Video ord og uttrykk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Video ord og uttrykk.

Jeg savner en ordliste her på forumet på ord og uttrykk som brukes til å beskrive diverse video fenomener.

Det er sikkert mange som klør seg i hodet noen ganger når man leser blader og her på forumet om SDE, regnbuer, VB og så videre.

Man kan sikkert finne svare på det aller meste ved å søke og lese masse rundt i de forskjellige trådene, men en enkelt tråd med en kort beskrivelse av hvert begrep ville sikkert vært "til glede for gamle og nye lesere"

Kom med forslag i denne tråden så skal jeg gjøre så godt jeg kan å begynne på noe, hvis ikke en av moderatorene kan gjøre det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker om du finner helt det du leter etter,men en god oversikt på en hel del som har med video, ord og uttrykk finner du på blant annet www.videoviden.dk og filmweb.no. begge sidene har alfabetisk oversikt på termer og begreper, forkortelser mm. Lykke til =)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den danske siden var bra på tekniske uttrykk, men fanger ikke opp de begrepene Arendal referer til. En slik liste ville vært ha vært veldig nyttig for meg - det tok f.eks. en god tid på disse forumsidene før jeg fant ut jeg ikke lider av regnbuefølsomhet og at problemet med Pana 700 (som jeg hadde i 10 dager) var at jeg veldig kjapt irritererte meg over VB. Men jeg savner fortsatt beskrivelser og eksempler på maurtueeffekt, SDE osv.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo da, mye morsomt der, men dette gjelder jo stort sett en salig blanding av forkortelser på alt fra merkvarer til tekniske begreper. Det jeg opplever som mest utfordrende, som en novise på ekspertenes stammespråk, er gode definisjoner, beskrivelser og eksempler som gjør at jeg bedre skjønner formidling av subjektive egenskaper (opplevelser) ved bilder (har for lengst gitt opp dette på lydsiden ifb. med f.eks. varm, lys og mørk lyd).

Da hjelper det ikke å vite at SDE står for screen door effect. Jeg hadde f.eks. for en tid tilbake problemer med urolig bilde på lyse bakgrunnsscener, men klarte ikke å formidle om dette var det som betegnes som uro i bildet, dithering, maurtueeffekt eller andre ting. Kanskje er det bare meg, men det kan også hende at entusiaster med mer peil på disse tingene enn meg bruker slike begreper forskjellig. Når det gjelder tekniske begreper og forkortelser av disse er det mye lettere å lete seg fram til definisjoner.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hva med Burres tekniske ordbok da? http://avforum.no/forum/generelle-guider/21587-guide-avforums-tekniske-ordbok.html

Hvis du ønsker litt underlag for hva video består av, kan du jo ta en titt på min lille basic guide her: http://avforum.no/forum/guider-video/35533-guide-video-essentials-en-gjennomgang-av-prinsippene.html

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, begge disse guidene forteller det meste man trenger å vite og det er sikkert mulig å spørre forfatteren om flere detaljer hvis det er noe man lurer på.

Prosjektet skrinlegges dermed.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •