InFocus oppgir uriktige kontrasttall?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

InFocus oppgir uriktige kontrasttall?

Her følger videre diskusjon fra DENNE TRÅDEN, der det foreligger en viss uenighet for hvorvidt InFocus' projektorer er oppgitt med overdreven kontrast, noe som i følge BigScreen.se skal ha blitt bekreftet fra en representant for InFocus i Sverige.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kontrast er en veldig usikker verdi å måle, f.eks. er det sjelden de måler kontrasten under helt perfekt kalibrerte "kino"-innstillinger.
    Det stemmer ikke. forholdene under målinger er 99,9%perfekte. telt er totalt sort, selv utstyr er kledd med filt, målemeter kalibreres jevnlig, signalet fra VGA kalibreres, og kontrolleres før hver måling, jakker man har på seg er mørke og matte, avstand og bildestørrelse er korrekt, da projektoren festes i en "jig" før måling, og måles alltid ved full zoom.det kontrollmåles også av internt bilde.men det stemmer at det ikke er kino-innstillinger, men en ANSI standard som gjelder.denne er mer riktig for å finne ut hva projektoren er i stand til.
    Kontrast og sortnivå henger sammen, men de må også sees i sammenheng med lysstyrken. X1 har en lysstyrke på 500 ANSI når den er i "film"-modus, og selv med en kontrast på "bare" 1000:1 vil den kunne gi bedre sort-nivå enn en LCD prosjektør som har 800 ANSI og 1300:1 i kontrast.
    Enig. jo lysere det lyse er, jo mørkere oppfattes det sorte.

--Uansett, på ALLE projektorer varierer lysstyrken noe, og det er derfor vanskelig å måle kontrast. veldig forenklet deles det hvite med det sorte.
    eks: 2000 lm i hvitt, 3,5 lm i sort= 571,5 : 1 i kontrast
    men hva om man har 1 lm mindre? 1 lm er yderst lite, og INGEN kan se forskjellen opp 1 lm mer.
    1999 lm, delt på 2,5= 800 :1 i kontrast.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Kontrast er en veldig usikker verdi å måle, f.eks. er det sjelden de måler kontrasten under helt perfekt kalibrerte "kino"-innstillinger.
    Det stemmer ikke. forholdene under målinger er 99,9%perfekte. telt er totalt sort, selv utstyr er kledd med filt, målemeter kalibreres jevnlig, signalet fra VGA kalibreres, og kontrolleres før hver måling, jakker man har på seg er mørke og matte, avstand og bildestørrelse er korrekt, da projektoren festes i en "jig" før måling, og måles alltid ved full zoom.det kontrollmåles også av internt bilde.men det stemmer at det ikke er kino-innstillinger, men en ANSI standard som gjelder.denne er mer riktig for å finne ut hva projektoren er i stand til.
    Ser du ikke har quotet hvem som skrev det du siterer, det er da altså meg..

Iallefall, det som var mitt poeng var at det er vanskelig å gå etter kontrasten som er oppgitt fra fabrikanten, da den gjerne er målt på den måten som gir best resultat for dem, og ikke nødvendigvis det som gir best bilde.

Fant forresten en intr. diskusjon som handler om en sammenligning mellom AE-500 og X1, burde være intr. lesning for de som vurderer å kjøpe en av dem. PS! Les innleggene fra Darinp2 i den tråden, han har en del interresante observasjoner.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=333302

Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Kontrast og sortnivå henger sammen, men de må også sees i sammenheng med lysstyrken. X1 har en lysstyrke på 500 ANSI når den er i "film"-modus, og selv med en kontrast på "bare" 1000:1 vil den kunne gi bedre sort-nivå enn en LCD prosjektør som har 800 ANSI og 1300:1 i kontrast.
    Enig. jo lysere det lyse er, jo mørkere oppfattes det sorte.
    Hmm, tror du misforstod meg nå. Det jeg mente var at absolutt sort (helt svart bilde) vil se bedre ut på en mindre lyssterk prosjektør med ca. samme kontrast som den som var mer lyssterk. Det er dette som er grunnen til at mange LCD eiere velger å bruke filter/grått lerrett for å reduserer både absolutt hvitt og absolutt "svart". På den måten mister de lysstyrken, men får til gjengjeld mindre lys på skjermen når det skal være helt svart.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iallefall, det som var mitt poeng var at det er vanskelig å gå etter kontrasten som er oppgitt fra fabrikanten, da den gjerne er målt på den måten som gir best resultat for dem, og ikke nødvendigvis det som gir best bilde.
    Det måles 100%sort opp mot 100% hvitt, det er ingen måte å tweake dette på. det måles ikke for eksempel sort med brightness 0, og så hvitt med brightness 100.det er derfor det også måles av internt bilde, der alt er "midtstilt."

Hmm, tror du misforstod meg nå. Det jeg mente var at absolutt sort (helt svart bilde) vil se bedre ut på en mindre lyssterk prosjektør med ca. samme kontrast som den som var mer lyssterk. Det er dette som er grunnen til at mange LCD eiere velger å bruke filter/grått lerrett for å reduserer både absolutt hvitt og absolutt "svart". På den måten mister de lysstyrken, men får til gjengjeld mindre lys på skjermen når det skal være helt svart.

Mvh.
    Tore K.
    OK. Det skal jeg være enig i. altså, om det hvite reduseres ved best mulige innstillinger for film på X1, vil man få litt lavere kontrast, men også lavere/bedre sortnivå.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det X1ern gjør for å oppnå så høy kontrastnivå er at den "crusher" hvitnivået opp i taket, slik at den får et lysere bilde på FullOn, men mister detaljene i hvitnivåët. Jeg synes ikke det er en fair måte å måle kontrast på.

Mvh.
    Tore K.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Det X1ern gjør for å oppnå så høy kontrastnivå er at den "crusher" hvitnivået opp i taket, slik at den får et lysere bilde på FullOn, men mister detaljene i hvitnivåët. Jeg synes ikke det er en fair måte å måle kontrast på.

Mvh.
    Tore K.
    snakker du nå om presentasjonsmodus kontra film-modus?
    det kan godt hende oppgitt tall er i presentasjonsmodus, men det er ingenting som "crushes" under denne målingen.det måles på denne måten:
    Det måles 100%sort opp mot 100% hvitt, det er ingen måte å tweake dette på. det måles ikke for eksempel sort med brightness 0, og så hvitt med brightness 100.det er derfor det også måles av internt bilde, der alt er "midtstilt."
    Nå er jo X1 en kombnert data/video-projektor, så å oppgi tall i presentasjonsmodus er jo ikke "feil" akkurat. det viser jo det riktige tallet for hva den er i stand til. Jo, kontrasten blir vel lavere i film-modus, men da gjelder jo også dette:
    OK. Det skal jeg være enig i. altså, om det hvite reduseres ved best mulige innstillinger for film på X1, vil man få litt lavere kontrast, men også lavere/bedre sortnivå.
    Det stemmer jo også overens med hva Infocus' representant i Sverige uttalte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •