Offisiell tråd for 2.35:1 - det offisielle kinoformatet! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 227
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå begynner jeg å bli litt klokere =)

Så om man har en lyssterk projector med motorisert zoom og minne, er man langt på vei til 2.35:1 ?!?!

Er det noen av dere som har noen anbefalinger til projectorer som er godt egnet til dette? Eventuelt om det er skrevet noe om det før, en link. Prøvde å søke men fant ingenting. Er det "vertical stretch" det kalles for når projectoren har innbygd scaler?

Takk for hjelpa!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motorisert zoom og minne er en absolutt fordel hvis du ikke har planer om linse ja:-)

BenQ W5000 er fullHD og har innebygget vertikal stretch.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er interessert i en anamorfisk linse så ligger det nå en tråd under Powerbuy kategorien.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som benytter et ekte CH-oppsett; hvor nær kan man sitte før pikselstrukturen begynner å bli synlig ved bruk av en 1080p projektor (DLP/LCoS)?

Ser Stewart anbefaler en sitteavstand på 1,3 ganger bildebredden for cinemascope lerret ved bruk av en 1080p projektor. Dette tilsvarer 3 ganger bildehøyden (1,3*2,35=3,0) og er således noe mer konservativt enn det som nevnes lenger fremme i denne tråden (minimum 2,5 ganger bildehøyden).

Med tanke på sweet spot, så hadde det jo vært gunstig om optimal sitteavstand i cinemascope modus ikke var nevneverdig forskjellig fra widescreen modus. Stewart anbefaler for øvrig en sitteavstand på 2 ganger bildehøyden for widescreen lerret ved bruk av en 1080p projektor. Men vil man se pikselstruktur i 2,35 modus ved en sitteavstand på 2 ganger bildehøyden?

Tipper svaret vil være noe avhengig av kvaliteten til den anamorfe linsen, så jeg er først og fremst interessert i tilbakemelding fra de som benytter en høykvalitets linse fra for eksempel ISCO som p.g.a. sin skarphet vil gjøre det noe lettere å se pikselstruktur (dessverre) enn med billigere linser.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Til dere som benytter et ekte CH-oppsett; hvor nær kan man sitte før pikselstrukturen begynner å bli synlig ved bruk av en 1080p projektor (DLP/LCoS)?.
    Selv om jeg kun har en ussel 8) Prismasonic 1500 linse foran HD1 så kan jeg ikke se noen pixelstruktur fra min sitteposisjon ca 3 meter fra et Stewart Ultramatte 2.0 lerret i med 140 cm bildehøyde.
    Det er klart mer kornete med dvd (sdi via Crystalio) enn direkte med BD (PS3) men ikke synlige pixler hverken med eller uten linse.
    Oppsettet er ikke finjustert og kalibrert men med HD1 (evt SXRD) ville jeg ikke bekymret meg for pixelstruktur. 1080 DLP har jeg ikke hatt hjemme men det var ikke så vanskelig å se pixler på projectiondesign M20 som jeg hadde før, selv om jeg da hadde 120cm bildehøyde.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg en ISCO II linse sammen med en Sony VPL-VW50 projektor (1080p SXRD). Skarpheten blir ikke nevneverdig redusert gjennom linsen, men projektoren min har litt konvergens problemer. Dette blir forsterket og mer synlig gjennom linsen. På vanlig materiale er dette ikke et synlig problem. Det er dog mulig å sette på menyene til projektoren eller på testbilder. Nyerer projektorer av types SXRD eller D-ILA har gjerne mindre problemer med konvergens i utgangspunktet.

Når det gjelder screendoor er dette ikke noe problem. Jeg sitter på 3x bildehøydes avstand og det fungerer glimrende. Jeg kan ikke se rutenettet på denne avtanden. Man må ned på 1,5-2x bildehøyden eller mindre for å kunne se dette. Man kan gjerne sitte litt nærmere enn 3x, men problemet er bare at mange kilder (som f.eks. DVD) ikke har god nok bildekvalitet (bruker 576i via HDMI til DVDO VP50Pro videoprosessor). Dette gjelder både oppløsning og kanskje spesielt i forhold til dårlig forarbeide med master og komprimering.

DLP har jeg dessverre ikke prøvd hjemme hos meg, så det kan jeg ikke si noe om.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Begge var meget nyttige.

Spec'en i øyeblikket er et 150" Stewart CineCurve (2,40:1) med en bildehøyde på 1,46m og en Avielo spectra eller radiance DLP-projektor med en ISCO III linse.

Sitteavstanden er 4 meter.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av X3MHC
    Spec'en i øyeblikket er et 150" Stewart CineCurve (2,40:1) med en bildehøyde på 1,46m og en Avielo spectra eller radiance DLP-projektor med en ISCO III linse.

Sitteavstanden er 4 meter.
    Høres ut som en meget god plan :-D Hvilken VP har du/planlegger du å bruke?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker :-D

Tror ikke jeg kommer til å trenge VP da spectra/radiance projektoren har innebygget anamorf modus.

Mener forresten å ha lest at projectiondesign tilbyr pakkepris på projektor og linse fra ISCO, men må sjekke med Anders.

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cinemascope TV?

Når det snakkes om kinoformatet 2.35:1, så babler alle om prosjektor, men hva med TV´er? Jeg har lyst på Cinemascope-format 60" Plasma, noen som vet om dette kommer?

MathiaS.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hypnotize
    Jeg har lyst på Cinemascope-format 60" Plasma, noen som vet om dette kommer?
    Det er farlig å si aldri, så det er vel fornuftig å moderere seg til å si at jeg tror ikke du skal vente på dette. Du kan komme til å vente lenge.

De fleste er vel enige om at markedet for 2.35:1 løsninger er lite, og at det er et nisjeprodukt. Selv om det får "mye" oppmerksomhet her og på andre liknende steder betyr det ingenting. I den store sammenheng ville jeg tro vi som holder på med 2.35:1 løsninger en klar minoritet.

Det er et marked for "add-on" hardware for å konvertere en projektor fra 16:9 til 2.35:1 til entusiaster, noe som også gjenspeiles i prisene på den nødvendige hardware. Hadde dette vært et marked med volum tror jeg prisene vært noe helt annet. Nå går jo prisene på disse løsningen også riktig vei, men fort går det ikke og jeg tror heller ikke vi kommer til å se samme type prisfall som på projektorer.

Dette ble en lang innledning, men her kommer poenget. Dersom du er enig i det jeg har skrevet over, og dette gjelder tross alt "add-on" hardware som benyttes sammen med en standard 16:9 projektor, hvor stor tror du muligheten er for at en produsent av paneler til flatskjermer ønsker å investere i en egen produksjonslinje for paneler i 2.35:1? Som sagt, det er farlig å si aldri men personlig vil jeg bli sterkt overrasket om noen starter å produsere paneler i formatet 2.35:1.

Det eneste håpet for å få en TV i 2.35:1 ville i mine øyne vært en nisjeprodusent som laget en TV basert på bakprojeksjon og linse. Mer eller mindre en miniversjon av de oppsett mange av oss har i hjemmekinoen i dag, men basert på bakprojeksjon. Innmat fra en standard bakprojeksjonsTV, en linse og nytt kabinett og vips en 2.35:1 TV

Er sannelig ikke så sikker på om det ville vært noe marked for en modifisert 2.35:1 bakprojeksjonsTV. Bakprojeksjon er vel egentlig en utgående konstruksjon for større TVer uansett? Kan i alle fall ikke huske å ha sett det på en stund. Siste jeg så var noen tester fra USA, men selv flatskermer i 50"+ klassen er jo mulig å betale for vanlige mennesker som prioriterer og hva er da poenget med bakprojeksjon som tidligere i alle fall kunne konkurrere på pris?

Nei, med fare for å virke negativ tror jeg ikke 2.35:1 TV er noe jeg ville ha satt meg ned og ventet på. Forhåpentligvis tar jeg feil:-D

Gøran

p.s.
    Har du sett tråden "Tor lager TV".......

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har tid til å vente :-P

Nå kjøpte jeg en 40" for 2 år siden ( imens har prisene rast, men-men), så har nok tid til å vente litt. Vi får se om noen år da

Takk for du svarte meg Håper dere alle får en fin dag/kveld!

MathiaS

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg helt enig med Gøran her.

Så lenge det ikke engang kommer projektorer med 21/9 brikke, ville jeg ikke holdt pusten for å vente på scope TV.
    Tanken er forøvrig meget tiltalende.

Normal pio 5090

Pio 5090 cinemascoope

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    2.35:1-TVer kommer ALDRI, må i så fall bli en OLED-greie en kan klippe til selv enn noe i den duren... Vi kan jo håpe på en 2.35:1 brikke til projektorer i løpet av en tid, men det spørs nok om også det vil la seg vente på... CineScope er og blir nok et entusiastform i en god stund fremover!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    2.35:1-TVer kommer ALDRI, må i så fall bli en OLED-greie en kan klippe til selv enn noe i den duren... Vi kan jo håpe på en 2.35:1 brikke til projektorer i løpet av en tid, men det spørs nok om også det vil la seg vente på... CineScope er og blir nok et entusiastform i en god stund fremover!
    Aldri si aldri men det vil ta svært lang tid uansett, det er sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Er jo artig at man stadig kan bli overrasket. Tenker da naturligvis på Philips' lansering:
    Philips' 56-inch Cinema 21:9 HDTV gets showcased on video - Engadget HD

Om det kommer til å slå an er et annet spørsmål. Men antydet pris var jo ikke så veldig avskrekkende.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, så jeg måtte spise hatten mht overstående kommentar der gitt! Morsomt at en aktør er såpass innovativ på TV-siden, og jeg må jo si jeg er temmelig overrasket at dette var Philips. Samtidig har de jo ved dette sikret seg en hel masse gratis PR og kred - godt jobbet Philips!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    ...ville jeg ikke holdt pusten for å vente på scope TV.
    Tanken er forøvrig meget tiltalende.
    Det er vel flere av oss som tok feil

Vel vel vi har ikke vondt av et stykke "humble pie"

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det ville jo komme scope TV'er før eller siden. Når nærmest alt av seriøse filmer kommer på 2.35:1, og flesteparten som kjøper TV i en viss størrelse, tenker oftest på film...

Uansett, så skal 2.35:1 være større enn 16:9, så på en 21:9 TV vil en få de sorte feilene på sidene istedet.

Aner nå en utskifting av Panasonic'n i stuen hjemme i nærmere fremtid.....

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo spennende med en slik TV. Den løser dog ikke et stort problem for folket her i Norge - nemlig plassering av teksting på filmer og programmer. Jeg ser det som svært lite sannsynlig at norske, eller utenlandske TV-kanaler kommer til å ta hensyn til at enkelte benytter seg av 2,35:1 løsninger...

Når det er sagt skulle jeg gjerne kunne tenke meg en slik TV, forutsatt at den er konkurransedyktig i både pris og ytelse i forhold til alternativer.

Side 10 av 12 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Offisiell SVS SBS-01 -tråd!
    By Emilste in forum Høyttalere
    Svar: 296
    Siste melding: 05-07-2010, 18:01
  2. Offisiell tråd for Infocus IN76
    By Revelation NOR in forum Digitale projektorer
    Svar: 88
    Siste melding: 08-13-2009, 09:26
  3. DVIMAGIC fra Spatz-Tech, offisiell tråd....
    By hjw@broadpark.no in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 09-07-2005, 13:37
  4. Offisiell Sanyo PLV-Z1 tråd
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 21
    Siste melding: 03-02-2003, 16:17

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg