Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 227
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ulempen med denne linsen etter det jeg forsto er at linsen skyter bilde litt høyere opp på veggen, så når du tar den vekk for 16:9 materiale så kommer bilde lenger ned på veggen igjen, ikke veldig heldig med rammelerret iallefall..

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hva kommer egentlig til å bli gjeldende for de nye HD formatene ? Tror ikke jeg skjønner hva manglende kodec vil bety.
    Høres ut som en softvare sak som burde kunne ordnes. Det vil jo være veldig selvmotsigende å lage høykvalitetsforamter som ikke kan vises i 2.35
    DVD har Anamorphic Enhanced specs. Dette mangler i de nye HD formatene. Nesten som å gå litt bakover i tid.
    For en stund siden ble det startet en underskrift kampanje tråd på AVS LINK.
    De venter nå på et svar fra ASC før kampanjen starter.
    Her er noen sitater fra den tråden som forklarer litt.
    So what am I missing? I just watched Firewall on my 2.35 setup just fine. Did the vertical stretch and then did the horizontal strecth with my lens. Worked just like it does for SD-DVDs. It works just the way it should...not sure what you guys are looking for, but I'm pretty sure its moot at this point. Just sit back and enjoy the bliss of HD-DVD!

The point is that a 2.35:1 movie still wastes available pixels to create the letterbox bars at the top and bottom of the 16:9 frame. What we're looking for is a way to anamorphically enhance 2.35:1 movies to use all of the available pixels with the 16:9 frame the way that DVD anamorphically enhances 16:9 movies within a 4:3 frame.

Yes, right now it works the same way that DVD does, but it could be better.

The difference is that 16:9 enhancement was always part of the DVD spec and was supported by every DVD player since the beginning, even if not all the movie studios were including it on their discs. Unfortunately, 2.35:1 enhancement is not part of either the HD DVD or Blu-ray specs, and the first players released cannot support it if new discs do start including it.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men.... I et analogt system hvor det går med båndbredde til hver eneste linje er jo anamorfe systemer en effektiv måte å få mest mulig oppløsning ut av tilgjengelig båndbredde på.

For digitale komprimerte systemer så vil jo sorte felter oppe og nede ta opp veldig få bits. Dermed vil gevinsten i form av båndbredde/lagringsplass på sann anamorf kontra letterboxed være minimal.

Så vil noen innvende at hovedfordelen er at man kan få flere pixels. Hvis oppløsningen i HD-DVD/BR er så lav at lagringsplass/båndbredde tillater høyere oppløsninger så kan man jo like gjerne utnytte det ved å komme med en ny modus med høyere oppløsning (3k) som lagrer 2.35:1 i letterboxed, beskjæres og så vises på projektor.

For enkelte displayteknologier kan jeg være med på at anamorf er bra for å utnytte en begrenset chip mest mulig. Det vil gi bedre lysstyrke og mindre pixel. Men prisen i form av optikk er dyr, og man kan få mye av den samme effekten ved å strekke ut materialet før Pj, og så komprimere optisk etter Pj.

mvh
    Knut

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    Er vel fremdeles ingen pris på lerret, bare på maskering og stativ(?).

Legger til tech linken på buet 2:35:1 akustisk transparent CineWideCurve.
    Så har vi den her i denne tråden også.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar meg den frihet å bruke innlegget fra Ingen som et slags Q&A om Anamorphice linser siden det inneholder mange av de elementer som mange lurer på. Spesielt med tanke på for dem som dette er ganske nytt.
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen
    Jeg hadde vært forsiktig anngående billige anamorfiske linser, linser er nødt for å ha en vanvittig nøyaktighet og høy kvalitet på glasset som brukes og dette er ikke billig.

Det er viktig å huske på at går du for linser i lavere prisklasse må du fire en del på bildekvalitet, lystyrke, skarphet, goemetri og gråskala'n må kalibreres på grunn av missfarging i glasset.
    Det ikke mye å velge mellom. Det har bare vært 3 produsenter av 1.33x linser frem til nå + den kinesiske linsen.
    Det finnes bare en billig linse og det er den kinesiske linsen "Liuwzen's lens". Det er også sammen med ISCO de eneste linsene som er basert tradisjonelle Runde Anamorphic Linser.
    Panamorph og Prismasonic sine linser består av flere acryliske veskefylte prismer. De og Liuwzen's lens er laget av det samme acryliske optiske materialet som brilleglass. De er også behandlet med "optic coating". Jeg tviler på om fargefeil/gråskala er et tema. Har aldri sett en klage fra de eierne som har postet på AVS.
    Alle som har en slik her kan sikkert være enige i at de er forbausende bra.
    Flere av fordelene med de dyre anamorfiske linsene finnes ikke i billig linser. Ta for eksempel lystyrke den vil øke med en skikkelig kvalitets linse, på grunn av at du får brukt hele panelet. Men med en billig linse så kan du tape mer lys enn du tjener.
    Skarphet er også et viktig punkt og dette kan også gjøre store utslag med en billig linse og det gjelder hele bildet ikke bare ute i kantene.
    De tre produsentene av forsatser påstår "0% lightloss" gjennom linsen. De påstår 20% mer lysutbytte fordi oppløsningen er øket 33%. Men når dette blir strukket over et 1.33x bredere lerret kan det virke mørkere, men hvor målbart dette er vet jeg ikke. Min erfaring med AMO & ISCOII så er ikke dette et tema.
    Skarphet, fra de meldinger jeg har sett, er ikke et tema. En grunn er at meste av handlingen skjer sentrert i billedflaten, spesielt når det er "closeup " av stillestående objekter. Når det er bevegelse, er bevegelses-uskarpheten i film matrialet så stort at uskarpheter ikke merkes. Et HE strukket 2:35 bilde har visuelt en annen karakter enn enn et 1:85 bilde. Mer filmaktig, mindre "digitalt".
    ISCOII er skarp fra side til side på 3,80 bredt, det samme gjelder for oppfattelsen av lysutbyttet. Hvordan dette er for andre må Prismasonic eierne svare på.

Mitt forslag er kjøp en kvalitetslinse som er fleksibel og passer de fleste projectorer så kan du bytte projectorer og beholde linsa til evig tid :grin:
    Den eneste linsen som passer "alle" PJ med standard zoom er en ISCOIII.
    Har man råd til det så har man linse for alle fremtidige PJ.
    ISCOII er litt mindre men litt mer avansert med to fokus/geometrisk justeringer men passer bare "nesten alle" PJ'er.
    Grunnen til at disse er "evigvarende" linser, er at de er av profesjonell kvalitet i solid metall hus og Runde Optiske Glasselementer. ISCO er jo produsent av kino optik.
    ISCOIII har til nå kostet € 4450.- + moms og ISCOII € 1950.- + moms, så det er en heftig investering. Nylig har de forandret prisen til"price on request" så noe er på gang.
    Runco viste nylig 3 forskjellige linser til sine modeller på CEDIA i Australia. De liknet ISCO, men Runco sa det var linser fra en annen produsent. De nektet å si fra hvem, bare at de var tyske. Men dette er fremdeles veldig dyr optik.

Når en kineser kan produsere en helt ok linse, om noe liten, som selges for $300.- så er det håp om relativ kvalitet til en overkommelig pris i fremtiden.

Veldig mye vil skje på Cinemascope fronten fremover. Håper at de som besøker IFA graver frem alt de kan finne om Anamorphice linser der.

Når alt dette er sagt så er det med det forbehold at god feilfri optik koster "flesk" samme hva det skal brukes til.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY

oisann.. sorry glimpset bare over uten å lese ordentlig..

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har sendt en mail til Screenresearch om pris, spesielt på CineWideCurve (utrolig lekkert navn )
    Skal poste svar når jeg får det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    PRICING
    XMask systems’ manufacturer’s suggested retail pricing starts at $11,400 for an 80” wide (image area) system with a ClearPix2 Screen, or $10,000 without CP2 material.
    :shock:

Lower Pricing
    Due to sales growth worldwide in 2004, the company was able to achieve savings in manufacturing costs, enabling it to reduce prices on most of its fixed frame models, which began in January. Screens in the 16:9 format in standard frame versions now start at $2,075 MSRP.
    Link til fixed frame og eletriske lerret, nederlansk prisliste
    http://www.music-matters.org/PDF/Dut...1_fix_elec.pdf

Ser for meg ut som et rammelerret i 330 x140 med velour ramme kommer på 3409 euro (dvs ca 27 000 kr)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Har dere vurdert å gå for noe mer DIY, f.eks fra SMX?

http://www.smxscreen.com/

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var noen lekre DIY jobber der.

Prisene var ikke tilgjengelig akkurat nå. Vet du hva prisene ligger på sånn ca. Rolf ?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få sagt at 2.35 er virkelig veien å gå.. Selv med en latterlig størrelse på skjermen (3,3m bred på 4-4,5 sitteavstand), så blir bildet utrolig bra! Det er utrolig hvor lett det er å glemme at det er en digital prosjektør som brukes, bildet flyter bedre sammen enn før, og størrelsen oppleves ikke på samme måten siden det er en 2.35 skjerm.. Så min første hele DVD film på skjermen i dag, og selv etter å ha nistirret etter feil på filmen så fant jeg ingen, greit nok, ikke like skarpt som HD, men utrolig bra.. Nesten så jeg kvier meg for å se 16:9 filmer på anlegget mitt nå.. <sukk>

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Var noen lekre DIY jobber der.

Prisene var ikke tilgjengelig akkurat nå. Vet du hva prisene ligger på sånn ca. Rolf ?
    http://www.smxscreen.com/smx-ordering.html

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finns da 2:35:1 lerreter som ikke koster mer enn hust mitt. Var det ikke noen som kostet ca 3-4000 da? syns jeg så en lenke til en

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Må bare få sagt at 2.35 er virkelig veien å gå.. Selv med en latterlig størrelse på skjermen (3,3m bred på 4-4,5 sitteavstand), så blir bildet utrolig bra! Det er utrolig hvor lett det er å glemme at det er en digital prosjektør som brukes, bildet flyter bedre sammen enn før, og størrelsen oppleves ikke på samme måten siden det er en 2.35 skjerm.. Så min første hele DVD film på skjermen i dag, og selv etter å ha nistirret etter feil på filmen så fant jeg ingen, greit nok, ikke like skarpt som HD, men utrolig bra.. Nesten så jeg kvier meg for å se 16:9 filmer på anlegget mitt nå.. <sukk>
    hvor fikk du sett på 2:35:1? det går da også ann a se hd på disse skjermene?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    De filmene jeg selv har på D-Theater (DVHS) er alle 2.35:1 letterboks 16:9. Utmerket på en 2.35:1 skjerm dette.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    Takk ops: burde lett litt og ikke tatt det som sto om manglede priser for helt god fisk.

Sitat Opprinnelig postet av Dypbassen
    Det finns da 2:35:1 lerreter som ikke koster mer enn hust mitt. Var det ikke noen som kostet ca 3-4000 da? syns jeg så en lenke til en
    SMX fire meter bredt kommer på 2900 kr + frakt, da må du gjøre resten selv

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk dette: http://www.soundandvision.net/video/...Widescreen.wmv
    litt dårlig kvalitet men..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk ops: burde lett litt og ikke tatt det som sto om manglede priser for helt god fisk.

SMX fire meter bredt kommer på 2900 kr + frakt, da må du gjøre resten selv
    Det er jo DIY vel

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar meg den frihet å bruke innlegget fra Ingen som et slags Q&A om Anamorphice linser siden det inneholder mange av de elementer som mange lurer på. Spesielt med tanke på for dem som dette er ganske nytt.

Det ikke mye å velge mellom. Det har bare vært 3 produsenter av 1.33x linser frem til nå + den kinesiske linsen.
    Det finnes bare en billig linse og det er den kinesiske linsen "Liuwzen's lens". Det er også sammen med ISCO de eneste linsene som er basert tradisjonelle Runde Anamorphic Linser.
    Panamorph og Prismasonic sine linser består av flere acryliske veskefylte prismer. De og Liuwzen's lens er laget av det samme acryliske optiske materialet som brilleglass. De er også behandlet med "optic coating". Jeg tviler på om fargefeil/gråskala er et tema. Har aldri sett en klage fra de eierne som har postet på AVS.
    Alle som har en slik her kan sikkert være enige i at de er forbausende bra.

De tre produsentene av forsatser påstår "0% lightloss" gjennom linsen. De påstår 20% mer lysutbytte fordi oppløsningen er øket 33%. Men når dette blir strukket over et 1.33x bredere lerret kan det virke mørkere, men hvor målbart dette er vet jeg ikke. Min erfaring med AMO & ISCOII så er ikke dette et tema.
    Skarphet, fra de meldinger jeg har sett, er ikke et tema. En grunn er at meste av handlingen skjer sentrert i billedflaten, spesielt når det er "closeup " av stillestående objekter. Når det er bevegelse, er bevegelses-uskarpheten i film matrialet så stort at uskarpheter ikke merkes. Et HE strukket 2:35 bilde har visuelt en annen karakter enn enn et 1:85 bilde. Mer filmaktig, mindre "digitalt".
    ISCOII er skarp fra side til side på 3,80 bredt, det samme gjelder for oppfattelsen av lysutbyttet. Hvordan dette er for andre må Prismasonic eierne svare på.

Den eneste linsen som passer "alle" PJ med standard zoom er en ISCOIII.
    Har man råd til det så har man linse for alle fremtidige PJ.
    ISCOII er litt mindre men litt mer avansert med to fokus/geometrisk justeringer men passer bare "nesten alle" PJ'er.
    Grunnen til at disse er "evigvarende" linser, er at de er av profesjonell kvalitet i solid metall hus og Runde Optiske Glasselementer. ISCO er jo produsent av kino optik.
    ISCOIII har til nå kostet € 4450.- + moms og ISCOII € 1950.- + moms, så det er en heftig investering. Nylig har de forandret prisen til"price on request" så noe er på gang.
    Runco viste nylig 3 forskjellige linser til sine modeller på CEDIA i Australia. De liknet ISCO, men Runco sa det var linser fra en annen produsent. De nektet å si fra hvem, bare at de var tyske. Men dette er fremdeles veldig dyr optik.

Når en kineser kan produsere en helt ok linse, om noe liten, som selges for $300.- så er det håp om relativ kvalitet til en overkommelig pris i fremtiden.

Veldig mye vil skje på Cinemascope fronten fremover. Håper at de som besøker IFA graver frem alt de kan finne om Anamorphice linser der.

Når alt dette er sagt så er det med det forbehold at god feilfri optik koster "flesk" samme hva det skal brukes til.
    Dette var ikke et spørsmål fra min side men fakta fra så smått påbegynt testing av anamofiske linser, jeg kommer med mer info etter vært som jeg får testet flere modeller.

AVS-forum inneholder vel ikke akkurat referanse materiale, fordi om at du ikke har sett noen av dem poste noen problemer med gråskala eller andre ting så er ikke det ensbetydende med at det ikke finnes.

Og har du testet kinalinsa siden du sier den er ok eller er det også fra AVS?

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg