DVI vs Component ved lange kabellengder?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI vs Component ved lange kabellengder?

Hvis spørsmålene har blitt stillt mange ganger før, og du er lei nybegynnere, så les en annen tråd i stedet :-P

Jeg ønsker å koble PC og DVD til PJ.
    PC har DVI og S-Video
    DVD har DVI (og alt annet, unntatt HDMI)
    PJ har DVI, RGB via D-Sub15 og S-Video

Midt oppe i dette har jeg en Denon 3805, uten DVI/HDMI.

Spørsmålene er:
    1. DVI er ikke anbefalt når kabellengden er 10m. Vil det si at det da er bedre med Komponent?

2. Hvordan ville du koblet opp dette?

Takker for alle informative svar

Norcad

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvis spørsmålene har blitt stillt mange ganger før, og du er lei nybegynnere, så les en annen tråd i stedet :-P

Jeg ønsker å koble PC og DVD til PJ.
    PC har DVI og S-Video
    DVD har DVI (og alt annet, unntatt HDMI)
    PJ har DVI, RGB via D-Sub15 og S-Video

Midt oppe i dette har jeg en Denon 3805, uten DVI/HDMI.

Spørsmålene er:
    1. DVI er ikke anbefalt når kabellengden er 10m. Vil det si at det da er bedre med Komponent?
    Jeg skjønner ikke helt hvor du har dette fra? Det er riktig at hvis kilden sender ut et svakt DVI signal, og du kanskje kombinerer dette med en dårlig kabel så vil du få problemer. Men på lange kabelstrekk så vil DVI være bedre enn Component så lenge du får bilde uten bitfeil med DVI. Det betyr at du må forsikre deg om at kilden din sender et sterkt nok signal, og at kabelen er av noe bedre kvalitet enn det aller billigste du klarer å finne. Bor du i blokk vil jeg ikke anbefale Component over 3m. Det er som regel alt for mye elektronisk støy. Og selv om DVI standarden offisielt ikke støtter mer enn 5m lange kabelstrekk, så har man som regel litt å gå på.

2. Hvordan ville du koblet opp dette?
    Du sier jo ikke hvilken PJ, eller DVD spiller du har, men hvis du har en god HTPC skjønner jeg ikke helt hvorfor du ønsker å koble både DVD og PC opp mot PJ. De fleste skjermkort fra Radeon9200 og gForce5200 og oppover vil gjøre en meget god jobbe med vanlige DVDer. Dersom du har et nVidia skjermkort av litt nyere modell kan du sjekke på hjemmesiden om det har støtte for deres Purevideo dekoder, eller ATI X1300 og oppover støtter jo AVIVO uten at du trenger å laste det ned som separat dekoder. Disse kombinasjonene kan lett måle seg med DVD spillere til 2500Kr etter min mening.

Men om du insisterer på å kople begge opp mot PJ så tror jeg selv jeg ville brukt en DVI switch fra Gefen, så slipper du unna med en kabel til projektoren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •