Prismasonic H-1200R (anamorfisk adapter)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 67
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prismasonic H-1200R (anamorfisk adapter)

Fikk en slik levert på døra i dag. Prismasonic holder til i Finland og jeg kjøpte adapteret direkte fra produsent. Disse adapterne er ganske kostbare, men jeg fikk kjøpt mitt som DIY. Og visst er det et ordentlig byggesett med elektromotorer og greier (hørte jeg Lego?).

Jeg tok noen bilder. Motordeksel, brakett og de 4 sidene til hver av prismene er i metall og fin kvalitet. Prismene ser helt feilfrie ut. Kassa til prismene er MDF (lakkert). Yuk. De kunne godt ha kostet på seg noe metall også her.

Nå blir det montering!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke opp prisene når jeg er inne på Prismasonic sine sider. Har sett de sitert et sted. Mener at tilbusprisen på DIY betød ca 10 K spart. Stemmer dette ?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke. Prisen inn ble ca 15k.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en fjernkontroll med i settet?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smallhandz.
    Er det en fjernkontroll med i settet?
    Hvis du ser på bildet av posen så ser du at fjernkontrollen ligger oppi den :wink:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, monteringen gikk smertefritt. For ytterligere bilder, se http://www.prismasonic.com/english/diy_lenses.shtml. Litt liming av MDF-platene, en god del skruing og tilslutt litt lodding. Enkelt og greit. Tok et par timer. Produktet vil jeg si ligger i klassen semi-profesjonelt. Jeg hadde vært grenseløst fornøyd med meg selv hvis jeg hadde prototypet noe slikt. På den andre siden tror jeg neppe Sony hadde sluppet noe slikt på markedet.

Prisen kan diskuteres. 15k er egentlig for mye for hva det er, men siden det er et lavvolum-produkt får det passere. Jeg hadde IKKE kjøpt det for normal listepris (ferdigbygget). Men når det ikke finnes noen andre tilsvarende produkter (gjør det vel?) får'n bare hoste opp. Man sparer endel penger ved å gå for den manuelle varianten, og man kan igjen spare ytterligere ved å gå for lillebroren H-600. Jeg prøvde å tenke langsiktig og gikk derfor for toppmodellen.

Har kjørt en funksjonstest. Det er ganske moro å se de to prismene flytte seg frem og tilbake for egen maskin

Latskapen lenge leve, jeg har enda ikke fått snekret et takfeste til prosjektøren, så selve testen må vente litt. Noen som vet om et takfeste jeg kan få tak i KJAPT som tåler 20-25kg prosjektør?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hvis du ser på bildet av posen så ser du at fjernkontrollen ligger oppi den :wink:
    Hjodå, det var det den rektangulære boksen var :grin:

Men hvordan har du tenkt å strekke bildet, med ekstern videoprossesor, med dvd spilleren, eller kanskje du kan bruke prosjektoren?? Fortell fortell!!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en VantageHD.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den verdt pengene?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VantageHD? Det avhenger litt av bruksmønsteret ditt, og hva du har av utstyr ellers. Den har en egen tråd, følg med her: http://avforum.no/forum/media-og-streamingavspillere/38642-vantagehd.html

Jeg klarte selvsagt ikke å dy meg, Prismasonic H-1200R måtte testes med en gang. Det følger med et stativ så jeg har bare satt den foran prosjektøren foreløpig.

Throw ratio er viktig. Jeg har 1.8-2.4. Linsa på min 333 er litt tilbaketrukket i forhold til fronten av prosjektøren, så det betyr at arealet på "bildet" når det treffer prismene er litt større enn for andre prosjektører. Throw ratio < 1.8 vil gjøre problemet større. Saken er at når jeg zoom'er bildet mot 1.8 så blir lysstyrken mindre på kantene. Det skjer gradvis men er veldig merkbart. Det er ingen showstopper for meg siden jeg kan zoom'e ut og flytte prosjektøren bakover, men dette må tenkes over hvis man vurderer å kjøpe inn et slikt adapter.

Fra pass-mode (16:9) til stretch (2.35:1) så er det en liten endring i fokus. Forskjellen er ikke stor, men den er der. Forvrengningen ut mot kantene i stretch-modus er heller liten og jeg tror ikke dette er mulig å se ved vanlig film-titting.

Man må holde nede knappen når man skal bytte modus, operasjonen tar ca 3 sekunder og det er ganske coolt å se på mens det skjer

Fornøyd så langt!

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    woot.. får vel det legosette i morgen jeg.. var det vanskelig å bygge? Gruer meg litt til den biten.. <sukk>

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det er bare en gjørejobb. Sett av noen timer og gå ut i rolig tempo

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    ...Man må holde nede knappen når man skal bytte modus, operasjonen tar ca 3 sekunder og det er ganske coolt å se på mens det skjer ....
    Når du strekker bildet fra 16:9 til 2.35:1 hvor mange cm snakker vi om her. Den plata er jo rimelig svær......... :-)
    Mener å huske at det første du tenkte på var ca 80-100", men nå virker det som om ting vokser litt.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plata er forsatt i kassa si i statene. Eneste fornuftige måte å ta den hit på er sjøveien, så det går en god måned før den er her. Nå kjører jeg ca 220 i bredden (2.35:1).

Det er temmelig moro med cinemascope. Man får kinofølelse med en gang

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det er bare en gjørejobb. Sett av noen timer og gå ut i rolig tempo
    mmh.. Skal nok gå bra. Har jo i tillegg bestilt det tak festet som kan brukes til både prosjektøren og linsen.. blir vel litt "dill" å få på plass den også.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plata er forsatt i kassa si i statene. Eneste fornuftige måte å ta den hit på er sjøveien, så det går en god måned før den er her. Nå kjører jeg ca 220 i bredden (2.35:1).

Det er temmelig moro med cinemascope. Man får kinofølelse med en gang
    Hvis jeg da regner riktig så har du konstant høyde på ca 94 cm og 174 bredde på 16:9 og 220 på 2.35:1 ?
    Tenker en del på høyden på bildet selv. Kjører nå 120" 16:9 (144x262cm) For å få cinemascope kan jeg nok ikke ha større høyde enn 120 cm som vil gi 282 cm bredde (rommet er ikke mer enn 4,5 meter bredt og det må være plass til høytalere også !). Men jeg noterer meg at alle jeg har lest om, som har det, skryter av kinofølelsen :-P

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den kinofølelsen er åpenbar. Det er svært behagelig for øyet å slippe å se på den nesten-sorte stripa oppe og nede. Også kaster man jo ikke vekk dyrebare lumens.

Så Kill Bill 2 i HD (720p) i natt i breeeiformat. Outstanding!!

Det må bli en solid tommel opp for Prismasonic H-1200R. Hadde bare prisen vært litt bedre...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...blir litt misunnelig av å lese dette. 2,35:1 er mitt store mål også, men har ikke plass i stuen. ;(

Uansett - jeg er enig med det TorAtle skriver her. Prismasonic linsene er nok litt vel dyre med veil. pris. Byggesettet er også en del rimeligere enn ferdig fabrikert linse. Toppmodellen koster vel da oppunder 3000 Euro. Det er mye. Jeg vurderte også sterke å kjøpe den samme linsen til kampanjeprisen, men fant ut at det fikk vente til senere. Det kommer sikkert flere kampanjer siden.

Det finnes få andre alternativer også... Kjenner bare til 3 andre løsninger og alle er forholdsvis kostbare.

Spennede å følge disse trådene. Mange av konklusjonene vil være avgjørende for hva jeg ende opp med etterhvert.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    woot.. får vel det legosette i morgen jeg.. var det vanskelig å bygge? Gruer meg litt til den biten.. <sukk>
    Hvordan går det med bygginga?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med bygginga?
    Heh, pakken kom først idag. Fikk den inn døra for 5 minutter siden, litt for fint vær til å sitte inne å bygge lego.. Får kikke nærmere på saken seinere i dag.

<OT: Fikk også Serenty i HD DVD, men spilleren glimrer enda med sitt fravær>

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •