HDMI v1.3 - Kopibeskyttelse og fremtiden? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Leste du posten min?? Hvis du godtar at industrien gjør dette med en hensikt, så er det vel fornuftig å se på hva "kopibeskyttelsen" sannsynligvis fører til, og så anta at industriens motivasjon er nettopp det??

Jeg argumenterer for at den mest sannsynlige konsekvensen av kopibeskyttelse er kraftig reduksjon i LOVLIG KOPIERING, mens piratkopiering nesten blir uberørt. Ut fra det slutter jeg at industrien primært er motivert for å fjerne muligheten til lovlig kopiering.

At du gjentar ditt tidligere standpunkt uten å komme inn på mine argumenter bringer ikke diskusjone noe videre.

-k
    Ja, leste den. Jeg har bare hevdet at kopibeskyttelsen er kommet p.g.a. ulovlig kopiering og det sier du er feil. Hva kopibeskyttelsen fører til er en annen diskusjon. Kopibeskyttelsen har absolutt innvirkning på ulovlig kopiering. Sikkert ikke for proffe folk i østen som du nevner, men den vil hindre mange andre. Er ellers enig at det synd med kopibeskyttelse som ødelegger for lovlig kopiering. Men som sagt, hva det fører til er en annen diskusjon.
    Mener du virkelig at kopibeskyttelsen også hadde kommet hvis ikke det fantes ulovlig kopiering?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Logikken til film og musikk bransjen er veldig enkel. Dem vil tjene mest mulig penger. Når markedet er mettet og den potensielle kundegruppen allerede kjøper de platene og filmene dem er interessert i, så er det bare en måte og tjene mer penger. La dem kjøpe de samme produktene flere ganger.

Om du ser på de endringer som sakte men sikkert skjer i forbrukerteknologien så peker alt dette i denne retningen. Det er yttest få nyvinninger de siste årene som er gjort for å teknisk gi forbrukerene mer fleksibilitet og forbedringer.

Piratkopiering blir i mine øyne, bevist brukt som en unnskyldning til å legaliserer disse endringene. Dette passer godt inn med hvordan pressen blir foret med delvis misvisende informasjon. Dem liker f.eks. veldig godt å vise til synkende salgstall av musikk cd, uten å ta hensyn til økende salg av dvd, spill og internett handel.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vert hevdet fra flere hold at summene musikk og filmbransjen oppgir som tap pga. piratkopiering er serdeles feilaktige, de virkelige tapene blir hevdet å vere mye mindre, men siden ingen annen enn industrien selv forsker på akkurat dette så blir det bransjens tall som setter standarden.
    Hvis det nå er slik at bransjen lyver på seg høyere tap enn det som egentlig er fakta så bør det sees i sammenheng med at mange av de samme selskapene som styrer musikk og filmindustrien også lager hardwaren vi bruker i hjemmene våre, det blir en bukken som passer havresekken situasjon som ihvertfall vi forbrukere ikke er tjent med.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Her blir det litt definisjoner også. Hvis man har tatt i en pc med internett, så klarer man å ta "sikkerhetskopi" av både cd og dvd. For vestens vedkommende tror jeg egentlig ikke at de kommersielle piratene står for hoveddelen av kopieringen. Det er vel heller ikke-kommersielle pirater og de har ikke de samme ressursene som de kommersielle. Fremtiden vil nok dermed gjøre det mer lønnsomt for de kommersielle piratene i østen, da det blir vanskeligere for lekfolk å kopiere opphavsbeskyttet materiale. Før AACS blir knekt altså, etterpå blir det nok som med CSS. Like tett som en sil.

Mvh
    Jeg har ikke tilgang på statistikker eller motivasjonen til alle rundt omkring, så dette blir selvsagt synsing. Men jeg prøver å bygge opp en argumentasjonsrekke, og setter stor pris på at du argumenterer mot denne =)

1. Det finnes to typer kopiering, lovlig og ulovlig. Det skiller seg fra land til land, men i Norge mottar industrien penger fra våre skattepenger for at vanlige forbrukere skal få kopiere en selv-eid lovlig film/CD til eget bruk og til "nære venner/familie". Hva som er nært er ikke definert og sikkert advokat-mat.

2. Plateindustrien er primært opptatt av å tjene penger. Selv hevder de at all kopiering fører til en 1:1 reduksjon i salg. Jeg tror ikke på det, men det er sikkert et forholdstall. Kanskje hadde de kunnet selge 10% eller 50% av alt som kopieres, dersom kopiering var praktisk og legalt umulig.

3. Ut ifra forrige punkt gjør plateindustrien neppe forskjell mellom lovlig og ulovlig kopiering. Det som teller er hvordan de kan maksimalisere ny-salget, enten det betyr å stenge pirat-sjapper i Thailand eller stoppe Ola Nordmann fra å lage en lovlig kopi til søstera si.

4. Så kommer min hypotese. Folk med "know-how" er i stand til å komme seg forbi de fleste kopibeskyttelses-mekanismer, evt laste ned materialet fra P2P. For at en film skal komme på P2P holder det at EN person i hele verden greier å hente ut materialet. Det er helt urealistisk å stoppe slike sjeler uten store endringer i internet, privatliv og juss. Men "husmødre og pensjonister" bruker knapt internet. De er helt avhengig av å ha en stor rød knapp der det står "kopier DVD". Disse vil bli hardt rammet av enhver kopibeskyttelse, uansett hvor primitiv den er. Disse driver sikkert med både lovlig og ulovlig kopiering i dag, men min overbevisning er at disse er den gruppen som har størst innslag av lovlig kopiering til seg og sine.

5. Det er vanskelig å bevise motivasjon, men dersom pkt 4 er korrekt (bestrid det gjerne) og samtidig plate/film-industrien har samme tro, så er det rimelig at de innfører kopibeskyttelse med det som grunn å få den mest sannsynlige virkningen. Man innfører ikke kopibeskyttelse for å få folk på månen? Man innfører ikke kopibeskyttelse for å redusere piratkopiering dersom det er overveiende sannsynlig at det ikke vil påvirke piratkopiering. Derimot innfører man kopibeskyttelse dersom dette vil kraftig redusere lovlig kopiering og samtidig denne reduksjonen vil føre til en økning i salg som minst tilsvarer kostnaden ved å innføre kopibeskyttelsen.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Ja, leste den. Jeg har bare hevdet at kopibeskyttelsen er kommet p.g.a. ulovlig kopiering og det sier du er feil. Hva kopibeskyttelsen fører til er en annen diskusjon.
    Nei. Ved å se på hva kopibeskyttelsen (sannsynligvis) fører til, kan vi se hvorfor bransjen velger å innføre det. Hva bransjen bruker for å rettferdiggjøre den er en helt annen sak.

Tror du virkelig at apple/iTunes/iPod opplegget hvor lovlig kjøpt musikk bare kan brukes på iPod kommer bare av krav fra innholdsleverandørene eller mangel på standarder? Selvsagt ikke. Se på hvem som tjener på at det er sånn, så ser du at Apple er de som har motivasjonen for å selge musikk på nett (uten fortjeneste!) som bare kan brukes på deres produkter (som de tjener fett på).

Kopibeskyttelsen har absolutt innvirkning på ulovlig kopiering. Sikkert ikke for proffe folk i østen som du nevner, men den vil hindre mange andre.
    Proffe folk i østen ler av den. De bruker ofte samme produksjonsanlegg (på nattetid) som industrien bruker på dagtid. Så lenge en kopibeskyttelse blir brutt EN gang (f.eks av proffe i østen som lager en pirat-DVD uten beskyttelse) så er varen ute og flyter på P2P hvor hvilken som helst pirat kan få fatt i den uten anstrengelse. De eneste som ikke får fatt i den direkte er "pensjonster og husmødre".
    Er ellers enig at det synd med kopibeskyttelse som ødelegger for lovlig kopiering. Men som sagt, hva det fører til er en annen diskusjon.
    Spørsmålet er jo om industrien skal få ta fra oss lovlige rettigheter for å stoppe de av oss som bedriver ulovlig virksomhet.

Er det rett av politi å bedrive tortur (ulovlig) for å stoppe kriminalitet (ulovlig)?
    Mener du virkelig at kopibeskyttelsen også hadde kommet hvis ikke det fantes ulovlig kopiering?
    Ja.

knut

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Ja knut jeg tror vi deler mye av tankene omkring piratkopiering. Det er synd at vi som følger loven er de som skal bli lidende. et godt eksempel er f.eks at jeg må lide meg gjennom disse anti piracy ad`sene som er på de fleste dvder nå for tiden
    Helt enig du!

Leste et intervju av en av sjefene i Arcam. Han er en av de som bruker millioner på å tilpasse produktene sine til de forskjellige standardene som råder, både med hensyn til kopibeskyttelse og andre ting.
    Han savnet (som meg og sikkert en trilliard andre) knappen på dvd-spilleren som kort sagt lyder "Just play that freakin` movie allright!"

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Helt enig du!

Leste et intervju av en av sjefene i Arcam. Han er en av de som bruker millioner på å tilpasse produktene sine til de forskjellige standardene som råder, både med hensyn til kopibeskyttelse og andre ting.
    Han savnet (som meg og sikkert en trilliard andre) knappen på dvd-spilleren som kort sagt lyder "Just play that freakin` movie allright!"

DrE
    http://www.slysoft.com/en/anydvd.html

Fjerner FBI warnings (er virkelig amerikansk lov og politi-apparat innført i norge?)
    Reklame
    Dustete menyer

Rett inn til "main feature" =)

Når hardwareprodusentene blir bakbundet er det fint at det eksisterer et softwaremarket hvor man ikke har de samme behovene for å følge de tåpelige kravene fra gubbeveldet i innholdsbransjen.

-k

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det flere som gjør skal jeg fortelle deg!

Jeg hater den reklamen hvor det står: "you wouldnt steel a car, you wouldnt steel.. balbal" og når jeg da prøver å trykke på menu eller top menu på dvd-kontrollen går det ikke fordi det er en sperre på dvdplata !!!
    Det er her dvd-kopiering kommer inn i bildet.
    Bruker jeg dvd-shrink (det er vel lov å nevne programmer, for jeg kan seff ta LOVLIG kopi av mine egne filmer?) kan jeg enkelt gå på undermeny "extras" ta alle trailere og alle andre ads som "still image" og så kommer jeg rett til menyen. Deiligt!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg er allerede bruker av anydvd til pc-bruk. Det er mest vanlige dvd-spillere jeg tenker på. Vet ikke hvor mange ganger jeg har satt på barnefilmer til dattera mi og vi begge har sittet og irritert oss over hvor lang tid det tar for å få gang på Postman Pat (eller "Dætt og pusi" som hun kaller de :grin: ) Ole Brum ("Domm") eller Nasse Nøff ("NassNass").

Man setter jo gjerne på en film av og til for å få seg en pause fra "maset", men det hjelper jo så lite når man må guide seg gjennom alt jallet i 5min før filmen starter. På denne tiden har jo småen funnet noe annet jævelskap å holde på med (rive ned et eller annet er en gjenganger).

Ok, nok mas fra meg. Jeg har nå kopiert dvdene hennes med dvd-shrink denne uka og håper å slippe dette tullet fra nå av. En annen fordel er jo at jeg kan gjemme originalene.

DrE

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Salget av musikk CD'er har økt 30% iflg en reportasje jeg så - til kontrast mot RIAA's tall om 20-30% nedgang.

Mer av salget foregår jo som lovlige nedlastinger eller via nett-butikker, så for den tradisjonelle butikken merkes det nok som en nedgang uansett.

Motiv: Macrovision's kopibeskyttelse av både DVD og CD er en milliard-butikk. Sikkert også med effektiv lobby-virksomhet mot medie-bransjen som allerede har definert at slike løsninger må inn.

Forbrukerne betaler jo uansett for hva slik kopibeskyttelse koster i form av at en del av DVD/CD prisen er lisenspenger til Macrovision f.eks.

Helst ser nok medie-bransjen at du betaler hver gang du spiller en CD eller DVD... ihvertfall om man skal man dømme utifra Digital Rights Management beskyttelsen i software-formatet. (Forsøk å bytte til ny PC med dine innkjøpte lydfiler eller filmfiler med DRM beskyttelse... litt avhengig av type DRM, men sjansen er stor for at du må kjøpe filene på nytt...)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •