Digitalt bakkenett vedtatt (DVB-T)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt bakkenett vedtatt (DVB-T)

Det ser ut som om NTV nå har fått konsesjonen for et nytt digitalt bakkenett for tv-sendinger (DVB-T).
    Forklaring:
    Hva innebærer dette? For alle de som i dag benytter parabol og/eller kabeltv har det ingen betydning. For de som i dag benytter en "vanlig tv antenne" for å hente tv-signaler betyr det at innen 2009 må de anskaffe en egen mottaker for digitalt bakkenett, eller anskaffe seg parabol/kabel-tv.

Digitalt vil si at bildet generelt (men ikke nødvendigvis) blir bedre, og at fenomener som reflekser og interferens blir mindre synlig. Det betyr ikke nødvendigvis HD (high-definition) som bare sier noe om oppløsningen (detaljer) i bildet. Det er mulig at enkelte kanaler vil få mer båndbredde ("kvalitet") enn andre hvis de betaler for det, altså kan f.eks tv-shop velge å sende med veldig lav kvalitet mot å betale mindre.

Bakkenett vil si at senderne er plassert nede på landjorda, i motsetning til f.eks et satellitt-nett.

Konsekvenser:
    Slik jeg leser artikkelene, betyr dette at :
    1. TV2 vil bli kryptert og vi må sannsynligvis benytte smart-kort og egne, godkjente og parrede dekodere.

2. NRK1-NRK3 og kanskje andre kanaler vil sende ukryptert og kan dermed mottas av alle kompatible dekodere

3. Sendingene vil foregå i h.264 (MPEG4 part10) standard-oppløst format. Det betyr at alle eksisterende tv-er med innebygd dekoder vil bli ubrukelige! Etterhvert vil det helt sikkert komme tv-er med rett dekoder innebygd.

4. HD nevnes løselig, men ingen tidsplan nevnes. Altså er det egentlig en sukkerpille, og jeg vil tippe at man må ha enda en ny dekoder for å motta dette om/når det kommer.

Økonomi:
    Jeg antar at NTV (NRK,TV2 og telenor) vil bære kostnadene alene. Dette er antatt til 1.4 milliarder, ca det samme som det ville ha kostet å fikse det eksisterende rustne analoge bakkenettet. Samtidig er det antatt at frigjøring av elektromagnetisk båndbredde representerer en antatt salgsverdi på 2 milliarder. Hvem som skal ta kostnader, risiko og fortjeneste her er jeg usikker på.

Men kostnadene for forbuker vil bli større iogmed dekoder-boks og evt. kort-avgift.

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/06/01/467783.html

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger merke til at en del medier oppgir prisen på dekoder boksen man vil trenge til ca. 1500,- Men man kan jo vente med å gå til innkjøp av den til år 2009 når de stenger det analoge nettet. Om prisen skal holde seg så stivt frem til da er vel ikke helt sikkert.

Har TV2 sagt at de vil slutte med reklame? Eller skal de ha både pose og sekk?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Jeg legger merke til at en del medier oppgir prisen på dekoder boksen man vil trenge til ca. 1500,- Men man kan jo vente med å gå til innkjøp av den til år 2009 når de stenger det analoge nettet. Om prisen skal holde seg så stivt frem til da er vel ikke helt sikkert.
    Helt klart. Nå vil vel alltid en boks med fjernkontroll og litt elektronikk koste noe så lenge den ikke er sponset.
    Har TV2 sagt at de vil slutte med reklame? Eller skal de ha både pose og sekk?
    TV2 vil nok ha i pose og sekk såvidt jeg forstår.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg virkelig er spent på er hvordan de kommer til å legge opp dekrypteringen på mottaker siden.

Blir det 'properitær' boks med innebygd dekryptering ?
    Følger de standard SmartKort/CAM/DVB-T løsning ?
    Låser de SmartKort til spesifikk DVB-T boks ?

En ting er sikkert. Det kommer til å bli lenge til jeg tar i bruk dette hvis jeg ikke selv kan velge DVB-T tuner hardware, men må ha 'godkjent' utgave. Bryr meg ikke om at kun noen av dem har offisiell support. Så lenge det teknisk skal være mulig å bruke andre modeller.

Tar nok litt tid før vi får svar på dette. Og faktisk så skal jo NTV bruke 1mnd på å bestemme seg om de tar konsesjonen med de krav som er stillt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg gode tider for Dreambox.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får håpe at dette presser prisene ned på abonement (parabol) fra CD. Jeg vil vurdere dette seriøst siden jeg ikke har tilgang på kabel og bor sentralt.

Jeg ser fram til at dette blir bygd ut raskt.....

Newcomer bflemmin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    295
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen som vet når kabelnettet vil bli oppgradert, dvs sende digitalt med bra kvalitet og også hd. slik det er i dag kan en få digitalt, men dette er så komprimert at det ikke er store gevinsten.

mvh

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bflemmin
    er det noen som vet når kabelnettet vil bli oppgradert, dvs sende digitalt med bra kvalitet og også hd. slik det er i dag kan en få digitalt, men dette er så komprimert at det ikke er store gevinsten.

mvh
    Når kabelnettene blir klar for HD er det neppe noen som vet helt sikkert. Jeg har ikke sett HD/MPEG4/DVB-C bokser. Når først boksene finnes, er resten ganske enkelt.

Digitalt sender CD bare videre de signalene som går på satellitt, slik at der er det ikke forskjell mellom kabel og satellitt.
    Hva UPC gjør, vet jeg ikke. De har jo sin egen, litt propritære løsning med Motorola kryptering og bokser (propritære i den form at de ikke følger DVB Scrambling på krypteringsiden), så det er mulig at de dekoder til video/ audio og koder på nytt til MPEG2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •