2.35:1 | 2.35:1 | 2.40:1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    LOTR special extended dvd edition er anamorfisk 16:9, med 2.35:1

kjiipt at det ikke funker for deg, men takk skal du ha for at du satte igang prosessen med å se alle filmene igjen her i huset ;-)

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    2.35:1 hadde fungert fint hvis bildet bare ble vist i hele lerretets bredde. Jeg kan leve med sorte striper over og under, men jeg må altså sette projektoren i 4:3 eller movie-2 for å få proposjonene riktig, og det er det som er så synd.

Kan det være at LOTR er 4:3 - 2.35:1? Burde den ikke vært 16:9 - 2:35:1?
    jeg har ingen problemer med LOTR og tx200, bruker en marantz 6600 som er satt opp til å vise 16:9 og pj er også satt til 16:9 og det vises helt korrekt (via hdmi). det kan ikke være noen form for innstilling på dvd spilleren din da?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette problemet er løst. Jeg startet en egen tråd. Jeg måtte sette 16:9 i dvd-spilleren.

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det er kommet inn så mange svar. Jeg prøver å forstå, men er fortsatt litt surrete i huet mitt :$

Jeg kjører en 33" 4:3 skjerm, hva er det som vil passe best da? (kanksje litt teit å spørre siden alle har forskjellige preferanser, men men)
    Jeg vil ha tynne sorte striper i bunnen og i toppen

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke tynne sorte striper så lenge du har 4:3 skjerm, med mindre du strekker bildet i høyden men det ser jo ikke klokt ut.

Du må nok leve med tykke streker hvis du vil ha ett "normalt" bilde eller kjøpe deg 16:9 skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser en del DVD på pc`en min med 19" 4:3 skjerm. På baksiden av filmene står det ofte 2.35:1 OG Widescreen version 16:9 / 1.78:1. Filmen spilles av i ca. 2.35 - format. Er dette bare produsentene som surrer?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Du får ikke tynne sorte striper så lenge du har 4:3 skjerm, med mindre du strekker bildet i høyden men det ser jo ikke klokt ut.

Du må nok leve med tykke streker hvis du vil ha ett "normalt" bilde eller kjøpe deg 16:9 skjerm.
    På tv'en min (Loewe calida) har jeg valget mellom 16:9, cinema og 4:3

16:9 blir selvfølgelig widescreen, mens 4:3 blir større, men det ser uansett helt normalt ut = veldig bra

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm hører rart ut at 4:3 ser normalt ut hvis det er 16:9 materialet du viser.. sikker på at TVen ikke Zoomer bildet??

pt

Newcomer bonniemarino sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Anamorphic (eller anamorft på norsk) angir hvordan filmen er lagret på DVD-platen. Hvert bilde (frame) er i utgangspunktet på 4:3-format, og for å utnytte hele denne flaten med et widescreen-bilde, så blir bildet strukket i høyden ved lagring. Dette "klemmes" så sammen igjen når det vises på skjermen, slik at bildet får rett proposjoner. Den alternative måten å gjøre dette på er såkalt "letterboxing", dvs å legge på sorte flater over og under bildet for å fylle ut 4:3-bildet. Her taper man altså oppløsning (bildekvalitet) sammenlignet med å lagre bildet anamorft.

Henger ikke helt med. Hvis man kjører en dvd film med 2.35-1 letterbox da taper man bildekvalitet i forhold til en med 2.35-1 anamorphic?
    Og hvorfor er hvert bilde i utgangspunktet 4:3? Filmene er vel produsert i de respektive 2.35-1, 1.85-1 som er opplyst?

Og litt i periferien. Hva slags format produseres tv-serier i?
    Grunnen til jeg spør er at på visse tv-serier dvd`er står det at formatet er pan&scan 1.33-1. Men hvis de filmes i 4:3 så skal vel ikke pan & scan brukes? Dette gjøres vel på formater slankere i høyden?
    Eller er jeg på viddene?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bonniemarino
    Henger ikke helt med. Hvis man kjører en dvd film med 2.35-1 letterbox da taper man bildekvalitet i forhold til en med 2.35-1 anamorphic?
    Og hvorfor er hvert bilde i utgangspunktet 4:3? Filmene er vel produsert i de respektive 2.35-1, 1.85-1 som er opplyst?

Og litt i periferien. Hva slags format produseres tv-serier i?
    Grunnen til jeg spør er at på visse tv-serier dvd`er står det at formatet er pan&scan 1.33-1. Men hvis de filmes i 4:3 så skal vel ikke pan & scan brukes? Dette gjøres vel på formater slankere i høyden?
    Eller er jeg på viddene?
    Vanlig SD DVD (PAL) har oppløsning på 720x576 som er tilnærmet 4:3. Derfor er signalet alltid 4:3. Anamorph video utnytter denne oppløsningen bedre enn det som tradisjonelt kalles letterboks (letterboks 4:3).

Anamorph video er et forvrengt 4:3 signal (strukket i høyden/sammenklemt i bredden) som gjengis med riktige proporsjoner ved at bildefremviser strekker ut tilsvarende, de-forvrenger om du vil.

1.85:1 er tilnærmet 16:9. Et 1.85:1 kildemateriale vil ved bruk av anamorph video utnytte så og si hele PAL oppløsningen. 1.85:1 ved bruk av letterboks 4:3 vil derimot kun utnytte ca 720x390 av den totale oppløsningen. Den resterende oppløsningen vil gå bort i sorte striper over og under. På en WS TV må bildet zoomes for å fylle bildeflaten.

2.35:1 er et bredere format enn 16:9. Man vil derfor fortsatt få letterboks ved bruk av anamorph video. Man får en 2.35:1 letterboks i et 16:9 vindu, letterboks 16:9. Man mister også da noe av oppløsningen til sorte striper. Men man ville miste langt mer ved ikke-anamorph letterboks 4:3.

Nye amerikanske TV-serier spilles ofte inn i HD. Da snakker vi om ekte widescreen og det er ikke lenger noe som heter anamorph widescreen. Men dette blir konvertert til SD for oss som ikke har HD og da gjerne anamorph ws.
    Pan&scan benyttes hvis kildematerialet er i et bredere format enn 4:3. Man viser da kun et 4:3 utsnitt av det opprinnelige kildematerialet. Grunnen til at dette blir gjort, eller ble gjort, er at en del folk med 4:3 apparater ikke liker sorte striper. Dette kalles også "full screen" i motsetning til ws. Dette er helt "fy-fy".

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg lurer på èn ting. Er det Dvd-filmen som legger på sorte striper (ved visning av 2:35:1 på en 16:9 tv) eller følger stripene med filmen og filmen har da 30% mindre oppløsning? Isåfall vil en Anamorfisk linse som er laget for å vise 2:35:1 utnytte hele prosjektorens oppløsning og heller strekke bildet og kutte linjer oppe og nede som er laget av dvdspilleren? Hvis dette skal fungere med la oss si en xbox 360 (altså hvis man skulle vise bilde fra en xbox 360 uten bilde tap i 2:35:1)
    må man da ha en type scaler som scalerer bilde slik at den legger på streker i 16:9 og det vil da bli 2:35:1? Og at scaleren "skjønner" når bildemateriale er 2:35:1 slik at den ikke legger på linjer. Finns det en sånn maskin?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De sorte stripene ligger på filmen.

Man bruker elektronikk ( scaler osv ) til å strekke bildet i høyden slik at det fyller hele 16:9 området, så bruker man en linse forran projectoren som strekker bildet i lengden slik at det fyller en 2,35:1 duk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •