Prismasonic H-1200R (anamorfisk adapter) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    15K hørtes pricy ut, mener at det var tilbud på avsforum ca. $1000?
    men det var kanskje den manuelle versjonen?
    Jeg gleder meg veldig til bilder av det ferdige oppsettet ditt.
    2.35:1 er liksom "the holy grail"
    det er mulig at jeg i løpet av året ikke lenger er Oslo boer da blir det garantert 2.35:1 på meg også
    er det noen som vet om VP30 kan strekke bildet på en tilfredstillende måte?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    <OT: Fikk også Serenty i HD DVD, men spilleren glimrer enda med sitt fravær>
    Møkkafilm

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    15K hørtes pricy ut, mener at det var tilbud på avsforum ca. $1000?
    men det var kanskje den manuelle versjonen?
    Jeg gleder meg veldig til bilder av det ferdige oppsettet ditt.
    2.35:1 er liksom "the holy grail"
    det er mulig at jeg i løpet av året ikke lenger er Oslo boer da blir det garantert 2.35:1 på meg også
    er det noen som vet om VP30 kan strekke bildet på en tilfredstillende måte?
    Det er mye penger, og det er strengt tatt ikke verdt det med mindre du ønsker et skikkelig 2.35 oppset.. For min del så ønsket jeg å ha et bredere bilde enn jeg får til med mitt nåværende oppsett, prosjektøren er klint bak i veggen, og bildet blir "bare" 2,6 meter bredt. Med en sånn linse så kan jeg øke bredden på bildet til 3,3 meter, og fortsatt ha litt plass å gå på. Når i tillegg alle pikslene på prosjektøren blir utnyttet, så er jo også det en stor fordel (får med mer detaljer fra HD filmer).

VP30 skal støtte strekking av bildet (custom aspect ratio) på en veldig god måte etter det jeg har forstått. Eneste problemet med den er at den ikke er så veldig god på 1080i.. :-( Mangler inverse telecine dekoding.. Den billigste videoprosessoren som støtter det er Vantage, evt. Optoma sin 3000 (ikke ute enda)..

TorAtle: Serenity, drittfilm!?!?!? <sukk> Det er synd på sånne som deg..

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nok en Prismasonic

Da har jeg endelig fått satt sammen min H-1200R jeg også. Kjøpte mens det var rabatt for avsforum medlemmer, men det viste seg å være feil på settet jeg fikk. Festeboltene på det største prismet var montert motsatt, men den følgen at prismet ikke passet i festene sine. Etter en e-post og et par bilder av hva som var problemet kom det uten spørsmål et nytt prisme i posten fra Prismasonic. Det eneste de ønsket var det med feil i retur. Fikk også oppgitt deres kundedata hos UPS slik at frakt for returen dekkes av Prismasonic. Når det først viste seg å være feil var hjelpen og servicen fra Prismasonic meget bra

Har satt den sammen på jobb (stille i disse ferietider) og byggesettet er ikke vanskelig i det hele tatt. Kombinasjon av IKEA, elektrobyggesett og mekano. Helt overkommelig for alle som ikke har ti tommeltotter midt i hendene. Når det er sagt så må jeg få si at pris og følelse ikke akkurat følger hverandre på dette produktet. Prismene virker meget bra og passformen på byggesettet er helt OK, men det føles litt merkelig å skulle ha kjøpt et produkt til den prisen og så kommer det med treplater og de samme trepluggene som følger med IKEA møbler for montering:???: Trelim og treplugger ble litt merkelig i denne sammenheng.

Men for all del, når først byggesettet var satt sammen og det ble satt strøm på viste deg seg at alt virker som det skal. Prismene beveger seg etter planen når fjernkontrollen brukes og med den mørkegrå fargen som er på min utgave ser den ikke så ille ut.

Grunnet flytting og leie av midlertidig bolig ligger hele kinoen pakket i esker på lager i kjelleren på jobb. Når monteringen av Prismasonicen var ferdig i lunsjen i dag bestemte jeg meg for at dette måtte prøves. Ikke snakk om at denne skulle pakkes ned til oktober når vi overtar ny bolig.

Ned i kjelleren og etter litt stabling og flytting av esker klarte jeg å finne projektoren min, en DVD spiller, litt kabler, fjernkontroller og et par filmer. Fant frem DVE for å ha noen testbilder for å sjekke geometri, og en film i 16:9 og en i 2.35:1.

Vi har et konferanserom med lerret på jobb, og heldigvis var det ingen som skulle bruke dette i dag. Rigget meg til med min gamle Sony 10HT og det nye leketøyet fra Prismasonic til et par av de jeg jobber sammen med sine store øyne. De er klar over at jeg holder på med mye rart når det gjelder lyd og bilde, og har vel stemplet meg som over snittet tulling ut fra det de har sett men dette ble nesten for mye.

Etter å ha satt opp prosjektøren og grovjustert linsen var det tid for å vise gutta på jobb hva som var poenget med dette. Det tok ikke mer enn en liten demo hvor jeg først viste en snutt av en film i 16:9 og deretter viste en snutt av en film i 2.35:1 først uten Prismasonicen og følgelig svarte felter oppe og nede og deretter med Prismasonicen og full høyde og bredere bilde. Skepsisen fra tidligere var snudd til smil, og det var ingen som lenger hadde problemer med å se poenget med Prismasonicen. I hvert fall var det ikke det til de fikk høre prisen:???:

Må vel si meg enig i de kommentarene som kom hvor pris og betjeningskomfort gjør at dette kanskje blir for oss som er over snittet ivrige. Forhåpentligvis vil betjeningskomfort bli løst med HTPC og TheaterTek som automatisk skal kunne ordne forskjellige aspekter og strekk av bildet. Da gjenstår kun å bruke fjernkontrollen til Prismasonic for å strekke bildet om alle ser høye og tynne ut, eller skyve det sammen om alle ser korte og tykke ut. Så enkelt at selv sjefen kan klare det.

Prisen er det vel ikke så mye å gjøre med, men det kan jo hende at dersom det dukker opp flere produsenter og det blir flere som får opp øynene for 2.35:1 oppsett for hjemmebruk så kan prisene komme nedover. Det eksisterer vel allerede et par projektorer med integrerte løsninger for 2.35:1, men disse er jo i prisklasser som ikke akkurat kommer til å havne på Lefdal.

Når det gjelder kvalitet på bilde og den optiske kompensasjon H-1200R gjør så må jeg først få si at dette er mine førsteinntrykk og de er fra et midlertidig oppsett i et konferanserom på jobb. Når det er sagt så er konklusjonen at dette kan bli virkelig moro!

Først og fremst så viser det seg som jeg hadde fryktet at projektoren min ikke passer så godt sammen med Prismasonic. Utgangsåpningen på 10HT er litt for stor til at hele bildet kommer gjennom det første prismet uten problemer. Med Prismasonicen så nære projektoren som mulig er det mulig å ane en liten skygge de ytterste cm på lerretet. Ikke noe man reagerer på, men den er der om man ser etter. Dette er med minimum zoom på projektoren.

Nå er Sony kjent for å gi stort bilde på kort avstand, og siden jeg uansett går med tanker om å skifte projektor når jeg i løpet av vinteren får bygd ferdig ny kino er dette noe jeg kan leve med inntil videre. Dette vil ikke være noe problem på en projektor med noe mindre optikk, noe veldig mange av de nye for hjemmekino har.

Etter å ha justert slik at geometrien på 16:9 (pass trough) og 2.35:1 (strech) var så nøyaktig som jeg kunne få det tittet jeg litt på film igjen i ro og fred. Det er ingen tvil om at dette virkelig gjør film mer moro. Følelsen av å kunne fjerne de svarte feltene over og under en 2.35:1 film og øke bredden på bildet slik at man får konstant høyde på alle formater må bare oppleves. Min personlige mening er at ett oppsett med konstant høyde en den "eneste" måten å se 2.35:1 og 16:9 film på. Bredden skal økes og høyden skal være konstakt, ferdig med det! Andre kan helt sikkert ha andre meninger, men dersom man ikke har opplevd et oppsett med konstant høyde har man virkelig gått glipp av noe.

Desverre er ikke alt bare perfekt. Jeg opplevde at det ikke var mulig å få bildet like skarp som uten Prismasonicen. Det er ikke noe som merkes under filmtitting, i alle fall merket jeg ikke det under de testene jeg gjorde. Men det er lett å oppdage når man f.eks henter opp menyen på projektoren. Forskjellen var mindre i pass trough en den var i strech, men den er der. Ut fra min lille erfaring tror jeg det vil bli litt slitsomt for de som eventuelt skal bruke HTPC sammen med en slik løsning og som er vant til sylskarp fokus og bruk av desktop med små bokstaver og annet. For min egen del kommer ikke dette til å være aktuelt, så jeg ser ikke dette som et problem.

Jeg opplevde heller ikke noe behov for å forandre fokus etter å ha skiftet fra pass trough til strech med film, men også her så jeg litt forskjell i fokus når jeg hentet opp menyen på projektoren. Ingenting av dette var uventet, og sammenfaller med de erfaringene jeg har lest som på avsforum og Prismasonic sitt eget forum. En fordel med denne lille "uskarpheten" er faktisk at screendor blir borte. Pixlene flyter sammen slik at selv om jeg gikk helt inntil lerretet var det ikke mulig å se de enkelte pixlene. Effekten kunne minne litt om den man oppnådde med en linse som var populær (husker ikke navnet) for noen år siden som hadde som oppgave å optisk redusere screendoor.

Effekten var faktisk såpass god at min bekymring for å få for stort bilde i forhold til sitteavstand i det rommet som er tenkt brukt som ny kino ble fullstendig borte. Her er det bare å få opp så stort 2.35:1 lerret som mulig og nyte film i full bredde. Ender vel opp med å bestille DIY lerret på AVShop og se hvor stort det er mulig å få når høytalere og nye vegger er på plass, men noe mindre en 2,35 meter er ikke aktuelt. Med 1 x 2,35 meter lerret får jeg samme høyde som mitt gamle 16:9 lerret, og vil beholde samme størrelse på filmer i 16:9 men filmer i 2.35:1 blir en ny opplevelse.

En annen ting som den optiske kompensasjonen som Prismasonic gjør i strech modus fører med seg er at bildet vil bli høyere i ytterkant av lerret i forhold til midten. Dette kan minimaliseres ved å vippe Prismasonicen litt (noe som er illustrert i bruksanvisningen), men helt borte blir det ikke. Slik jeg ser det er det to måter å "løse" dette problemet. Den ene er bruk av kurvet lerret, noe en del på avsforum har gjort. Den andre løsningen (som jeg kommer til å velge) er å sørge for svart filtmaskering på lerret og la bildet gå litt utenfor i maskeringen. Forvrengningen var ikke slik at den ble lagt merke til på bildet på film, den var kun synlig når man hadde hele bildet uten maskering i ytterkant. Uten å ha målt det vil jeg anslå at det var snakk om 1-1,5 cm forskjell på midten og ytterkant i topp og bunn på et 2.35:1 bilde som var ca 2,5 meter bredt. Dette vil sikkert kunne variere med type projektor, avstant til lerret, zoom og mye annet rart. I utgangspunktet mener jeg å huske at jo større avstand til lerret jo mindre vil problemet være.

Økt størrelse på lerret vil også føre til behov for mer lys fra projektoren for å beholde samme intensitet på bildet. Dette er ikke unikt for bruk av Prismasonic eller liknende løsninger, men gjelder jo uansett hvordan man øker størrelsen på bildet. Større bilde gir mer flate å fordele lyset på. Det som er uvant her er at man jo beholder 16:9 størrelsen, men strekker bildet i bredden på enkelte filmer. Med min gamle projektor så jeg vel strengt tatt behovet for litt mer lys. Nå var dette en test i vårt konferanserom hvor det ikke er full lyskontroll, og min Sony er kalibrert med CC20 filter og kjører med Cinema Black aktivert. Det er godt mulig at i et rom med full lyskontroll så vil det bli nok lys, det var i alle fall det i min gamle kino med 170cm bredt 16:9 bilde.

For å oppsummere denne lange posten så kan en Prismasonic helt klart anbefales dersom man er villig til å godta at prisen på denne løsningen er høy i kroner og øre i forhold til delene man får. Bildet man får, og opplevelsen mener jeg helt klart kan forsvare prisen. Men dersom man ikke bryr seg om de svarte feltene over og under bildet på en 2.35:1 film og ikke ser noe problem med at filmer i det formatet har mindre billedflate enn en film i 16:9 så tror jeg en Prismasonic (eller en annen løsning, alternativene er ikke akkurat gratis de heller) vil oppleves som dyr.

Geometrien på bildet er ikke langt fra perfekt, men litt kurvet topp og bunn på det strekte bildet ender man opp med. Ikke noe man vil legge merke til på film, men jeg mener det er behov for maskering av ytterkanter på lerret og å la bildet gå ørlite ut i maskeringen.

Bildet vil miste litt fokus, og dette vil være synlig på f.eks menyer og desktop på HTPC. For min del tror jeg ikke dette kommer til å være noe problem ved filmtitting, og bonusen ved at screendoor reduseres vil for meg være et stort pluss. DLP er foreløpig ikke noe alternativ for min del grunnet regnbuer, og personlig så synes jeg effekten av å fjerne screen door var såpass god at jeg har revurdert mitt "behov" for en 1080p projektor (ja det er mange andre ting med en 1080p projektor, men i utgangspunktet var jeg bekymret for størrelsen på bildet og screendor i den nye kinoen når bredden på bildet skulle økes). Lurer på om jeg kanskje kommer til å heller ta et mellomstopp på en ny LCD 720p projektor når kinoen er klar til montering av elektronikk. Det er jo helt klart mye annet å bruke penger på når det skal bygges ny kino fra bunnen.

Dette ble langt, men jeg håper det kan gi et inntrykk av mine første forsøk med H-1200R. Jeg gleder meg i alle fall til å få den opp og få prøvd den i et rom med lyskontroll og skikkelig lerret. Jeg er i alle fall overbevist om at film i et oppsett med konstant høyde for alle formater er en løsning som alle bør få oppleve i hjemmekino minst en gang. Tror nok ikke alle kommer til å velge denne løsingen, den har tross alt en del ulemper (pris, kompleksitet, plass, fokus og geometri mm). Men dersom man kan leve med disse ulempene er opplevelsen av å se bildet strekke seg ut i full bredde virkelig moro

Gøran

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra innlegg Gøran :-D Innformativt og lærerikt. Fint med en så grundig beskrivelse.
    Poenget med motoren i H-1200R er at en får samme høyde i både 16:9 og 2.35:1 men med forskjellig bredde. Hvis den ikke hadde hatt motoren (og pass trough) måtte en manuelt ha skjøvet linsa vekk ? Du snakker om HTPC som kunne ordnet strekk, det samme gjelder vel også de fleste videoprosessorer. Ville det være mulig å kunne ha en fast montert linse men med prosessor som gjorde at den kunne vært fast montert ? (forutsatt at en kun kjører filmer som er 16:9 eller bredere)
    Prismasonicen høres veldig bra ut men som du nevner er den litt dyr i forhold til optisk kvalitet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, siden din omtale var så lang, så får jeg ta en kort en.
    Linsen er blitt montert, relativt grei skuring. Og i dag var det tak-monterings kittet som skulle til pers.. Kinkige greier, men etter et par-tre timer så ordna det seg, og etter en kjapp titt så er min første kommentar: wow.. Funka.. Hadde trodd at det skulle bli for stort, men har ikke merket noe problem med det enda..

Ganske lett å betjene, bare å trykke aspect knappen på Action Model two en gang, så hopper den over til riktig modus, og så er det bare å starte med å strekke ut.

Har ikke testet så mye enda, så mer kommer i morgen.. trøtt nå..

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bra lesning det her.. spennende å se at flere å flere har fått øynene opp for 2:35:1 , vurderer selv å prøve den billige kinalinsen, den har da ingen form for motorisert bytte mellom 16:9 og 2:35:1, og jeg ville ha foretrukket å ha linsen foran hele tiden, er det mulig å strekke riktig i zoomplayer feks?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, du kan godt brukt Zoomplayer for å vise 16:9 bilder i et 2.35 oppsett. Da vil du få "svarte" kanter på sidene av 16:9 bildet, og du vil selvsagt miste en del av oppløsningen du har tilgjengelig på prosjektøren.

Jeg har etterhvert fått såpass mange kilder som ikke kan spilles av på HTPC, så for min del var det viktig å få til løsninger som kan brukes relativt lettvint uten krav til at kilden klarer å utføre den type aspect-kontroll.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som vet om prismasonic selger diy H-600 ? og til hvilken pris?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    ingen som vet om prismasonic selger diy H-600 ? og til hvilken pris?
    De hadde en kampanje via AVSforum, men den gikk ut 15. juli.. Prisen var vesentlig lavere, spesielt på 1200R modellen. Det dukker nok opp et nytt slikt DIY tilbud igjen..

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mosomt å lese at flere går for Anamorphic linse og Constant Height.
    Veldig bra beskrivelse fra Gøran. Han har fått med seg alle de vesentlige positive/negative sidene med Anamorphic forsats. Synd du ikke kan bruke en DLP, den vil oppleves vesentlig skarpere.
    Det er mye å oppnå med småjusteringer av linsen etter at den er montert og man blir godt kjent med den. Veldig små justeringer av linsen kan gi store utslag på lerretet.
    Det vil bli en rivende utvikling på området Anamorphic 2:35:1 linser og prisene vil etterhvert falle så drastisk at jeg tviler på om prismeløsningene vil overleve. Men mer om det i den Offisielle tråden.

Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    bra lesning det her.. spennende å se at flere å flere har fått øynene opp for 2:35:1 , vurderer selv å prøve den billige kinalinsen, den har da ingen form for motorisert bytte mellom 16:9 og 2:35:1, og jeg ville ha foretrukket å ha linsen foran hele tiden, er det mulig å strekke riktig i zoomplayer feks?
    Den kinesiske linsen er montert på mekanisk "slider", så det er bare å dytte den til side for 16:9.
    Har ikke du byttet til TheaterTek enda?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Theatertek koster penger og Zoomplayer er gratis! go figure..

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Du snakker om HTPC som kunne ordnet strekk, det samme gjelder vel også de fleste videoprosessorer.
    Både videoprosessorer, DVD spillere og mange projektorer kan ordne den vertikale strekk som er nødvendig for å kunne bruke et anamorfisk adapter. Grunnen til at jeg kommer til å bruke HTPC (i alle fall ut fra dagens situasjon) er todelt. For det første har jeg allerede en fungerende HTPC, og da er dette helt klart den billigste løsingen Har forøvrig også prøvd med min gamle DV6500 DVD spiller og bruk av vertikal strekk i projektoren, og dette gir også det ønskede resultat.

Den andre grunnen til at jeg kommer til å brukte HTPC er noe så enkelt som tekst på film (subtitles). På mange filmer i 2.35:1 format er teksten lagt slik at den ligger delvis i det svarte feltet under det aktive 2.35:1 bildet. Dersom man lar projektoren, DVD spilleren eller en videoprosessor fjerne de svarte feltene oppe og nede for å strekke bildet vil deler av teksten forsvinne i prosessen.

Så langt jeg har klart å finne ut av det vil løsningen på dette problemet for min del være HTPC med TheaterTek, hvor TheaterTek har støtte for flytting av teksten. På denne måten kan jeg forhåpentligvis få flyttet teksten oppover slik at den kommer med når bildet strekkes. Da hele kinoen ligger i esker grunnet flytting for tiden har jeg ikke fått prøvd hvor "automatisert" denne flyttingen kan gjøres sammen med "strekk" funksjonaliteten i TheaterTek, men jeg har fått bekreftet at teksten kan flyttes.

Jeg har ingen problemer med å se en film selv uten teksting (så lenge det er engelsk eller skandinavisk tale!), men for at flere skal få kunne ha glede av se en film i den nye kinoen jeg planlegger å sette opp med 2.35:1 så ønsker jeg å ha muligheten for tekst.

Jeg har forsøkt å finne en DVD spiller som støtter flytting av tekst, men det nærmeste jeg har kommet er Panasonic sine spillere. Disse støtter desverre kun flytting av teksten nedover, ikke oppover. Mener å huske at en av medlemmene på avsforum sendte en forespørsel til Panasonic og spurte om det var mulig å få en firmware endring som gjorde det mulig å flytte teksten oppover, men det var ingen som skjønte hva det skulle være godt for.

Om noen har andre forslag til løsninger for å løse problemet med tekst på film med et 2.35:1 oppsett så er jeg åpen for nye ideer

Gøran

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm. Det med teksten på 2.35 hadde jeg ikke tenkt på. Men det er jo riktig som du sier at i mange filmer ligger denne delvis nede på det sorte feltet.
    Håper inderlig det finnes en annen løsning enn HTPC for å ordne dette (siden jeg ikke har HTPC).

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Hmmmm. Det med teksten på 2.35 hadde jeg ikke tenkt på. Men det er jo riktig som du sier at i mange filmer ligger denne delvis nede på det sorte feltet.
    Håper inderlig det finnes en annen løsning enn HTPC for å ordne dette (siden jeg ikke har HTPC).
    Jeg har også forsøkt å finne en løsning på dette, nettopp av samme grunn som er nevnt over. Det er greit å kunne tilby teksting til gjester. Selv synes jeg teksten er i veien for bildet, spesielt når den liggger over bildet om på mange scope film.

Jeg har heller ikke funnet noen annen løsning på dette med tekst enn å bruke HTPC. Så vidt jeg vet finnes det ingen DVD-spillere som støtter flytting av teksten i alle retninger... Problemet er at jeg egentlig ikke ønsker å bruke HTPC, så hvis noen kjenner til en løsning på dette problemet må de ikke holde det for seg selv.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tenkt å bruke en xbox 360 med en video scalerer som kan muligens legge til sorte streker oppe og nede når jeg spiller spill og kan "skjønne" når jeg spiller 2:35:1 materiale. Men det eneste problemet som jeg ser det med å bruke en 360 til å spille 2:35:1 materiale er at meny baren på 360 (altså play, pause, stopp osv) kommer utenfor bildet når det zoomes inn. derfor lurte jeg på om det i det hele tatt finnes scalerere som merker når noe kommer på på de sorte inaktive linjene, altså de sorte strekene over og under, og derfor popper de inn slik at en ser meny baren? ta for eksempel windows mediaplayer som fjerner menybaren sin oppe og nede når du ikke rører på musa under spilling av en film. la oss tenke at de er sorte linjer og at de popper inn hver gang jeg skal ha opp menyen på 360? når det gjelder teksting så syns jeg bare det er i veien og irriterende. no big deal

noen som kan hjelpe?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppgradering av H-1200R til H-1400R

Som enkelte fikk med seg så er "kabinettet" som prismene på H-1200 er montert i av treplater. Det fikk etter min mening produktet til å virke litt "billig". Det har ingenting å si for funksjonaliteten, men for min egen del føltes det litt DIY. Ikke noe galt med DIY, men når man kjøper et produkt i denne prisklassen fra et firma hadde jeg nok ventet noe annet.

Prismanonic har nå kommet med et svar på dette. Det finnes nå et nytt kabinett (housing) i aluminium (H-1400), hvor delene fra H-1200R passer direkte over. Jeg fikk det levert i går kveld og har kun fått pakket det ut og tatt en titt på det, men det ser meget bra ut. Det er mer eller mindre en kopi av det orginale i treverk, og har samme tykkelse på platene. Den store forskjellen er at her er alle skruefester er integrert i kabinettet og selvfølgelig følelsen av metall kontra treverk.

En annen stor fordel er at på denne utgaven sitter topp og bunnplater festet med skruer. Dette gjør det mulig å ta av bunnplaten for å komme til prismene dersom det skulle bli behov for rengjøring uten å skulle slåss med lim og treplugger.

Jeg har ikke funnet denne oppgraderingen på hjemmesiden til Prismasonic, men fikk tilbudet om å oppgradere på mail etter en mailutveksling hvor jeg forklarte at jeg fikk ekstra utlegg som en følge av at et av prismene mine måtte skiftes ut. Skiftet ble gjort uten kostnad for meg (Prismasonic dekket frakt av nytt og retur av det gamle), men jeg fikk regning på moms ut fra verdien på det nye prismet som ble tilsendt.

Er ikke sikker på hva denne oppgraderingen egentlig koster (jeg tror i alle fall jeg fikk en hyggelig pris siden jeg fikk noen ekstra utlegg), men for de som ikke liker den trekassen som H-1200 i utgangspunktet kommer i kan jo sende en mail til Prismasonic og spørre om å få kjøpt det nye kabinettet.

Gøran

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en god nyhet. Jeg regner med at aluplatene er sort/sølv-eloksert..?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bestilte min i sort, og den har samme finish som stativet som det orginale kabinettet ble montert i (de to L-formede stengene og platen de er festet i). Sitter på jobb og monterer nå.

Må innrømme at det var litt merkelig å bruke hammer og skrutrekker for å slå det gamle kabinettet fra hverandre. Det gikk egentlig greit, og trelimet slapp greit. Kunne ha fått det gamle kabinettet sammen uten merker om det var nødvendig.

Det tok ikke mer en et par dager etter at jeg monterte det orginale kabinettet før jeg irriterte meg over å ikke ha skrudd bunnplaten i stedet for å lime den. Dette er nå historie, og jeg har mulighet til å få blåst/tørket støv av prismene ved behov:-)

Gøran

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Den andre grunnen til at jeg kommer til å brukte HTPC er noe så enkelt som tekst på film (subtitles). På mange filmer i 2.35:1 format er teksten lagt slik at den ligger delvis i det svarte feltet under det aktive 2.35:1 bildet. Dersom man lar projektoren, DVD spilleren eller en videoprosessor fjerne de svarte feltene oppe og nede for å strekke bildet vil deler av teksten forsvinne i prosessen.
    Gøran;Har du fått testet hvor godt denne løsningen fungerer nå?

Jeg har omsider tenkt ut en løsning slik at også jeg kan få 2,35:1 i stuen... Spørsmålet om teksting blir da aktuelt nettopp av samme grunn som Gøran nevner over. Dessuten er det noen filmer som bare må tekstes (Fear and Loathing in Las Vegas anyone?).

Det neste blir så et generelt spørsmål om linse og opptikk. Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe ny projektor, så da ryker det meste av budsjettet. En dyr linse ala Schneider, ISCO, Prismasonic blir da litt uaktuelt. Hvilken linse tror dere da er "godt nok" til å begynne med? Jeg skulle uansett gjerne likt å testet litt med en rimelig linse før en eventuelt går til anskaffelse av noe dyrere...

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •