Sliten etter å ha sett film på DLP

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliten etter å ha sett film på DLP

Hm - jeg har lenge sett frem til å få ferdig min hjemmekino. I denne hjemmekinoen hadde jeg planlagt å ha en prosjektor. Etter å ha fått demostrert både DLP og LCD prosjektorer synes jeg at bildet på LCD totalt sett ikke kan måle seg med DLP. Jeg har hatt to DLP prosjektorer på hjemmelån, og i går fikk jeg endelig anledning til å sette meg den for å se en hel film.
    Bildet var godt og jeg ble ikke nevneverdig plaget av regnbuene, men filmopplevelsen ble ødelagt av at jeg ble veldig sliten i hodet - på grensen til hodepine.
    Hensikten med hjemmekino er jo at man skal slappe av med en god film i eget hjem - ikke at man skal bli like sliten som man er etter en lang og slitsom uke på jobb.
    Kanskje dette betyr LCD eller kanskje jeg må leve med min 29" Sony tv?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja LCD eller en CRT projektor! hvis du har plass til en CRT projektor?eller kanskje en DLP projektor med 5x 6-segmenters fargehjul?hvilke DLP projektorer har du testet?

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Optoma H56 og IF SP5700. Det er Optomaen jeg har hjemme nå og det er på den jeg fikk sett en hel film. Bildet er godt, men det betyr liksom ikke noe når man må ha en helg (uten filmtitting) for å komme seg igjen.
    SP5700 lånte jeg forrige helg, men da rakk jeg kun å se enkelte sener. Da var det resten av familien som så film og de rapporterte ikke om slike problemer.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei Payen

Jeg er selv litt plaget av nettopp dette problemet... Jeg tror det kan ha med følsomhet for regnbuer å gjøre, men kan også ha andre forklaringer. Jeg har for øvrig lett for å få hodepine av lys, f.eks. i syden uten solbriller etc.

Jeg fikk redusert "problemene" ved å benytte en del lys når jeg så på film, men da er liksom litt av poenget med godt sortnivå etc. litt borte. Husk at høy kontrast alene (dvs. helt mørkt i rommet og en høykontrast projektor) kan fremprovosere hodepine/utslitthet alene, trenger ikke ha noe med DLP som sådan å gjøre!

Jeg ønsker for øvrig understreke at de aller fleste ikke vil ha problemer med DLP, men de av dere som er litt ekstra følsomme, bør kanskje titte gjennom en film eller to før dere går til innkjøp.

Da er det bare å glede seg til 3-chips DLP! :P For øyeblikket står et Grandview motorisert duk og bare henger, i påvente av en skikkelig 3-chipper en gang på nyåret!

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt av de samme "problemene" som deg Lygren mhp ømfintlighet for sterkt lys. I tillegg ser jeg jo regnbuer.
    Jeg har fått låne prosjektoren et par dager til og jeg skal forsøke å se ett par filmer til. Hvis dette ikke fungerer skal jeg forsøke et par DLP prosjektorer til. Etter dette må det evt bli test av LCD. CRT tror jeg blir for stort i min lille hjemmekino.
    En 3 chips DLP hadde også vært gøy å teste............

Det verste som kan skje er at jeg ikke finner en prosjektor som jeg kan nyte. Da er jeg der jeg var for 2-3 år siden da ingen prosjektor var god nok. I dag har DLP godt bilde og det har kanskje også LCD, men jeg har ikke funnet en som jeg er fornøyd med enda.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å teste en projektor som har øko-mode eller annen justering av lysstyrke? Action model One har jo det, har den ikke?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har opplevd det samme, ømfintlighet for lys-problemet(+slitne øyer og hodepine) ble borte da jeg begynte å bruke briller(kun til PC og film)

mørklagt rom med projektor er noe av det verste miljøet for øynene på sikt. :!:
    derfor skrur jeg heller lyset aldri helt av. Når dagen kommer at jeg får litt større muligheter, skal jeg ha lys bak lerrettet.

Anbealer faktisk å ta en synsprøve.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    . CRT tror jeg blir for stort i min lille hjemmekino.
    Er jo rent plassmessig ikke større enn tvn din, da :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje et dumt spørsmål men har du kalibrert disse projektorene ordentlig. Med det lysstreke bildet du beskriver høres det ut som om du bare har koblet det opp og skrudd på filmen. Alle DLP'ene jeg har vært borte i har en eller annen form for "film modus" som nær halverer lys styrken. Ta for eksempel X1; jeg ville ikke unne min værte fiende å se en film på den med original oppsettet. Jeg har ennå ikke testet en projektor som ikke må kalibreres for å optimalisere bildet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg bruker briller idag og jeg går til regelmessige kontroller, så der er det nok ikke så mye å hente. Jeg synes også at det er bedre når det er litt lys i rommet. Jeg har full lyskontroll og lerretsveggen er sort. Det blir med andre ord mørt når jeg ikke har noe lys på.
    Når det kommer til kalibrering, så kan jeg ikke si at jeg har gjort dette helt riktig (helt sikkert ikke), men jeg har foretatt justeringer i et forsøk til å få et "mykere" (for øynene) bilde. Det er imidlertid ikke tvil om at jeg har mye å hente her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren har et godt poeng. Er du sikker på at du hadde fått hodepinen hvis du aldri hadde hørt om dette når det gjaldt DLP? Det var en tråd på avsforum som skulle avlive myten, og det viste seg at antallet folk som hadde fått hodepine var veldig lavt, regnbuer er selvsagt en annen sak... Men trådene dreier seg om potensielt negative sider med DLP, også viser det seg at hodepinefaktoren er tilnærmet null når man faktisk prøver å finne noen som har opplevd det selv... Ta en kveld med noen timer LCD titting med en prosjektor som har like høy lysstyrke og se om du føler deg noe annerledes

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått utløst migreneanfall av DLP, men jeg er også følsom. Jeg har også fått utløst migreneanfall (en spesiell type uten smerter, men med voldsomme synsforstyrrelser - alt ser ut som om det er sett gjennom en strømvirvel) av bølger på sjøen når jeg ikke har hatt solbriller.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm - hos meg er det nok ikke regnbuene som er det store problemet, men det at jeg blir sliten/tung i hodet etter å ha sett en film. Jeg får ikke direkte hodepine eller noen form for migrene.
    Jeg forsøker å få testet noen av de nye LCD prosjektorene med bedre kontrast og jeg håper at jeg slipper slike plager her.

Jeg synes dette er veldig trist da DLP bildet ellers er veldig godt og med dagens priser er det ikke noe jeg ønsker meg mer enn et DLP bilde, men uten bieffektene.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være enkelt og greit å ha beskjedne ønsker... Selv kunne jeg ikke levd med noen annet enn en CRT etter å ha hatt en i et par år.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun sett en CRT prosjektor og det var Seleco 320 ett eller annet. Flott bilde, men med synlige bildelinjer.
    Har fått tilbud om å kjøpe brukt CRT prosjektor, bl.a en Barco (husker ikke modellnr, men den var stor som ......). Da jeg ikke var lysten på å måtte justere prosjektoren (kanskje med støtte fra innleid hjelp) en gang i året, var CRT prosjektor ikke noe alternativ.
    Leter derfor nå blandt de nye LCD prosjektorene..........leter.....leter....

Fin hjemmekino du har forresten Mastiff.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du bør virkelig sjekke ut en god demo fra en av CRT gutta. En Seleco 320 er laaangt fra det du vil få ut av en pent brukt f.eks Barco 801s i dag.
    Bruktprisen for en sånn ligger oftest også under nyprisen på en god DLP i dag. På DLP/LCD må du regne med utlegg på ny pære hver 2-3000 time, og til kost 3-4tusen kanskje.

En pent brukt CRT vil være vedlikeholdsfri så lenge du har den.

Etter installasjon, trenger du kun benytte 5-10 minutter med "touch-up" 2 ganger årlig....

Når du har sett en riktig oppsatt CRT, betyr ikke størrelsen noe! 8)

Det er tross alt film du skal se? :lol:

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rolf og takk for rådet.

Jeg har krøpet til korset og fått en CRT demo. Ja, bildet er uten tvil godt. Demoen fikk jeg hos Helge og han har en Barco 1200 som i følge han selv ikke har helt optimalt satt opp. Det så ikke jeg før han viste meg hva han mente. Uansett var bildet fantastisk slik jeg opplevde det. Helge viste meg også LITT rundt oppsett og justeringer - kanskje dette er noe jeg kan lære meg, kanskje jeg til og med synes det er litt gøy?? Spennende!!

Av det jeg til nå har sett på av LCD/DLP er det bare Nec HT1000 som leverer noe i nærheten av denne bildekvaliteten (men da med regnbuer og tretthet som resultat).

Nå er ikke min kjellerstue så veldig stor og jeg har noen utfordringer knyttet til montering av en slik stor prosjektor.
    Her må det tenkes, men da det er bildekvalitet som er viktig for meg er CRT helt klart noe jeg må vurdere. Må finne en løsning på problemene knyttet til oppheng i mitt gipstak og innsigelser fra samboeren.....

Jeg må også takke Per Johnny som anga (tipset meg om) Helge.
    Takk går også selvsagt til Helge som var så behjelpelig med demo av sin hjemmekino og gode svar på mine kritiske og håpløse spørsmål.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    få en møbelsnekker til å lage et bord med plass til crt'en inni, og luke foran ,samt luftemuligheter. da er gipstaket ditt reddet, samtidig som du får en hushboks på kjøpet. dette er det flere crt eiere som har gjort.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Denne hobbyen er SÅ mye mer enn kun film titting :lol:
    Tweaking og chatting her blant gutta står for halvparten av tiden som nyttes i.f.m hjemmekino....Med en CRT åpnes det en del muligheter, da disse kan tweekes så mye mere enn en f.eks PnP pære-PJ :wink:

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er ikke alltid man får alt man ønsker seg. Min samboer er (forløpig) ikke så positiv til å få et slik "monster" i vår lille hjemmekino. Vi får se hvor dette ender, men dersom bildekvalitet alene skulle avgjør, hadde jeg valgt en god CRT.
    Noen som vet hva som skal til for å forsterke et gipstak som henger i lydbøyler slik at man er sikker på at CRT'en ikke faller ned?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •