Hvordan lage backup av DVD filmene mine?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvordan lage backup av DVD filmene mine?!

Heisan.

Jeg har bestemt meg for å lage en backup av DVD filmene mine.
    Har bestemt meg for å lage en 1:1 kopi, og legge kopien som ISO format.

Alt dette er forsåvidt greit, men jeg lurer på om noen av dere har noen ideer/tanker om dette er den beste måten å gjøre det på?!

Tenker spesielt på dette med 'tagging' av filmen hvis man kan kalle det for 'tagging'. Vil sammenligne med den gang jeg gjorde om alle CD'ene mine til MP3, dette er jo ganske greit å gjøre siden man 'tagger' hver MP3 fil med en masse informasjon om album, artist, sang nummer, osv. direkte fra en CDDB base. Denne info'en kan man jo så senere søke, sortere ol. i.

Lurer på om det er noen av dere som har vært borti et verktøy som gjøre noe slikt automatisk for DVD filmer. F.eks. Setter inn platen i PC, PC leser disk, går online og henter endel META info, og setter igang en 1:1 kopi til en ISO fil.

Noen ideer??

Mvh
    Tommy Eriksen

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bruker du ikke bare DVDShrink? Bare å rippe til harddisk (i fullformat). Da spiller du av filmen rett fra harddisk med et hvilket som helst DVD avspillingsprogram.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Gorm i den.... 8-)
    Enkelt er det å......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvorfor bruker du ikke bare DVDShrink? Bare å rippe til harddisk (i fullformat). Da spiller du av filmen rett fra harddisk med et hvilket som helst DVD avspillingsprogram.

Har kikket på DVD shrink tildligere, men ble ikke helt sikker på om man faktisk kunne lange 1:1 kopier der.

Det virket som om den skulle komprimere ned og masse surr.

Jeg har funnet et program som lager 1:1 iso filer uten noen endring (håper jeg) i data'ene.

Utfordringen jeg har er måten man skal katergorisere alt sammen på...

Mvh
    TommyE

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du problemer med kopibeskyttelser fikser AnyDVD den saken, koster noen hundrelapper med er absolutt verdt pengene. Link: http://www.slysoft.com/en/anydvd.html

Alt mulig om DVD ripping og konverterning finner du her:http://www.doom9.net/

Auto GK er et annet suverent program for konvertering fra DVD til DivX/Xvid: http://www.autogk.me.uk/

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDShrink gir deg forslag på komprimering/fjerning av uønsket matriale (ekstramatraler, teksting etc) fordi den tror du har som formål å brenne ut resultatet på en plate med maksimum kapasietet på 4.7gb. Går du inn i instillinger så kan du endre på dette, og du vil få en full backup. Full backup vil som regel kreve en dual layer DVD dersom du ønsker å brenne den ut.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under "file" har man et valg som heter "deep analysis" .Og det at det finnes et slikt valg,gjør meg usikker på om Shrink virkelig lager 1:1 kopi .Uten at jeg er helt sikker på forskjellene med denne funksjonen av eller på.

Når det er sagt er vel DVD-shrink den mest brukte softwaren til kopiering av DVD og resultatet ser da også ut som en "1:1-kopi"

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD Profiler kan lage xml. fil av dataene du har om filmene dine, deretter kan man bruke f.eks MCE med MY Videos plugin ellr Meedio til å velge i filmene. Er sikkert flere media center frontends som kan benytte dataene fra DVD Profiler.

Cyberdog

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker DVD Decrypter så får du 1:1 copi uten problemer. Du finner programmet og det du måtte trenge av guider på www.doom9.org

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    DVD Profiler kan lage xml. fil av dataene du har om filmene dine, deretter kan man bruke f.eks MCE med MY Videos plugin ellr Meedio til å velge i filmene. Er sikkert flere media center frontends som kan benytte dataene fra DVD Profiler.

Cyberdog
    Kjempemessig, jeg bruker DVD profiler idag, og skal kikke på XML export.

Skal også lese litt på Doom9 siden som det refereres til.

TommyE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dorkman
    Om du bruker DVD Decrypter så får du 1:1 copi uten problemer. Du finner programmet og det du måtte trenge av guider på www.doom9.org
    Gjorde en rask test av DVDDecrypter, den var jo midt i blinken.

Lager ISO filer uten å måtte gå igjennom en masse instillinger.

Blir vel DVDdecrypter og litt mekking med XML filer når alle filmene er kopiert tenker jeg.

MVh
    TommyE

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker også DVD decrypter. det absolutt beste gratis dvd-rippe og brenne programmet.

Med DVD-shrink er det et tydelig kvalitets tap på rippingen selv i 1:1 format.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke gjort noe særlig av dette selv, bortsett fra på et par plater med håpløse menyer/reklamer/trailere etc.
    Men før trodde jeg at dersom man fikk ca. 4.4GB som resultat fra en DVD, så ville dette være komprimert en del (jeg trodde en full, original DVD var omtrent dobbelt så mye). Så - nå nylig - valgte jeg "ingen komprimering" (fjernet alle menyer og ekstra lydformater etc. først også), og landet da på ca. 4.36GB.

-Vil det si at en full original DVD på 1½ time vil ende opp på ca. 4,36GB, eller var det allikevel en del komprimering der? Bruker da DVDShrink.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -Vil det si at en full original DVD på 1½ time vil ende opp på ca. 4,36GB, eller var det allikevel en del komprimering der? Bruker da DVDShrink.
    Du bør holde deg langt unna dvd shrink om kvaliteten har noe å si på resultatet. Det beste resultatet blir vel DVD Rebuilder og CCE 6 pass.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst? Dersom man bruker DVDShrink til å lage en ukomprimert kopi ned til HDD; Blir det kvalitetstap da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Seriøst? Dersom man bruker DVDShrink til å lage en ukomprimert kopi ned til HDD; Blir det kvalitetstap da?
    Om en ikke skal komprimere noe og beholde en 1:1 kopi kan en mye heller bruke dvd decrypter til dette. Uansett så var mitt tips når det gjelder å komprimere selve filmen, ikke en 1:1 kopi.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puuuh. Kan DVD decrypter fjerne all overflødig materiale slik som innledende vås og menyer?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD Decrypter for å legge inne vob og alle andre filene som er på plata. Dette programmet fjerner alt av regions, så den kan spilles hvor som helst i verden. Du kan få det lagt inn på dataen via filer, eller i ditt tilfelle ISO

Hvorfor skal du ha så masse info om plata når du legger den inn? Det funker vel fett å skrive navnet på filmen på iso-fila?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Puuuh. Kan DVD decrypter fjerne all overflødig materiale slik som innledende vås og menyer?
    Mode-->Ifo.

Her blir bare filmen marker, så kan en gå videre til stream process og velge språk og tekst en vil ha med. Alt av menyer, ekstra ting osv blir nå fjernet, og en sitter igjen med en 1:1 kopi av film og lyd.

Angående spørsmålet til trådstarter så vil vel en drøss med programmer hente informasjon angående filmen utifra filnavnet. Den scaner det da til en database, legger til cover, skuespillere, handling osv.

Et eksempel på slikt program er vel mediaportal (gratis) eller kansje windows mediacenter.

Her er to bilder av mediaportal med filminformasjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •