Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 227
    Newcomer Bjellesauen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    2,35:1 tv formatet er ikke noe jeg må ha. da så mye intresange programmer går i 4:3 formatet.
    Det ble vel oppfunnet for å distangsere seg fra TVens popularitet, og trekke kundene tilbake til kinoene.

2,35:1 blir som å stå utenfor stadioen å se fotballkampen gjennom sprekken i gjerdet

Bare å kjøpe seg stor nokk 16:9 tv, så får man i pose og sekk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt ny når det gjelder dette formatet, men veldig interessant. Zoom- trikset hørtest smart ut, men jeg er, som flere andre i tråden, "bekymret" for lyset som treffer utsiden av lerretet (over og under). Finnes det ikke noe som kan stoppe lyset allerede ved linsen, en eller annen "dings" som blokker lyset øverts og nederst i lysstrålen fra projekter (hvis noen skjønte hva jeg mente med det...)?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...en pent utskjært pappbit som tilpasses 2.35:1-formatet har mange benyttet med stort hell for å fjerne strølyset... Denne plasseres altså da over linsen...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1:2,35 med scopelinse

Holder på med ny 35 kvadratmeter stor hjemmekino i nytt tilbygg der jeg har tenkt å bruke scopelerret. Jobber som sertifisert kinomaskinist på en nylig digitalisert kino, og diskuterte hjemmekinoen med et par andre maskinister.

Disse mener at hvis jeg først må skalere bildet i projektoren for siden å strekke ut bildet igjen vil dette gå en del ut over bildekvaliteten.Jeg hadde tenkt å bruke scopelinse siden man da vil få alt lyset fra projektoren på bildet (istedenfor å zoome ut bildet som flere velger å gjøre). Men hva er det som egentlig skjer i projektoren? Er det en digital skalering, eller gjøres det på en annen måte? Noen eksperter der ute som kan forklare dette?

På kinoer med vanlig 35mm film ble jo bildet på filmen strukket fra 1:33 gjennom scopeforsatsen uten noen andre dikkedarier. På den digtale projektoren vi nå har er det heller ingen skalering av bildet.

Jeg hadde også tenkt å bruke et 142" kurvet lerret, men dette mente mine maskinistvenner var heller ikke så lurt. Bildekantene ville bli mer uskarpe enn med flatt lerret, som projektorene på markedet i dag er forberedte for. Men hva er egentlig fordelen med et buet lerret? Man blir jo mer trukket inn i filmen og det ser jo flott ut. Er det for å rette eventuelle feil i en scopelinse?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Kort fortalt:

1. Scopelinsen funker på samme måte som på kinoen, men bildet må først prosesseres til 1:33-format ettersom det er 16:9 i utgangspunket. Dernest vil linsa strekke bildet i 2.35:1-format. Så lenge projektoren har noenlunde god skaleringsprosessor vil kvaliteten påvirkes helt minimalt om noe i det hele tatt, f.eks. en JVC HD750 eller Sony VW80 vil gjøre "strekkejobben" på et glimrende vis!

2. Buen vil påvirke fokus minimalt, spesielt på et 2.35:1-lerret (bruker et buet 2.35:1 selv, ser ikke antydning til endring i fokus i kantene selv, og jeg er kritisk til slikt)...

3. Bruker du en anamorfisk linse vil buen bedre fokusfeil forårsaket av linsa.... Kjøper du en noenlunde god linse, f.eks. Prismasonic HD5000 eller Panamorph M480, vil uansett fokus være helt ubetydelig redusert - dog noe mer i hjørnene (men også der helt minimalt), derav en fordel med kurvet lerret...

4. Husk også at buen er godt for mer enn bare fokus, den buede formen har mye å si for selve bildeopplevelsen slik jeg ser det i det minste...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scopelinse

Ok, Lygren, takk for kjapt svar! Har et par Isco scopeforsatser liggende på kinoen. Disse skal være av ypperlig kvalitet. Kan en slik brukes foran en projektor, for eks en av de du nevner? Tror kinoen betalte over 20.000 for en av dem for ti år siden...
    Jeg spør siden projektoren scalerer bildet til samme proporsjoner (1:33) som 35mm film har!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vel, nyeste Isco til type hjemmekino er Isco 1.33x anamorphic lens, III L (1.8” panel), og tar altså utgangspunkt i 1.33x som din linse også gjør. Antar videre at linsen din er mer enn stor nok, så da har du nok et glimrende utgangspunkt!

Gi gjerne beskjed om du kunne tenke deg å kvitte deg med en "overskudds" Isco-linse for øvrig...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scopelinser

Skal bli spennende å prøve ut dette med en ny projektor. Skal prøve å konstruere en fot til linsen slik at den kan skyves til side ved 16:9 projeksjon. Men først må kinoen bygges ferdig...

Nå som mange kinoer kvitter seg med de gamle maskinene vil det vel bli en god del linser rimelig til salgs? Skal se med skjefen hva han sier om våre 8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vet om flere slike linser så send gjerne en PM min vei også
    Har forøvrig selv kurvet lerret og bruker i dag kun zoomfunksjon. Gleden ved å se film på denne måten overskygger langt det jeg måtte ha av problemer i forhold til et "100% perfekt" oppsett med strølys, uskarphet i hjørner etc.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt feiretting 8) .

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Kort fortalt:

1. Scopelinsen funker på samme måte som på kinoen, men bildet må først prosesseres til 1:33-format ettersom det er 16:9 i utgangspunket.
    Bildet blir ikke strukket til 1:33 men til "1:85"/16:9, for å ta i bruk den delen av billde chipen som normalt bare er brukt til sorte felter.
    Derfor må det brukes en 1:33x anamorphic linse for å få riktig aspect ratio, noe som er en mindre horisontal strekk enn det som brukes i kino.

Hadde projectoren vært 1:33/4:3 ville en 1:33x linse strukket bildet til 1:85/16:9, mens en 1:2x linse (samme som de bruker på film projectorer) vill strukket bildet til "scope" 2:35:1.

Det er ikke noe negativt forbundet med buet lerret, som Lygren sier.
    Buet lerret er ikke nødvendig, men fordelene er;
    1# at det kompanserer for "pinchusion" (=anamorfiske linsen gjør at spesielt de horisontale bildekantene blir buet, og de vertikale buet og skjeve = forsvinner i sortmaskeringen i lerrets rammen).
    2# konsentrerer mer lys mot "sweet spot".

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Ok, Lygren, takk for kjapt svar! Har et par Isco scopeforsatser liggende på kinoen. Disse skal være av ypperlig kvalitet. Kan en slik brukes foran en projektor, for eks en av de du nevner? Tror kinoen betalte over 20.000 for en av dem for ti år siden...
    Jeg spør siden projektoren scalerer bildet til samme proporsjoner (1:33) som 35mm film har!
    Som du skjønner av det overstående så er mest sannsynlig Isco linsen fra kinoen en 1:2x linse og vil strekke bildet for mye på en digital projector, derfor kan du desverre ikke bruke den i hjemmekinoen.

Men, for all del ta vare på disse anamorfiske kino linsene. De har fantastisk optikk. Jeg kjøpte med en brukt slik (Zeiss Ikon 1:2x) for kr.1000 da jeg kjøpte min IscoII for hjemme kino bare for "morroskyld". :-D

De kan brukes på digitale kamerar (med litt ekstra rigging) for panorama bilder.
    På 4:3 videokamerar for "scope" skyting for "morroskyld".

Kanskje kan optikken også brukes til "rehousing" for proff anamorfisk filming hvor man cropper sensoren til 4:3. (litt mye ønsketenking den siste der:???: )

Zeiss Ikon linsen og ISCO II.

Tok et "snapshot" med Zeiss linse for gøy.
    Bildet ukorrigert. (croppet litt på begge sider fordi linsen ikke dekker hele sensor - canon 400D ~ 50mm)

Justert 1:2.

Hvis jeg ikke regner helt feil så fra et bilde som er 400x306 pixel får vi et bilde som er 800x306 pixel og aspect ratioen blir ca. 2:62:1.
    Da er vi nesten oppe i aspect ratioen for Ben Hur 70mm versjon fra 1959; 2:76:1.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...takker, du har selvsagt rett, ARTY... Spørs om det spøker for bruk av kinolinsen din da, Hunsbedt, det var jo dumt da...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hadde jeg tenkt litt lenger så burde jeg jo ha forstått at det ikke kunne gå, ARTY har jo selvfølgelig rett; bildet blir jo strukket (skalert) til 16:9 i projektoren for å kunne utnytte alle pikslene! Veldig godt forklart og vist, men som kinomaskinist burde jeg jo ha tenkt dette selv...greit med forumet her slik at andre også kan tenke for en:-D
    Ser forskjellen veldig godt når men sammenlikner den ovale åpningen på bildet av dine Zeiss Ikon og ISCO II linser.

På 35mm scope er jo bildet 4:3 (strukket vertikalt), og da vil jo scopelinsa foran en projektor strekke bildet for langt (når det er et 16:9 bilde som strekkes) :cry:

Vel, det var jo kankje bare ønsketenkning fra min side, får nok bare starte med sparing til scopelinse også da. Men jeg skal kanskje teste den med kameraet mitt når jeg får ånden (og tid!)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg lekt meg litt med en Panamorph anamorfisk linse og en HD950. Jeg måler fra 6 meters avstand, i et lyskontrollert rom med og uten linse hhv 90 og 80 Lux, altså en "gevinst" på 12,5% ved bruk av linse. Dette er selvsagt langt unna 33%, som jo er lyset linsen har til "disp", men fremdeles noe mer... Vær også klar over at forskjellene kan være større om en måler tettere opp mot linsen, skal teste det senere, men dette er altså "praksis" gevinst ved bruk av et 3,3 meters bredt lerret på en HD950-projektor.

Pæren er for øvrig satt til "normal" og iris helt åpen...

Når det gjelder skarpheten er den bittelitt redusert, men ikke nevneverdig etter mitt syn. Oppløsningen oppleves vesentlig forbedret, enda mer sømløst.

...er en anamorfisk linse verdt bryderiet? Vel, noe mer lys får en jo, og etter mitt syn noe mer opplevd oppløsning... Skarpheten i hjørnene er det ikke noe å si på, det er heller ikke noe issue med kromatisk abb. slik jeg opplever det. Geometrifeilene tas enkelt hånd om at velouren fra rammen...

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, da du hadde pearl. Testet du da med buet lerret?

hva kan du anbefale meg til denne 2.35:1 ?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    Lygren, da du hadde pearl. Testet du da med buet lerret?

hva kan du anbefale meg til denne 2.35:1 ?
    Jeg har tidligere benyttet Pearl med en ISCO II linse på et hjemmelaget buet lerret. Benyttet en Stewart Screen Ultramatte 200 duk. Spør gjerne om du lurer på noe spesifikt.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg har tidligere benyttet Pearl med en ISCO II linse på et hjemmelaget buet lerret. Benyttet en Stewart Screen Ultramatte 200 duk. Spør gjerne om du lurer på noe spesifikt.
    vurderer et v3 lerret fra avshop, det går vell fint uten linse også?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    vurderer et v3 lerret fra avshop, det går vell fint uten linse også?
    Ja. Så lenge du er innstilt på at du må benytte zoom funksjonen når du veksler mellom 16:9 og 2.35:1 skal ikke det være noe problem. Jeg kjenner ikke duken i noen særlig grad. Leste i en annen tråd på forumet at det kunne være noen lydmessige negative effekter med duken dersom høytalerne ikke er vinklet og står med en viss avstand til duken. Tråden jeg nevner er denne; http://avforum.no/forum/lerret/12067...yd-gammen.html Kan være nyttig lesning?

Dersom du skal benytte en a-linse må du også ha en ekstern videoprosessor ettersom VW50 ikke har innebygget strekk eller squeeze funksjon.

Newcomer Flay sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

De nye projektor fra epson har 2:35 modus.
    Noen som vet hvis disse fungera bra ?
    om man bruker en 2:35 lerret, vil man få helle teksten ?

Eric

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytting av undertekst er kildeavhengig, det gjøres ikke i projektoren
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flay
    Hei

De nye projektor fra epson har 2:35 modus.
    Noen som vet hvis disse fungera bra ?
    om man bruker en 2:35 lerret, vil man få helle teksten ?

Eric
    gjøres på blurayspiller det.

Side 11 av 12 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg