ISF kalibrering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ISF kalibrering?

Hvordan gjøres en ISF kallibrering og hva utstyr trengs til dette?

Kanskje Grom kan si noen ord om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare hva ISF står for?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.pioneer.no/files/no/Plasm...?directLink=10

ISF kalibrering

Pioneer Plasma har fantastisk bildekvalitet. Ønsker du i tillegg å tilpasse bildet til lysforholdene i din egen stue... Lar finessen ISF C3 (Custom Calibration Configuration) deg stille inn plasmaskjermen optimalt til ditt spesifikke interiør.
    Som en tillegstjeneste, kan en profesjonell ISF kalibrator gjøre en ytterligere justering av plasmaskjermen nøyaktig med hensyn til kontrast, nyanse, fargenivå og andre parametere, eksakt tilpasset din stues lysforhold. Det blir laget to innstillinger, for å passe til ditt aktuelle seerforhold. F.eks. en for lysforholdene om dagen og en om kvelden.

Misforstå ikke: Dette er ikke en nødvendighet for å oppnå fantastisk bildekvalitet på Pioneer Plasma.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Håkon! ISF er altså bare en ren kalibrering på plasmaskjermer. Virka ikke så veldig komplisert.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    "With help from pop star, Jenna Drey, anyone can make their HDTV look significantly better and work for years longer. Pop star Jenna Drey walks you through the steps. Only $29.95 and about 15 minutes later you won't believe how great your TV looks."

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, får håpe de snakker sant da. For da er det jo en billig men stor oppgradering

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Majesty
    Hehe, får håpe de snakker sant da. For da er det jo en billig men stor oppgradering
    Jeg tror trådstarter lurte på hvilke firmaer som leverer ISF kalibrering ved å komme hjem til deg med utstyr og ISF-programvare de kobler til plasma-skjermen.

Dette er forøvrig et interesant spørsmål, da jeg vurderer dette selv.

Jeg har hørt tidligere at man kan selvfølgelig få kalibrert skjermen av prof. firma, men at det ikke er noen firmaer i Norge som har Pioneer sin dedikerte ISF-programvare. Hvis det er tilfellet bør Pioneer OPPLYSE om at denne tjenesten ikke er tilgjengelig i Norge pr. dags dato. I USA har jeg lest om flere som har gjort det med stort hell... (ref. forum)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pioneer har hatt mange folk på opplæring som er blitt godkjente ISF. Så kjøper man en Pioneer skjerm kan man få denne tjenesten.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    pioneer har hatt mange folk på opplæring som er blitt godkjente ISF. Så kjøper man en Pioneer skjerm kan man få denne tjenesten.
    Vet du om noen firmaer som tilbyr dette da?

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bruker du den ofisielle hjemmesiden til ISF (den gøyalle linken jeg postet tideligere) også søker du på ISF trente i Norge
    Da får du opp denne siden http://www.edgead.no/

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    Da bruker du den ofisielle hjemmesiden til ISF (den gøyalle linken jeg postet tideligere) også søker du på ISF trente i Norge
    Da får du opp denne siden http://www.edgead.no/
    Det løser kanskje problemet til trådstarter. For min del er jeg ganske sikker på at ikke de ikke har software til Pioneer plasma.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "With help from pop star, Jenna Drey, anyone can make their HDTV look significantly better and work for years longer. Pop star Jenna Drey walks you through the steps. Only $29.95 and about 15 minutes later you won't believe how great your TV looks."
    Bare så det er klart, så trenger man mer enn denne dvd'en for å gjøre en skikkelig kalibrering. Dette er BARE ett hjelpemiddel som sier hvordan man skal gjøre en komplett kalibrering.
    Å gjøre en komplett kalibrering krever også en del kunnskap.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Du MÅ rett og slett få en som kan dette til å gjøre det for deg. Var litt mer komplisert en hva jeg trodde alikevel. Hehe

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer mest på er hvordan en ISF kalibrering gjøres og hvilket utstyr som trengs... Jeg vet at dette er dyrt utstyr (ca. 20K eller noe slikt) men hva er det en egentlig trenger?

En PC + forskjellige måleinstrumenter + forskjellige testbilder + noe mer?

Mange skjermer gir ikke spesielt mange parametre å endre på. Betyr det at disse produktene ikke kan kalibreres til en tilnærmet perfekt fargegjengivelse eller bruker en mer avanserte innstillinger (les: servicemeny på det enkelte produkt)?

Newcomer Dr.GoNzO sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow hvorfor svarer ingen???

og:neutral: hvor mye vil dette koste å få en "proff" hjem å fixe det???

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kostnaden vil variere, men det koster fort littegranne. Å få en ISF godkjent kalibrering krever et firma/person som er ISF godkjent, dvs. har gått gjennom ISF sin opplæring. Dette kan blant annet Edge - Anders Disen AS tilby.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det jeg lurer mest på er hvordan en ISF kalibrering gjøres og hvilket utstyr som trengs... Jeg vet at dette er dyrt utstyr (ca. 20K eller noe slikt) men hva er det en egentlig trenger?

En PC + forskjellige måleinstrumenter + forskjellige testbilder + noe mer?

Mange skjermer gir ikke spesielt mange parametre å endre på. Betyr det at disse produktene ikke kan kalibreres til en tilnærmet perfekt fargegjengivelse eller bruker en mer avanserte innstillinger (les: servicemeny på det enkelte produkt)?
    Det du trenger er en kilde med testpatterns (f.eks en DVD-plate ala AviaPro) og en måleprobe tilkoblet PC, med software for avlesning av resultatene. Det finnes mange løsninger her, men de som fungerer koster svært mye penger.

ISF kalibrering gjøres på samme måte som jeg kalibrerer hver projektor jeg tester. En bruker måleutstyr for å korrigere fargetemperatur (hvitnivå gjennom gråskalaen), samt justering av gamma (for å optimalisere detaljering i sort for det aktuelle rommet projektoren skal "jobbe" i). Samt riktig justering av kontrast, lysstyrke og fargemetning så klart.
    På litt mer avansere projektorer (f.eks: BenQ, Sharp, Epson) justeres også projektorens fargerom korrekt i forhold til BT709.

På ISF-sertifisert utstyr kan verdiene lastes direkte inn i enheten, for så å danne grunnlaget for et eget ISF-valg i menyen. Forskjellig lyssetting i rommet vil kreve flere forskjellige kalibreringer, ala ISF-night, ISF-day, osv.

Forøvrig står ISF for Imaging Science Fundation
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si at en ISF-kalibrering betinger at den som kalibrerer har gjennomgått kurs (bestått) i regi av ISF. Dessverre setter ISF ikke rare kravet til kalibreringsutstyr, og "jobben" blir ikke bedre enn det servicemannen og utstyret hans presterer. Jeg har sett mange eksempler på bruk av middelmådig utstyr i utlandet, med middelmådig resultat som konsekvens. Jeg har også mottatt projektorer for test som er "ISF-kalibrert" helt på trynet.

Bare så det er nevnt, det er vel ingen i landet som besitter grommere kalibreringsutstyr enn EDGE.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og funderer litt på ISF-kalibrering...

Kan alle plasma-skjermer ISF-kalibreres? Hvor mye koster det, og er det noen i Midt-Norge som gjør det? Hvor mye bedre kan bildet bli etter kalibreringen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •