hdmi kabel og dvi til hdmi adapter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hdmi kabel og dvi til hdmi adapter

hei, har netopp bestillt hitachi tx-200 projector, og en oppo DV971H dvd spiller.
    den har dvi utgang og har hørt hdmi er bedre, så jeg fant en adapter til 149 kr som har dvi på ene siden og hdmi utgang på den andre siden på clas ohlson regner vel med den funker ok? så var det kabel clas ohlson selger nemlig en hdmi kabel på 10 meter til bare 500 kr ?!?!? hvorfor så billig lurer på om dette er dårlig kvalittet siden det er så billig eller funker de?

takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://psdata.no/ps.asp?tcl=3939&mlevel=110110

Fornuftige priser uten "hifi moms".

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olagutten
    hei, har netopp bestillt hitachi tx-200 projector, og en oppo DV971H dvd spiller.
    den har dvi utgang og har hørt hdmi er bedre, så jeg fant en adapter til 149 kr på clas ohlson regner vel med den funker ok? så var det kabel clas ohlson selger nemlig en hdmi kabel på 10 meter til bare 500 kr ?!?!? hvorfor så billig lurer på om dette er dårlig kvalittet siden det er så billig eller funker de?

takker for svar
    For at HDMI skal være "bedre" så må det være HDMI hele veien. Det nytter ikke å putte en adapter på DVI utgang og kjøre HDMI kabel resten av veien, det blir akkurat det samme som om det var DVI hele veien. Da er det bedre å bruke en dedikert kabel som er terminert som HDMI i ene enden og DVI i andre. Billigkabler fungerer nesten akkurat like bra som de dyrere kablene så lenge kabelen ikke strekkes lenger enn 5 meter. Skal du ha lenger kabel enn det anbefaler jeg å legge ihvertfall 600,- i det slik som vist på PSData. 10 Meter HDMI - DVI fra Clas Ohlson ville jeg med andre ord latt ligge. Kjenner ikke profigold merket av omtale heller, men om no12 har gode erfaringer med de så er jo det kanskje verdt et forsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det jeg mente, en adapter som har dvi på ene siden og hdmi på andre..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olagutten
    ja det jeg mente, en adapter som har dvi på ene siden og hdmi på andre..
    Altså, DVI er en standard, og den støtter ikke kabelstrekk over 5m i teorien, i praksis har de selvsagt sørget for å ha litt å gå på, slik at folk rapporterer om fungerende hjemmekinooppsett med både 10 og 12 og 15m kabelstrekk. Da er det imidlertid nok oftest snakk om dyrere kabler til 1500,- og oppover. Når du snakker om å bruke en slik adapter så tilfører du signalveien enda et kontakt punkt med potensiale for mere støy. Jeg har selv kjøpt liknende adapter og bruker det på en 2m DVI kabel. Men å begynne å strekke opp mot 10m med Clas Ohlson HDMI kabel etter et slikt adapter, jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg hadde nok ikke gjort det utenom i aller største nøden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er så greit med digital signaloverføring er at du kun har 3 mulige resultater.

1. Perfekt overføring
    2. Overføring med bitfeil
    3. Ingen overføring

På lyd kan det til tider være vanskelig å skille mellom 1 og 2 når feilprosenten er lav, mens på digitalvideo er bitfeil somoftest lettere synlige som blokker og rare "mønster" i bildet og frameskips.

Konklusjon: Kjøp alltid kabel på netsjapper slik at du har 2 ukers ubetinget angrefrist. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok tusen takk alle sammen for svar, er dvi god bildekvalitet og er det like så greit eller er hdmi mye bedre? eller skunne jeg uten problemer brukt dvi

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Det som er så greit med digital signaloverføring er at du kun har 3 mulige resultater.

1. Perfekt overføring
    2. Overføring med bitfeil
    3. Ingen overføring

På lyd kan det til tider være vanskelig å skille mellom 1 og 2 når feilprosenten er lav, mens på digitalvideo er bitfeil somoftest lettere synlige som blokker og rare "mønster" i bildet og frameskips.
    Og det er nettopp derfor HDMI kan være bedre enn DVI, HDMI standarden har nemlig feilkorrigering innebygd, slik at du får enten perfekt overføring eller ingen overføring. Men man må altså ha HDMI hele veien fra kilde til fremviser.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Og det er nettopp derfor HDMI kan være bedre enn DVI, HDMI standarden har nemlig feilkorrigering innebygd, slik at du får enten perfekt overføring eller ingen overføring. Men man må altså ha HDMI hele veien fra kilde til fremviser.
    Enn hvis man har en kabel som har HDMI i den ene enden og DVI i den andre(ikke noe adapter imellom, men bare en kabel). Blir kvalitet like bra da sånn som HMDI - HMDI?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener det følger med DVI-HDMI adapter med Oppo spilleren.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker DVi til HDMI adapter fra Clas ut fra HTPC, og deretter en 10 m HDMI kabel fra Clas fra adapter til projektor. Funker utmerket hos meg. At en HDMI kabel til 3000 vil gjøre jobben bedre tviler jeg på. Er så fornøyd at jeg ikke akter og finne det ut heller :-)

Har hørt om tilfeller der folk ikke har fått bilde fra lange kabelstrekk gjennom HDMI utgangen av diverse dvd-spillerer (Denon xx10 tror jeg), men når de byttet til DVI gikk det fint. Så det har vel litt og si med hvor stor styrke signalet blir sendt med? Ser ut som oppo'en klarer det fint. Link

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest et sted at HDMI har innebygget korrigering, mens DVI har høyere signalstyrke? Stemmer ikke det? Betyr det at systemer med DVI takler lange kabelstrekk bedre enn HDMI ?

Norcad

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har hørt, er at eneste forskjellen med dvi og hdmi er at hdmi sender i tillegg lydsignalet gjennom samme kabel.

Jeg bruker en dvi-hdmi kabel fra netonnet.no til 499,- (10m) uten problemer.
    Digitalt signal er Digitalt signal, samme om pluggen i enden er hdmi eller dvi.

-jacjan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •