HDMI v1.3 - Kopibeskyttelse og fremtiden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI v1.3 - Kopibeskyttelse og fremtiden?

En ny revisjon av HDMI-standarden skal gi høyere båndbredde, som muliggjør overføringer av bilder med høyere oppløsning og fargedybde.

Les artikkelen fra DailyTech her

Ola

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må skjermer, receivere, DVD spillere, osv. også ha støtte for dette for å utnytte det?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Må skjermer, receivere, DVD spillere, osv. også ha støtte for dette for å utnytte det?
    Ja, hardware støtte i produktene må være til stede. Dagens HDMI standard heter 1.1 og kan ikke oppgraderes til 1.3 via software. Da må hardware byttes og svært få produsenter tilbyr oppgraderinger... Versjon 1.3 produkter vil sikkert begynne å komme i 2007.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, man må ha hardware støtte. Det er vel faktisk en del fysiske forskjeller på kretsene i mottakerdelen, dvs at det ikke er nok med firmware-update. Men det er sikkert bakover kompatibelt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en standard som heter 1.2?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert, men det trengs el verifisering for disse standardene som med det meste annet. Derfor kan det hende at v1.2 ikke er verifiser, eller støttet offisiellt av en eller flere store aktører. M.A.O den finnes ikke...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en standard som heter 1.2?
    1.2 er 1.1 + SACD støtte. Ren software-oppgradering, men få har implementert den. Se også mitt eget svar i denne tråden: http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/34004-multikanal-lyd-via-hdmi-v1-1-v1-2-a.html

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    1.2 er 1.1 + SACD støtte. Ren software-oppgradering, men få har implementert den. Se også mitt eget svar i denne tråden: http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi/34004-multikanal-lyd-via-hdmi-v1-1-v1-2-a.html
    Du skriver jo her at det ikke går ann å oppgradere med sofware:

"Da har jeg søkt litt mer rundt selv og da jeg fant den rette tråden i AVSForum kom svaret der: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=653698

HDMI 1.1 kan ikke firmware-oppgraderes til 1.2 da 1.2 krever annen hardware. Videre leser jeg meg til at 1.2 kommer til å bli en "død" standard/hvileskjær i påvente av 1.3:"

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok meg der, ja... Tydeligvis for trett i går kveld igjen til å huske detaljene rundt versjonene.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp med 1.3 så må vi som ønsker det nyeste bytte ut alle komponentene våre (igjen...)
    jo mer jeg leser om HDMI jo mere pissed off blir jeg, ja det er en hendig størelse på pluggen, men den sitter dårlig, selve grensnittet er veldig utsatt for jitter og hvis film og musikkbransjen får det som de vil så er HDMI 1.3 blandt de tingene som fjerner forbrukerenes rettigheter til å bruke sitt kjøpte og betalte kildematriale. Så streng som kopibeskyttelsen blir med HD-DVD og BD så lurer jeg faktisk på om det blir noen suksess :?:
    Hi-Fi news har hatt endel interessante artikler om våre rettigheter i lys av de nye digitale standarene og det ser ikke lyst ut for vår del. :sad:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kopibeskyttelsen kommer selvfølgelig som et resultat av ulovlig kopiering. Det er forbrukernes feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil, bomholt. Kopibeskyttelse har nesten ingen innvirkning på piratkopiering, derfor er det ikke logisk at det er grunnen. Hvis du ikke tror meg så anbefaler jeg å se på en P2P-tjeneste og se hvor mange kopibeskyttede varer du finner der. Tror du virkelig at noen som helst kryptering stopper proffe pirat-fabrikker i østen? De vil modifisere HDMI fjernsyn slik at de kan tappe rå-video-strømmen om så er...

Kopibeskyttelse har derimot stor påvirkning på LOVLIG kopiering. Ola Nordmann er lite datakyndig og kan ikke google seg fram til løsningen for å kopiere sin egen kopibeskyttede CD til bruk i bilen eller på hytta eller til en nær venn som han har lov til etter loven.

Hvis vi antar at film/platebransjen er rasjonell (noe man avogtil kan lure på), så er kopibeskyttelse en kostnad de har påtatt seg med en hensikt. Hensikten er sannsynligvis å redusere kopiering der hvor de kan, og da er det først og fremst lovlig kopiering og grå-sone kopiering de rammer, mens rutinerte pirater, fil-delere og nerder verden over er uberørt. Det er da også grunnen til at det kalles "bruks-beskyttelse" og ikke "kopi-beskyttelse" av mange.

Jeg respekterer bransjens rett til å ta sine valg også der dette opplagt er feil valg. Men de får ingen sympati fra meg når de går dukken innen 10 år fordi de tviholder på strategier fra 70-tallet. Jeg ønsker heller at et størst mulig antall skal gå dukken så det synger, så det blir plass til friskt blod som tar mer fornuftige avveininger mellom bransjen og brukernes behov. Det koster helt klart penger å produsere en film eller en plate. Disse pengene må komme tilbake til investorene med avkastning for at vi skal opprettholde kultur-tilbudet. Men trenger vi virkelig slike massive reklame-kampanjer for best-selgerne? Trenger alle kjøpere samme kvalitet? Kan man gjøre noe med distribusjonen som gjør at kjøperne blir mer villige til å dra visa-kortet? Jeg tenker da på fleksibel prising av kvalitet, brukskontroll og platform.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke det eksistert ulovlig kopiering, så kan jeg aldri tenke meg at vi fått disse strenge kopi beskyttelsene. Det sier vel seg selv. Så kan en selvfølgelig diskutere de uheldige virkningene av det som jeg er helt enig i, men jeg tror ikke dette er distributerenes hensikt.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jepp med 1.3 så må vi som ønsker det nyeste bytte ut alle komponentene våre (igjen...)
    jo mer jeg leser om HDMI jo mere pissed off blir jeg, ja det er en hendig størelse på pluggen, men den sitter dårlig, selve grensnittet er veldig utsatt for jitter og hvis film og musikkbransjen får det som de vil så er HDMI 1.3 blandt de tingene som fjerner forbrukerenes rettigheter til å bruke sitt kjøpte og betalte kildematriale. Så streng som kopibeskyttelsen blir med HD-DVD og BD så lurer jeg faktisk på om det blir noen suksess :?:
    Hi-Fi news har hatt endel interessante artikler om våre rettigheter i lys av de nye digitale standarene og det ser ikke lyst ut for vår del. :sad:
    Jeg har i det siste skrevet flere innlegg kritiske til HDMI-standarden, som faktisk inneholder langt flere begrensninger enn det folk er klar over. Fleksibiliteten er i ferd med å forsvinne, noe bransjepressen nesten aldri nevner. Her er HDMI hyllet som det beste som har skjedd hjemmekinoen siden DVD... Denne holdningen har smittet over på forbrukerne, som nå også MÅ ha HDMI. Problemet er bare at standarden ikke fungerer skikkelig og mange komponenter ikke er kompatible med hverandre.

Jeg synes det var en meget interessant artikkel i forrige nummer av Widescreen Review, hvor Monster Cable skrev om HDMI. De hadde problemer med at de fikk så mange kabler i retur, kabler som det ikke var noe galt med. Problemet var at utstyret der ute ikke fungerer som det skal!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja knut jeg tror vi deler mye av tankene omkring piratkopiering. Det er synd at vi som følger loven er de som skal bli lidende. et godt eksempel er f.eks at jeg må lide meg gjennom disse anti piracy ad`sene som er på de fleste dvder nå for tiden, eller når apple bestemmer for meg hvilken pc jeg jeg kan bruke til å laste opp sanger til min ipod nano. Eller når dama vil høre på Shakira mens hun spiller the sims, men ikke kan fordi plateselkapet har bestemt at hun ikke kan spille den cden på en datamaskin
    Jeg tror det er disse små irritasjonsmomentene som gjør vanlige at vanlige forbrukere tenker fuck you! og bestemmer seg for å laste ned ulovelig.
    Problemet med piratkopiering i stor skala er i hovedsak et problem i Asia der man ikke har lover mot slik virksomhet, og det er langt fra bare musikk og filbransjen som lider. Mobiltelefon produsenter, klesmerker - til og med store firmaer som Krell, JMlab osv har hatt problemer med piratkopier!
    Det beste hadde vel vert å øvd internasjonalt press på landene/regjeringene dette gjelder, samt priset produktene slik at den vanlige Asiat hadde godtatt å kjøpe ekte vare.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg frykter er en verden der vi faktisk ikke kan eie mediene. Der alt ender opp som OnDemand. Ergo må du ut med ei krone per gang eller kjøpe et album du kun får streame gjennom trygge filtre osv. Noe av det jeg liker synes er fint i dag er å kopier låter, gjøre de gjennom andre filtre, prosseser, effekter ol. og dermed få noe mer ut av det jeg hører på. Komme inn i anatomien i innspillingene. Hva med gode dvd-audio innspillinger, der man kan fryse kanaler og sammenligne, høre på hvordan miksen er utført osv? Dette er historie om pc'n bare spytter alt rett ut.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sånn verden tviler jeg på at vi noen gang får. Idag kan enhver som gidder å investere noen tusenlapper spille inn en plate (riktignok ikke direkte audiofil lydkvalitet, men musikken er uansett det viktigste), og om de store selskapene presser for mye vil flere og flere rett og slett gå over til gratis distribuert undergrunnsmusikk. Det finnes utrolig mange bra labelløse artister der ute.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke det eksistert ulovlig kopiering, så kan jeg aldri tenke meg at vi fått disse strenge kopi beskyttelsene. Det sier vel seg selv. Så kan en selvfølgelig diskutere de uheldige virkningene av det som jeg er helt enig i, men jeg tror ikke dette er distributerenes hensikt.
    Leste du posten min?? Hvis du godtar at industrien gjør dette med en hensikt, så er det vel fornuftig å se på hva "kopibeskyttelsen" sannsynligvis fører til, og så anta at industriens motivasjon er nettopp det??

Jeg argumenterer for at den mest sannsynlige konsekvensen av kopibeskyttelse er kraftig reduksjon i LOVLIG KOPIERING, mens piratkopiering nesten blir uberørt. Ut fra det slutter jeg at industrien primært er motivert for å fjerne muligheten til lovlig kopiering.

At du gjentar ditt tidligere standpunkt uten å komme inn på mine argumenter bringer ikke diskusjone noe videre.

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Knut, skulle gjerne ha forsvart innlegget ditt. Men det står så godt på egne ben. Det er dessuten sant som du sier at det er lite dialektisk og progresivt i å bare ytre et synspunkt uten noen form for argumenter. Mao. jeg er så enig...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her blir det litt definisjoner også. Hvis man har tatt i en pc med internett, så klarer man å ta "sikkerhetskopi" av både cd og dvd. For vestens vedkommende tror jeg egentlig ikke at de kommersielle piratene står for hoveddelen av kopieringen. Det er vel heller ikke-kommersielle pirater og de har ikke de samme ressursene som de kommersielle. Fremtiden vil nok dermed gjøre det mer lønnsomt for de kommersielle piratene i østen, da det blir vanskeligere for lekfolk å kopiere opphavsbeskyttet materiale. Før AACS blir knekt altså, etterpå blir det nok som med CSS. Like tett som en sil.

Mvh

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •