Vil HDMI 1.3 gjøre flatskjermer og BR/HD-DVD avleggs?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil HDMI 1.3 gjøre flatskjermer og BR/HD-DVD avleggs?

http://www.tgdaily.com/2006/06/22/hdmi_13_introduced/

"For example, future HDMI 1.3 displays will be able to show more than one billion different colors in 30-bit, 36-bit and 48-bit (10, 12 and 16 bit for each component of RGB), remove "virtually all limits" on color selection, and enable higher HD display resolutions down the road.
    "

Kanskje skryte-lappene på plasmaskjermer med "ørten millioner billioner etc farger" endelig kan få noe sant i seg hvis det kommer en kjede av avspillere og overføring som faktisk inneholder denne informasjonen?

Dette høres jo veldig forbundet ut med FRExt utvidelsene i h.264/MPEG4 layer 10. Hvor lett er det for Sony & Co å putte disse tingene inn i standardene sine?

-k

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, dette er et veldig godt spørsmål... Jeg har jo bestilt meg en Sony VW100 til en hundre lapper eller noe i den duren, så det er jo fryktelig synd at den ikke vil kunne akseptere hele denne flotte nye båndbredden...

Når det er sagt tror jeg det vil ta ganske så langt tid før en har hardware som faktisk matcher mulighetene denne utvidede båndbredden gir, og for alt jeg vet er det mulig å sende minst 10 bit over vanlig HDMI (?), som jo bare det er en firedobling av antallet grunnfarger og stort sett da vil eliminere synlige fargeoverganger.

I tillegg er det jo slik at de fleste paneler i dag legger til informasjon, dvs. interpolerer inn "bits", slik at overgangene gjerne ikke blir like synlige som kildematerialet tilsier. Det er imidlertid selvsagt langt bedre om selve kilden inneholder den riktige informasjonen da...

Uansett, jeg tror ikke jeg avbestiller min Sony VW100 projektor av denne grunn, men synes allikevel det er en aldri så liten nedtur at projektorens kildeinnganger allerede er avlegs........

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel sagt før at jeg er veldig skeptisk til hvordan prosessorer kan "gjette" seg fram til områder hvor det vil oppstå graderinger og så glatte ut, men kan la det ligge.

Det er jo en fordel hvis både HDMI og HD-DVD standardene er laget så fleksible at de kan oppgraderes i fremtiden. Mye bedre at Sony projektoren din er kompatibel med nytt utstyr (i 8bit oppløsning) enn at det kommer n hel ny standard som gjør den ubrukelig =)

Jeg ser egentlig for meg at det store problemet er å lage display med nok reel l kontrast (differansen mellom svart og hvitt), mer enn å lage mer finoppløste trinn på skalaen i mellom. Men i det øyeblikket lcd & co kan lage sorte og hvite flater som samsvarer med det maksimale øyet vårt kan oppfatte, så tror jeg også at vi trenger mer enn 8 bit oppløsning for å ha en fornuftig skala mellom de to ytterpunktene.

-k

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personelig fokuserer jeg mindre på de "oppgraderte" bilde-spesifiksjonene til verson 1.3 HDMI.Selvom de er introdusert med tanke på bildekvalitet for BLU-RAY/HD-DVD .Tror jeg det er veldig usikkert hva "deep color" i praksis vil innebære.Slik jeg har forstått det,er det uansett ingen som filmer med høyere en 10bit farger(i dag).Og da holder jo HDMI spekken slik den er .Skal heller ikke se bort fra at dette er et forsøk på ytterligere aksept i PC industrien.Da PS3(nvidia) har varslet støttte,og da ligger det vel nærmest i kortene at både ATI og NVIDIA følger etter med sine PC-kort.

Når det gjelder lydsiden av 1.3 stiller det seg anderledes da dette innebærer støtte for blant annet Dolby HD og DTS-HD audio.Noe som ikke ligger altfor langt unna i fremtiden.

Kvalitets-løftet på bilde siden er vel et tyngre tog å snu,men teknologien raser i turbo-fart,så man skal aldri si aldri..........Uansett kan vi vel konkludere med at DVI sine dager er talte.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, det stemmer jo at dagens standard skal kunne støtte opp til 10-bit pr. grunnfarge, og det holder lenge for meg inntil videre...

HDMI 1.3 har så vidt meg bekjent også en kraftig forbedret kopibeskyttelse, fullt mulig at disse fancy nye greiene i stor grad blir frontet for å få massene til å akseptere å måtte punge ut for enda en ny standard en knapt har behov for ettersom det viser seg at den gamle ikke holdt vann (i forhold til kopiering)...

Lyden sender jeg bare via optisk eller digital koaks, antar at jeg vil kunne sende de nye digitale signalene via disse utgangene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke spdif takler mer enn 2kanals høyoppløst lossless PCM? Det er vel snakk om formater med 6-8 kanaler 24/96 ellernoe i den duren?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Personelig fokuserer jeg mindre på de "oppgraderte" bilde-spesifiksjonene til verson 1.3 HDMI.Selvom de er introdusert med tanke på bildekvalitet for BLU-RAY/HD-DVD .Tror jeg det er veldig usikkert hva "deep color" i praksis vil innebære.Slik jeg har forstått det,er det uansett ingen som filmer med høyere en 10bit farger(i dag).
    Blir det ikke filmet med mer analog film enn video fremdeles? Så lenge filmen er på rull kan ma jo alltid digitalisere den med stadig høyere spesifikasjoner, uten at det nødvendigvis har så stor nytteverdi.

Og da holder jo HDMI spekken slik den er .Skal heller ikke se bort fra at dette er et forsøk på ytterligere aksept i PC industrien.Da PS3(nvidia) har varslet støttte,og da ligger det vel nærmest i kortene at både ATI og NVIDIA følger etter med sine PC-kort.
    Bill Gates har vel lovd 48bit video eller noe sånt i Vista? Ellers er HDR video/foto et ganske hett tema, men det krever vel helt ny kamera og display-teknologi.

Uansett kan vi vel konkludere med at DVI sine dager er talte.
    Tja. Fryktelig mange brukere der ute har datautstyr med DVI og er lite villige til å bytte så lenge det gjør jobben.

mvh
    Knut

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Lyden sender jeg bare via optisk eller digital koaks, antar at jeg vil kunne sende de nye digitale signalene via disse utgangene?
    Du vil ikke kunne sende de nye lydformatene digitalt via Toslink eller coax. Disse dekodes enten i spilleren (5.1+ analog ut) eller dekodes og sendes digital (PCM) til surroundprosessoren via HDMI. HDMI v. 1.3 støtter de nye lydformatene gjennom HDMI uten dekoding i spilleren.

Siste alternativ, som Toshiba HD-DVD spillere støtter, er rekoding av lyden til DTS. Dette sende da i høyest mulig bitrate (1,5Mbit) til surroundprosessoren via Toslink eller coax, men da snakker fremdeles om vanlig DTS. Likevel er dette mye bedre enn det vi har i dag fordi bitraten er dobbelt så høy som det er som er vanlig på DVD.

Forøvrig så vil både HD-DVD spillere og Blu-ray spillere være bakover-kompatibel, så du vil fremdeles kunne få et vanlig Dolby Digital eller DTS lydspor ut fra dem, men da er kvaliten den samme som på DVD i dag.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Tja. Fryktelig mange brukere der ute har datautstyr med DVI og er lite villige til å bytte så lenge det gjør jobben.

mvh
    Knut
    Trodde det var innlysende.Men jeg mente jo ikke at alle som har PC skulle koblefra monitoren sin i dag.HDMI har blitt den nye standaren for brunevarer og titter vi mot horisonten er det mye som tyder for at HDMI er arvtager i PC verden også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt:
    http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort
    "DisplayPort is a new digital display interface standard (approved May 2006) being put forth by the VESA (Video Electronics Standards Association). It defines a new license-free state-of-the-art digital audio/video interconnect, intended to be used primarily between a computer and its display-monitor, or a computer and a home-theater system.

DisplayPort connector supports 1 to 4 data pairs at main link that also carries audio and clock signals, with transfer rate of 1.62 or 2.7 gigabits per second. Video signal supports 8 or 10 bit pixel format per colour channel. A bi-direction auxiliary channel runs at constant 1 megabits per second, serves as Main Link management and device control using VESA EDID and VESA MCCS standards. Video signal is not compatible with DVI or HDMI.

DisplayPort includes optional DPCP (DisplayPort Content Protection) copy-protection from Philips, which uses 128-bit Advanced Encryption Standard encryption, with secure modern ciphers. It also features full authentication and session key establishment (each encryption session is independent). There is an independent revocation system. This portion of the standard is licensed separately.

The existing competitor for this new interface standard is the increasingly-common HDMI connector (with HDCP copy-protection). A possible future competitor is Unified Display Interface."

Eller:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Display_Interface
    "Unified Display Interface (UDI) is a newly-proposed interface specification designed for HDTV and PC usage, replacing the aging VGA analog interface while maintaining compatibility with existing HDMI and DVI standards. It provides higher bandwidth than previous digital ports (up to 16 Gb/s in its first version compared to 5 Gb/s for HDMI) and includes a form of digital rights management (DRM) known as High-Bandwidth Digital Content Protection (HDCP). Windows Vista, the upcoming version of the Microsoft Windows operating system, will require DRM for playback of protected HD content. Otherwise, such content will be scaled down to DVD quality or 480p.

On December 20, 2005, the UDI Special Interest Group (UDI SIG) was announced. They will work on determining the specifications and promoting the interface. Members include Silicon Image Inc., Intel, Apple Computer, LG, Samsung and NVIDIA.

UDI is specifically targeted towards the needs of computer monitor and video card manufacturers as opposed to HDMI which is aimed more at use in consumer electronics equipment such as television monitors and DVD players. Unlike HDMI, UDI is display only, it does not carry audio signals unless the product in question is also licensed for HDMI if so a UDI to HDMI cable will carry both sound and picture

The final specification is expected to be finalized in the second quarter of 2006. The differences between UDI and HDMI will be kept to a minimum, as both specifications will be aligned for long-term compatibility."

Det fine med standarder er at de er så bra at alle vil lage en ;-)

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda vet at det er flere som vil ha en bit av kaka,men det forandrer ikke den forrige posten min.Faktisk så styrker "DisplayPort"min oppfatning av HDMI`s inntreden i PC verden(har du lest det avsnittet)

Når det gjelder UDI har jo disse sterke aktører i ryggen.Og kan jo være en aktuell kandidat.Er bare redd for at toget har gått i første runde,BLU-RAY og HD-DVD er lansert.PC industrien trenger et nytt digitalt grensesnitt i dag.Både ASUS og ABIT +NVIDIA/ATI(blant flere) har alle annonsert HDMI støtte.Og faktisk spesifikke produkter,ta foreksempel en titt på Komplett sine sider med HDMI kompatible PC produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Blir det ikke filmet med mer analog film enn video fremdeles? Så lenge filmen er på rull kan ma jo alltid digitalisere den med stadig høyere spesifikasjoner, uten at det nødvendigvis har så stor nytteverdi.

Bill Gates har vel lovd 48bit video eller noe sånt i Vista? Ellers er HDR video/foto et ganske hett tema, men det krever vel helt ny kamera og display-teknologi.

mvh
    Knut
    Angående digitalisering så har vel vanlig 35 mm film en oppløsning som ikke er fryktelig mye bedre enn et 1080p digital signal (oppimot 2 gangern på en bra filmrull), for ikke å snakke om gammel 35 mm film og dårlige filmkopier som vanligvis blir dumpet ut på verdensmarkedet i forbindelse med verdenspremierer. HD utgaven av T2 er f.eks. begrenset i oppløsning fordi man ikke klarte å hente ut mer informasjon av filmrullen under digitalisering. Når det gjelder 48 bit video og HDR så henger dette sterkt sammen med hvilke bitformater man benytter internt i ulike applikasjoner som prosesserer og genererer video og grafikk. Nyere grafikkort har f.eks. støtte for 32 bits fargekomponenter for totalt 128 bit per pixel (R, G, B og Alfa) nettopp fordi man ønsker å unngå avrundingsfeil når man lager lange shaderrutiner med akkumulerte verdier som hele tiden benyttes i senere kalkulasjoner. Dette betyr ikke nødvendigvis at man MÅ ha støtte for så mange bit i selve displayteknologien fordi resultatet blir uansett bedre enn før, noe man kan se i f.eks. Loast Coast HDR demoen til Valve (det finnes flere metoder som faller inn under begrepet HDR)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    PC industrien trenger et nytt digitalt grensesnitt i dag.Både ASUS og ABIT +NVIDIA/ATI(blant flere) har alle annonsert HDMI støtte.Og faktisk spesifikke produkter,ta foreksempel en titt på Komplett sine sider med HDMI kompatible PC produkter.
    Beklager, men jeg ser ikk det behovet. Grunnen til "buzz" rundt HDMI er jo at man skal se HD-filmer på pcen tilkoblet anlegget på stua. Det er kanskje en viktig applikasjon for oss, men i det store markedet for kontor-pcer er det nok en dråpe i havet. Dessuten vil aldri filmbransjen la oss se hd-film uten at hele kjeden er "sikker", inklusive operativsystem og applikasjoner, så vi må nok fint vente på Vista og utallige bugfixer før dette er en praktisk realitet. For piratene derimot går sikkert dette japt med en gang hdmateriale flyter over piratebay og asiatiske gatesjapper. Men de har jo ingen grunn for å bruke mer enn DVI siden de uansett ikke trenger kryptering ;-)

VGA pluggen overlevde fra 1990 eller noe (?). Folk bytter pc og pcskjerm uavhengig av hverandre og vil neppe godta radikale endringer (altså standarder som ikke er bakoverkompatible). Så lenge DVI har båndbreddenok til å overføre tilstrekkelige oppløsninger/refreshrater tror jeg at folk flest er fornøyd.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg skrev at "DVI sine dager er talte" mente jeg ikke at dette var en forandring som ville skje over natta.Men det har jeg repetert 3 ganger nå.

At man ikke ser behovet for skifte av DVI i "kontorlandskap" kan debateres,det er jeg enig i.Men da ser du ikke poenget mitt, om 1 til 2 år fra i dag,har jeg liten tro på at kort-produsenter vil betale lisens og produksjonskostnader for 2 grensesnitt,og hva er egentlig poenget?DVI er jo kompatibelt med HDMI.Og HDMI vil eksistere i en eller annen form på PCèr.
    Og å sammenligne VGA(analogt) i denne sammenheng blir feil.
    Ser vi ennå lenger frem,kan foreksempel UDI vere aktuelt for PC,men da vil det høyst sansynelig bli kompatibelt med HDMI,som jo også spekken antyder.

Så selv når "kontor-rottene"skal ut og kjøpe grafikk-kort om et år eller 2,tror jeg det vil ha et annet grensesnitt en DVI.Men dette er sett med mine øyne,og du har selvfølgelig all din rett til å være uenig.Å godt er det, hvis ikke hadde det vel neppe eksistert noe forum;-)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre det kommer en ny kontakt vil ikke HDMI bli vanlig på noe annet enn HTPC.

Man må ha muligheten til å skru fast kontakten, det er den største ulempen med dagens HDMI kontakt, den er for lealaus.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Med mindre det kommer en ny kontakt vil ikke HDMI bli vanlig på noe annet enn HTPC.

Man må ha muligheten til å skru fast kontakten, det er den største ulempen med dagens HDMI kontakt, den er for lealaus.

Robust-heten er ikke bra,men som du kan lese i tråden er ikke det ensbetydene med at "HDMI" grensesnittet ikke vil dukke opp i en eller annen(UDI?)form.Det som er sikkert er at det ikke vil bli en videreføring av DVI for å takle bransjens lyd og bilde krav.Og som sagt tror jeg dette vil gjelde for alle type PCer.(PÅ SIKT)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På sikt vil det forhåpentligvis komme en eller annen løsning for festing av kabelen som er bakoverkompatibel med dagens kontakt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når Intel kommer i gang med ultra wideband så vil vi alle bare le av kabel-baserte overføringsstandarder for ukomprimert video ;-)

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interesant link,som i stor grad støtter min HDMI teori,det er faktisk utviklet en ny type HDMI kontakt,som trolig er en "bedre"tiltenkt løsning for PC industrien:http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=32618

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke at den gir så sterk støtte til at alle skjermkort kommer til å få HDMI/avarter, men hvis du ser stort på det så er vel HDMI nært opp til DVI, og da er vel sjansen stor for at vi ender opp med DVI/HDMI-avarter på mellomlang sikt.

Jeg tror at "hjemmekino"-markedet vil få trådløs video pga problemene med kabelføring til projektorer.

Jeg tror at VGA-pluggen vil finnes i PCer i minst 10 år til.

Jeg forstår ikke helt hvorfor vi diskuterer dette fordi uansett vil folk måtte koble opp pcene sine til skjerm, koble tven til hva enn tven skal kobles til, og noen/mange vil også koble pc til tv. En eller annen plugg vil det alltid være :-)

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •