.com/forum/showthread.php?t=131

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Screenresearch og SMX (og en god del fler har dette). Det vil si at de er AT (audio transparente). Her er det flere ting som er viktig og det er "moire" som er en type regnbue effekt og at ikke det reflekteres lyd tilbake fra lerretet. Virker som de to omtalte har kontroll på disse tingene.
    Står mer i denne tråden
    http://avforum.no/forum/lerret/37166-lerret-2-35-1-a.html

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    hvor fikk du sett på 2:35:1? det går da også ann a se hd på disse skjermene?
    Hos meg selv vel, eller missforstod jeg spørsmålet ditt? HD egner seg veldig godt til 2.35, spesielt siden veldig mange av filmene som er ute på HD DVD og D-Theater er 2.35. Har set 2 HD filmer på det "nye" oppsettet mitt nå, og 1 DVD film. Vet ikke hva jeg er mest imponert over, hvor bra HD ble, eller hvor nære DVD oppleves til tider..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hos meg selv vel, eller missforstod jeg spørsmålet ditt? HD egner seg veldig godt til 2.35, spesielt siden veldig mange av filmene som er ute på HD DVD og D-Theater er 2.35. Har set 2 HD filmer på det "nye" oppsettet mitt nå, og 1 DVD film. Vet ikke hva jeg er mest imponert over, hvor bra HD ble, eller hvor nære DVD oppleves til tider..
    Så du sier vanlig dvd oppleves nærmere? det skjønte jeg ikke helt..:9 er det slik at dvden er filmet i 2:35:1 og ikke hd? er det derfor dvd virker nærmere fordi det er større?

Legg ut noen bilder da vel!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som tror spille vil komme i 2:35:1? hadde vært kult

forresten. disse widecurve skjermene, er det noen som hvet hvor langt ut fra veggen de vil være på sidene?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    ..disse widecurve skjermene, er det noen som hvet hvor langt ut fra veggen de vil være på sidene?
    På en kino vil man typisk velge en liten krumning, f.eks. 5%. I ditt tilfelle, men 2740mm bredde vil det si en radius på 6780mm, eller en pilehøyde* på 130mm.
    Trekk en linje mellom ytterkanten av bildet (2740mm). Pilehøyden angir dybden fra senter av denne linjen til lerret senter.
    Dette betyr at med et 2,74 meter bredt lerret (=huntnittplate standard) vil det være 13 cm fa lerretskant inn til veggen, med 5% krumming, pluss det som ramma evt. bygger

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr at med et 2,74 meter bredt lerret (=huntnittplate standard) vil det være 13 cm fa lerretskant inn til veggen, med 5% krumming, pluss det som ramma evt. bygger
    takk.. godt å vite så ikke skjermen kræsjer med høytalerne på siden.

finns det diy curvet 2:35:1 skjerm? som ikke nødvendig vis har materiale som kan spilles gjennom? tror ikke høytaler bak skjermen er noe for meg da skjermen vil stå alt for langt ut fra veggen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forresten. vil widecurve skjermer hamle opp med chromatic aberration?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    Dette var ikke et spørsmål fra min side men fakta fra så smått påbegynt testing av anamofiske linser, jeg kommer med mer info etter vært som jeg får testet flere modeller.
    Jeg var klar over at det ikke var spørsmål fra din side, og dine observasjoner er helt riktige angående Anamorphic linse. Jeg ønsket bare utvide informasjonen, derfor skrev jeg:
    Tar meg den frihet å bruke innlegget fra Ingen som et slags Q&A om Anamorphice linser siden det inneholder mange av de elementer som mange lurer på. Spesielt med tanke på for dem som dette er ganske nytt.
    AVS-forum inneholder vel ikke akkurat referanse materiale, fordi om at du ikke har sett noen av dem poste noen problemer med gråskala eller andre ting så er ikke det ensbetydende med at det ikke finnes.
    Jeg har ingen problemer problemer med å plukke fra hverandre 2:35:1 med Anamorphic linse på tekniske meritter på en slik måte at ingen ville ønske å prøve det.
    Cinemascope ble oppfunnet i 1953 og har kjørt i kinoer over hele verden siden. Det er en løsing på å filme og projisere "scope", men det er ikke sagt at det er en perfekt løsning eller en god løsning. Men som i kinoen, så i hjemmekinoen, så må man finne den beste løsningen med det som er tilgjenglig.
    For HT finnes det til nå bare tre produsenter med 1,33x strekk, pluss kinalinsen, så løsningene og kvaliteten har sin begrensning.
    Når endatil to av produsentene bare har prismeløsninger, noe som vel aldri har vært brukt i kinosammenheng, så blir valget og kvaliteten enda mer begrenset.
    Men det fungerer, og rart med det, synlige feil på et test mønster opptrer ikke som vesentlig problem når man ser film.
    De største feilene å sette fingeren på ligger mest i dårlig kildematriale, ufokuserte scener, dårlig transfer/deinterlacing og edge enhancement. Alt du kan sette fingeren på i et 16:9 bilde blir forstørret i et 2:35 CH oppsett.
    Alikevel overgår den generelle opplevelsen feilene.
    Ikke alle vil være enige i det, men de kan fortsette uten Anamorphic linse.

Hvor langt skal man begi seg ut i alle de kalibrering/gråskala/lerretsfarge diskusjonene som hele tiden dukker opp, eller skal man hoppe i det og jobbe med det utstyret som finnes og som passer lommeboken/HT.
    Skal man følge rådene til "high end installer"cineremax på AVS så er det bare Tourus som gjelder og austisk transparent er "fy fy" og prismeløsninger er"snake oil".
    Men det er vel å dra det litt langt og det ville resultere i at bare de som hadde ubegrenset $$$$$$$$$$ kunne ha et 2:35:1 CH hjemme.

AVS-forum inneholder vel ikke akkurat referanse materiale,
    Jeg vet ikke hvor du finner bedre referanse matriale enn på AVS. Det eneste stedet som har eget forum for 2:35:1 hvor menigman deler sin kunnskap med proffe innstallatører, projector produsenter og linseprodusenter. Verden største forum for konsument elektronikk. Hvis du ikke finner det der, hvor?

Jeg er mye mer interessert i forskjellige menneskers erfaring med sitt oppsett, både pluss og minus, og så kan jeg trekke mine egne erfaringer ut av det.
    Derfor ser jeg veldig frem til de tester du skal gjøre og skulle ønske du ville skrive litt om hvilke linser du har tenkt å teste.
    Og har du testet kinalinsa siden du sier den er ok eller er det også fra AVS?
    Jeg har ikke testet kinalinsen. Foreløbig venter jeg litt på om han kommer opp med en større linse. Jeg baserer utsagnet på billedmatriale og rapporter fra CAVX i Australia postet på AVS. Han er en erfaren bygger av DIY prismelinser og Tourus lerret, så han vet hva han snakker om. Derfor skrev jeg at linsen var OK, men ikke at den var veldig bra, selv om CAVX var positiv.
    Desverre ble begge trådene om linsen låst fordi AVS ikke fikk forhandle linsen og dermed tjene penger på den. Dermed gikk mye interessant informasjon tapt, bl.a. lange innlegg fra en annen Australier, som er optik designer, og som inngående beskrev de forskjellige prblemer med å lage en vikelig bra rund Anamorphic linse.

Det interessante med den kinesiske linsen er at det var det første runde alternativet til ISCO, produsert ganske kjapt hos en kinesisk linseprodusent til en veldig lav pris sammenliknet med de andre Anamorphice linsene.

Mitt formål med å fokusere og skrive om min erfaring med 2:35:1 CH er at jeg synes opplelsen av film i ekte "scope" er så fantastisk at jeg ønsker å inspirere andre til å gå den veien.

Oppfordring til alle. Hopp i det. Kjøp eller lån en linse å test dette. Men ta et skritt av gangen, ikke kjøp linse/lerret/maskerin/PJ på en gang. Det er mange ting som skal passe sammen i akkurat din hjemmekino for at du skal bli fonøyd.

Forhåentlighvis vil interessen for 2:35:1 vekke PJ produsentene så de kommer opp med biligere og bedre løsning på dette.

:-PDette er det som det dreier seg om!:-P

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Mitt formål med å fokusere og skrive om min erfaring med 2:35:1 CH er at jeg synes opplelsen av film i ekte "scope" er så fantastisk at jeg ønsker å inspirere andre til å gå den veien.

Oppfordring til alle. Hopp i det. Kjøp eller lån en linse å test dette
    Jeg synes det er en stor inspirasjon å lese det du skriver Arty. Utrolig masse å få med seg for en som har lyst men ingen erfaring med 2.35:1
    Når det gjelder synspunkter og konklusjoner så er det jo det et forum er til for; å diskutere og dele dem.

For min egen del er jeg avhengig av varierte innspill for å finne ut hva som vil være best for meg (som vil ha buet 2.35:1 CH med tekstmulighet og helst fast montert linse uten HTPC eller enda bedre en pj som ordner alt med motorzoom og lensshift til en pris jeg har råd til; det kan vel ikke være så vanskelig :lol: )

BTW Ingen; vet du om noen av videoprosessorene nå kan eller vil komme til å kunne flytte tekst i 2.35:1 modus slik at den ikke ligger delvis på den sorte stripa ?

Arty; hvor går det ann å få lånt en linse ?

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med deg ARTY 2.35:1 er det eneste kinoformatet og jeg bruker det selv men jeg har desverre ikke funnet en løsning som er bedre enn å zoome bildet enda, men jobber intenst med saken.

Jeg prøver bare å advare de som tror at det er kun noen småting som skjer med bildekvalitet når du monterer en plast basert linse, dette er veldig missvisende på AVSforum.

Hvis du derimot monterer anamorfisk glass linse produsert med lave tolleranser, som koster litt er saken en helt annen, og om man bruker 20 000,- på en projector og kjøper en linse til 30-40 000,- er det stor kjangs for at du kan bruke den på alle kommende projectorer også.

Det er heller ingen stor utvikling på slike linser siden de er produsert i så mange år til kinoer, har du kjøpt deg en skikkelig linse er det liten kjangs for at det kommer en ny,billigere og bedre neste uke som med projectorer.

Jeg er nok kanskje veldig kritisk ”negativ”men det er ikke veldig høyt nivå på alle innlegg på AVSforum og av ”proffe” installasjoner har jeg sett alt for mye latterlig dårlig. Min tiltro til AVSforum er redusert kraftig med åra men jeg bruker det fortsatt som en liten sjekk, jeg stoler aldri 100% på resultater derifra.

Det som er så synd er at det er stort sett alltid en sammenheng mellom pris og kvalitet, jeg forstår de som har brukt 5-10 000,- på projector ikke har lyst og bruke tre fire ganger så mye på linse.

Jeg oppfordrer også til å prøve en linse, kanskje besøke noen som har montert linse på samme type projector som deg for å få et intrykk av hvordan det ser ut.

PS! ARTY skal vi korte ned innleggene litt så andre faktisk gidder å lese hele innlegget:-D

Counterpointer det er nok ingen videoprosessor som kan eller kommer til å kunne flytte tekst, det må gjøres fra kilden siden det er den som legger på teksten videoprosessoren har ingenting med tekstingen å gjøre.

Eneste jeg kan tenke meg er hvis videoprosessoren har innebygget mediaspiller så kan kanskje dette gjøres i mediaspilleren

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg kan tenke meg er hvis videoprosessoren har innebygget mediaspiller så kan kanskje dette gjøres i mediaspilleren
    hmmmmmmm hvilken videoprosessor er det som kan ha slik innebygget ? Det må jo være pixel magi............

Det får vi med andre ord snart vite ?

PS! ARTY skal vi korte ned innleggene litt så andre faktisk gidder å lese hele innlegget
    Ikke for min del. "More is more" for min del.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er en stor inspirasjon å lese det du skriver Arty.
    Arty; hvor går det ann å få lånt en linse ?
    Godt å høre at noen drar nytte av det jeg skriver.:-D
    Jeg prøvde å få låne en linse av ISCO i vinter gjennom Hjalmar Wilhelmsen a/s (deres forslag) men ISCO hadde ikke. De hadde faktisk lang leveringsid p.g.a. stor etterspørsel. Du må nok bli venner med noen som har en linse og få ham til å komme på besøk så du får testet. De er såpass dyre at jeg tviler på noen privatperson låner ut en linse.
    Subtitel er et problem som kan løses med software oppgradering på spillere/prosessorer. Vi får håpe at når 2:35:1 brer om seg så kommer også det. Her er en diskusjon om det på AVS:Subtitle re-positioning?

PS! ARTY skal vi korte ned innleggene litt så andre faktisk gidder å lese hele innlegget:-D
    Jeg skal gjøre mitt beste, men kan ikke love noe. Selv blir jeg litt sjokkert over hvor lange innleggene mine blir.ops:
    Samtidig er det vanskelig siden dette er et tema som favner veldig mye informasjon. I tillegg skal det jo være litt informativt for dem som for første gang prøver å få hodet sitt rundt dette tema.
    Jeg er enig med deg ARTY
    Vi er helt enig hele veien. Jeg må innrømme at jeg har vært frekk å brukt deg litt som :twisted: Fandens Advokat:twisted: for å få begge sider i et samlet innlegg. Sparte meg for mye skriving.:lol:

Det er virkelig veldig forskjell på en zoom løsning og å bruke en forsats. Jeg har prøvet begge deler. Etter å ha fulgt diskusjonene på AVS og gjort annen research i 6 mnd. hoppet jeg i det under tvil. Det fungerte faktisk veldig mye bedre enn jeg hadde forestilt meg.
    Jeg kjøpte ISCOII fordi jeg ville ha solid kvalitets optik som jeg kunne ha for alle fremtidige PJ, akkurat som du foreslår. Men er da også avhengig av en "long throw" PJ i fremtiden.
    Det er synd den koster 20K og ikke 10K for da hadde den vært så mye mer tilgjenlig.
    Jeg tror du ville blit fornøyd med en ISCO.
    Skal man en tur til Tyskland er det jo ganske mye moms å spare. De er ikke større enn at de går som håndbagasje selv om de veier sine kilo.

Hvis noen har en gründer i magen finnes det absolutt muligheter for å utvikle og selge Runde Anamorphice linser uten å investere mye penger på forhånd. Jeg er overrasket over at ikke Panamorph eller Prismasonic har gjort dette for å utvide sortimentet og møte konkuransen som vil komme. Da tror jeg at prismelinser vil falle av lasset.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP+Prisme=regnbuefjerner? Etter å ha sett noen filmer på mitt nye oppsett så kom jeg plutselig på at jeg for det første er mye mer fornøyd med panoreringene enn jeg var tidligere, og at jeg ikke har lagt merke til regnbuer .. Nå skal det innrømmes at det kan være "nyheten" som gjør at jeg ikke legger merke til det, kanskje det tar tid for hjernen/øynene å oppdage svakheter på systemet.. Men uansett, det er en teori, bildet ble iallefall helt klart mer "smooth"/filmlike/CRT-aktig (ikke så skarpt) etter at jeg installerte H1200R..

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man håpe på tilbud/kampanjer med isco linsene som med prismasonic og panamorph? ^^ lov å håpe, diy iscoII til 10k eller noe

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Kan man håpe på tilbud/kampanjer med isco linsene som med prismasonic og panamorph? ^^ lov å håpe, diy iscoII til 10k eller noe
    Det eneste jeg kan si er at det kommer en som er veldig lik Isco III men skal være noe bedre til en god del lavere pris I slutten av august!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg kan si er at det kommer en som er veldig lik Isco III men skal være noe bedre til en god del lavere pris I slutten av august!
    Aha! Så det er derfor du bruker zoom metoden så lenge.
    Bedre enn ISCOIII & til en lavere pris.:-o Det vil bli et "hot" produkt. ISCOIII regnes jo som den beste linsen som finnes.
    Ikke vær så hemmelighetsfull. 1/2 pris-1/3 pris?
    1/2 pris er jo i overkant av 20K kroner.
    Er det et ISCO produkt, eller en av de andre tyske linseprodusentene. Eller har PD vært smarte nok til å få Optik produsenten sin til å produsere en Anamorphic linse. "Spill the beans". Det er liksom nesten slutten av august nå. Ingen grunn til å ikke bruke litt ryktespredning som promotion for å få opp interessen.

Har jo sett det nye "designmonsteret" Panamorph UH350.:evil: Håper ikke det er denne du sikter til.:cry:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    DLP+Prisme=regnbuefjerner? Etter å ha sett noen filmer på mitt nye oppsett så kom jeg plutselig på at jeg for det første er mye mer fornøyd med panoreringene enn jeg var tidligere, og at jeg ikke har lagt merke til regnbuer .. Nå skal det innrømmes at det kan være "nyheten" som gjør at jeg ikke legger merke til det, kanskje det tar tid for hjernen/øynene å oppdage svakheter på systemet.. Men uansett, det er en teori, bildet ble iallefall helt klart mer "smooth"/filmlike/CRT-aktig (ikke så skarpt) etter at jeg installerte H1200R..
    den 1200r linsen har jeg kikket på og jeg lurer på om den faktisk har CA eller noen uskarpheter her og der i bildet.

Side 3 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg