Component eller RGB via HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Component eller RGB via HDMI

Hallo!

På denons DVD-2910 så kan en velge mellom å kjøre Componentsignaler eller RGBsignaler gjennom HDMI-kabelen.

Lurer på om noen har erfaringer eller harde fakta om hva som vil gi best bilde?

Etter å ha lest den siste artikkelen (Video Essentials) her, får jeg plutselig følelsen av at RGB vil være det beste alternativet, men det er vanskelig å se på bildet hva som fungerer best. Det virker for meg kanskje at det blir noe mer farger i bildet ved bruk av RGB enn ved bruk av componentsignalet, men det er mulig at dette bare er synsbedrag?

Newcomer pogg sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, ikke for å være frekk, men dersom du ikke ser forskjell - spiller det egentlig noen rolle?

Jeg sier at du bør gå for RGB. :wink:

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du kan så si. Jeg er nå allikevel interresert i evt. teori og erfaringer omkring dette! Det kalles å starte en diskusjon, som nok er poenget med et diskusjonsforum :-)

Så jeg er allikevel ute etter meninger, og da helst begrunnede.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det, så har RGB rom for mer båndbredde. Men signalet som er kodet inn på DVD har nok blitt båndbreddebegrenset til komponent. Det blir dermed samme signalet enten du bruker RGB eller komponent.

Signalet ut fra et standard analogt videokamera er RGB, slik det blir generert av rørene. Men signalet må komprimeres for å sendes videre, pga begrenset båndbreddekapasitet i overføringen.
    Første steg er å gjøre det om til komponent. Da foretaes en forsiktig begrensing av båndbredde (analog komprimering). Komponent er det mest brukte signalet i all videobehandling.

For kringkasting må signalet komprimeres ganske kraftig ned til kompositt.
    På mottakersiden vil dette signalet gjøres om til RGB innen det kommer fram til bilderøret. Men kvaliteten tilsvarer fremdeles kompositt, det hjelper ikke at RGB har mulighet for å overføre mer informasjon når den informasjonen ikke finnes.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,895
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike jeg har forstått det så må signalet konverteres fra komponent til RGB et eller annet sted i signalkjeden. Filmen er lagret med komponent på en DVD-plate, men alle skjermer bruker RGB når de kager bildet. Dermed må du velge hvor du vil gjøre denne konverteringen. Her tror jeg det er små forskjeller, men for å være på den sikre siden ville jeg valgt konvertering i det leddet som en tror vil gjøre den beste jobben med det...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Takker for hittil kjempegod info:-)

Da tror jeg at jeg satser på at DVD-2910 gjør den beste jobben fremfor LG rz32lx2, det var ihvertfall bittelitt forskjell i bildet. Det virket som det ble noe friskere farger fra 2910'en når jeg endret fra HDMI Komponent til HDMI RGB :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •